XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door stevieB »

k.p. schreef:
Een parametrische EQ kan heel handig zijn. En eigenlijk een must om het laag goed te krijgen in je kamer. Goed bezig dus :!: Je hebt wel metingen in je luisterruimte nodig. Een dip in de respons kun je echter niet (goed) opvullen met een parametrische EQ. Probeer eens wat test tonen door te sturen. Dan kun je ongeveer bepalen waar het mis gaat.
K.P.

Bedankt voor je advies; ik zal e.e.a. volgende week ff testen. Heb deze week geen tijd ivm drukke studie belasting.

Gr StevieB
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door stevieB »

wouter schreef:
Het blijft op afstand een bijzondere situatie, moeilijk voor te stellen dat een 30cm geen sublaag geeft.

Echter; 19 Hz is voor een 30 cm nauwelijks goed te doen op hogere volumes, dus van je bank geblazen worden zal niet gebeuren. 2 stuks is daarom wel een goede keuze, zeker aangezien er flink wat m^3 in die kamer zit.
Van je bank geblazen worden, dat is trouwens ook niet wat een 20 Hz toon doet. Die maakt voor je gevoel de luister ruimte groter waardoor explosies etc. grootser klinken. Het gevoel van onweer kun je daarmee ook in huis een beetje benaderen maar daarvan lig je ook niet ineens plat op de grond :wink:

Heb je de sub al eens in een andere kamer geprobeerd, woonkamer bijvoorbeeld?

Sterk advies: ga deze sub niet boosten om sublaag te krijgen, deze geeft van zichzelf voldoende sublaag. Boosten in een dip werk niet, het kost je je speaker. Het laag zal ook niet strak klinken, aangezien de energie dan voelbaar heftig is maar gehoormatig niet. Dat klinkt altijd overdreven zonder dat het ook de warmte en diepgang oplevert die het kloppent maakt.
Wouter,

Bedankt voor je input! Als ik je verhaal goed begrijp mbt "van je bank geblazen worden" heb ik waarschijnlijk toch de verkeerde verwachtingen... :( Dit had ik nu juist wel verwacht :?

Ik zal tzt eens proberen in een andere kamer, echter met ruim 50/60 kilo en een onhandig formaat, ga ik niet zomaar ff twee trappen naar de woonkamer (ff afgezien van het feit dat daar geen stereo oid staat...)

GOED ADVIES: ik had dat waarschijnlijk wel geprobeerd :oops:

Ga volgende week verder met experimenteren (hoop dan ook de tweede sub af te hebben). Ben deze week druk met studie....

Gr StevieB
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door wouter »

2x 12" is begint er wel op te lijken hoor :wink:

Maar een toon van 38 Hz met 5mm uitslag vraagt volgens mij 20 mm uitslag bij 19 Hz om even luid te gaan. Afgezien van het feit dat je gehoor daar ook nog eens flink minder gevoelig geworden is...

Onder de 30 Hz tikt het flink aan in vermogen en conus uitslag, dat sowieso.
Echter, ik heb een 5.2 setup gebouwd met 2x 8" in transmissielijnen. Die trekken de keukenkastjes ook van de muur samen :lol: Kortom, met 2 stuks moet het elke verwachting waar gaan maken
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door k.p. »

Even voor de volledigheid: Het ligt natuurlijk ook nog aan het gebruikte principe wat de uitslag is. Is het BR of gesloten? Met een enkele 12" in een transmissielijn haal ik een enorme druk in mijn kamer. De sub speelt tot 20Hz vlak :!: Een extra sub hoeft niet perse meer geluidsdruk op te leveren. Dit is te lezen in het stuk van Welti wat ik in dit topic heb gepost. Als de (mogelijke) dip in de respons hierdoor verdwijnt dan is het het natuurlijk dubbel en dwars waard.

