welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door dream theater »

Martijn M schreef:
Zelf ben ik bezig met een project van vier gesloten subs (afm. 50 * 50 * 35) met de Faital Pro 18HP1040. Een hele chique driver met neodymium magneet. Toen ik begon met het project had ik betrekkelijk veel ruimte. Nu niet meer, dus ik heb er straks twee over. Wellicht is het wat voor je. Ik heb er een hele zware versterker bij, zowel in gewicht als vermogen (35 kg. en twee keer 1000 Watt @ 2 ohm).
http://www.meetmusic.com/nl/archivedetail.asp?id=148

Verder kan ik het advies voor EQ onderschrijven. Het mooiste laag krijg je als je staande golven wegwerkt!

:twisted:

Ik zie hier mogelijkheden voor zeer fraaie cornerwoofers

:o
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

cornerwoofer, dat is weer iets nieuw voor mij,
heb je soms een link met meer informatie?

De termen vliegen hier rond mijn oren...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Martijn M »

FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

dus als ik het goed begrijp, dat valt een gesloten kist veel sneller af dan een BR-kast.

Daarom moet je dus bij lagere frequenties gaan boosten,
en dan komt het erop aan dat de woofer flink wat lucht kan verplaatsen om dit te componseren.
Je moet dan ook opletten dat je niet gaan vervormen.

Klopt dit zo'n beetje?
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Helmuth »

FloR schreef:
dus als ik het goed begrijp, dat valt een gesloten kist veel sneller af dan een BR-kast.

Daarom moet je dus bij lagere frequenties gaan boosten,
en dan komt het erop aan dat de woofer flink wat lucht kan verplaatsen om dit te componseren.
Je moet dan ook opletten dat je niet gaan vervormen.

Klopt dit zo'n beetje?
Dat klopt Flor,

als je bij een lagere frequentie de zelfde geluid druk wil hebben moet er steeds meer lucht verplaatst worden. Daarom heb je een 18" of meerdere kleine nodig om voldoende lucht te verplaatsen.

En de vervorming zou als je binnen de xmax blijft niet te groot mogen worden bij een goede woofer.

De group delay kan bij een basreflex nog beter zijn als van een gesloten box tot 40 Hz dan loopt die vaak snel op. Ik weet alleen niet hoe goed dit hoorbaar is. Zou je een goede proef op moeten stellen.
Ik dacht dat 10msec delay bij 50Hz niet merkbaar zou zijn maar ik weet het niet meer zeker meer.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Vuurkat »

Vuistregel was dat de frequentie keer de group delay minder dan 400 moest zijn.
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door dream theater »

Altijd leuk die carwoofers :D

Hier nog zo,n fijne :-&

http://www.youtube.com/watch?v=rhWpu2ej ... re=related

Re Audio XXX 18
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

ondertussen al veel zitten spelen met winISD.

Als ik gesloten wil, en toch behoorlijke druk, dan zal het een flinke sub moeten zijn met fameus wat power onder.
Anders naar BR gaan, maar dan gaat de group delay in het laag veel te hoog & dat vind ik echt niet aangenaam (weet ik nog vanuit mijn caraudio-tijd)

Ik begin mij af te vragen of zal lukken om een gesloten sub te maken die max 200 liter heeft en die toch nog dieper zal gaan dan mijn kappa's 9.2i. Ga eerst is kijken wat de respons van mijn fronts is.
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door dream theater »

FloR schreef:
ondertussen al veel zitten spelen met winISD.

Als ik gesloten wil, en toch behoorlijke druk, dan zal het een flinke sub moeten zijn met fameus wat power onder.
Anders naar BR gaan, maar dan gaat de group delay in het laag veel te hoog & dat vind ik echt niet aangenaam (weet ik nog vanuit mijn caraudio-tijd)

Ik begin mij af te vragen of zal lukken om een gesloten sub te maken die max 200 liter heeft en die toch nog dieper zal gaan dan mijn kappa's 9.2i. Ga eerst is kijken wat de respons van mijn fronts is.

