Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door TubeHead »

Vinculum schreef:
Haha ok point taken.
Mijn probleem is dat ik hier totaal geen kaas van gegeten heb dus ben ik grotendeels afhankelijk van anderen.

Nou daar zijn wij dus voor :D

Als je het toch over russische buizen heb. Lees laatste tijd veel goede dingen over de GU50.
Wel een lelijkerd qua looks..
Afbeelding

Maar goed.. Dan word het weer een stuk omslachtiger.


Zie dat je veel top spul gebruikt (Kiwama's etc.. ) Zou het juist in het begin met goedkopere onderdelen proberen.
Als er wat fout gaat en upgraden kan altijd nog.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door ray5150 »

Ah, goedkoop met buisjes bouwen, da's wat voor mij.... O:)
Laat ik dan maar Dick Best eens noemen, die heeft ook een heleboel wat vinculum goed kan gebruiken
Buisvoeten voor 1.50, metaalfilm 1% 1 Watt weestanden voor 5 cent, een voedingstrafo voor 49 euro,
HS elco's 400 volt van 0.75 tot 4.80 euro, Wima koppel c's van 1 euro tot 7.50, geen topkwaliteit maar wel heel betaalbaar.

Baco heeft ook altijd leuk en betaalbare dingetjes, vooral elko's en condensatoren voor een prikkie.

[Edit]: adressen toegevoegd.

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php
http://www.baco-army-goods.nl/
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 21 aug 2010, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

295 Pond :oops: , dat is met verzendkosten €430,00. Maar wel leuk als instappertje wanneer zelfbouw niks wordt. Een Yarlandje (ook goed maar moeilijk tweakable) met EL84 kost iets meer dan €300,00.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Pcdg »

TubeHead schreef:
Als je het toch over russische buizen heb. Lees laatste tijd veel goede dingen over de GU50.
Wel een lelijkerd qua looks..
Afbeelding

Maar goed.. Dan word het weer een stuk omslachtiger.
Van de GU50 schijn je dat suikerpotdeksel te kunnen verwijderen. Het zit met een soort lijmpistoollijm vast op de buis. Voorzichtig trekken wanneer de buis op werktemperatuur is.

Overigens is de GU50 een kopie (verassend) van een Wehrmachtbuis, de LS50. Daarvan bestaat weer een DDR versie (volgt u het nog?) de SRS552N en dié heeft een gewone glaskolf! http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_srs552n.html

Tjee, waar heb ik dat allemaal in drie jaar tijd geleerd.....? :cry:

mvg, Paul
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Zo'n GU50 is me iets te experimenteel. En inderdaad een lelijke ding hoor. ;) De 807 lijkt me een mooie kandidaat.
De gegeven tips zijn zeer bruikbaar en daar ga ik zeker onderzoek naar doen! Dat scheelt veel!
Nu alleen nog het juiste schema. Ik ga nu uit van Anastacia maar dat is een PP. Ik ben geneigd om toch voor een SE te gaan. Nu zag ik dat TriodeDick ook een 807SE heeft staan. Dan zou het onderstaande schema moeten werken maar ik moet nog bekijken of de eerder genoemde trafo's daar gaan werken. Voor mijn gevoel kan het alleen veel eenvoudiger en moderner...
Bijlagen
se807.gif
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Miniwatt »

Bah, in pentode.. :twisted:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door TubeHead »

Als je voor een SE gaat... dan zou ik zelf persoonlijk gaan voor de KT88 (bv het schema in je eerste post lekker simpel )

En KT88's gloeien zo mooi =P~

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Tja wat moet je nou he? Dat ziet er echt prachtig uit! Ik zal voor alles een prijsopzetje maken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door ray5150 »

Ter inspiratie een betaalbare SE EL84 uitgangstrafo:
http://www.newtone-online.nl/catalog/pr ... cts_id=686

Wat ook nog een idee is om een gebruikte Yarland-achtige versterker te kopen en daar de onderdelen van gebruiken voor een zelfbouw projekt,
zo kun je ook stapsgewijs en naar smaak betere buizen en condensatoren toevoegen.
Dan ben je lekker bezig en hou je kosten toch binnen de perken.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Pcdg »

Ik heb even een klein berekeningetje gemaakt voor de 807 Se van TD op basis van trafo's van Jan Wuesten trafo's en russische buizen van de Siberian shop:

2 x G-807 powertetrode a 7 euro= 14 euro
2 x 6cc10 russisch 6sn7 equivalent a 2,60 =5,20
1 x rectifier tube 5c3s, russisch 5u4g equivalent 6,90
1 x TRA400 powertrafo 46,40
2 x ATRA0288 uitgangstrafo a 34 euro = 68 euro
2 x smoorspoel D10-100 a 12,67 = 25,34 euro
2 x K42Y 0,33 uf koppelcondensator a 50 cent = 1 euro
Condensatoren, weerstanden en klein grut: +/- 35 euro
Om en nabij de EUR. 201,84

mvg, Paul
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Super bedankt voor de reacties. Ik ben nog erg aan het twijfelen tussen de KT88 SE van mijn eerste post en de 807SE van TriodeDick.

