@Vinculum
Het laatste plaaatje ziet er erg netjes uit. Toch even een paar nadelen noemen :
- - Er lopen er wel heel veel draden parallel, met flink wat kans op beïnvloeding als je zomaar een paar kabels met ty- wraps aan elkaar bindt.
- Ook kan je bij het nette plaatje zien dat de montagedraden op deze wijze langer worden dan bij de "chaos"montage.
- De draden lopen allemaal vlak langs de bodemplaat (vooral voor getwiste AC-voedings een goede gewoonte) maar hierdoor wordt alles in twee "dimensies" teruggebracht, soms is een paar centimeter lucht bij het kruisen niet verkeerd!
Wil bepaald niet zeggen dat de chaosmethode de beste is, maar wilde toch ook de nadelen even opnoemen.
Wat je versterkerkeuze betreft, je gaat van eind- naar voor- naar eindversterker. Ik weet in ieder geval nu al zeker dat als je gegrepen bent door het buizen-zelfbouwvirus, dat dit niet je laatste versterker zal zijn. (voor mijzelf denk ik nu toch anders over versterkers dan pakweg een jaar of twee/drie terug). Ik denk dan ook dat het beter is te kiezen voor een iets goedkoper ontwerp, waarvan je gelijk al de onderdelen kunt kopen. De ervaring heeft mij geleerd dat - bij voortschrijdend inzicht!- een aankoop in fasen kan leiden tot het verstoffen van een project en een flinke hoeveelheid reserve onderdelen.
In een eerdere post heb je ook iets gezegd over het verschil in vermogen van de "Bill" t.o.v. de "Anastasia".
Heb de zaak eens op een rijtje gezet in dBm's t.o.v. 1 Watt :
12 Watt - 11 dBm
20 Watt - 13 dBm
50 Watt - 17 dbm
Als je in aanmerking neemt dat een verhoging van geluidssterkte 1dB nauwelijks verschil maakt, een verschil van 3 dB wel goed hoorbaar maar ook niet overdreven veel meer is, dan valt met 12 Watt best te leven!
Heb nog even nagezocht wat door veel DIY'ers als goede ontwerpen gezien worden.
Van Stuart Yaniger (SY op DIY-audio) : De Red Light District
http://syclotron.com/?page_id=3
Van Gingertube op DIY-audio : Baby Huey
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... -huey.html
Of een ander eenvoudig EL84 PP ontwerp.
Als je zegt, ik ga toch die "Bill" maken, maak een lijst van de onderdelen, bestel ze zoveel mogelijk tegelijk en koop niet gelijk de meest exotische onderdelen.
succes en groetend,
AatV