Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door hannesie »

Ook even off topic:
Ze bouwen anders op de Noordzee ook echte windmolenparken :lol: :lol:
Ik heb ze zelf gezien :mrgreen:
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door 595ss »

En nog meer off-topic:

3 x raden wie daar regelmatig even gaat kijken....
Bijlagen
Picture 054.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Nou er is weer een update.
Inmiddels heb ik bij JukeboxRevival.nl een heleboel onderdelen veel goedkoper kunnen vinden en besteld waaronder ook een matched pair KT88's van JJ. Met deze inkoopactie heb ik 2 andere leveranciers buiten spel kunnen zetten (DickBest en TubeWorks). Bovendien geen verzendkosten... :)
Wat betreft de caps heb ik nu de volgende caps besteld:
C1 versterker en C4 voeding: 100u 500V bekerelco van JJ (Link)
C3 versterker: 0,22u 630V K42Y NOS PaperInOil
C4 versterker: 220u 160V (Link)

Nu alleen nog de 10u 630V ClarityCap SA (of een vervanger). Hier wacht ik even mee tot er meer duidelijkheid is omtrent de leveringen van Caps&Coils op het moment.

C4 zal waarschijnlijk niet supertop zijn maar het zal volstaan voorlopig vermoed ik.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Voor C4 had ik deze genomen link dat is iets makkelijker te monteren. Of je het verschil hoort weet ik eerlijk gezegd niet.

Voor de 10uF kun je ook een elco bestellen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

C4 is een cap die in het signaalpad zit dus die wil ik toch wel goed hebben en mijn gevoel zegt dat een 35 cent ding het niet zal waarmaken. Beetje zonde om daar nu op te beknibbelen. Voorlopig ben ik weer even uitgeshopt dus dan kan ik mooi wachten op de uitkomst van C&C.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Ik heb nog even 2 andere vragen:
In het schema is er een schakelaar opgenomen om te schakelen tussen Triode en Ultralinear. Wat is het verschil en is het wel zinvol om deze schakelaar aan te brengen?

De tweede heeft te maken met de ventilatiegaten rondom een buis. Dit zie je heel vaak maar is dit ook echt nodig?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Vinculum schreef:
Ik heb nog even 2 andere vragen:
In het schema is er een schakelaar opgenomen om te schakelen tussen Triode en Ultralinear. Wat is het verschil en is het wel zinvol om deze schakelaar aan te brengen?

De tweede heeft te maken met de ventilatiegaten rondom een buis. Dit zie je heel vaak maar is dit ook echt nodig?
Het verschil in Triode en UL is zoals alles in de high end audio: zoveel mogelijkheden, zoveel meningen. In elk geval levert in triode schakelen je minder vermogen op, ruwweg de helft van het in UL schakelen. Je hoort meer dat men triode beter vindt klinken, ik kan het zelf niet onderschrijven. Mijn KT88PP staat nu in triode, en kan 'm niet makkelijk omschakelen naar UL, wat ik nog wel ga doen. Het is alleen een schakelaar, als je nu nog je versterker gaat bouwen zou ik zeggen zet 'm er gewoon in, dan kun je omschakelen en het verschil beluisteren.

Gaten zijn rond de KT88's nodig ja, om een luchtstroom op gang te brengen en te houden.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door TubeHead »

595ss schreef:
En nog meer off-topic:

3 x raden wie daar regelmatig even gaat kijken....
'sorry voor offtopic..

Werk je bij Vestas ofzo ?

Vinculum schreef:
Ik heb nog even 2 andere vragen:
In het schema is er een schakelaar opgenomen om te schakelen tussen Triode en Ultralinear. Wat is het verschil en is het wel zinvol om deze schakelaar aan te brengen?

De tweede heeft te maken met de ventilatiegaten rondom een buis. Dit zie je heel vaak maar is dit ook echt nodig?
Beetje het zelfde als Triode en Penthode.. Alleen UL heeft meer power dan de Triode.. maar toch wel grote deel van de klank.