Als het goed lukt kun je waarschijnlijk wel van de bank worden geblazen. Wat ik me trouwens bedacht... Als de conus verzwaard wordt dan gaat de gevoeligheid van de luidspreker achteruit. Dit verklaart misschien die hoge gain die moet worden ingesteld. Met wat test tonen kun je trouwens niet je parametrische equalizer op een goede manier inzetten. Hiervoor is echt een goede meting nodig. Een gekalibreerde microfoon is hier niet voor nodig, maar wel een meting met een behoorlijk hoge resolutie. Boosten kan trouwens wel maar dan om breedbandig het niveau iets op te krikken. Een dip boosten is een slecht idee zoals wouter ook al aangaf. Hoezo zijn die subs zo lomp zwaar als ik vragen mag. Heb je een foto?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door wouter »

k.p. schreef:
Met een enkele 12" in een transmissielijn haal ik een enorme druk in mijn kamer. De sub speelt tot 20Hz vlak :!:
En zo doe je dat, met een TL :wink:
Doordat de TL erg efficient kun je met een relatief kleine diameter woofer erg diep gaan. Een enorme kast is dan wel weer de keerzijde...

Het membraan verzwaren vond ik opzich niet een heel goed idee van HH, maar de versie tot 19 Hz die TS heeft is daarmee dan de minst aangepaste.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door richard »

Houd er met het beoordelen van de subwoofer op het gehoor er ook rekening mee dat dit gehoor veel minder gevoelig is voor lage frequenties. 80 dB op 20 Hz klinkt zo'n 40 dB zachter dan 80 dB op 1 kHz. 80 dB op 50-60 Hz klinkt zo'n 20 dB zachter. Zijn de geluidsniveau's lager zijn de subjectieve verschillen tussen laag en midden nog veel groter.

Wil je een en ander corrigeren om het niveau op het gehoor gelijk te trekken loop je het risico dat je de boel behoorlijk overbelast.

Dat ligt aan de werking van het gehoor: luidheid.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door k.p. »

Bij deze wil ik ook alvast een preview geven van het stuk wat ik wil gaan schrijven over de laagweergave in een kamer. In de volgende weergave zijn er metingen verricht onder verschillende omstandigheden. De microfoon is echter niet van zijn plek geweest :!:

Grijs = ongecorrigeerde respons, alle deuren dicht.
Oranje = gecorrigeerde respons, alle deuren dicht.
Groen = gecorrigeerde respons, binnendeur open en buitendeur dicht.
Blauw = gecorrigeerde respons, alle deuren open.

Als de binnendeur dicht was en de buitendeur open dan werd er amper verschil gemeten.

:!: Op andere mogelijke luisterplaatsen werd er een breedbandige dip gemeten rond 30 Hz. Zoiets kan dus het probleem zijn wat bij de XXL SUB wordt ervaren. De meting laat zien dat kamerinvloeden niet onderschat mogen worden.

De piek op 38Hz Zou door een bokkiewokkie microfoon vast ook zijn gemeten :mrgreen: . Dit werd in het andere topic met laagproblemen aangekaart. Om het probleem in kaart te brengen is er vast geen hele luxe microfoon nodig.

Edit: Oeps er mist inderdaad een plaatje. Bij deze!
Bijlagen
kamerinvloeden.jpg
Laatst gewijzigd door k.p. op vr 27 aug 2010, 1:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door bertor »

k.p. schreef:
Bij deze wil ik ook alvast een preview geven van het stuk wat ik wil gaan schrijven over de laagweergave in een kamer. In de volgende weergave zijn er metingen verricht onder verschillende omstandigheden. De microfoon is echter niet van zijn plek geweest :!:

Grijs = ongecorrigeerde respons, alle deuren dicht.
Oranje = gecorrigeerde respons, alle deuren dicht.
Groen = gecorrigeerde respons, binnendeur open en buitendeur dicht.
Blauw = gecorrigeerde respons, alle deuren open.

Als de binnendeur dicht was en de buitendeur open dan werd er amper verschil gemeten.

