Line Array "Twenty Five" finito/klaar....

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

bunky

Line Array "Twenty Five" finito/klaar....

Bericht door bunky »

Amanda ken je het boek Luidsprekerkasten ontwerpen van Vance Dickason? [Spieker & co , niet ver bij jou vandaan heeft het in huis.]

Zie: Hoofdstuk 7 : Midden- en hogetonenchassis: toepassing en behuizing.

Dit verschaft jou daar duidelijkheid over.

Beweer niet dat jou bezoekers het als negatief hebben ervaren, maar dat dit niet te verhelpen is in jou situatie.

Bij 20Khz is de gewenste h.o.h. afstand van de units n.l. 17,22 mm. en dat kan nu een maal niet met jou spiekertjes.

Maar daarom toch niet getreurd het blijven heel mooie speakers, toch? :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

20kHz halen die FRS8jes toch niet 8)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Henkjan schreef:
20kHz halen die FRS8jes toch niet 8)
Ik miste daarom ook wat hoog.

Tevens ervaarde ik het zeker niet negatief, er was volgens mij geen vertraging ofzo.

Amanda, we hebben het erover gehad, maar volgens mij heb je het nu alsvolgt opgebouwd (volgens schets).
Dus steeds 5 parallel en die 5 paar ook weer parallel??
De vertraging snap ik daarom ook niet zo goed?
Of had je toch wat in serie staan?

Wel belangrijk dat alle setjes dezelfde lengte kabel hebben.

Hier alle minnen of plussen op klemmen:
Bijlagen
line array Model (1).jpg
bunky

Bericht door bunky »

Henkjan schreef:
20kHz halen die FRS8jes toch niet 8)
Maar snap je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Hondansl

Waarom zouden de kabels dezelfde lengte moeten hebben?


groeten,
Aat
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Hoe langer de kabel, hoe hoger de weerstand en hoe langer het duurt voordat het signaal door die kabel komt waar ie wezen moet.
Dit is gemierenneuk natuurlijk, maar dan kun je dat in iedergeval al uitsluiten :wink: .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bunky schreef:
Henkjan schreef:
20kHz halen die FRS8jes toch niet 8)
Maar snap je wat ik bedoel?
ja hoor

5 paralel en die dan in serie toch? want alle 5 paralel wordt wel een erg lage impedantie :roll:

kabellengte zou ik me niet zo druk over maken...

voor t hoog: je zou de waarde van C2 wat groter kunnen nemen? (als test gewoon een kleintje er overheen zetten)
Afbeelding
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Henkjan schreef:
kabellengte zou ik me niet zo druk over maken...
Dit leek mij ook sterk, het schema is me nu duidelijk!
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Speakerboeken heb ik niet, behalve dan iets van 10 jaar Klang&Ton.

De speakers staan idd 5 paralel en dan weer in serie. De kabellengte lijkt me wel van belang, deze week ga ik een en ander op papier zetten. De afstand naar de speakers is ook van belang.

Maar goed eerst wat op papier zetten, dan wordt het duidelijk :wink:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Als tekenhulp gewenst is ... :wink:
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Heej, die verticale stereo, of vertraging, heeft denk ik niets met de bekabeling te maken.
Het heeft waarschijnlijk iets te maken met het afstraalgedrag van een line array.
Dicht bij de line array (nearfield) zijn de golffronten bijna evenwijdig. Het geluid plaatst zich dan niet bolvormig voort, maar als een cilinder.
Verder van de line array af (farfield) worden de golffronten minder evenwijdig. En daar plaatst het geluid zich wel bij benadering bolvormig voort.

Het is afhankelijk van de hoogte van de line array waar het near field over gaat in het far field.
Ik weet niet of je nou juist in het near field of far field wilt zitten, of dat het allbei prettig kan zijn.
Dat vind je vast wel in artikelen over line arrays. Die heb ik jaren terug zonder veel moeite te doen ook op internet kunnen vinden, maar de links heb ik natuurlijk niet opgeslagen. :oops:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

amanda schreef:
De kabellengte lijkt me wel van belang,
Hoe kom je daar bij?
Ben je bang voor faseverschillen/delay door toedoen van het lengteverschil of wil je de parasitaire weerstand die je toevoegt zo mooi mogelijk distribueren?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Amanda

Moet Rho bijvallen :

Als je rekening houd met de volgende gegevens dan is de verzwakking circa 0,1 dB = onhoorbaar
Dempingsfactor oneindig. (is theoretisch maar 100 is ook goed en geldt voor vrijwel elke behoorlijke transistor versterker.)
Een soortelijke weerstand van 0,175 Ohm. (koperen kabel)
Een kabeldikte (oppervlak van de kabel) van 2 mm2.
Een kabellengte van 10 meter, dus 5 heen en 5 terug.
Luidspreker impedantie 8 Ohm.
Bij de berekening is geen rekening gehouden met parasitaire capaciteit en inductie.


Voor de faseverschillen tussen verschillende lengten een voorbeeld:
Als de ene kabel 1 meter langer (dus 1 meter "heen" en 1 meter "retour") is dan de andere geeft dit een tijdsvertraging van 5 nanoseconde (0,000000005 sec.) Als je dit soort verschillen kunt horen heb je voor radio ontvangst geen tuner nodig!