Als je schakelaar erin maak.. alleen schakelen als de versterker uit staat !! ( heeft me al keer een EL84 gekost )
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Miniwatt »

Een triode/UL-schakelaar is wel interessant en leerzaam. Doe er dan gelijk nog de penthode-optie bij, ken je ze gelijk allemaal :)

@Tubehead: ik heb een penthode/triodeschakelaar, maar was tot nu toe meestal te lui om de versterker eerst uit te zetten.. :mrgreen: Niks aan het handje, maar ik laat hem nu gewoon lekker in triode staan.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

The 6N1-P is a small signal dual triode intended for use as a line level amplifier or driver in high quality audio amplifiers. Except for higher heater current, the 6N1P is similar to 6DJ8, ECC88 or 6922 types and may substitute for these types in some high level audio applications
Bovenstaand komt van de Jukebox Revival site, die 6N1P is als ik het goed begrijp dus zondermeer te vervangen door de door Menno van der Veen zo geprezen ECC88 of een goldpin broertje (broertje en géén zusje want een buis heeft uitstekende pinnetjes :mrgreen: ).
Mijn huidige PP staat ook in triode geschakeld en is ook niet echt makkelijk om te schakelen, maar eigenlijk, eerlijk gezegd, vanuit het diepst van mijn hart is het enige verschil wat ik hoor dat ie een stuk minder hard gaat...

Edit: Volgens mijn Excel-buizenbestandje moet ik nog twee ECC88 in het houten buizenkistje hebben liggen...
Laatst gewijzigd door PA4URK op do 26 aug 2010, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

om nog even op het standby verhaal terug te komen.

Ik denk dat het eerder een kwestie van persoonlijke voorkeur is.
Of het überhaubt beter voor de buizen is kan ik je alvast niet zeggen.

Wat je kan doen is een schakelaartje in serie met de de (gelijkgerichte) hoogspanning plaatsen.
Zo krijgt de buis bij het aanzetten niet direct de volle hoogspanning op een koude buis.
Na een tijd kan je dan de volledige hoogspanning inschakelen (eventueel via een tijdschakelaar)
Laat een buis echter nooit aanstaan zonder hoogspanning (enkel gloei), dan krijg je kathodevergiftiging.

Wat ik meestal doe is parallel over de standbyschakelaar een weerstand zetten zodat er toch nog een deeltje hoogspanning overblijft. (principe van triodedick).

Ik denk dat het eerder psychologisch en eigen voorkeur is :lol:
the choice is up to you :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Met een buizengelijkrichter komt de hoogspanning toch sowieso geleidelijk op en is een dergelijke voorziening dus niet nodig?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

PA4URK schreef:
Met een buizengelijkrichter komt de hoogspanning toch sowieso geleidelijk op en is een dergelijke voorziening dus niet nodig?
Klopt, mits dit een indirect verhitte gelijkrichtbuis is!
Laatst gewijzigd door Barry2001 op do 26 aug 2010, 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

het is wel handig als je de versterker even op standby wil zetten;
Je kan de buizen beter laten aanstaan, omdat een lamp (buis of gloeilamp) meestal kapot gaat bij het aanzetten.
Gewoon op temperatuur laten is het best. (natuurlijk niet voor eeuwig :p), maar het komt de levensduur wel ten goede door het aantal aan/uit cycles te beperken.
Als je dan een deeltje van de hoogspanning erop laat treedt er ook geen kathodevergiftiging op :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

De zogenaamde stanby schakelaars zijn destijds in het leven geroepen om de hoofdschakelaar niet teveel te belasten.
Dan heb ik het voornamelijk over gitaarversterkers (Fender), maar bij audio versterkers zou dat destijds niet anders zijn geweest.
Er werden relatief goedkope schakelaars gebruikt, waarbij volle belasting (gloei + hoofdspanning) te even teveel was.

