" MONITOR xl " referentie studio monitor

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Wowly »

Helmuth schreef:
Wowly schreef:
Niet voor het een en ander, maar je blijft praten over +- 2 DB, ik zie op jou schaal bijna een verschil van 7 db, oplopend in het hoog (92 bij 110, 98 bij 3 Khz waarbij met gekalibreerde mic er nog enkele db's bijkomen)..... Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om hiernaar te luisteren, zoveel energie zin er in de hogere octaven.
Je leest schijnbaar alleen wat je wil zien. Ik kijk boven de 200Hz heb ik al vermeld +/- 2dB omdat het laag lastig blijft om betrouwbaar te meten. Als ik naar mijn eigen smaak kijk zou ik er nog wel 6 dB bij willen doen. Ik vind het niet storend klinken met +6 vind ik het zelfs fijn.


Ik zal het nog sterker vertellen, tussen 3550 en 3555 is ie bijna vlak.........please, wat een antwoord. Niet referentie waardig...

Ik heb met witteruis gemeten. Dat moet ook vlak meten als ik de mic precies in het midden had meet ik het mooiste signaal grappig was dat als ik op de hart lijn de micro naar voor en achter beweeg blijft dat goed gaan.

Ik zie ook niet in waarom dat veranderd als je de schaal aanpast, juist dan zijn de verschillen nóg duidelijker te zien, en niet dat ze dan magisch gaan vervlakken toch? Ik zie overigens in de MLS puls juist dat er iets niet best is, maargoed, ik ben maar een NooB op dit vlak, dus als je mij wil uitleggen waarom dat zo goed is, graag.
Ik snap niet dat je zo graag wil inzoomen op deze kleine oneffenheden hij is nagenoeg glad dat vind ik voldoende.

Is dus niet nagenoeg glad, dat terzijde...

Wat is dat voor war taal over het MLS signaal je vind het niet goed en vervolgens zeg je dat je er eigenlijk geen verstand van hebt.

Dat is een nette manier om te zeggen dat jij maar eens moet uitleggen waarom jij vind dat dat MLS er zo goed uitziet. Wat je dus nog stééds niet gedaan hebt.......

Ander opmerking, welke units heb je gebruikt?
Als ik dat wil prijs geven had het er wel gestaan.

In dat geval denk ik dat je de gehele boel gewoon uit je duim aan het zuigen bent, wat je hier poneert is voor ons TOTAAL niet controleerbaar en daarmede geheel niet interessant. Je lijkt BOSE wel, met hun perfecte luidsprekers
Andere vraag, hoe heb je je filter opgebouwd?
Normaal filter, alleen wat ik al zei heb ik er voor gezorgd dat de gemeten fases identiek waren van mijn filter, dat kun je hier leren. En zo nadoen.

Heb je zelf wel enig idee hoe onnozel dat overkomt, wat je hier zegt?? Wat versta jij onder een "normaal filter"
Andere vraag, hoe heb je de vervorming gemeten?
Andere vraag.......euh, euh, komen misschien nog :)
Met de yaqin buizen versterker en mijn meet microfoon micpreamp geluidkaart en pc met HBXV6.
Het prikkelt me als je aangeeft dat je een referentie monitor hebt gebouwd en je komt met uitspraken als super enz. enz. We zouden graag weten hoe je dat voor elkaar hebt gekregen voordat je gaat uitweiden over een dipoolproject.
Ik knutsel van alles en het lijkt me mooi als ik ooit een aantal goede speakers zou kunnen vermarkten. Deze is een goede kandidaat. Het is goed dat je het graag wil weten.

dank je dat je het goed vind dat ik het graag wil weten :roll: . Naar mijn idee zijn er nog wel wat andere speakers die je dient te passeren willen mensen geld uitgeven aan zo'n fantasieproject. Maar misschien dat BOSE je wel wil helpen? Heben ze ook eens een "referentie " in hun gamma :lol:
En nogmaals, ik zie dat +- 2 db écht niet hoor, waarom denk jij dat wel te zien?. Hoe interpreteer jij die curve's? Ik vraag dit, want misschien zie ik het wel verkeerd :oops:
Kijk nog maar eens goed. Boven 200Hz
97-93=4
4/2= 2dB
+-2dB
Ja, en tussen 120 en 121 hz +- 0 dB. wat een kwats....
helmuth, het begon veelbelovend, maar het lijkt er voor míj nu op dat je de klok hebt horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
De wereld van speakers is een erg lastige, en ik zie niet in waarom jij daarin zult slagen speakers te verkopen met dit verhaal. Ook het idee dat iets glad moet meten is volstrekt achterhaalt. Het lijtk erop dat je iemand bent van technische komaf die de hele dag achter scoops lopt te turen. Juist speakers bouwen vragt parallel denken, en dat zie ik jou nog niet doen :wink:

Ik vind je reacties pedant, en dat soort ben ik hier wel vaker tegengekomen. Veel geblaat en weinig daad. Je attitude is volstrekt niet opbouwend, maar komt op mij over als "ik zal hier eens laten zien hoe goed ik iets heb gesimuleerd". Ook jou manier van reageren over opbouwende zaken/reacties getuigt van volstrekte arrogantie en komt op mij lachend over. Mocht je 15 jaar zijn, dan neem ik alles terug en vind ik dat je moet proberen je wat meer open te stellen voor anderen en wat fatsoenlijker antwoord kunt geven op mijn en andere vragen. Dan komt er hier vast nog een vruchtbare samenwerking tot tand. Voorlopig wordt dit topic mijn smile of the day hahaha.

Ik ben al begonnen met je laatste reply op de vraag van jeroen. Is dus GEEN fatsoenlijk antwoord...... Ook lachwekkend om vervormingscijfers van een ándere speaker hier neer te zetten. Als ik het zo zie zou ik wat minder naar cijfers kijken en wat meer om je heen......

Dus.......FOTO'S!!!!, ANTWOORDEN!!! graag please en dankjoewel.

jan
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Vuurkat »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 18 aug 2010, 20:33, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Wowly »

casper, hold your horse's. Laat hem eerst mijn vragen fatsoenlijk beantwoorden..... Ik ben benieuwd, is het echt een 15-jarige? Dat zou wel hilarisch zijn. Wacht, misschien een reviewer van een een of ander blad. Ik heb daar wel eens strikvraag voor.....wat voor kabels heeft ie gebruikt?????? Hier lopen ze altijd in de val.

Wanneer zouden de echte foto's komen. of de eerste teaser mbt tot de units?? Misschien heeft ie wel speciale customspec-unit's van Usher laten maken????

Spannend.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door jeroen_d »

Tja, wat die vervormingscijfers betreft, hij vraagt mij of ik betere woofers ken. Welnu, ik ken er meer die beter zijn dan slechter. :lol:
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Helmuth »

Casper schreef:
Meten met een buizenversterker? :-s Voor zover ik weet zijn die daar niet geschikt voor (hoge uitgangsimpedantie en een wat hogere vervorming dan 'gewone' versterkers).
Ik heb een meet-versterker althans die heb ik daarvoor gebruik met een hoge demping factor.
Bij mijn bandpass project ook regelmatig met de meet versterker dan met de buizen versterker gaf toen geen noemenswaardig verschil voor de overdracht.

Die buizen versterker is wel lineair als de impedantie van je speaker zo beroerd is dat die het niet kan trekken is het geen goed ontworpen speaker vind ik.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Helmuth »

Wowly schreef:
casper, hold your horse's. Laat hem eerst mijn vragen fatsoenlijk beantwoorden..... Ik ben benieuwd, is het echt een 15-jarige? Dat zou wel hilarisch zijn. Wacht, misschien een reviewer van een een of ander blad. Ik heb daar wel eens strikvraag voor.....wat voor kabels heeft ie gebruikt?????? Hier lopen ze altijd in de val.

Wanneer zouden de echte foto's komen. of de eerste teaser mbt tot de units?? Misschien heeft ie wel speciale customspec-unit's van Usher laten maken????

Spannend.
Je manier van vragen en antwoorden hebben de verkeerde toon.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Helmuth »

jeroen_d schreef:
Tja, wat die vervormingscijfers betreft, hij vraagt mij of ik betere woofers ken. Welnu, ik ken er meer die beter zijn dan slechter. :lol:
Noem er twee zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Wowly »

Helmuth schreef:
Wowly schreef:
casper, hold your horse's. Laat hem eerst mijn vragen fatsoenlijk beantwoorden..... Ik ben benieuwd, is het echt een 15-jarige? Dat zou wel hilarisch zijn. Wacht, misschien een reviewer van een een of ander blad. Ik heb daar wel eens strikvraag voor.....wat voor kabels heeft ie gebruikt?????? Hier lopen ze altijd in de val.