Strekking van het verhaal :
Voldoende dikke kabels gebruiken (1,5 mm2 is mooi genoeg) en voor de rest geen zorgen maken over lengte verschillen.


Groeten,
Aat
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Tja.......

Ik heb zelf gewoon een foutje gemaakt in mijn bekabeling, deze heb ik domweg allemaal even lang gehouden. Het kan allemaal een stuk korter qua lengte dus dat ga ik ook doen!
Vergeet niet dat in deze speakers zo'n 25 meter 2x1,7mm2 kabel verwerkt is!

Je kunt mij niet wijs maken dat lengte er niets toe doet, waarom houden we anders de kabels van versterker naar speaker voor links en rechts net zo lang? Het is gewoon een feit, hoe korter hoe beter!

Misschien is de vertraging in een kabel niet zo hoog maar er zal hoe dan ook signaalverlies zijn....

Wordt vervolgd :roll:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Inderdaad, hoe korter, hoe beter en de kabel moet een behoorlijke dikte hebben (zonder te overdrijven), maar dit heeft niets met tijdsvertraging/faseverschillen te maken, dit heb ik in mijn vorige post al uitgerekend.

Ik begrijp je trouwens niet helemaal, want in 1 alinea vertolk je twee tegengestelde meningen :
Je kunt mij niet wijs maken dat lengte er niets toe doet, waarom houden we anders de kabels van versterker naar speaker voor links en rechts net zo lang? Het is gewoon een feit, hoe korter hoe beter!
Over het karakteristieke geluidsbeeld van een Line Array heeft Lepain een aantal zinnige dingen gezegd. Als je het geluid wilt veranderen/verbeteren zou meer heil zien in het optimaliseren van de positie van je luidsprekers of luisterplek.

Overigens vind ik dat je een prachtig stuk werk geleverd hebt. 8)

groeten,
Aat
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Effe wachten hoor #-o , maar volgens mij gaan we hier een verkeerde weg in.
Ze klinken gewoon perfect.
Hetgeen al eerder gezegd is door degene die de witness performance test hebben bijgewoond :mrgreen: .

Eerst gewoon luisteren :wink: .
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Amanda,

Als het door jou en je bezoekers perfect gevonden wordt, wat leuteren we dan nog? Verder dan niets meer veranderen en veel luisterplezier!

Wel als het enigszins kan meebrengen naar de ZBA-dag in Breda, volgend jaar.(Hoop dat deze weer georganiseerd wordt!) Denk dat erg veel ZBA-ers benieuwd zijn naar de weergave van een Line Array.

groeten,
Aat
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ik denk dat ze beter tot zijn recht komen op de 13e etage en niet in een stoffige holle ruimte :lol: :lol: :lol: .
Vooralsnog misten we enkel wat hoog.
Om je eerlijk te zeggen zou ik er ook niet echt kapot van zijn om met je pronkstukken heen en weer te gaan slepen :? .
Zeker niet van dit formaat :P .
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Amanda, ik denk ook niet dat die kabellengte hier een hoorbare rol gaat spelen. Ik zou je al dat werk besparen en het gewoon laten zoals het is.
Enkel spelen met plaatsing, en luisterplek en eventueel ook wat filterwijzigingen proberen en kijken of dat een gewenst effect geeft.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Heb de boxen open gemaakt en de bedrading aangepast,
Uiteindelijk is er per box 6,5 meter draad uitgehaald.

Het resultaat is een iets rustiger geluidsbeeld en iets meer detail in het hoog.

Nu weer lekker gaan luisteren 8)
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Heb de boxen open gemaakt en de bedrading aangepast,
Uiteindelijk is er per box 6,5 meter draad uitgehaald.

Het resultaat is een iets rustiger geluidsbeeld en iets meer detail in het hoog.

Nu weer lekker gaan luisteren 8)
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Je bent er tamelijk enthousiast over zie ik :D
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

8)

beetje trage internet dus had paar keer op verzenden gedrukt...... :roll:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

amanda schreef:
De reden dat er in de hoogte ook spreiding is komt naar mijn idee door het volgende:
- er is simpelweg tijdsvertraging
- de hooge tonen worden naar mate ze door de kabel en speakers gaan zwakker wat dan weer hoorbaar is in het hoog.
- misschien dat de luisterafstand wat te krap is aangezien het om een line-array gaat

Wat ik ga doen is de binnenbekabeling optimaliseren. Een en ander zal ik op papier zetten zodat ik wat info kan posten!

De afstand tussen de drivers is volgens mij niet de oorzaak.
Misschien heeft de afstand tot reflecterende zaken als de vloer er ook mee te maken. Ik weet alleen niet precies wat het verschil in afstraalpatroon tussen laag/mid en hoog is bij zo'n array. Aan de andere kant is zo'n line array aan de onderkant "oneindig lang" door de vloerreflectie.

Gokje: er was meer hoog aanwezig als je je hoofd hoger hield?
bunky

Bericht door bunky »

Line-array reflecteert niet naar boven en ook niet naar beneden! :wink:

Line-array straalt horizontaal. :)
Gesloten