Denon DAC 500 mods

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
satefan

Denon DAC 500 mods

Bericht door satefan »

Hi,

Ik ben op zoek naar ZBA-ers die ervaring hebben met t modden van de DA500 DA converter van Denon. Ik ben beniewd of er meer uit te halen valt en hoe. Er zijn in de commercie verschillende mods verkrijgbaar (JA Acoustics, Tent Labs & De Groef) en allemaal hebben ze een ander verhaal en andere filosofie. Bij de Groef wordt gesproken over t vervangen van wat elco's en diodes terwijl mr Tent aanbeveelt om de klok-mod te doen. Het laatste met als nadeel dat alleen 44khz nog ondersteund wordt en mn 48.1khz niet meer bruikbaar is.

Kortom, zijn er tweaks die ik eventueel zelf zou kunnen uitvoeren? Voor t vervangen van wat elco's en diodes ben ik niet zo heel bang, als ik maar weet welke :-)

Vr.gr.

Satefan

PS: Dit is een foto van t analoge deel van de DAC.
PS2: Of is de beste mod de Denon DAC laten voor wat ie is en overstappen op iets anders (HK-DAC?)
Bijlagen
DA500_output.jpg
Ronald_1

Re: Denon DAC 500 mods

Bericht door Ronald_1 »

Ik heb geen ervaring met het modden van een DA-500, maar aangezien ik deze DAC ook bezit ga ik dit draadje wel met interesse volgen. :)
satefan

Bericht door satefan »

Okay, over een andere boeg dan maar ;-)

Kan iemand me vertellen hoe ik aan een HK DAC kom?

grusse,

Stefan
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

waarschijnlijk heb je deze al gevonden maar toch maar de link.
http://cgi.ebay.com/24bit-192KHz-DAC-DI ... 1c116a688a
succes
edit
hier nog een linkje van het forum.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =9&t=11021
satefan

Bericht door satefan »

okay, ga ik bestellen!
satefan

Bericht door satefan »

Goedenavond,

De HK DAC (versie 2010) is inmiddels binnen. Alles netjes verpakt, compleet met voeding, kabels en een aansluiting waar direct de 220 ingestoken kan worden. De bedrading van de voeding was netjes gemarkeerd dus ook zo aangesloten op t eerste circuit.

De analoge aansluiting was uiteraard simpel. Ik heb de coax van de CD speler aangesloten op de HK DAC. De optische uitgang van de speler gaat naar de Denon DAC zodat ik op de versterker van ingangsignaal kan schakelen voor een vergelijk.

De Denon klinkt iets wolliger dan de HK DAC, wellicht ook iets warmer maar de HK wint t weer ietsje op definitie.

Ik ga nog wat meer luisteren vanavond, de ega is de deur uit dus dat kan in alle rust ;-)

Satefan

PS: Tips voor mods aan de DAC zijn uiteraard welkom!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Het zou wel aardig zijn deze nieuwe eens te vergelijken met de oude versie.

Ik heb er 2, een stevig gemodificeerde, en een originele met de mogelijkheid er een veel betere voeding :mrgreen: op aan te sluiten.

Frappant dat op deze print er 3 Opamps zitten, kan het nog niet volgen, mogelijk om ook gebalanceerd uit te kunnen?
satefan

Bericht door satefan »

Hallo hannesie, wat heb je 'stevig gemodificeerd'? Kun je hier iets meer over uitwijden?

grtn
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Kijk eens op de verschillende topics die er zijn over deze Dac.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =20&t=8231

Let wel, jij hebt duidelijk een andere !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hier een deel van de resultaten.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... it=pudding
satefan

Bericht door satefan »

Ik heb van de week even een tijdje (met n goede maat) zitten luisteren tussen de verschillen van de HK DAC ala 2010 en de Denon. De denon klinkt iets warmer en geeft meer ruimte in het geluidsbeeld. De HK DAC is wat gedetaileerder.

Zijn er tips voor t modden van de HK DAC? Vervangen van opamps of condensatoren? Andere voeding?

groeten

Stefan
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als ik het goed heb gezien is de voeding vergelijkbaar aan de oude DAC, als dat beter kan, weet je niet wat je hoort aan detail en rust in het geluidsbeeld.
satefan

Bericht door satefan »

Ja klopt, die is inderdaad hetzelfde volgens mij. Ik heb nog nooit een voeding gemaakt maar dit lijkt me wel een heel lollig project. Zou je me een eindje op weg kunnen helpen hiermee?

groet,

Satefan
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Poeh, dat is het punt juist, ik weet niets van die materie behalve dat ik het resultaat hoor bij mijn setje.
Ik heb toen meegedaan met een groupbuy en die heeft mijn voeding (zelf gesoldeerd) opgeleverd.

Wat misschien wel mogelijk is om eerst te kijken of dat verschil ook zo duidelijk bij jouw dac is te horen.
satefan

Bericht door satefan »

Heeft iemand hier ervaring mee (of n mening over?)

http://cgi.ebay.com.au/Burson-Audio-Opa ... 0541627322

grt

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Ik heb net de bestelling geplaatst om de opamps op de HK DAC te vervangen. Ik zal mn ervaringen hier posten.

