Super bedankt voor de reacties. Ik ben nog erg aan het twijfelen tussen de KT88 SE van mijn eerste post en de 807SE van TriodeDick.
De 807SE TD trekt mij vanwege de relatief obscure 807. Iedere commerciële buizen audioot draait met KT88 of 300B. Dit is lekker tegendraads anders. Ook de topanode ziet er erg gelikt uit. Ook heeft deze net even wat meer power met zijn 10W. Dat de buizen zelf goedkoper zijn is natuurlijk zeer mooi meegenomen.
De KT88 blinkt uit door zijn eenvoud. 10 weerstanden, 10 caps, 3 buizen en de trafoset. That's it. Dat zorgt ook voor een mooie cleane bedrading. Wel duurdere eindbuizen maar de KT88 heeft dan ook wel weer een aardige reputatie opgebouwd. Het kunnen schakelen tussen triode en ultralinear (wat het ook mag betekenen) is leuk meegenomen aangezien dit een soort 2-in-1 versterker geeft.
Verrassend genoeg zijn de belangrijkste onderdelen voor beide grotendeels gelijk. Zelfde trafo's, zelfde koppelcaps, etc.
Ik zag dat SiberianShop nog maar 2 stuks G-807 had liggen dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een bestelling geplaatst:
2 x 0,22uF 500V PIO K42Y-2 Capacitor 0,22 uf 500 V (K42Y2-01-500) = $3.50
2 x RARE!!! SVETLANA =C= Plant 5U4G = 5C3S tube (5C3S) = $13.80
2 x 6N1P-EV = E88CC = 6DJ8 = 6922 Tube Double triode (6N1P-EV-1pc) = $5.90
2 x 807 ( G-807 / G807) Beam Tetrode Tube NEW NOS (G-807) = $14.00
3 x 6CC10 = 6SN7 = ECC32 = 6N8S Tube. Double triode NOS = $7.80
Qua buizen en koppelcaps heb ik alles in huis voor beide versterkers. Ok, ik zie nu dat ik 1 set koppelcaps te kort kom maar ok. Dat is geen ramp. Hele grote kans dat ik die toch vrij snel zou vervangen door ClarityCaps SA van Caps&Coils. En ja voor de mierenfornicators onder ons, de KT88's heb ik inderdaad ook nog niet maar die zijn me nog iets te duur om "zomaar" te bestellen.
Ik heb de tip gekregen om bij DickBest te kijken voor o.a. weerstanden. Dit ziet er goed uit! Ik ga er van uit dat ik
deze weerstanden kan gebruiken. Met 5 cent per stuk een schijntje natuurlijk.
Ik kom alleen niet uit die condensatoren. Waar moet ik nu wel goede kwaliteit gebruiken en waar niet? Welke soort? Moet het perse die waarde/voltage combi zijn? Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen zodra er een beslissing is gevallen omtrent het te gebruiken schema.
Maar welke van de 2 is nu beter? Ik kan die vraag niet beantwoorden. Zal ik er een poll aan hangen? Weet je wat? Doen we!