Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Lijkkt me vrij simpel toch?
Rechthoekig doosje van plusminus 60 x 25 x 25 van berken multiplex, afgeronde hoekjes, stukje zwart (of witte, of rode) skai erover plakken.
rechthoekig gat aan de voorkant voor de faceplate, en een stuk alugaas aan de achterkant....
Ik heb ook een paar boeken over buizen,
deze: (maar dan in het Nederlands...)
zeg maar half hifi en half over gitaar versterkers, veel foto's, tekeningen, grafieken en formules, enkele tientallen bouwprojekten, en genoeg theorie om de rest van je leven in te verdiepen.
en deze: 0% theorie, veel prachtige foto's, hoop artikelen over de geschiedenis van een aantal merken, en ongeveer 600 pagina's schema's
(ja, dat is een boek van het pré intenet tijdperk....)
Rechthoekig doosje van plusminus 60 x 25 x 25 van berken multiplex, afgeronde hoekjes, stukje zwart (of witte, of rode) skai erover plakken.
rechthoekig gat aan de voorkant voor de faceplate, en een stuk alugaas aan de achterkant....
Ik heb ook een paar boeken over buizen,
deze: (maar dan in het Nederlands...)
zeg maar half hifi en half over gitaar versterkers, veel foto's, tekeningen, grafieken en formules, enkele tientallen bouwprojekten, en genoeg theorie om de rest van je leven in te verdiepen.
en deze: 0% theorie, veel prachtige foto's, hoop artikelen over de geschiedenis van een aantal merken, en ongeveer 600 pagina's schema's
(ja, dat is een boek van het pré intenet tijdperk....)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Moet natuurlijk ook iets "aparts" worden Raymond, dat begrijp je wel
Niet helemaal vreemd, maar iets klassieks met een twist ofzo.
Niet helemaal vreemd, maar iets klassieks met een twist ofzo.
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
En veel reclame voor zijn eigen merk Groove Tubesray5150 schreef:en deze: 0% theorie, veel prachtige foto's, hoop artikelen over de geschiedenis van een aantal merken, en ongeveer 600 pagina's schema's
(ja, dat is een boek van het pré intenet tijdperk....)
Ik heb 'm ook, in de 'Deluxe revised edition' groot onhandig boek, wel heerlijk leesvoer en plaatjes kwijlen, èn alle schema's op een cd erbij
Jammer dat veel schema's slecht leesbaar zijn..
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Ter inspiratie dan:b_force schreef:Moet natuurlijk ook iets "aparts" worden Raymond, dat begrijp je wel![]()
Niet helemaal vreemd, maar iets klassieks met een twist ofzo.
Massief gelakt Esdoorn met rotan: Of paars skai: En wat te denken van een echte Hello Kitty versterker:
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Ik zat te denken aan crème wit, zwart, crème wit (skaileer).
Naden afwerken met bruine "veters" (hoe heten die dingen?)
Naden afwerken met bruine "veters" (hoe heten die dingen?)
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Dat heet in netjes Engels "piping"....b_force schreef:Naden afwerken met bruine "veters" (hoe heten die dingen?)
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
"Reetveter" lijkt me hier volkomen op zijn plaats

- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Er is nog een puntje dat ik volgens mij over het hoofd heb gezien (hopelijk kan bv Aat daar mee helpen
)
Kijk ik naar de curves als een 6L6 in triode mode staat, dan zie je dit:

In penthode is het echter dit:

Hoe moet ik die BIAS spanning dan zien, die zijn namelijk niet hetzelfde?
Dan ga je direct naar een totaal andere BIAS (warm of heel koud)
(iets zegt me dat ik ergens overheen kijk
)
Kijk ik naar de curves als een 6L6 in triode mode staat, dan zie je dit:

In penthode is het echter dit:

Hoe moet ik die BIAS spanning dan zien, die zijn namelijk niet hetzelfde?
