Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En al vorderingen?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Denk dat ik hem gewoon recht maak. Dit moet toch niet veel problemen opleveren met staande golf ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

oeps, was even topic uit het oog verloren :P

Recht kan opzich wel hoor, mits niet de lomp en groot.
Staande golven kun je berekenen met:

f = c / (2 * L)

waarin:

f = frequentie (van staande golf)
c = snelheid van geluid (±344 m/s)
L = lengte in meters.

Daarnaast zou ik de kast voor de woofer voorzien van de nodige bracing, waar je eventueel (als het nodig mocht zijn) pritex (noppenschuim) kunt plaatsen tegen de staande golven.

Nogmaals over de mid. Deze ga je toch filteren, dus een kast met een iets hogere Q mag, dat compenseer je toch weer in je filter, 5-6 liter is prima.

Wellicht kun je eens kijken op http://www.lautsprechershop.de/ naar systemen (van bv K+T, CT en Hobby Hifi) om ideeën op te doen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

b_force schreef:
oeps, was even topic uit het oog verloren :P

"Oops" Here too.. niet gezien dat je nog wat gepost had :oops:

Ben dadelijk voor paar dagen niet thuis.. maar zal bij terug komst zeker even gaan kijken.

Zijn balkjes plaatsen zoals de low budget manier genoeg ?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Heeft even geduurd maar het hout is er.

Het hout is gezaagt, alleen klein foutje gemaakt met de maten :-$ Dus moet nu bij 8 plankjes stukkie eraf zagen.
De woofer en mid krijgen beide hun eigen kast ( bodem en bovenkant plankje). En die heb ik juist mis berekend :P



Voordat dat ik zover bent met in elkaar monteren... wat te doen met dempings materiaal ?
Mid beetje dempingswol erin
en bij de woofer de bracing / paar zijden met pritex bedekken ?
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TH0M »

Waar heb je het hout laten zagen? Als je er tevreden over bent, ga ik daar ook heen!
L2GX
Berichten: 23
Lid geworden op: do 29 okt 2009, 11:32

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door L2GX »

Heb geen practische kennis, maar toch een ideetje voor je port: als je van ongeveer je driver positie naar boven en naar onder afmeet en weer terug is er een punt waar de lengten gelijk zijn. Ook voor links en rechts en voor en achter is dat het geval. Daar ga je dus een piek hebben.
Je kan dan ook best de binnenopening van die poort weg houden van die plek. Dus misch meer naar achter en links, bijvoorbeeld.

Demping materiaal zie ik vaak in de buurt van openingen gebruikt, op bracing heeft het weinig zin aangezien de vom toch te klein is voor een coherente reflectie.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

TH0M schreef:
Waar heb je het hout laten zagen? Als je er tevreden over bent, ga ik daar ook heen!
Had toevallig de zaagplan in de auto liggen.. en kom altijd langs de Karwei @ IJsseloord na werktijd...
Was me eigenlijk nooit eerder op gevallen totdat ik daar heel lang voor een rood stoplicht stond te wachten :roll:
Toen opeens :idea: Ping !

Werd geholpen door een jonge knul... had daar mn twijfels bij natuurlijk (onervaren oid)...
Maar die deed het super !! Alles hardstikke netjes !! :D
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

De gaten voor de Mid - Wavecor zijn gefreest \:D/

Op het werk is er een bovenfrees aanwezig.
Snel van pertinax en stukjes hout een houder gefixt met draad eindes. Schots en scheef maar het werkt :lol:

En damn ! wat komt hier een hoop stof van af zeg :shock:
Gelukkig bij een afzuig muur gestaan en met perslucht alles in de muur kunnen blazen.
Snap nu waarom ik vaak foto's zie van mensen die buiten zitten te frezen.
Bijlagen
Bovenfrees houder met een stukje proef hout.
Bovenfrees houder met een stukje proef hout.
Voila !!!
Voila !!!
Laatst gewijzigd door TubeHead op ma 23 nov 2009, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Mid's zitten half in elkaar.. en moet nog even wat demping spul bestellen nog.

Nu zijn de woofers aan de beurt..

Hierover een vraagje... is de plaats van de woofer in de baffle belangrijk ?
Volgens mij heb ik ooit hier op het forum iets erover gelezen... weet niet meer zeker ( en kan het niet vinden )
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door b_force »

Hoe bedoel je in de baffle?

Niet exact in het midden maar anders etc?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Horizontaal wel in het midden... maar op de verticale as. :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door b_force »

Gewoon dicht bij elkaar zetten in een lijn.
Je kunt inderdaad de tweeter een offset geven, maar dan heb je wel weer minder symmetrisch afstraal gedrag. Sja het zijn keuzes die je maakt. :)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Super ! dan ga ik is even kijken wat het mooiste plekkie is.