De 807SE TD trekt mij vanwege de relatief obscure 807. Iedere commerciële buizen audioot draait met KT88 of 300B. Dit is lekker tegendraads anders. Ook de topanode ziet er erg gelikt uit. Ook heeft deze net even wat meer power met zijn 10W. Dat de buizen zelf goedkoper zijn is natuurlijk zeer mooi meegenomen.

De KT88 blinkt uit door zijn eenvoud. 10 weerstanden, 10 caps, 3 buizen en de trafoset. That's it. Dat zorgt ook voor een mooie cleane bedrading. Wel duurdere eindbuizen maar de KT88 heeft dan ook wel weer een aardige reputatie opgebouwd. Het kunnen schakelen tussen triode en ultralinear (wat het ook mag betekenen) is leuk meegenomen aangezien dit een soort 2-in-1 versterker geeft.

Verrassend genoeg zijn de belangrijkste onderdelen voor beide grotendeels gelijk. Zelfde trafo's, zelfde koppelcaps, etc.
Ik zag dat SiberianShop nog maar 2 stuks G-807 had liggen dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een bestelling geplaatst:
2 x 0,22uF 500V PIO K42Y-2 Capacitor 0,22 uf 500 V (K42Y2-01-500) = $3.50
2 x RARE!!! SVETLANA =C= Plant 5U4G = 5C3S tube (5C3S) = $13.80
2 x 6N1P-EV = E88CC = 6DJ8 = 6922 Tube Double triode (6N1P-EV-1pc) = $5.90
2 x 807 ( G-807 / G807) Beam Tetrode Tube NEW NOS (G-807) = $14.00
3 x 6CC10 = 6SN7 = ECC32 = 6N8S Tube. Double triode NOS = $7.80

Qua buizen en koppelcaps heb ik alles in huis voor beide versterkers. Ok, ik zie nu dat ik 1 set koppelcaps te kort kom maar ok. Dat is geen ramp. Hele grote kans dat ik die toch vrij snel zou vervangen door ClarityCaps SA van Caps&Coils. En ja voor de mierenfornicators onder ons, de KT88's heb ik inderdaad ook nog niet maar die zijn me nog iets te duur om "zomaar" te bestellen.

Ik heb de tip gekregen om bij DickBest te kijken voor o.a. weerstanden. Dit ziet er goed uit! Ik ga er van uit dat ik deze weerstanden kan gebruiken. Met 5 cent per stuk een schijntje natuurlijk.
Ik kom alleen niet uit die condensatoren. Waar moet ik nu wel goede kwaliteit gebruiken en waar niet? Welke soort? Moet het perse die waarde/voltage combi zijn? Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen zodra er een beslissing is gevallen omtrent het te gebruiken schema.

Maar welke van de 2 is nu beter? Ik kan die vraag niet beantwoorden. Zal ik er een poll aan hangen? Weet je wat? Doen we!
Laatst gewijzigd door Vinculum op ma 23 aug 2010, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

Een KT88 als triode geschakeld klinkt voortreffelijk.
Erg eenvoudig design, en de buis is (terug) volop verkrijgbaar.
Met de 807 heb ik echterwel geen ervaring.
Mijn stem gaat uit naar de KT88SE
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door TubeHead »

xbake schreef:
Een KT88 als triode geschakeld klinkt voortreffelijk.
Erg eenvoudig design, en de buis is (terug) volop verkrijgbaar.
Met de 807 heb ik echterwel geen ervaring.
Mijn stem gaat uit naar de KT88SE
Amen. :D

Maar moet Vinculum ook wel gelijk geven. Iets apparts is lekker tegendraads.
Misschien een idee voor later ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door AatV »

Omdat je als het een en ander besteld hebt misschien een beetje mostert na de maaltijd maar heb op de KT88 als eindbuis gestemd. Het 807-ontwerp van Triode Dick vind ik onderhand een tikje bejaard. Het schema met de KT88 ziet er eenvoudig uit -> gemaakte fouten zijn dus ook eenvoudig en makkelijk op te lossen.
Maar....ik zou de KT88 niet toepassen maar de al eerder genoemde GU-50. Deze buis is veel robuuster uitgevoerd, het getter is veel moderner en de buiskarakteristieken zien er erg goed uit. De prijs is in vergelijking met een KT88 ook een stuk vriendelijker, circa € 4 en de bijhorende buisvoeten zijn ongeveer even duur.