Wanneer zouden de echte foto's komen. of de eerste teaser mbt tot de units?? Misschien heeft ie wel speciale customspec-unit's van Usher laten maken????

Spannend.
Je manier van vragen en antwoorden hebben de verkeerde toon.
Alstublieft uwe hoogheid, zou u ons willen verblijden met uwe inzcht en intellect en als het u niet teveel moeite geeft, zou u dan misschien tijd vinden om antwoorden te verspreiden onder ons, uwe dienaren.

Zo beter?
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Agent327 »

Dat klirrfaktor plaatje is vast van een Eton 11-581 !
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Helmuth »

jeroen_d schreef:

De vervorming: -40dB plotseling oplopende 3de harmonische bij 700-800Hz. Dat is niet best, want dat is 1%.
Die 3 derde harmonische bij 800Hz is van de driver dat was al bekent toen ik hem kocht. Toen ik hetzelfde mat was dat een mooie bevestiging van het resultaat.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door jeroen_d »

Helmuth schreef:
jeroen_d schreef:
Tja, wat die vervormingscijfers betreft, hij vraagt mij of ik betere woofers ken. Welnu, ik ken er meer die beter zijn dan slechter. :lol:
Noem er twee zou ik zeggen.
Ik heb mijn opmerkingen gemaakt, daar laat ik het bij. Jouw referenties zijn de mijne niet. Doe je voordeel met de reakties die je krijgt en vermoei mensen niet door ze uit te dagen het tegendeel te bewijzen. Veel succes met je project verder.

Ik zal dit draadje verder niet meer inhoudelijk volgen, maar slechts als moderator.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Martijn M »

Helmuth, wat is voor jou de reden geweest om dit topic te starten? Je hebt blijkbaar een hele goede luidspreker weten te ontwerpen. Dat lijk je graag te willen delen met je medezelfbouwers, maar vervolgens wil je vooral veel informatie achterhouden. Probeer je met deze mysterieuze manier van presenteren mensen nieuwsgierig te maken naar je toekomstige producten? Voor mensen met commerciële bedoelingen is er op dit forum een speciale afdeling: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewforum ... 29&start=0
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Helmuth »

Helmuth, wat is voor jou de reden geweest om dit topic te starten? Je hebt blijkbaar een hele goede luidspreker weten te ontwerpen. Dat lijk je graag te willen delen met je medezelfbouwers, maar vervolgens wil je vooral veel informatie achterhouden. Probeer je met deze mysterieuze manier van presenteren mensen nieuwsgierig te maken naar je toekomstige producten? Voor mensen met commerciële bedoelingen is er op dit forum een speciale afdeling: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewforum ... 29&start=0
Het topic heet show case. Je verwacht dan foto's. Leek me niet verboden de meetresultaten te showen.

Ik ben vrij de gegevens te geven die ik wel kwijt wil. De reden waarom heb ik gegeven lijkt me vrij duidelijk.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Martijn M »

:lol:

Veel plezier hier dan. Ik kijk wel weer naar andere topics.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door jeroen_d »

Helmuth schreef:
Helmuth, wat is voor jou de reden geweest om dit topic te starten? Je hebt blijkbaar een hele goede luidspreker weten te ontwerpen. Dat lijk je graag te willen delen met je medezelfbouwers, maar vervolgens wil je vooral veel informatie achterhouden. Probeer je met deze mysterieuze manier van presenteren mensen nieuwsgierig te maken naar je toekomstige producten? Voor mensen met commerciële bedoelingen is er op dit forum een speciale afdeling: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewforum ... 29&start=0
Het topic heet show case. Je verwacht dan foto's. Leek me niet verboden de meetresultaten te showen.

Ik ben vrij de gegevens te geven die ik wel kwijt wil. De reden waarom heb ik gegeven lijkt me vrij duidelijk.
Met dit soort antwoorden is het duidelijk dat het geen zin heeft om dit topic open te houden.

Ik zet hem op slot, wellicht dat de andere moderatoren me nog op andere gedachten brengen maar ik vermoed dat ze het met me eens zullen zijn.
Gesloten