Alweer bedankt Bart ! :D
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Morgen ga ik het gaten voor de Woofer in de planken frezen.
Mid's hoeven eigenlijk alleen nog dempings matriaal hebben.

Wat ik met de tweeter ga doen weet ik nog niet.


Altijd leuk om even te luisteren wat de Wavecor mids doen.
Heb de driver even in kast gehangen en ongefiltert even laten spelen.

Links gewoon de oude Technics speaker
Recht de Wavecor.

En beetje spelen met de balance links naar recht.. Als je van links naar het midden gaat.. Wow !
Dan kan je goed merken dat de Wavecors een soort van bepaalde gat aanvullen wat de Technics net mist !

Heb er de volle vertrouwen in :D
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Zo ! Vandaag lekker weer een stof bende van gemaakt.

Voor het eerst geprobeert de speaker proberen in het hout te laten verzinken.
En dat is super goed gelukt ! op de mili meter precies ! Woofer schuift er netjes met een heeeel klein beetje moeite in get gat.
Kon hem ook gewoon recht opzetten zonder dat hij eruit viel :D

Vind ik vrij netjes voor me zelf als hout bewerkings leek.
Bijlagen
P1000998.JPG
P1000999.jpg
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door gervenja »

Hoi TubeHead,
Ziet er al erg goed uit, maarrrr
TubeHead schreef:
Kon hem ook gewoon recht opzetten zonder dat hij eruit viel.
Als je kast een laagje grond verf en mooie lak erop heeft zitten dan past het niet meer.
Ik heb dit euvel gehad bij mijn buizen versterker, na het afwerken van mijn grondplaat paste de buisvoet niet meer. :cry:
Misschien dat je het nog kan aanpassen voordat je gaat verven.

John
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Verf ik dat stukje maar 1x ... en anders maar een schuurpapiertje erlangs. :)


Nu de poort. Kan iemand dat bevestigen over: dat je de poort niet precies in het midden moet plaatsen ?

edit...

En zie soms dat er op de poort soort van toeter achtige einde hebben gemaakt die in de speaker zelf zit.
Dit kan ik makkelijk na maken door de PVC pijp te verhitten en rollend een mooi randje aan maken..

Zit hier een theorie achter van welke hoek/kromming etc...

Of gewoon recht laten,
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door b_force »

Ik heb een artikel van de Acoustical Society of America waarin onderzoek gedaan wordt naar de vorm van een BR. Een vrij wetenschappelijk en lastig artikel. Deze ideale vorm is echter niet gemakkelijk te realiseren! Ik zou het dus gewoon lekker laten bij PVC en wat hoekjes afronden :)

Je kunt een aantal dingen doen. Of je koopt een kant en klare BR, OF je maakt er zelf een.
De lengte en diameter moet je even bekijken in winisd.

Om een port te "flaren" kun je idd verhitten. Wat je ook kunt doen is in de behuizing gewoon een gat maken en die afronden met de bovenfrees. Vervolgens lijm je de rechte PVC aan/in dat stuk.
Je kunt ook ook zo laten en niet flaren. Zo gigantische verschillen zijn er niet.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Dan schuur ik alleen de scherpe randjes eraf. :)

Zal deze week proberen de poort erin te fixen en kijken qua bracing. En Binnenkort even demping en imbus houtschroeven bestellen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Had ergens gelezen ( weet niet meer waar ) dat een grote baffle slechte eigenschap heeft voor een midden toner.

Is dit misschien een idee ? of krijg ik hier weer andere problemen mee ?
Bijlagen
concept.jpg
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Heuj post !!

Heb een flinke doos binnen gekregen ! Met daarin 3 matten pritex en 2 zakjes met Inbus bout schroeven.

Aankomende week proberen de gaten te frezen voor de Br pijpje plus bracing zagen.


fototje van de inbusboutjes... staat super vind ik =P~
Bijlagen
P1010143.jpg
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Vandaag pakketje binnen gekregen met Speaker Connectoren. Hoop ik volgende week weer verder te kunnen met bouwen :D
Bijlagen
P1010236.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Word weeris tijd dat de bouw van dit projectje verder gaat..

Zag een poos terug dat iemand van hout verschillende "golfjes" moetief in latjes had geschuurd/gefreest oid om staande golven tegen te gaan.

Wou dit graag iets simpeler doen.

Zoon balkje pakken en dan allemaal stukjes eraf zaken.
Afbeelding

En dan op dit soort manier op de achterwand en onderkant plakken.

Afbeelding

Zal dit goed gaan ?
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door Ronald_1 »

Volgens Asterduc zouden die piramides niet echt functioneel zijn: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1446796 . De vraag is dus of noppenschuim niet sneller en effectiever is. :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”