Die kathodevergiftiging is overigens ook niet een volledig onderbouwd verhaal.
Sowieso zal het allemaal wel mee valllen, aangezien je versterker toch niet 24/7 aan hebt staan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Kan me voorstellen dat je een standbye schakelaar handig vindt als je zit te prutsen, luidsprekers verwisselen bv.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

het zal inderdaad allemaal zo geen vaart lopen, dat ben ik met je eens.
Maar alle beetjes helpen toch denk ik dan :)

(hier stond larie van mij :D)

dit lijkt er meer op:
Doordat er geen anodestroom meer loopt, terwijl de kathodes wel elektronen emitteren, worden de altijd in de buis aanwezige gasmoleculen door deze elektronen "beschoten" waardoor er positief geladen en relatief zware ionen ontstaan die in tegengestelde richting als rotsblokken "neerstorten" op het kathodeoppervlak en dit beschadigen. Wanneer er wel anodestroom loopt worden deze terugvallende ionen door de elektronenstroom gerecombineerd tot neutrale moleculen waardoor ze niet meer op de kathode storten. Het is hierdoor ook duidelijk dat een beter vacuüm altijd gunstig is.
Echter rest de vraag: welke impact heeft dat nu op de levensduur van de buis? (als het überhaubt impact heeft ..)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Nu werd er laatst een link gepost (ik dacht door Miniwatt?) met een verhaal waarin geprobeerd werd uiteen te zetten dat het geen effect heeft op de levensduur. Maw dat eerst gloei en daarna vertraagd HS erop niet nodig zou zijn.... Kan het ff niet terugvinden. Houd hier de vertraging er wel op in elk geval :)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door TubeHead »

PA4URK schreef:
The 6N1-P is a small signal dual triode intended for use as a line level amplifier or driver in high quality audio amplifiers. Except for higher heater current, the 6N1P is similar to 6DJ8, ECC88 or 6922 types and may substitute for these types in some high level audio applications
Bovenstaand komt van de Jukebox Revival site, die 6N1P is als ik het goed begrijp dus zondermeer te vervangen door de door Menno van der Veen zo geprezen ECC88 of een goldpin broertje (broertje en géén zusje want een buis heeft uitstekende pinnetjes :mrgreen: ).
Heb de 6N1P's ook hier liggen. Prachtige buisjes ! klinken goed en gloeien ook mooi.
Miniwatt schreef:

@Tubehead: ik heb een penthode/triodeschakelaar, maar was tot nu toe meestal te lui om de versterker eerst uit te zetten.. :mrgreen: Niks aan het handje, maar ik laat hem nu gewoon lekker in triode staan.
Ohw dan heb je veel geluk gehad.. of ik weinig :lol:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Wanneer ik ergens tegenkom dat een buis een levensduur van pakweg 5000 uur heeft, rijst bij mij de gedachte: 'So what, het zal mijn tijd wel uitdienen.' Zie het net als de gedachtengang van mijn vrouw: het is leuker om iedere vijf jaar het interieur grondig te vernieuwen, dan twintig jaar tegen dezelfde ouwe zooi aan te zitten kijken.' Vijfduizend uur bij een on-off ciclus van vijf uur per dag betekent dat je dan duizend dagen kunt genieten van een dergelijk mooi buisje. Een krappe drie jaar dus, en dan wordt het toch langzamerhand tijd om weer eens wat anders te proberen. Dat maakt die zelfbouw juist zo mooi. Dus niet meer zwijmelen over standby-schakelaars die het unieke feit dat je weer buizen mag wisselen alleen maar voor je uit schuiven.
Zo, en na deze filosofische bespiegelingen heb ik besloten om hetzelfde KT-88 schema als Vinculum aan te houden (maar wel met de TT22) en binnen afzienbare tijd een luistertest af te spreken :P (Ergens na de winter, begin voorjaar) (of zoiets)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

de één wil dat inderdaad, de ander niet.
Thangt er ook vanaf hoe schaars en duur die buisjes zijn waarover je het hebt hé :P
Ah, eig niet echt iets om wakker van te liggen.
doe je het niet, en beslis je later van wel, ben je voor enkele euries rond :D
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Miniwatt »