Die sub is er wel die dieper speeld dan jouw Kappa,s maar klinkt het ook bij jouw als jij op je zetel zit :?: Vandaar mijn opmerking tot betrekking cornerwoofers bied meer mogelijkheden :wink:

Dit kwam ik tegen van de Kappa,s

http://www.infinityclassics.de/Frequenz ... 20extended%


Hoe heb je ze nu afgesteld :?: Ze moeten toch de ruimte hebben die Kappa,s
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Helmuth »

Hoe kleiner de box des te lager het rendement uit eindelijk dat gaat samen.

Hier een simulatie van twee dayton rs390 in een gesloten box van 200liter Xmax bij 600W. Bij 450W aan twee Ohm 117dB max. Bij 600W 118dB geen hoorbaar verschil.

Afbeelding
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

dream theater schreef:
FloR schreef:
ondertussen al veel zitten spelen met winISD.

Als ik gesloten wil, en toch behoorlijke druk, dan zal het een flinke sub moeten zijn met fameus wat power onder.
Anders naar BR gaan, maar dan gaat de group delay in het laag veel te hoog & dat vind ik echt niet aangenaam (weet ik nog vanuit mijn caraudio-tijd)

Ik begin mij af te vragen of zal lukken om een gesloten sub te maken die max 200 liter heeft en die toch nog dieper zal gaan dan mijn kappa's 9.2i. Ga eerst is kijken wat de respons van mijn fronts is.

Die sub is er wel die dieper speeld dan jouw Kappa,s maar klinkt het ook bij jouw als jij op je zetel zit :?: Vandaar mijn opmerking tot betrekking cornerwoofers bied meer mogelijkheden :wink:

Dit kwam ik tegen van de Kappa,s

http://www.infinityclassics.de/Frequenz ... 20extended%

Hoe heb je ze nu afgesteld :?: Ze moeten toch de ruimte hebben die Kappa,s
de kappa's staan hier op extended. Ik kan ze niet ideaal plaatsen (1 meter van de muur), omdat ik ook moet rekening houden met de vriendin.

Het is daarom dat ik een sub wil bij inschakelen om het laag nog wat verder te ondersteunen...

EDIT: cornerwoofers zijn erg mooi,
maar ik geraak ze niet kwijt, dat komt echt niet goed met de vriendin...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Henkjan »

heb je dit topic al gelezen?

wat betreft het type kast is mijn advies heel eenvoudig: gewoon gesloten kast met woofers die flink veel lucht kunnen verplaatsen (dus letten op Sd * Xmax waarbij bij gelijk product ik persoonlijk de voorkeur zou geven aan de grotere Sd), en dan een DSP correctie.

Voorbeelden van geschikte woofers zijn er zat voorbij gekomen, de subs van Tony Gee of de SDX15 zoals in bovengenoemd topic.

Die DSP zet je op 2 gebieden in: 1) met een Linkwitz transform om de diepgang en afstemming te krijgen die je zoekt (bv 25Hz bij q=0.5) met als nevenvoordeel dat het kastvolume niet echt meer van belang is omdat je toch corrigeert en 2) om de invloed van de kamer te equalisen. Voor dat laatste moet je wel meten, voor dat eerste liever ook, maar je zou met een goede kwaliteit woofer ook af kunnen gaan op metingen van anderen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door wouter »

Fijne reactie na al die caraudio meuk :lol:
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door k.p. »

Welke geluidsdruk wil je eigenlijk halen. 118dB is wel heel veel vind ik. Bij het plaatsen van meerdere subwoofers gaat de output niet vanzelfsprekend omhoog. Dit is te lezen in de multisub whitepaper van de Harman site. Als de drivers bij elkaar staan gaat de output wel omhoog. Ik vermoed (let op de nuance) dat er met meerdere budgetwoofers, die op de juiste manier worden toegepast, een heel mooi resultaat kan worden gehaald.

Met 1 of 2 subs kun je een heel goed resultaat op 1 plek halen.

Met 2 of meer subs of akoestische aanpassingen (basstraps e.d.) kun je een mooie weergave op een groter oppervlak halen.

