XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

stevieB

XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door stevieB »

Hoi,

Ben eindelijk toegekomen aan mijn eerste zelfbouwproject! De XXL SUB uit Hobby Hifi had direct mijn aandacht omdat deze redelijk eenvoudig is qua bouwwijze en datgene toevoegt wat ik nog mis in mijn setup, 99% Film; zeer lage tonen en "drukgolven" bij explosies, ontploffingen en dergelijke. Dus de toebehoren, zoals voorgesteld in de HH editie (o.a. subamp: Reckhorn A403) besteld en aan het bouwen geslagen!

Inmiddels is de eerste klaar, maar het valt me allemaal wat tegen... :( (Ik wil er twee gaan bouwen :shock: )

Ik merk bijzonder weinig van "meer druk", vind de bas alles behalve strak en het gaat m.i. ook niet zo laag als ik verwacht heb (misschien zijn mijn verwachtingen te hoog???) Ik heb e.e.a. wel zodanig gebouwd dat er "slechts" 19 Hz gehaald wordt (ipv de oorspronkelijke 16 Hz.) en hiervoor krijg je dan 3 dB meer pegel.
Daarnaast moet ik de subamp level bijna compleet opendraaien, 90-95%, om überhaupt bas te voelen/horen :?

Ik heb de bekabeling al diverse keren nagekeken en ook al wat gespeelt met de instellingen van de subamp, maar resultaat blijft m.i. matig. Ook heeft de sub op de luisterplek gestaan en vervolgens is deze verhuist naar een hoek welke het beste resultaat gaf (dit zou dus goed moeten zijn).

Aangezien ik het niet meer weet en ook op de diverse fora niet wijzer ben geworden heb ik dit topic maar gestart. Ik hoop dat jullie kennis en ervaringen mij verder kan helpen; alle hulp is welkom :D

Mvg,

Stefan
Ronkel

Re: XXL SUB (HOBBY HIFI) speelt erg zacht

Bericht door Ronkel »

Eerste vraag: beweegt de driver flink of blijft de uitslag bescheiden?
Maudio

Bericht door Maudio »

Als je op 1 plaatsje de + - foutief hebt aangesloten speelt een actieve sub heel zachtjes!
Of zijn de satelietjes aan de hoge gevoelige kant (dB)?
stevieB

Bericht door stevieB »

Ronkel schreef:
Eerste vraag: beweegt de driver flink of blijft de uitslag bescheiden?
Als de subamp bijna compleet open staat, beweegt de driver flink, maar klinkt het geheel "boemerig" Draai ik de level terug, beweegt de driver amper en hoor/voel ik ook bijna geen bas.
Maudio schreef:
Als je op 1 plaatsje de + - foutief hebt aangesloten speelt een actieve sub heel zachtjes!
Of zijn de satelietjes aan de hoge gevoelige kant (dB)?
De + - zijn juist aangesloten. De satelieten hebben een efficiency van : 89 dB/1 m/2,8 V. Lijkt me eerder "normaal" en niet bijzonder hoog.

Bedankt iig voor de snelle reacties :D
k.p.

Bericht door k.p. »

Flinke conus uitslagen duiden er op dat het een en ander wel goed werkt. Er moeten toch een aantal vragen worden beantwoord om het probleem te achterhalen.

Op welke manier krijgt de sub het signaal. Via een .1 uitgang op een receiver of is hij direct tussen de satellieten geknoopt?

Als het via de receiver gaat...
Heb je hem dan op de lowlevel aansluitingen aangesloten?
Staat de scheidingsfrequentie op de subamp zo hoog mogelijk?
Staan de instellingen op de receiver goed? (speakers small /cross frequentie juist/ 0 dB uitgangssignaal/ equalizer uit)???

Welke driver gebruik je?

Al geprobeerd hem via de high in aansluitingen via je satelliet fronts te laten lopen? (kan de reckhorn dit?)

