6v6 Single Ended - voorheen een Darling

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling

Bericht door TubeHead »

Ben ook een beetje sceptisch over het "voor verwarmen" van de buizen.

TV beeldbuis/scopes krijgt ook gelijk het hoge voltage op zn donder.
En de gelijkrichtbuis zelf ook :-k
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Het gaat in de thread zo te zien (ik heb 'm ook niet helemaal gelezen) vooral om indirect verhitte buizen.

Om de site van Triodedick staat ook een verhaaltje dat hieraan gerelateerd is.
http://www.triodedick.com/standby_or_not_to_standby.htm

Zelf heb ik weinig ervaring met solid state gelijkrichters, ik vind buisjes gewoon mooier om te zien. Wat ik in het verleden gebouwd heb met solid state klonk volgens mij iets rauwer, maar zeker voor een push-pull versterker is solid state heel goed te gebruiken. Je moet dan ook twee keer zoveel gelijkstroom leveren en dan heb je al snel veel gelijkrichtbuizen nodig.

Voor een single-ended is volgens Triode Dick de buis de enige juiste gelijkrichter.
In eerste instantie wil ik het in de single ended het gelijkrichten met de buis gaan doen. Misschien wel aardig om het later nog eens met solid state te proberen, om te zien of je dit hoort. De echte buizenpuristen moeten zowiezo blijkbaar niks van silicium in de versterker hebben. Oja, autobias enzo weer wel, dan :D Je komt er maar op 1 manier achter, zelf proberen denk ik.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
Ben ook een beetje sceptisch over het "voor verwarmen" van de buizen.

TV beeldbuis/scopes krijgt ook gelijk het hoge voltage op zn donder.
En de gelijkrichtbuis zelf ook :-k
Ja, dit is waar. Had ik ook nog niet zo bekeken eigenlijk...
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling

Bericht door Miniwatt »

RobertD schreef:
volgens Triode Dick
:twisted: Wie?
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling

Bericht door disco »

RobertD schreef:
Zelf heb ik weinig ervaring met solid state gelijkrichters, ik vind buisjes gewoon mooier om te zien. Wat ik in het verleden gebouwd heb met solid state klonk volgens mij iets rauwer, maar zeker voor een push-pull versterker is solid state heel goed te gebruiken. Je moet dan ook twee keer zoveel gelijkstroom leveren en dan heb je al snel veel gelijkrichtbuizen nodig.

Voor een single-ended is volgens Triode Dick de buis de enige juiste gelijkrichter.
Het voordeel van thermische dioden is dat je minder last hebt van spikes (schakelpieken), waardoor de hoogspanning schoner is dan bij gebruik van halfgeleider dioden (met lagere weerstand en ondanks lagere voedingsspanning). Nu is het niet zo dat iedere versterker evenveel profijt heeft van een schone voedingsspanning..... ! De psrr (power_supply_rejection_ratio) is bij een penthode bijvoorbeeld veel hoger dan bij een triode, maar ook zo bij PP t.o.v. SE.

Een zware PP zou ik inderdaad met zand voeden maar als het echt goed moet (een kleine SE :-$ ) gaat er niets boven de AZ1.... enne dat heeft niet met romantiek te maken hoor.
Laatst gewijzigd door disco op za 04 sep 2010, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling

Bericht door TubeHead »

Barry2001 schreef:
TubeHead schreef:
Ben ook een beetje sceptisch over het "voor verwarmen" van de buizen.

TV beeldbuis/scopes krijgt ook gelijk het hoge voltage op zn donder.
En de gelijkrichtbuis zelf ook :-k
Ja, dit is waar. Had ik ook nog niet zo bekeken eigenlijk...
En trouwens ook even naar het schema gekeken van de Sansui die ik hier heb staan.
Zit ook niks in van één of andere vertraging. En de orginele EL84 buizen zitten er volgens mij zelfs ook nog in.
Plaats reactie