TV beeldbuis/scopes krijgt ook gelijk het hoge voltage op zn donder.
En de gelijkrichtbuis zelf ook
Moderator: Beheerdersteam
In eerste instantie wil ik het in de single ended het gelijkrichten met de buis gaan doen. Misschien wel aardig om het later nog eens met solid state te proberen, om te zien of je dit hoort. De echte buizenpuristen moeten zowiezo blijkbaar niks van silicium in de versterker hebben. Oja, autobias enzo weer wel, danRobertD schreef:Het gaat in de thread zo te zien (ik heb 'm ook niet helemaal gelezen) vooral om indirect verhitte buizen.
Om de site van Triodedick staat ook een verhaaltje dat hieraan gerelateerd is.
http://www.triodedick.com/standby_or_not_to_standby.htm
Zelf heb ik weinig ervaring met solid state gelijkrichters, ik vind buisjes gewoon mooier om te zien. Wat ik in het verleden gebouwd heb met solid state klonk volgens mij iets rauwer, maar zeker voor een push-pull versterker is solid state heel goed te gebruiken. Je moet dan ook twee keer zoveel gelijkstroom leveren en dan heb je al snel veel gelijkrichtbuizen nodig.
Voor een single-ended is volgens Triode Dick de buis de enige juiste gelijkrichter.
Ja, dit is waar. Had ik ook nog niet zo bekeken eigenlijk...TubeHead schreef:Ben ook een beetje sceptisch over het "voor verwarmen" van de buizen.
Het voordeel van thermische dioden is dat je minder last hebt van spikes (schakelpieken), waardoor de hoogspanning schoner is dan bij gebruik van halfgeleider dioden (met lagere weerstand en ondanks lagere voedingsspanning). Nu is het niet zo dat iedere versterker evenveel profijt heeft van een schone voedingsspanning..... ! De psrr (power_supply_rejection_ratio) is bij een penthode bijvoorbeeld veel hoger dan bij een triode, maar ook zo bij PP t.o.v. SE.RobertD schreef:Zelf heb ik weinig ervaring met solid state gelijkrichters, ik vind buisjes gewoon mooier om te zien. Wat ik in het verleden gebouwd heb met solid state klonk volgens mij iets rauwer, maar zeker voor een push-pull versterker is solid state heel goed te gebruiken. Je moet dan ook twee keer zoveel gelijkstroom leveren en dan heb je al snel veel gelijkrichtbuizen nodig.
Voor een single-ended is volgens Triode Dick de buis de enige juiste gelijkrichter.
En trouwens ook even naar het schema gekeken van de Sansui die ik hier heb staan.Barry2001 schreef:Ja, dit is waar. Had ik ook nog niet zo bekeken eigenlijk...TubeHead schreef:Ben ook een beetje sceptisch over het "voor verwarmen" van de buizen.