Ze bouwen anders op de Noordzee ook echte windmolenparken
Ik heb ze zelf gezien
Moderator: Beheerdersteam
Het verschil in Triode en UL is zoals alles in de high end audio: zoveel mogelijkheden, zoveel meningen. In elk geval levert in triode schakelen je minder vermogen op, ruwweg de helft van het in UL schakelen. Je hoort meer dat men triode beter vindt klinken, ik kan het zelf niet onderschrijven. Mijn KT88PP staat nu in triode, en kan 'm niet makkelijk omschakelen naar UL, wat ik nog wel ga doen. Het is alleen een schakelaar, als je nu nog je versterker gaat bouwen zou ik zeggen zet 'm er gewoon in, dan kun je omschakelen en het verschil beluisteren.Vinculum schreef:Ik heb nog even 2 andere vragen:
In het schema is er een schakelaar opgenomen om te schakelen tussen Triode en Ultralinear. Wat is het verschil en is het wel zinvol om deze schakelaar aan te brengen?
De tweede heeft te maken met de ventilatiegaten rondom een buis. Dit zie je heel vaak maar is dit ook echt nodig?
'sorry voor offtopic..595ss schreef:En nog meer off-topic:
3 x raden wie daar regelmatig even gaat kijken....
Beetje het zelfde als Triode en Penthode.. Alleen UL heeft meer power dan de Triode.. maar toch wel grote deel van de klank.Vinculum schreef:Ik heb nog even 2 andere vragen:
In het schema is er een schakelaar opgenomen om te schakelen tussen Triode en Ultralinear. Wat is het verschil en is het wel zinvol om deze schakelaar aan te brengen?
De tweede heeft te maken met de ventilatiegaten rondom een buis. Dit zie je heel vaak maar is dit ook echt nodig?
Klopt, mits dit een indirect verhitte gelijkrichtbuis is!PA4URK schreef:Met een buizengelijkrichter komt de hoogspanning toch sowieso geleidelijk op en is een dergelijke voorziening dus niet nodig?
Echter rest de vraag: welke impact heeft dat nu op de levensduur van de buis? (als het überhaubt impact heeft ..)Doordat er geen anodestroom meer loopt, terwijl de kathodes wel elektronen emitteren, worden de altijd in de buis aanwezige gasmoleculen door deze elektronen "beschoten" waardoor er positief geladen en relatief zware ionen ontstaan die in tegengestelde richting als rotsblokken "neerstorten" op het kathodeoppervlak en dit beschadigen. Wanneer er wel anodestroom loopt worden deze terugvallende ionen door de elektronenstroom gerecombineerd tot neutrale moleculen waardoor ze niet meer op de kathode storten. Het is hierdoor ook duidelijk dat een beter vacuüm altijd gunstig is.
Heb de 6N1P's ook hier liggen. Prachtige buisjes ! klinken goed en gloeien ook mooi.PA4URK schreef:The 6N1-P is a small signal dual triode intended for use as a line level amplifier or driver in high quality audio amplifiers. Except for higher heater current, the 6N1P is similar to 6DJ8, ECC88 or 6922 types and may substitute for these types in some high level audio applications
Bovenstaand komt van de Jukebox Revival site, die 6N1P is als ik het goed begrijp dus zondermeer te vervangen door de door Menno van der Veen zo geprezen ECC88 of een goldpin broertje (broertje en géén zusje want een buis heeft uitstekende pinnetjes).
Ohw dan heb je veel geluk gehad.. of ik weinigMiniwatt schreef:
@Tubehead: ik heb een penthode/triodeschakelaar, maar was tot nu toe meestal te lui om de versterker eerst uit te zetten..Niks aan het handje, maar ik laat hem nu gewoon lekker in triode staan.
Precies, moeten we het hier nou weer over hebben?Barry2001 schreef:Nu werd er laatst een link gepost (ik dacht door Miniwatt?) met een verhaal waarin geprobeerd werd uiteen te zetten dat het geen effect heeft op de levensduur. Maw dat eerst gloei en daarna vertraagd HS erop niet nodig zou zijn.... Kan het ff niet terugvinden. Houd hier de vertraging er wel op in elk geval
Jammer, ik zat te denken om het chassis uit 1 massief stuk hout te maken, keer wat anders dan een alu plaat (goedkoper ook voor mij) maar die ventilatiegaten maken is wat lastiger. Is het alleen voor de KT88 nodig of ook voor de 5U4?Barry2001 schreef:Gaten zijn rond de KT88's nodig ja, om een luchtstroom op gang te brengen en te houden.
'sorry voor offtopic..TubeHead schreef:595ss schreef:En nog meer off-topic:
3 x raden wie daar regelmatig even gaat kijken....