Satefan
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Ben benieuwd hoe de HK-dac het doet ten opzichte van de Denon, dus je ervaringen zijn welkom. :)
satefan

Bericht door satefan »

De HD Opamps van Burson Audio zijn inmiddels binnen. Ze zitten netjes in een stalen koker. Het eerste probleem waar ik tegen aan liep is het formaat van de modules. Op mijn versie van de HK DAC zitten 3 opamps en deze zitten dich op elkaar. De modules zijn zo groot dat ze niet tegelijk in de IC voetjes gestoken kunnen worden.
HK_DAC_OPAMP1.jpg
Ik heb dus een stukje CAT5 kabel ontleed en 8 draden op de modules gesoldeerd en deze in de IC voet gestoken en gesoldeerd. Geen hele nette oplossing (weet iemand een betere?) en best een priegelwerkje voor deze onervaren 'soldant'. Dit heb ik met twee modules gedaan zodat ik deze zijwaarts kon plaatsen, de derde opamp past nu wel gewoon. Voor 1 Opamp ruim plaats nu :-).
HK_DAC_OPAMP2.jpg
HK_DAC_OPAMP3.jpg
Ik moet ook zeggen dat toen ik de DAC weer aansloot het zweet op het voorhoofd stond, zou ie het nog wel doen?

Gelukkig was t antwoord ja, echter klonk het linkerkanaal een stuk zachter. Even met de multimeter gekeken of alle solderingen goed contact maakten en bleek inderdaad dat er 2 aansluitingen niet helemaal 'koosjer' waren. Snel opgelost en nu klinken beide kanaal even hard.

Luisteren: Tot nog toe niet heel veel kunnen luisteren maar het is zeker zo dat de DAC nu beter klinkt. In vergelijking tot mn Denon klinkt de HK DAC bijna net zo goed. De Denon is nog n beetje warmer en de HK DAC iets 'cleaner' maar zeker heel acceptabel. Volgende stap is t plaatsen van was oscons...

Later meer!
satefan

Bericht door satefan »

hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dat zal best wel, maar ik kan er geen wijs uit worden :mrgreen:

Er staat op de pagina van Conrad aan de rechterzijde een product link, dat werkt wel !!
satefan

Bericht door satefan »

Deze dus:
ic_voet_90.jpg
ic_voet_90.jpg (12.3 KiB) 2241 keer bekeken
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

satefan

Bericht door satefan »

Gister zijn de bestelde onderdelen binnengekomen dus er kon weer naar hartelust 'gepield' worden. Ik heb de IC voetjes binnen, de oscons, een 6V trafo en een tentlabs spanningsregelaar.

Ik ben begonnen om met behulp van de IC voetjes de Burson Audio HD Opamps te monteren zodat ik die rare draadjes niet meer nodig heb. Uiteraard gaat eea niet gepaard zonder de nodige uitdagingen. De eerste opamp zat er zo op met behulp van het 90 graden IC voetje. Het vervangen van de 2e was (en is) direct een probleem. De voetjes zorgen ervoor dat de modules haakskomen te staan, parallel aan de print van de HK dac. De modules zijn echter vrij groot (relatief) en er zaten een paar condensatoren op de HK DAC waardoor er geen plek was voor de Burson module. Ik heb deze dus maar gewoon rechtop geplaatst. Dit betekent echter weer dat de derde opamp moet blijven zitten want de derde Burson module past dan echt helemaal niet. Aangezien het al wat later werd en ik nog wat Oscons wilde solderen etc besloot ik het hierbij te laten wat betreft de HD Opamps.

Nu dus maar wat Oscons solderen over de condensatoren die ik nagemeten heb. Volgens de Lampizator's laatste inzichten is het plan om 'over' de condensatoren die 3.3 of 5v meten de Oscons te solderen. Bij de eerste condensator ging t al mis. Dit is een iets groter type dan die platte smd dingetjes maar nog steeds kleiner dan de oscons. Bij t lossolderen (deze moest t veld ruimen om de Burson module te kunnen laten plaatsen) ging direct het soldeereilandje van de print. Parels met zweet stonden direct op t voorhoofd. Balen balen balen!

Gelukkig stond er nog n 'lipje' van de baan omhoog en met de moed der wanhoop is t me gelukt om een oscon erop te solderen. Gelijk even testen en een grote zucht van verlichting volgde. Geluid op beide kanalen. Ik besloot me te concentreren op de kleinere caps die makkelijker bereikbaar waren. Ik heb alle caps die naast elkaar zaten en een opvolgend nummer (bv C24+c25) en die hetzelfde waarden qua waarden vervangen. Mischien zit ik er naast maar gevoelsmatig (dwangneurose?) leek me dit de juiste aanpak. Hierna vond ik t wel even mooi en tijd voor n klusje waarbij iets minder precisie kwam kijken.

De 5V van de HK DAC 2010 wil ik apart voeden dus een 6V trafo verbonden met de 220 aansluiting van de andere trafo. Toen met de multimeter even gemeten waar de 6v uit kwam (er zitten 4 pinnetjes aan de secundaire kant) en die aangesloten op de tentlabs module. De andere kant van de module gaf nu keurig 5v aan. So far so good. Nu de 3 5v draadjes van de HK DAC aansluiting geknipt (1 massa en 2 5V) en aan de tentlabs print verbonden.

Nu het grote moment...doet ie het of doet ie het niet?? JA HIJ DOET HET! Mischen een small step for ZBA-men, maar een giant-leap for Satefan-kind. ;-)

Het was inmiddels na twaalven dus van echt luisteren kwam natuurlijk niets meer. Mischien vandaag nog n paar uurtjes en anders morgenavond als de vrouw het pand ontvlucht is weer.

Ik zal de bevindingen en wat foto's hier plaatsen.

Satefan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

satefan schreef:
Ik zal de bevindingen en wat foto's hier plaatsen.
Aan de datum te zien bevalt je DAC goed. :D
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”