Hoi,
Ik heb de ct222 besteld om wat mee te experimenteren. Maar ik vraag me af waarom WinISD 0.50a7 voor de Omnes Audio BB3.01 een 1 liter box aangeeft met een bijbehorende poort (vent length) van 189,3 cm (vent diameter: 10,2 cm)! Dit terwijl de ct222 ongeveer 3 liter is met een poort van 6 cm? Hoe kan dit?
Ik heb ook met de Tangband w4-1337sd een soortgelijke onmogelijk lange poortlengte voorgeschoteld gekregen terwijl ik bij ontwerpen op internet veel kortere poorten zag.
winisd poort lengte vraagje
Moderator: Beheerdersteam
- robinwierenga
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
- Locatie: Amsterdam
Re: winisd poort lengte vraagje
Dat hangt allemaal heel erg af van welke afstemming je wilt bereiken.
Ook is het zo dat de waarden die WinISD uitspuugt altijd met een flinke korrel zout genomen moeten worden, vaak zijn ze niet ideaal.
WinISD houdt bijvoorbeeld geen rekening met de afrol in het laag van een woofertje.
Een poortdiameter van 10.2cm voor een 3"? breedbandertje is trouwens mega overkill
.
De diameter mag gerust een flink stuk kleiner zijn.
1/4 x Sd (oppervlak conus) is z'on beetje de duimregel voor het minimale poortoppervlak dat je nodig hebt.
De lengte/breedte van een poort is gerelateerd aan de afstemming.
Bij gelijke afstemming en een kleinere poortdiameter, wordt de lengte korter.
Ik zou zeggen, speel een beetje in WinISD met de poort diameter en afstemming en je zult zien wat het effect ervan is.
Voor de grap kan je ook de CT220 invoeren en kijken hoe deze is afgestemd.
Ook is het zo dat de waarden die WinISD uitspuugt altijd met een flinke korrel zout genomen moeten worden, vaak zijn ze niet ideaal.
WinISD houdt bijvoorbeeld geen rekening met de afrol in het laag van een woofertje.
Een poortdiameter van 10.2cm voor een 3"? breedbandertje is trouwens mega overkill
De diameter mag gerust een flink stuk kleiner zijn.
1/4 x Sd (oppervlak conus) is z'on beetje de duimregel voor het minimale poortoppervlak dat je nodig hebt.
De lengte/breedte van een poort is gerelateerd aan de afstemming.
Bij gelijke afstemming en een kleinere poortdiameter, wordt de lengte korter.
Ik zou zeggen, speel een beetje in WinISD met de poort diameter en afstemming en je zult zien wat het effect ervan is.
Voor de grap kan je ook de CT220 invoeren en kijken hoe deze is afgestemd.
- robinwierenga
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
- Locatie: Amsterdam
Re: winisd poort lengte vraagje
Ah de truuk zat 'm inderdaad om de vent diameter handmatig in te vullen. Ik dacht dat je alleen de voorgedefinieerde waarden kon kiezen. Nu kom ik al in de buurt van wat meer acceptabele waarden.
Dat brengt me tot de volgende vraag. Ik heb de ct222 getracht te modelleren met winISD om zodoende wat beter de ontwerpbeslissingen te begrijpen. Ik krijg nu een curve zoals bijgevoegd plaatje. De inhoud van de ct222 is 2.9 liter zonder rekening te houden met de ruimte die filter en driver innemen. Zoals je ziet is het niet echt een rechte curve. Vooral de piek bij de 100hz lijkt me niet gewenst. Ik probeer te begrijpen waarom ze toch voor deze afstemming hebben gekozen? Met een iets langere poort neemt de piek namelijk iets af.
Ik begrijp dat dit wel te corrigeren valt met een filter maar voorkomen is beter dan genezen zegt men altijd dus ik snap het nog niet helemaal. Misschien blijkt wel dat een afstemming zonder de piek zorgt voor een dip bij de 100hz als deze werkelijk wordt gebouwd. Who knows?
Dat brengt me tot de volgende vraag. Ik heb de ct222 getracht te modelleren met winISD om zodoende wat beter de ontwerpbeslissingen te begrijpen. Ik krijg nu een curve zoals bijgevoegd plaatje. De inhoud van de ct222 is 2.9 liter zonder rekening te houden met de ruimte die filter en driver innemen. Zoals je ziet is het niet echt een rechte curve. Vooral de piek bij de 100hz lijkt me niet gewenst. Ik probeer te begrijpen waarom ze toch voor deze afstemming hebben gekozen? Met een iets langere poort neemt de piek namelijk iets af.
Ik begrijp dat dit wel te corrigeren valt met een filter maar voorkomen is beter dan genezen zegt men altijd dus ik snap het nog niet helemaal. Misschien blijkt wel dat een afstemming zonder de piek zorgt voor een dip bij de 100hz als deze werkelijk wordt gebouwd. Who knows?
Re: winisd poort lengte vraagje
Ik krijg een kleinere bult als ik 'm simuleer (met de T/S-parameters uit de Klang und Ton 1/06). Ik heb 'Le' niet ingevuld, WinISD doet daar rare dingen mee.
De effectieve lengte van de poort is overigens nog wat langer (het uiteinde in de kast zit vlakbij een wand). Dat zou de bult zelfs nog wat kleiner maken. Ook houdt WinISD geen rekening met bafflestep en demping enzo.
Re: winisd poort lengte vraagje
Wat gek ik krijg ongeveer hetzelfde resultaat als Casper, met de TSP gegeven door Blue Planet Acoustic.
Het lijkt er trouwens op dat ze voor een QB3 (quasi butterworth 3e orde) hebben gekozen met een wat hogere afstemfrequentie (rond 90Hz).
Prima voor een satellietje, geeft een hogere belastbaarheid en compenseert het vroeg afrollen van de BB3.01 een beetje (die begint al bij 200Hz af te rollen).
Het lijkt er trouwens op dat ze voor een QB3 (quasi butterworth 3e orde) hebben gekozen met een wat hogere afstemfrequentie (rond 90Hz).
Prima voor een satellietje, geeft een hogere belastbaarheid en compenseert het vroeg afrollen van de BB3.01 een beetje (die begint al bij 200Hz af te rollen).