Dat het in de hoek "beter" gaat lijkt me logisch. Je haalt namelijk wat winst doordat je luidspreker minder hoeft rond te stralen en je spreekt je staande golven waarschijnlijk lekker aan. Dit laatste kan de boombas verklaren. De flinke conus uitslagen + weinig geluid kan veroorzaakt worden doordat de subwoofer alleen hele lage frequenties krijgt. Met lage frequenties bedoel ik dan ongeveer 30Hz en lager. Je gehoor is hier namelijk minder gevoelig voor en als het gebied rond de 100Hz dan mist dan kan dat je bevindingen weleens verklaren.

gr Kevin
stevieB

Bericht door stevieB »

k.p. schreef:
Flinke conus uitslagen duiden er op dat het een en ander wel goed werkt. Er moeten toch een aantal vragen worden beantwoord om het probleem te achterhalen.

Op welke manier krijgt de sub het signaal. Via een .1 uitgang op een receiver of is hij direct tussen de satellieten geknoopt?

Als het via de receiver gaat...
Heb je hem dan op de lowlevel aansluitingen aangesloten?
Staat de scheidingsfrequentie op de subamp zo hoog mogelijk?
Staan de instellingen op de receiver goed? (speakers small /cross frequentie juist/ 0 dB uitgangssignaal/ equalizer uit)???

Welke driver gebruik je?

Al geprobeerd hem via de high in aansluitingen via je satelliet fronts te laten lopen? (kan de reckhorn dit?)

Dat het in de hoek "beter" gaat lijkt me logisch. Je haalt namelijk wat winst doordat je luidspreker minder hoeft rond te stralen en je spreekt je staande golven waarschijnlijk lekker aan. Dit laatste kan de boombas verklaren. De flinke conus uitslagen + weinig geluid kan veroorzaakt worden doordat de subwoofer alleen hele lage frequenties krijgt. Met lage frequenties bedoel ik dan ongeveer 30Hz en lager. Je gehoor is hier namelijk minder gevoelig voor en als het gebied rond de 100Hz dan mist dan kan dat je bevindingen weleens verklaren.

gr Kevin
Zo, da's nog eens veel info/vragen; ik ga ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

De sub krijgt zijn signaal (via de Reckhorn) vanuit een lexicon MC-1 en idd uit het .1 kanaal (subwoofer) Het is aangesloten via de low-level aansluiting. De scheidingsfrequentie op de Reckhorn staat vol open; dit wordt gestuurd via de lexicon. De instellingen zijn als volgt: alle speakers op small, subwoofer op yes en filter op 80 Hz. (dit is m.i. de juiste instelling). De EQ staat uit c.q. alle waarden op 0 dB.

De driver is een Mivoc XAW 310. Deze is op de conus verzwaard met een onderlegschijf M24 A2 (rvs) gewicht ongeveer 125 gram, waardoor de lage tonen zouden moeten worden gehaald. Dit staat zo voorgeschreven in de zelfbouwvoorschriften uit Hobby Hifi.

Of ik de Reckhorn via de high-input kan aansluiten, weet ik niet :? De manuel staat hier: http://www.reckhorn.com/manual/manual_a403.pdf , wellicht dat iemand weet hoe ik e.e.a dan zou moeten aansluiten?

Wederom mijn dank voor jullie input :D

Gr Stefan
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Bedenk wel dat je de conusmassa meer dan verdubbeld hebt, met als gevolg 6 dB minder gevoeligheid t.o.v. de standaard woofer die door zijn hoge conusmassa ook al niet zo gevoelig is.
Een luidspreker die van 20-70 Hz loopt, is bij de meeste soorten muziek nauwelijks hoorbaar, zeker als er luidsprekers bij gebruikt worden die tot zo'n 60 Hz goed meedoen. Zulk diep laag komt in muziek en veel andere bronnen niet veel voor, ondanks wat iedereen denkt. Zet je een dergelijke subwoofer zó hard, dat je hem wel goed hoort, dan wordt de gezamenlijke output in het gewone laag tussen 50 en 100 Hz veel te sterk, waardoor de boel gaat dreunen. De moraal: Een goed ingestelde subwoofer is bij de meeste soorten muziek vrijwel onhoorbaar, en voegt voornamelijk wat "ambience" toe.
Tom
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb je al eens geprobeerd alle lowpasses op maximaal te zetten, een vroeg afgefilterde sub lijkt soms wat impactloos. Draai hem eens tot 300Hz om het rendement uit te proberen...