Dan ga je direct naar een totaal andere BIAS (warm of heel koud)
(iets zegt me dat ik ergens overheen kijk
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
In pentode heb je een kleinere spanningszwaai nodig -want veel efficiënter-, dat is alles denk ik?b_force schreef:Er is nog een puntje dat ik volgens mij over het hoofd heb gezien (hopelijk kan bv Aat daar mee helpen)
Kijk ik naar de curves als een 6L6 in triode mode staat, dan zie je dit:
In penthode is het echter dit:
Hoe moet ik die BIAS spanning dan zien, die zijn namelijk niet hetzelfde?
Dan ga je direct naar een totaal andere BIAS (warm of heel koud)
(iets zegt me dat ik ergens overheen kijk![]()
)
Kijk anders hier eens: http://www.freewebs.com/valvewizard/pentode.html
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Mm misschien was mijn vraag niet helemaal duidelijk.
Ik bedoelde eerder of het inderdaad klopt dat de bias spanning anders is, maar na een nachtje slapen bedank ik me dat dat inderdaad zo is.
Het is dus een kwestie van OF een biasspanning kiezen waarbij je nog redelijk goed zitten in triode en penthode (de een is dan wat meer heet gebiased, de ander meer koud) OF kiezen dat je ook daadwerkelijk de biasspanning verandert.
Zo te zien is optie 1 erg lastig te bewerkstelligen.
Waarom zou efficiëntie te maken hebben met de (hoge)biasspanning?
Ik bedoelde eerder of het inderdaad klopt dat de bias spanning anders is, maar na een nachtje slapen bedank ik me dat dat inderdaad zo is.
Het is dus een kwestie van OF een biasspanning kiezen waarbij je nog redelijk goed zitten in triode en penthode (de een is dan wat meer heet gebiased, de ander meer koud) OF kiezen dat je ook daadwerkelijk de biasspanning verandert.
Zo te zien is optie 1 erg lastig te bewerkstelligen.
Waarom zou efficiëntie te maken hebben met de (hoge)biasspanning?
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Aha, jij wilt voor beiden een optimaal instelpunt.
Ik bedoelde dat je voor volledig vermogen in triode 80V pp moet leveren, en in penthode 25V.
(Doe maar het beste instelpunt voor penthode, vind ik veel geschikter voor gitaar
)
Ik bedoelde dat je voor volledig vermogen in triode 80V pp moet leveren, en in penthode 25V.
(Doe maar het beste instelpunt voor penthode, vind ik veel geschikter voor gitaar
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Optimaal wil ik het ook weer niet noemen, maar stel ik neem voor penthode -10V (iets warm afgesteld), dan zie je al direct dat het voor triode wel heel veel meer warmer wordt. Ik denk zelfs dat -10V niet te doen is. (ivm max vermogen dissipatie).
18V zou nog wel kunnen, maar dan staat je penthode weer heel erg koud afgesteld.
Beiden niet echt handig.
18V zou nog wel kunnen, maar dan staat je penthode weer heel erg koud afgesteld.
Beiden niet echt handig.
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
@b-force,
je had wat vragen over de instelling van de eindbuis 6L6GC
Ik heb begrepen dat in de meeste gitaarversterkers nogal wat van de buizen gevergd wordt, maar dat lijkt in jouw schema enorm mee te vallen.
Ik heb wegens de wat fijnere schaalverdeling de oorspronkelijke buiskarakteristieken van GE erbij gehaald (zie de plaatjes) en ben uitgegaan van de volgende gegevens.
Voedingsspanning : 335 Volt
Spanningsval over uitgangstrafo : 10 Volt
Spanningval over bias weerstand : 25 Volt
(de grafische berekening van de spanningsval is eigenlijk een iteratief proces, maar bovenstaande aannames vallen ongetwijfeld binnen de buistoleranties)
Dus Va = 300 Volt.
Triode :
Heb eerst de lijn getekend voor de anodedissipatie van 30 Watt in de verwachting dat het instelpunt hier vlak tegenaan zou liggen. Vervolgens de verticale lijn bij 300 Volt op de horizontale as.