Het lijkt me zinnig om goed voor ogen te hebben welke eisen er zijn. Pas dan kan er naar een goede geschikte oplossing gekeken worden. Zomaar iets op de gok doen levert waarschijnlijk geen goed resultaat en dat gaat geld kosten als het later aangepast moet worden.
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door dream theater »

Ik zou gewoon eerst eens een fatsoenlijke subwoofer testen in die schouw voor het zelfde geld klinkt voor geen meter dan kun je de beste woofer nemen maar zul je hem toch elders plaatsen. Ik vindt het op jouw schets erg compact uit zien voor zo,n ruimte laat de schets of de echte set/up hier eens zien. Ik denk als het echt goed werkt in die schouw met subwoofer en jij ontlast je Kappa,s van wat laag dan kun jij toch verder met fraaie gesloten monitoren.
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

Hierbij een schematische opstelling van de materialen:
Afbeelding

En even wat foto's, dat geeft toch een beter beeld van de situatie:
De schouw, helemaal onderaan komt de sub, hier is ze opnieuw opgemetst en al geplakt.
Afbeelding

En een foto van het dak, hierdoor kom ik dus aan de 300m3 (je kijkt dus ahw door het huis heen):
Afbeelding

Zo is de situatie nu:
Afbeelding
Bovenaan die je dus opnieuw de ruimte naar boven toe (ondertussen al geverfd)
Onderaan zie je de twee kappa's tegen de muur (niet ideaal, maar de vriendin is er ook nog).
Rechts in de hoek zie je de schouw met het audiomateriaal ingewerkt.

Even van korter bij:
Afbeelding
De flat komt later tussen de kappa's tegen de muur, voorlopig doen we het nog met mijn prachtig crt'tje!

Tenslotte een close-up van de schouw:
Afbeelding
Helemaal onderaan is dus nog plaats voorzien voor een subwoofer.

Wat denken jullie van deze opstelling?
Wss niet ideaal, maar zoals al vaker aangehaald, ik moet ook rekening houden met de vriendin :-)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Martijn M »

ideaal is het nergens. Ik zou er een mooie grote woofer in een gesloten behuizing of zeer laag afgestemde BR (onder 20 hz) neer zetten. De fronts zou ik laten doorlopen en ik zou een EQ toepassen op zowel fronts als sub. Zo kun je de boel instellen op maximale SPL en een zo vlak mogelijke freq. curve. Die vier 12" moet je mooi mee laten werken. Qua Sd is het immers het equivalent van een 21"! Bovendien heb je minder last van staande golven, zoals te lezen in het verhaal van Harman.
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

Martijn M schreef:
ideaal is het nergens. Ik zou er een mooie grote woofer in een gesloten behuizing of zeer laag afgestemde BR (onder 20 hz) neer zetten. De fronts zou ik laten doorlopen en ik zou een EQ toepassen op zowel fronts als sub. Zo kun je de boel instellen op maximale SPL en een zo vlak mogelijke freq. curve. Die vier 12" moet je mooi mee laten werken. Qua Sd is het immers het equivalent van een 21"! Bovendien heb je minder last van staande golven, zoals te lezen in het verhaal van Harman.
Het zal idd dergelijke oplossing moeten worden.

Heb wel meer voorkeur voor een gesloten kist, want bij BR gaat de groupdelay veel te hoog en wordt het veel te vermoeiend.
Nadeel is dan wel dat ik hem niet zo diep zal kunnen laten gaan. Tenzij ik hem enkel voor films zou gebruiken, dan lijkt mij dat minder storend...

De driver die ik in gedachten heb is de CSS SDX15; aangestuurd door mijn HK2400.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Martijn M »

De CSS is een beest van een woofer, maar in een gesloten behuizing zal hij het niveau van het laag gek genoeg niet zo enorm doen toenemen - je hebt immers al vier 12" woofers! In een gesloten box heeft de CSS trouwens ontzettend veel vermogen nodig om 'm een beetje te laten wapperen. Heeft die HK dat?
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

Martijn M schreef:
De CSS is een beest van een woofer, maar in een gesloten behuizing zal hij het niveau van het laag gek genoeg niet zo enorm doen toenemen - je hebt immers al vier 12" woofers! In een gesloten box heeft de CSS trouwens ontzettend veel vermogen nodig om 'm een beetje te laten wapperen. Heeft die HK dat?
Wel, ivm de HK geraak ik er niet goed aan uit.