Barry2001 schreef:
Nu werd er laatst een link gepost (ik dacht door Miniwatt?) met een verhaal waarin geprobeerd werd uiteen te zetten dat het geen effect heeft op de levensduur. Maw dat eerst gloei en daarna vertraagd HS erop niet nodig zou zijn.... Kan het ff niet terugvinden. Houd hier de vertraging er wel op in elk geval :)
Precies, moeten we het hier nou weer over hebben? :twisted:

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... -rect.html
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Wat een hoop reacties ineens! Leuk om te zien. :D

Voor deze versterker ga ik niet voor een standbyschakelaar. Net zoals bijna alles in deze tak van sport zijn er net zoveel meningen als oplossingen. Voor mij zal er geen standby schakelaar in komen in ieder geval. Ik ben niet de enige die de apparatuur bedient en ik zie dat nu al fout gaan. "Hij doet het weer niet!" "Nee schat, je moet de schakelaar nog omzetten." "Welke dan?" Zucht....

Triode/UL/Penthode schakelaar: Vreemd dat het maar 1 weerstand verschil is en een andere aftakking op de eindtrafo (42% of iets dergelijks). Ik denk dat ik die er wel in zet. Hoe en waar weet ik nog niet. Als hij in triode 8 a 9 watt levert, wat doet hj dan in UL?

@PA4URK: Leuk dat we dezelfde gaan bouwen! Kunnen we elkaar bijstaan in benauwde tijden. ;) Het zal voor mij alleen niet snel gaan denk ik ivm kosten en aankomende verhuizing maar dat mag de pret niet drukken. Nu eerst maar bezig houden met het ontwerp en de bouw van een chassis en het schema uitwerken in een praktische layout.
Barry2001 schreef:
Gaten zijn rond de KT88's nodig ja, om een luchtstroom op gang te brengen en te houden.
Jammer, ik zat te denken om het chassis uit 1 massief stuk hout te maken, keer wat anders dan een alu plaat (goedkoper ook voor mij) maar die ventilatiegaten maken is wat lastiger. Is het alleen voor de KT88 nodig of ook voor de 5U4?
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door 595ss »

TubeHead schreef:
595ss schreef:
En nog meer off-topic:

3 x raden wie daar regelmatig even gaat kijken....
'sorry voor offtopic..

Werk je bij Vestas ofzo ?

Zie "stel je eens voor" , daar leg ik het maar even uit...

Rob
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Die lelijke gaten rondom de buisvoet pas ik allang niet meer toe.

Wanneer je de buizen bovenop een chassis plaatst, komt er voldoende luchtstroom op gang om te koelen. Dat kleine beetje lucht dat dan eventueel uit het chassis omhoog komt zal niet veel zijn.
Die gaten helpen je meer om de kathodeweerstanden van de eindbuis te koelen, maar die kun je ook tegen een metalen strip of koelblokje monteren.
Wanneer je dan lucht uit het chassis lang de buizen laat stromen is dat alleen maar opgewarmde lucht.

Daarnaast vind ik die gaten ook het risico met zich meebrengen dat er stof ín de versterker terecht komt. Dat is iets wat je niet wilt hebben gezien de spanningen die voorkomen in een buizenbak.

Maak een mooi chassis en zet de buizen niet te dicht bij elkaar. Dan gaat het prima is mijn ervaring.

(Mijn 300B's dissiperen 18W per stuk en staan op een chassis zonder koelgaten en doen het alweer twee jaar prima.)
Plaats reactie