Op de site http://www.jogis-roehrenbude.de/ zijn een aantal ontwerpen gepubliceerd. Het lijkt mij de moeite waard hier eens rond te kijken.
De eerdere afbeeldingen van de GU-50 waren niet echt fraai, heb daarom een aantal afbeeldingen van deze buis zonder "hoedje" opgezocht (dit is erg makkelijk te verwijderen, zelfs ik kan het!):
GU50_1.jpg
gu.jpg
Ik vind vooral de onderste afbeelding - van de SE-versterker in triode - er niet verkeerd uitzien.
Natuurlijk is dit slechts mijn mening, je moet vooral doen waar zelf vertrouwen in hebt.

groetend,
AatV
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door TubeHead »

Toevallig zelf al geexprimenteerd metde GU50 Aat ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door AatV »

@Tubehead,

Helaas nee, had er wel plannen voor, maar waar vindt ik de tijd...
Er liggen wel 7 GU-50's met hoedje en 1 zonder hoedje in een laadje te wachten op iets moois!

groeten,
AatV
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

De stem van deze zelfbouwer gaat naar de KT88. En wil je dan toch tegendraads? Dan vervang je de KT88 gewoon door een TT22 :lol: En dan heb je meteen een nieuwe topic 8)
Bijlagen
IMGP0416.JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Nou ik zie al wel heel duidelijk welke kant dit op gaat. Het staat nu al 5 tegen 0 voor de KT88 SE.
Als ik dit zo zie dan denk ik dat een goed plan is om nu de KT88 te bouwen met misschien net iets minder budget onderdelen (zoals bijv. de koppelcaps) en de onderdelen voor de 807SE even op de plank te parkeren voor een volgend project (surroundversterker :mrgreen:).

Dan zal ik een kostenplaatje opzetten voor een budget versie en een iets minder budget versie van de KT88.
Kan ik ook de eerder voorgestelde trafo's gebruiken voor deze schakeling? Wat ik me afvraag is het volgende: De voedingstrafo TRA400 levert secundair 270V (320V als je de 50V in serie schakelt) terwijl het schema 375V nodig heeft.

Ook zou ik graag wat hulp willen met het zoeken naar de juiste caps voor dit schema. Welke soort en welke kwaliteit moet ik waar hebben?

Bijgevoegd nogmaals de schema's in kwestie.
Bijlagen
KT88-Amplifier.JPG
KT88-Power-Supply.JPG
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Pcdg »

Ik zou zeggen: maak geen keuze! Althans, niet nu. Verassend genoeg (of niet) heb ik het Elektuur boek waar het R. zur Linde KT88 ontwerp in staat gepubliceerd. Hierin wordt gesuggereerd om als alternatief voor de dure KT88 de 6550 te plaatsen. Die buis is een verdere ontwikkeling van de 6L6 net als de G-807. Enige gesuggereerde verschillen: voer de voedingsspanning op tot 340 volt en verhoog te Ra tot 2,4K. Je kan dus het KT88 ontwerp uitvoeren met de G-807 en later altijd nog ombouwen. :)

mvg, Paul
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

En kijk eens wat ik hier vond? 't Is jammer dat mijn Japans (of is het nou Chinees?) niet meer is wat het geweest is... http://tubefan.pixnet.net/blog/post/17109596

Vinculum en ik hebben eigenlijk hetzelfde voor ogen voor de komende winter; het bouwen van een leuke betaalbare geïntegreerde SE versterker met een stel nog onbekende (bij Vinculum althans) maar goede buizen. Om onnodig van mijn topic (Om straks de donkere dagen blablabla etc.) naar deze en terug te jumpen is het misschien beter om ons hier te houden? Ik ben er in ieder geval uit qua eindbuizen en ook wat betreft mijn trafo's. Rein gaat niet voor duur bij AE maar voor betaalbaar in Polen. De LO TS250-1 voedingstrafo en de LO SE30-1 (EL156, KT88) UGT's lijken mij een prima keuze, geven jullie ook eens even je oordeel: http://www.ogonowski.eu/ Hoeveel kOhm moet een UGT eigenlijk zijn voor bijvoorbeeld een EL34? Ik zie namelijk verschillende waarden of is dat afhankelijk van het gebruikte schema?
Bijlagen
TT22 SE.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door hannesie »