Hieronder even de specs van de HK2400
Afbeelding
Ik denk wel dat het vermogen per kanaal bij 8ohm 120w is, bij 4 ohm 170w (zo staat het toch in mijn manual, dat lijkt logischer)

Het continu vermogen wordt aangegeven bij 8ohm gebrugd. Nu is deze versterker perfect te gebruiken bij 4ohm in bridged mode (zo gebruik ik hem hier al jaren voor mijn kappa's)

Vraag is nu hoeveel vermogen deze jongen levert, als hij gebrugd staat en een 4ohm sub aanstuurt.
Dan ziet elk kanaal toch 2 ohm? Dus zou het vermogen toch een flink stuk hoger moeten zijn dan 340Watt?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door k.p. »

Leuke kamer! Die ruimte boven de balken is eventueel zeer geschikt om wat dempingsmiddelen te plaatsen. Op voorhand is het niet te zeggen wat de beste plaatsing voor een subwoofer is. Als je een meetmogelijkheid hebt dan kun je met een simpele sub prima bepalen of de ruimte problemen geeft bij een bepaalde plaatsing. Hiervoor is er dus geen uber sub nodig. In die ruimte die je aanwijst kun je waarschijnlijk wel een leuke tranmissielijn kwijt. Dit principe staat bekend om zijn efficiëntie en diepgang. Het niet zo "snel" als een gesloten box, maar wel sneller dan een BR. Als de afstemming van de TL laag genoeg is dan levert dit vemoed ik (let op weer op de nuance) weer geen problemen op. Deze TL zou je dan kunnen gebruiken om tot de laagste octaaf een hoge geluidsdruk te kunnen halen. Als dit gecombineerd wordt met een paar kleine gesloten subjes dan kun je daarmee wat staande golven tegenwerken. Zoiets ben ik ook van plan toe te gaan passen. Het is een variant op de multisub opstelling van Welti (Harman whitepaper) en nog wel wat experimenteel. Je frontluidspreker opstelling is trouwens verre van ideaal. Hier is ook een stuk over te lezen bij de harman whitepapers. Wat zijn nu uiteindelijk je eisen qua SPL en uniformiteit over een groter gebied of enkel een goede weergave op de sweet spot?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door wouter »

Het vermogen lijkt me niet overdreven veel...

Maar qua plaatsing zie ik meer problemen. Het eerste wat me te binnen schiet (en wat me erg goed lijkt) is het DBA systeem. Het gaat daarbij om meerdere subs (die compact kunnen zijn) die vlak tegen de wand komen. Aangezien je luisterplek in het midden van de kamer is verwacht ik dat het laag niet heel makkelijk goed te krijgen is, zeker niet met 1 sub aan de rechterzijde. Het zal dan per plek op de bank anders zijn denk ik.

de Double Bass Array werkt stabieler denk ik. Geddes heeft ook een sub verdeling met 3 stuks, maar ik veracht dat dit met 2 (of 4) makkelijker goed te krijgen is bij deze asymmetrische opstelling. Cornerwoofers lijkt me daarom ook minder geschikt. Echter, het is mijn eerste gevoel, ik ben hier nog niet heel erg in thuis

Lees ze :wink:
Bijlagen
dba.pdf
(767.85 KiB) 58 keer gedownload
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

Heb zonet even de test gedaan met de subwoofer van mijn M3-220 set van Syrincs.
Dat is maar een kleine 8" woofer die in een dubbele bandpass kast zit, en toch hoor je het verschil heel duidelijk.

Je hoort dat je nog wat meer laag krijgt, maar de toegevoegde bas is wel duidelijk trager (dat zal door de bandpass komen, group delay groter?).

Cornerwoofers of TL zijn geen optie voor mij jongens; dat komt nooit goed met de vriendin.
De enige optie is een woofer plaatsen onder het audiomateriaal. Ofwel een gesloten kist, ofwel een BR.

Het aandrijven zal ofwel door de HK2400 gebeuren, anders een Hypex DS8.0.

Het lijkt mij het best om eerst de HK2400 te proberen alvorens meteen een nieuwe versterker te kopen.

Ik heb nu in mijn gedachten, een CSS SDX15, voorzien door mijn HK2400. Dan mooi afregelen met de soundprocessor.
Hoewel ik dan niet het grote vermogen beschikbaar heb, zou ik nu toch eerder voor een gesloten kist gaan.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door wouter »

dream theater schreef:
Ik zou gewoon eerst eens een fatsoenlijke subwoofer testen in die schouw voor het zelfde geld klinkt voor geen meter dan kun je de beste woofer nemen maar zul je hem toch elders plaatsen.
+1
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”