Succes!

enne, subsonic filter op minimaal he...
stevieB

Bericht door stevieB »

Tom Magchielse schreef:
Bedenk wel dat je de conusmassa meer dan verdubbeld hebt, met als gevolg 6 dB minder gevoeligheid t.o.v. de standaard woofer die door zijn hoge conusmassa ook al niet zo gevoelig is.
Een luidspreker die van 20-70 Hz loopt, is bij de meeste soorten muziek nauwelijks hoorbaar, zeker als er luidsprekers bij gebruikt worden die tot zo'n 60 Hz goed meedoen. Zulk diep laag komt in muziek en veel andere bronnen niet veel voor, ondanks wat iedereen denkt. Zet je een dergelijke subwoofer zó hard, dat je hem wel goed hoort, dan wordt de gezamenlijke output in het gewone laag tussen 50 en 100 Hz veel te sterk, waardoor de boel gaat dreunen. De moraal: Een goed ingestelde subwoofer is bij de meeste soorten muziek vrijwel onhoorbaar, en voegt voornamelijk wat "ambience" toe.
Tom
Hoi Tom,

Bedankt voor de technische onderbouwing van wellicht mijn probleem. Ik begrijp dat ik de sub niet moet horen, eerder voelen (!), aangezien ik deze bijna uitsluitend gebruik bij films. Dus bij U571 (dieptebommen) verwachte ik dat ik uit mijn stoel zou worden "geblazen" maar dat viel dus vies tegen! Ook andere filmsequences met veel sublaag, vielen mij tegen.

Inmiddels heb ik een verbetering weten door te voeren door het output signaal van de voorversterker te splitten naar dubbel mono input op de sub. Hierdoor is het inputsignaal duidelijk verbetert en kan de gain met ongeveer 50% voldoen, tegen bijna 90-100% in eerste instantie.

Het sublaag wordt bij 80Hz door de processor afgekapt. Momenteel ben ik bezig de tweede sub te volbrengen, kijken hoe dat gaat als die het doet....

Gr Stefan
stevieB

Bericht door stevieB »

wouter schreef:
Heb je al eens geprobeerd alle lowpasses op maximaal te zetten, een vroeg afgefilterde sub lijkt soms wat impactloos. Draai hem eens tot 300Hz om het rendement uit te proberen...

Succes!

enne, subsonic filter op minimaal he...
Wouter,

Bedankt voor de tip! Maar de instellingen staan zoals door jou aangegeven, dus daar zou het niet aan mogen liggen...Ik heb specifiek voor de Reckhorn A403 gekozen, aangezien men daarvan beweert dat deze vanaf 16HZ ongefiltert doorgeeft....(dus subsonic op minimaal)

Gr Stefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoe is de plaatsing? Staat de sub misschien in het midden van een kamer, terwijl jij geen muur achter de luisterpositie hebt bijvoorbeeld? Kan heel nadelig werken voor het sublaag...
stevieB

Bericht door stevieB »

wouter schreef:
Hoe is de plaatsing? Staat de sub misschien in het midden van een kamer, terwijl jij geen muur achter de luisterpositie hebt bijvoorbeeld? Kan heel nadelig werken voor het sublaag...
Wouter,

Sub staat nu in de hoek; LA mij. Afstand tot luisterpositie is ongeveer 2,5 meter.

Mijn "zolder" is 5,5 m breed en ruim 7,5 meter diep (met aan beide zijden een schot met daarachter nog 1 meter "loze" ruimte). Helling is ongeveer 30 graden en de 7,5 meter is gemeten van schot tot schot. Start "hoogte" schot is 1 meter; nokhoogte ruim ? 4 meter oid.

Zou dat wellicht als een soort Bastrap kunnen werken? Ik weet niet hoe een bastrap werkt, maar wellicht dat dat nog een oorzaak is??? Schotten zijn afgemaakt met groene spaanplaat; dak trouwens ook.

Gr Stefan
stanman23

Bericht door stanman23 »

Wij willen foto's!!
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Heb je al geprobeerd om de sub op een paar andere plekken te zetten?
stevieB

Bericht door stevieB »

Heren,

sorry dat ik nu pas reageer maar ben net terug van een klein tripje naar een voetbalwedstrijd en dus geen tijd gehad om te reageren...