:!: Op andere mogelijke luisterplaatsen werd er een breedbandige dip gemeten rond 30 Hz. Zoiets kan dus het probleem zijn wat bij de XXL SUB wordt ervaren. De meting laat zien dat kamerinvloeden niet onderschat mogen worden.

De piek op 38Hz Zou door een bokkiewokkie microfoon vast ook zijn gemeten :mrgreen: . Dit werd in het andere topic met laagproblemen aangekaart. Om het probleem in kaart te brengen is er vast geen hele luxe microfoon nodig.
Volgens mij missen een paar plaatjes...
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door bertor »

richard schreef:
Houd er met het beoordelen van de subwoofer op het gehoor er ook rekening mee dat dit gehoor veel minder gevoelig is voor lage frequenties. 80 dB op 20 Hz klinkt zo'n 40 dB zachter dan 80 dB op 1 kHz. 80 dB op 50-60 Hz klinkt zo'n 20 dB zachter. Zijn de geluidsniveau's lager zijn de subjectieve verschillen tussen laag en midden nog veel groter.

Wil je een en ander corrigeren om het niveau op het gehoor gelijk te trekken loop je het risico dat je de boel behoorlijk overbelast.

Dat ligt aan de werking van het gehoor: luidheid.
Wat me ook opvalt is dat de isofonen dichter bij elkaar komen te liggen bij lagere frequenties. Bij 1 kHz is de afstand tussen de 60 en 80 phon lijn (per definitie) 20 dB, maar bij 20 Hz wordt dit 10 dB. Dus voor een verdubbeling in waargenomen geluidsdruk bij 20 Hz is geen 6 dB nodig, maar slechts 3 dB. Maar je blijft inderdaad zitten met de gehoordrempel, 70 dB voor 20 Hz. Dus als je eenmaal die geluidsdruk hebt gehaald heb je relatief weinig extra luchtverplaatsing nodig om een verdubbeling in waargenomen geluidsdruk te verkrijgen. Een extra sub zou dus wel eens heel veel kunnen doen.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door k.p. »

bertor schreef:
k.p. schreef:
Bij deze wil ik ook alvast een preview geven van het stuk wat ik wil gaan schrijven over de laagweergave in een kamer. In de volgende weergave zijn er metingen verricht onder verschillende omstandigheden. De microfoon is echter niet van zijn plek geweest :!:

Grijs = ongecorrigeerde respons, alle deuren dicht.
Oranje = gecorrigeerde respons, alle deuren dicht.
Groen = gecorrigeerde respons, binnendeur open en buitendeur dicht.
Blauw = gecorrigeerde respons, alle deuren open.

Als de binnendeur dicht was en de buitendeur open dan werd er amper verschil gemeten.

:!: Op andere mogelijke luisterplaatsen werd er een breedbandige dip gemeten rond 30 Hz. Zoiets kan dus het probleem zijn wat bij de XXL SUB wordt ervaren. De meting laat zien dat kamerinvloeden niet onderschat mogen worden.

De piek op 38Hz Zou door een bokkiewokkie microfoon vast ook zijn gemeten :mrgreen: . Dit werd in het andere topic met laagproblemen aangekaart. Om het probleem in kaart te brengen is er vast geen hele luxe microfoon nodig.
Volgens mij missen een paar plaatjes...
Bij deze zijn ze toegevoegd: klik.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door bertor »

k.p. schreef:
Bij deze zijn ze toegevoegd: klik.

De piek op 38Hz Zou door een bokkiewokkie microfoon vast ook zijn gemeten :mrgreen: . Dit werd in het andere topic met laagproblemen aangekaart. Om het probleem in kaart te brengen is er vast geen hele luxe microfoon nodig.
Dank! Een andere deur open geeft niet heel veel verschil zo te zien.

Heeft de topicstarter het probleem al kunnen oplossen?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door mischa72 »

wouter schreef:
2 stuks is daarom wel een goede keuze, zeker aangezien er flink wat m^3 in die kamer zit.
Sorry voor mijn boute uitspraak, maar wat een onzin !!! Als 1 sub erg zacht speelt, spelen 2 subs niet veel harder hoor !!!

