Gister zijn de bestelde onderdelen binnengekomen dus er kon weer naar hartelust 'gepield' worden. Ik heb de IC voetjes binnen, de oscons, een 6V trafo en een tentlabs spanningsregelaar.
Ik ben begonnen om met behulp van de IC voetjes de Burson Audio HD Opamps te monteren zodat ik die rare draadjes niet meer nodig heb. Uiteraard gaat eea niet gepaard zonder de nodige uitdagingen. De eerste opamp zat er zo op met behulp van het 90 graden IC voetje. Het vervangen van de 2e was (en is) direct een probleem. De voetjes zorgen ervoor dat de modules haakskomen te staan, parallel aan de print van de HK dac. De modules zijn echter vrij groot (relatief) en er zaten een paar condensatoren op de HK DAC waardoor er geen plek was voor de Burson module. Ik heb deze dus maar gewoon rechtop geplaatst. Dit betekent echter weer dat de derde opamp moet blijven zitten want de derde Burson module past dan echt helemaal niet. Aangezien het al wat later werd en ik nog wat Oscons wilde solderen etc besloot ik het hierbij te laten wat betreft de HD Opamps.
Nu dus maar wat Oscons solderen over de condensatoren die ik nagemeten heb. Volgens de Lampizator's laatste inzichten is het plan om 'over' de condensatoren die 3.3 of 5v meten de Oscons te solderen. Bij de eerste condensator ging t al mis. Dit is een iets groter type dan die platte smd dingetjes maar nog steeds kleiner dan de oscons. Bij t lossolderen (deze moest t veld ruimen om de Burson module te kunnen laten plaatsen) ging direct het soldeereilandje van de print. Parels met zweet stonden direct op t voorhoofd. Balen balen balen!
Gelukkig stond er nog n 'lipje' van de baan omhoog en met de moed der wanhoop is t me gelukt om een oscon erop te solderen. Gelijk even testen en een grote zucht van verlichting volgde. Geluid op beide kanalen. Ik besloot me te concentreren op de kleinere caps die makkelijker bereikbaar waren. Ik heb alle caps die naast elkaar zaten en een opvolgend nummer (bv C24+c25) en die hetzelfde waarden qua waarden vervangen. Mischien zit ik er naast maar gevoelsmatig (dwangneurose?) leek me dit de juiste aanpak. Hierna vond ik t wel even mooi en tijd voor n klusje waarbij iets minder precisie kwam kijken.
De 5V van de HK DAC 2010 wil ik apart voeden dus een 6V trafo verbonden met de 220 aansluiting van de andere trafo. Toen met de multimeter even gemeten waar de 6v uit kwam (er zitten 4 pinnetjes aan de secundaire kant) en die aangesloten op de tentlabs module. De andere kant van de module gaf nu keurig 5v aan. So far so good. Nu de 3 5v draadjes van de HK DAC aansluiting geknipt (1 massa en 2 5V) en aan de tentlabs print verbonden.
Nu het grote moment...doet ie het of doet ie het niet?? JA HIJ DOET HET! Mischen een small step for ZBA-men, maar een giant-leap for Satefan-kind.
Het was inmiddels na twaalven dus van echt luisteren kwam natuurlijk niets meer. Mischien vandaag nog n paar uurtjes en anders morgenavond als de vrouw het pand ontvlucht is weer.
Ik zal de bevindingen en wat foto's hier plaatsen.
Satefan