Ik heb de sub zowat al overal op de zolder geprobeerd, echter zonder "tevredenstellend" resultaat.

Ik zal proberen foto's te maken en deze dan posten, zodat jullie wellicht nog andere ideeën hebben of een antwoord waarom het niet zo klinkt/voelt als dat ik me dat heb voorgesteld. (te hoog verwachtingspatroon??)

Gr StevieB
richard

Bericht door richard »

stevieB schreef:
De + - zijn juist aangesloten.
Wat gebeurt er als je ze 'onjuist' aansluit? Wordt het laag dan zwakker of juist sterker? Als de versterker inverteert heb je ze met een 'juiste' aansluiting juist 'onjuist' aangesloten en dat is niet juist.
stevieB

Bericht door stevieB »

Heb geprobeerd om de + en - om te draaien; bas werd imo zwakker. Dus ik veronderstel dat e.e.a. goed is aangesloten (zoals eerder gemeld)

Wel heb ik iets nieuws "ontdekt", wat ik vreemd vind, maar wellicht zo hoort...? Als de subversterker een uur of 2 aangestaan heeft (gemiddelde tijd film) en ik deze dan uitzet, dan gaat het lampje van "protect" (rood) branden en dit duurt wel ruim een minuut of nog langer voordat dit langzaam dooft......
Is dit normaal? Voor diegenen die met een aparte Subamp spelen; herkennen jullie dit? Of is dit wellicht een aanwijzing dat er (?) iets mis is met de subamp...?

Foto's heb ik inmiddels gemaakt, nu nog posten (moet ik me eerst ff in verdiepen, aangezien ik dat nog nooit gedaan heb....)

Gr StevieB
k.p.

Bericht door k.p. »

Merkwaardig probleem. Lastig om in te schatten wat het probleem is zo via het forum. Is het mogelijk om een meting te verrichten? Misschien kan je iemand hier bij helpen. Voor mij is Budel echter wat ver :wink: .
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

stevieB schreef:
wouter schreef:
Wouter,

Sub staat nu in de hoek; LA mij. Afstand tot luisterpositie is ongeveer 2,5 meter.

Mijn "zolder" is 5,5 m breed en ruim 7,5 meter diep (met aan beide zijden een schot met daarachter nog 1 meter "loze" ruimte). Helling is ongeveer 30 graden en de 7,5 meter is gemeten van schot tot schot.
links achter, check eens hoe het laag klinkt in de hoek rechts achter je luisterplek. Het zou er gigantisch moeten zijn verwacht ik...
als dat niet zo is lijkt me dat de sub geen output levert, ongeacht de plaatsing.
Heb je daar wel laag dan zou ik de sub op je luisterplek zetten en gaan kijken op welke plek je in de kamer een mooi laag hebt, dan moet je daar de sub eens zetten. Waarschijnlijk heb je dan wel laag op je luisterplek. Op sommige plekken is gewoon geen sublaag te krijgen, die plekken moet je dus mijden.
stevieB

Bericht door stevieB »

wouter schreef:
stevieB schreef:
wouter schreef:
Wouter,

Mijn "zolder" is 5,5 m breed en ruim 7,5 meter diep (met aan beide zijden een schot met daarachter nog 1 meter "loze" ruimte). Helling is ongeveer 30 graden en de 7,5 meter is gemeten van schot tot schot.
links achter, check eens hoe het laag klinkt in de hoek rechts achter je luisterplek. Het zou er gigantisch moeten zijn verwacht ik...
als dat niet zo is lijkt me dat de sub geen output levert, ongeacht de plaatsing.
Heb je daar wel laag dan zou ik de sub op je luisterplek zetten en gaan kijken op welke plek je in de kamer een mooi laag hebt, dan moet je daar de sub eens zetten. Waarschijnlijk heb je dan wel laag op je luisterplek. Op sommige plekken is gewoon geen sublaag te krijgen, die plekken moet je dus mijden.
Wouter,

Goede TIP: maar ik ben juist begonnen door mijn sub op de luisterpositie te zetten en dan over de zolder te lopen om te horen waar ik het beste sublaag had :( Helaas lukt het tot op heden niet echt.... Maar binnen een week verwacht ik de tweede sub ook klaar te hebben en wellicht dat dat dan soelaas biedt :?