Ik denk dat de vormgeving ook een rol kan spelen :P

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... it=Red+Amp
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

@PA4URK:
Jouw reactie kwam net tussendoor terwijl ik mijn bericht aan het typen was. Ja klopt. Mijn gevoel zegt ook de KT88, zeker gezien de verpletterende meerderheid voor de KT88. Mijn redenen: Eenvoudiger en moderner ontwerp en de reputatie van de KT88.

@PA4URK & AatV:
Aangezien ik erg nieuw ben in deze tak van sport wil ik het experimenteren tot een minimum beperken dus als ik ga voor de KT88 dan word het die ook en niet een stap er tussen. Bovendien is die GU50 ook echt een monster om te zien, zelfs zonder kap. :lol:

@pcdegoede:
Zelfde als hierboven eigenlijk. Terwijl dit topic zo langzaam aan vordert word het beeld waar ik met mijn set naar toe wil steeds duidelijker. Ik neig nu heel sterk naar de KT88 schakeling voor de hoofdluidsprekers als eindversterker uitgevoerd en de 807 als eindversterker voor de surroundspeakers (ja ik speel alleen met 4.0, geen center, geen sub). En dan mijn mediacenter als bron/volumeregelaar. En daar ben ik op iets heeel erg aparts aan het broeden... :-$

@Hannessie:
Klopt! Uiterlijk is soms meer bepalend voor je gevoel. Een technisch prachtige versterker gemonteerd op een plankje hout "klinkt" miss minder tov dezelfde in een zeer mooi en goed afgewerkt chassis. Vergelijk het met het kopen van een huis (laatste tijd veel ervaring mee). Als het huidige interieur totaal niet je smaak is, is het heel erg moeilijk om het huis zelf goed naar waarde in te schatten omdat je ook afgeleid word door het interieur. Zo ook met audio apparatuur. Ziet het er mooi (en duur) uit dan klinkt het al beter zonder ook maar 1 noot gehoord te hebben. Daarentegen vind ik persoonlijk jouw voorbeeld niet mijn smaak. Ik ben wat klassieker en hou meer van het werk a la John Eekels:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vinculum op di 24 aug 2010, 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Pcdg »

PA4URK schreef:
Vinculum en ik hebben eigenlijk hetzelfde voor ogen voor de komende winter; het bouwen van een leuke betaalbare geïntegreerde SE versterker met een stel nog onbekende (bij Vinculum althans) maar goede buizen.
En ik heb ook nog zoiets op de plank liggen http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=11257

Ik vrees dat dit wel een lange termijnproject wordt. Ik heb eindelijk een goed functionerende versterker zonder kinderziekten (ik vermoed een leercurve) en daar ga ik eerst een tijdje van genieten! :)

mvg, Paul
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Ik heb 2 begrotingen gemaakt. Voor de KT88 een semi-budget met iets duurdere/betere caps en weerstanden maar wel de goedkopere trafo's en smoorspoelen van Jan Wuestens. Voor de 807 een budget met dezelfde trafo's maar goedkopere caps/weerstanden.

Nog niet alle onderdelen heb ik kunnen vinden, deze heb ik met rood gemarkeerd. Vooral met de caps heb ik erg veel moeite. Zouden jullie deze lijsten willen controleren op juistheid en indien mogelijk aanvullen met de juiste onderdelen/leveranciers?
Voor de volledigheid heb ik hier beide schema's nog een keer gepost met ook de componentnummers erbij.

Het begint nu stiekem toch wel te kriebelen... :oops:
Bijlagen
KT88 SE Budget.xls
(17.5 KiB) 136 keer gedownload
KT88 SE.gif
807 SE.xls
(20 KiB) 134 keer gedownload
se807.jpg
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Miniwatt »

Een paar opmerkingen bij je KT88-verlanglijstje:
Voor de voedingsC's zou ik gewoon JJ nemen, goed en niet duur en 500V. (AE)
KoppelC's Wima MKP, kost geen drol en gewoon goed.

Ik herken het wel van toen ik voor het eerst wat ging bouwen, me lekker gek laten maken door alle exotische componenten die je bij de diverse leveranciers aangeboden ziet...
Plaats reactie