Op deze lijn moet ergens het instelpunt zich bevinden.
Na wat trial en error ben ik uitgekomen op het met een kruisje gemarkeerd instelpunt.
Stroom : 58 mA
Bias : 22,5 volt
{ controle : 22,5 Volt / 390 Ohm is ongeveer 58 mA }
Het verstookte vermogen in de weerstand circa 1,3 Watt
Anodedissipatie : (335 - 10 - 22,5) * 0,058 = 17,5 Watt, dus zeer zuinig! Pentode :
Ik verwaarloos de schermroosterstroom, dus de waarden zullen wat hoger uitkomen als in de volgende berekening, maar het totale beeld zal er niet wezenlijk door veranderen. (tel er twee of drie Watt bij op!)
Ook hier weer de dissipatielijn van 30 Watt en een verticale lijn bij 300 Volt
Eveneens na een aantal keren trial en error heb ik het instelpunt gemarkeerd met een kruisje.
Stroom 50 mA
Bias -19,5 Volt
{ controle : 19,5 Volt / 390 Ohm is ongeveer 50mA }
Het verstookte vermogen in de weerstand circa 1 Watt.
Anodedissipatie : (335 - 10 - 19,5) x 0,050 = 15,3 Watt, ook erg zuinig.
Mijn kennis van gitaarverterkers is beperkt, maar de instellingen zij niet op maximale output, maar op maximale levensduur gericht. Heb geen idee wat de Ra is van uitgangstrafo, zodat nog iets meer gezegd kan worden van de ontwerp overwegingen, zoals bijvoorbeeld maximale spanningszwaai links en rechts t.o.v. het instelpunt.
Eventueel een (stevige) potmeter parallel zetten aan R28 om het instelpunt wat te veranderen.
groeten,
Aat
je had wat vragen over de instelling van de eindbuis 6L6GC
Ik heb begrepen dat in de meeste gitaarversterkers nogal wat van de buizen gevergd wordt, maar dat lijkt in jouw schema enorm mee te vallen.
Ik heb wegens de wat fijnere schaalverdeling de oorspronkelijke buiskarakteristieken van GE erbij gehaald (zie de plaatjes) en ben uitgegaan van de volgende gegevens.
Voedingsspanning : 335 Volt
Spanningsval over uitgangstrafo : 10 Volt
Spanningval over bias weerstand : 25 Volt
(de grafische berekening van de spanningsval is eigenlijk een iteratief proces, maar bovenstaande aannames vallen ongetwijfeld binnen de buistoleranties)
Dus Va = 300 Volt.
Triode :
Heb eerst de lijn getekend voor de anodedissipatie van 30 Watt in de verwachting dat het instelpunt hier vlak tegenaan zou liggen. Vervolgens de verticale lijn bij 300 Volt op de horizontale as.
Op deze lijn moet ergens het instelpunt zich bevinden.
Na wat trial en error ben ik uitgekomen op het met een kruisje gemarkeerd instelpunt.
Stroom : 58 mA
Bias : 22,5 volt
{ controle : 22,5 Volt / 390 Ohm is ongeveer 58 mA }
Het verstookte vermogen in de weerstand circa 1,3 Watt
Anodedissipatie : (335 - 10 - 22,5) * 0,058 = 17,5 Watt, dus zeer zuinig! Pentode :
Ik verwaarloos de schermroosterstroom, dus de waarden zullen wat hoger uitkomen als in de volgende berekening, maar het totale beeld zal er niet wezenlijk door veranderen. (tel er twee of drie Watt bij op!)
Ook hier weer de dissipatielijn van 30 Watt en een verticale lijn bij 300 Volt
Eveneens na een aantal keren trial en error heb ik het instelpunt gemarkeerd met een kruisje.
Stroom 50 mA
Bias -19,5 Volt
{ controle : 19,5 Volt / 390 Ohm is ongeveer 50mA }
Het verstookte vermogen in de weerstand circa 1 Watt.