Gr StevieB
k.p.

Bericht door k.p. »

Het zou best kunnen dat je met twee subs wel in een keer sublaag krijgt. Het is echter heel vreemd dat je nergens sublaag hebt in je ruimte. In een hoek waar 2 muren en de vloer bij elkaar komen kun je een enorme druk verwachten.

Probeer de sub anders ook eens in een andere ruimte :idea:

Hier is nog wat leesvoer:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... omsPt3.pdf
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... ltsubs.pdf
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... /13680.pdf
Walt

Bericht door Walt »

Met 2x een 12" unit met 10mm x-max zou je op zijn minst toch iets van sublaag verwachten. Weet je zeker dat je het membraan niet teveel hebt verzwaard? Meet de impedantie curve eens na en vergelijk deze met die uit de Hobby Hifi.

Groetjes Walter
stevieB

Bericht door stevieB »

Walt schreef:
Met 2x een 12" unit met 10mm x-max zou je op zijn minst toch iets van sublaag verwachten. Weet je zeker dat je het membraan niet teveel hebt verzwaard? Meet de impedantie curve eens na en vergelijk deze met die uit de Hobby Hifi.

Groetjes Walter
Walter,

Ongetwijfeld iets om te doen, echter heb ik daar een probleempje aangezien ik dit nog nooit gedaan heb en er dus geen ervaring mee heb, zal mij dit niet 1 2 3 lukken. Geen idee hoe ik dat zou moeten doen....Daarnaast heb ik geen software (wellicht ook nodig)

Ik heb juist voor deze SUB gekozen, aangezien het een redelijk eenvoudig concept is en gemakkelijk na te bouwen (dus een bewuste keuze) Ik heb de sub exact gebouwd als in de Hobby Hifi staat beschreven, dus het membraan te zwaar kan m.i. niet. Kan het nu ook niet meer testen (gewicht van de aangebrachte ring, aangezien ik deze speciaal besteld heb en dus niet de beschikking heb over een ander exemplaar) Ik heb dus de aanname gemaakt dat het niet fout kon, dan wel te hoge verwachtingen gehad van 19 Hz -3 dB.

Bedankt voor alle input, ben er nog steeds van overtuigd dat het goed komt (of dat het wellicht aan de ruimte ligt)

Kan ik met een Behringer parametrische equalizer iets beginnen qua meten?? Heb zo'n apparaat ooit aangeschaft maar het eigenlijk nooit goed gebruikt, aangezien het voor mijn vorige sub (bij mij) geen verbeteringen bracht...

Gr StevieB
k.p.

Bericht door k.p. »

Een parametrische EQ kan heel handig zijn. En eigenlijk een must om het laag goed te krijgen in je kamer. Goed bezig dus :!: Je hebt wel metingen in je luisterruimte nodig. Een dip in de respons kun je echter niet (goed) opvullen met een parametrische EQ. Probeer eens wat test tonen door te sturen. Dan kun je ongeveer bepalen waar het mis gaat.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het blijft op afstand een bijzondere situatie, moeilijk voor te stellen dat een 30cm geen sublaag geeft.

Echter; 19 Hz is voor een 30 cm nauwelijks goed te doen op hogere volumes, dus van je bank geblazen worden zal niet gebeuren. 2 stuks is daarom wel een goede keuze, zeker aangezien er flink wat m^3 in die kamer zit.
Van je bank geblazen worden, dat is trouwens ook niet wat een 20 Hz toon doet. Die maakt voor je gevoel de luister ruimte groter waardoor explosies etc. grootser klinken. Het gevoel van onweer kun je daarmee ook in huis een beetje benaderen maar daarvan lig je ook niet ineens plat op de grond :wink:

Heb je de sub al eens in een andere kamer geprobeerd, woonkamer bijvoorbeeld?

Sterk advies: ga deze sub niet boosten om sublaag te krijgen, deze geeft van zichzelf voldoende sublaag. Boosten in een dip werk niet, het kost je je speaker. Het laag zal ook niet strak klinken, aangezien de energie dan voelbaar heftig is maar gehoormatig niet. Dat klinkt altijd overdreven zonder dat het ook de warmte en diepgang oplevert die het kloppent maakt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”