Als ik jou was, zou ik het eens in de aansturing zoeken. Sluit eens een cd-speler met regelbare uitgang aan op de ingang van de Reckhorn. Als je dan nog te weinig output hebt, kun je verder zoeken.

Zo groot is die zolder niet eens. Ik krijg een woonkamer van ca 80 m³ goed volgeblazen met een 10" subje. Ik vermoed dat je probleem heel ergens anders zit dan in de sub.

Een paar aandachtspunten:
1. Je gebruikt het crossover in de processor. Zet die eens op Off en gebruik alleen het crossover in de Reckhorn. Door beiden te gebruiken krijg je een extra fasedraaiing, die je output ook negatief kan beïnvloeden.
2. Daarbij heeft je processor een limiter voor de sub-uitgang. Heb je daar al eens naar gekeken?
3. Je processor heeft een maximale output op de RCA-uitgangen van 6V, de Reckhorn heeft een ingangsgevoeligheid van 0,3V. Heb je hem niet gewoon opgeblazen?

Groeten,
Mischa
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door k.p. »

bertor schreef:
k.p. schreef:
Bij deze zijn ze toegevoegd: klik.

De piek op 38Hz Zou door een bokkiewokkie microfoon vast ook zijn gemeten :mrgreen: . Dit werd in het andere topic met laagproblemen aangekaart. Om het probleem in kaart te brengen is er vast geen hele luxe microfoon nodig.
Dank! Een andere deur open geeft niet heel veel verschil zo te zien.

Heeft de topicstarter het probleem al kunnen oplossen?
Toch is er nog wel een duidelijk verschil tussen de laag extensie. Ook de net boven de 40 Hz en het gebied, maar dit alles valt wel ongeveer binnen de afwijking die over gehele curve plaatsvind. Of het ook hoorbaar verschilt... geen idee. Ook leuk om hier een luistertestje voor te maken bij de volgende breda meeting.

Ik ben ook benieuwd naar de vorderingen van de TS.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door wouter »

mischa72 schreef:
wouter schreef:
2 stuks is daarom wel een goede keuze, zeker aangezien er flink wat m^3 in die kamer zit.
Sorry voor mijn boute uitspraak, maar wat een onzin !!! Als 1 sub erg zacht speelt, spelen 2 subs niet veel harder hoor !!!

Ha, geeft niets hoor. Je komt ook met goede punten, ik denk alleen meer aan de kant van de akoestische output.

Een 10" gaat op 19 Hz natuurlijk weinig kamers volzetten, op 38 Hz gaat dat een flink stuk makkelijker.
Wanneer een sub van 20 tot 50 Hz speelt mis je elke vorm van beuken, en lijkt het allemaal een beetje soft. 2 stuks maakt het een stuk stabieler en scheelt 3dB - de dubbele uitslag dus = 2x zo hard. Geen onzin voor een SUBwoofer.

Maar ik ben het wel met je eens, het zal em ook ergens anders in moeten zitten. Tis alleen net even te ver rijden vanaf Lelystad. Ik heb wel even op routenet gekeken, zo benieuwd was ik :-$
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door mischa72 »

Ik ben benieuwd of de TS al naar de eerder genoemde settings op zijn processor heeft gekeken.

Groeten,
Mischa
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door stevieB »

Bedankt voor alle tips!

Helaas hebben we in de familie een sterfgeval gehad, waardoor dit "probleem" op een laag pitje heeft gestaan. Hoop er deze week weer aan toe te komen om ook de diverse voorstellen te checken en iedereen van antwoord te voorzien.

Mvg,
StevieB
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door wouter »

gecondoleerd!

En succes uiteraard
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door mischa72 »

Hey Stevie,

Belangrijke dingen eerst jongen :!: Het moet hobby blijven (al zie ik mensen regelmatig doordraven :wink: ).

Sterkte trouwens.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”