Anodedissipatie : (335 - 10 - 19,5) x 0,050 = 15,3 Watt, ook erg zuinig.
Mijn kennis van gitaarverterkers is beperkt, maar de instellingen zij niet op maximale output, maar op maximale levensduur gericht. Heb geen idee wat de Ra is van uitgangstrafo, zodat nog iets meer gezegd kan worden van de ontwerp overwegingen, zoals bijvoorbeeld maximale spanningszwaai links en rechts t.o.v. het instelpunt.
Eventueel een (stevige) potmeter parallel zetten aan R28 om het instelpunt wat te veranderen.
groeten,
Aat
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker
Mmm ik was op iets andere waardes gekomen. De Ra wordt trouwens 5k of 2,5k (daartussen kan ik kiezen).
Wat er vaak gedaan wordt (dat is ook op valvewizard website te lezen) is dat de loadline opgeschoven wordt (parallel aan de hoofdlijn van Vamax en de maximale stroom).
(dat idee snap ik nog niet helemaal)
Overigens gaat het natuurlijk om het punt wat je op de loadline kiest.
60mA is redelijk in het midden. Jet kunt "warmer" biasen om zo wat meer bluesachtige sound te creëren (voornamelijk 2e harmonischen), hoewel teveel modderig en "fuzzy" wordt. Een koude bias (lage stroom) is juist meer "barking" (hoe noem je zoiets in hemelsnaam in het Nederlands?
).
Hoewel het effect bij eindbuizen wel meevalt. Dergelijke karakters worden pas goed hoorbaar wanneer men ze flink in de overstuur gooit.
Als je echter warmer gaat, kun je volgens mij ook minder vermogen leveren?
We moeten andere maar een keertje afpreken.
Zo via een forum is het lastig zulk soort dingen uit te leggen
edit:
Ik heb trouwens het programmaatje SE Amp CAD en die komt voor een triode ook precies op die 17,5W uit
(helaas kun je met dat progje geen pentodes simuleren
)
17,5W iets niet ietsjes warm.
Overigens denk ik dat ik naar fixed bias ga.
De 6L6 is een niet al te beste buis voor triode en heeft dan ook liever wat meer spanning nodig.
Eigen zou een EL34 wat "beter" zijn. Als triode zou ik dan ook voor een Ra van 2,5K gaan voor de 6L6
Dat lijkt me alleen wat laag voor een triode?
Wat er vaak gedaan wordt (dat is ook op valvewizard website te lezen) is dat de loadline opgeschoven wordt (parallel aan de hoofdlijn van Vamax en de maximale stroom).
(dat idee snap ik nog niet helemaal)
Overigens gaat het natuurlijk om het punt wat je op de loadline kiest.
60mA is redelijk in het midden. Jet kunt "warmer" biasen om zo wat meer bluesachtige sound te creëren (voornamelijk 2e harmonischen), hoewel teveel modderig en "fuzzy" wordt. Een koude bias (lage stroom) is juist meer "barking" (hoe noem je zoiets in hemelsnaam in het Nederlands?
Hoewel het effect bij eindbuizen wel meevalt. Dergelijke karakters worden pas goed hoorbaar wanneer men ze flink in de overstuur gooit.
Als je echter warmer gaat, kun je volgens mij ook minder vermogen leveren?
We moeten andere maar een keertje afpreken.
Zo via een forum is het lastig zulk soort dingen uit te leggen
edit:
Ik heb trouwens het programmaatje SE Amp CAD en die komt voor een triode ook precies op die 17,5W uit
(helaas kun je met dat progje geen pentodes simuleren
17,5W iets niet ietsjes warm.
Overigens denk ik dat ik naar fixed bias ga.
De 6L6 is een niet al te beste buis voor triode en heeft dan ook liever wat meer spanning nodig.
Eigen zou een EL34 wat "beter" zijn. Als triode zou ik dan ook voor een Ra van 2,5K gaan voor de 6L6
Dat lijkt me alleen wat laag voor een triode?

