Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
oeps, was even topic uit het oog verloren 
Recht kan opzich wel hoor, mits niet de lomp en groot.
Staande golven kun je berekenen met:
f = c / (2 * L)
waarin:
f = frequentie (van staande golf)
c = snelheid van geluid (±344 m/s)
L = lengte in meters.
Daarnaast zou ik de kast voor de woofer voorzien van de nodige bracing, waar je eventueel (als het nodig mocht zijn) pritex (noppenschuim) kunt plaatsen tegen de staande golven.
Nogmaals over de mid. Deze ga je toch filteren, dus een kast met een iets hogere Q mag, dat compenseer je toch weer in je filter, 5-6 liter is prima.
Wellicht kun je eens kijken op http://www.lautsprechershop.de/ naar systemen (van bv K+T, CT en Hobby Hifi) om ideeën op te doen.
Recht kan opzich wel hoor, mits niet de lomp en groot.
Staande golven kun je berekenen met:
f = c / (2 * L)
waarin:
f = frequentie (van staande golf)
c = snelheid van geluid (±344 m/s)
L = lengte in meters.
Daarnaast zou ik de kast voor de woofer voorzien van de nodige bracing, waar je eventueel (als het nodig mocht zijn) pritex (noppenschuim) kunt plaatsen tegen de staande golven.
Nogmaals over de mid. Deze ga je toch filteren, dus een kast met een iets hogere Q mag, dat compenseer je toch weer in je filter, 5-6 liter is prima.
Wellicht kun je eens kijken op http://www.lautsprechershop.de/ naar systemen (van bv K+T, CT en Hobby Hifi) om ideeën op te doen.
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Heeft even geduurd maar het hout is er.
Het hout is gezaagt, alleen klein foutje gemaakt met de maten
Dus moet nu bij 8 plankjes stukkie eraf zagen.
De woofer en mid krijgen beide hun eigen kast ( bodem en bovenkant plankje). En die heb ik juist mis berekend
Voordat dat ik zover bent met in elkaar monteren... wat te doen met dempings materiaal ?
Mid beetje dempingswol erin
en bij de woofer de bracing / paar zijden met pritex bedekken ?
Het hout is gezaagt, alleen klein foutje gemaakt met de maten
De woofer en mid krijgen beide hun eigen kast ( bodem en bovenkant plankje). En die heb ik juist mis berekend
Voordat dat ik zover bent met in elkaar monteren... wat te doen met dempings materiaal ?
Mid beetje dempingswol erin
en bij de woofer de bracing / paar zijden met pritex bedekken ?
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Waar heb je het hout laten zagen? Als je er tevreden over bent, ga ik daar ook heen!
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Heb geen practische kennis, maar toch een ideetje voor je port: als je van ongeveer je driver positie naar boven en naar onder afmeet en weer terug is er een punt waar de lengten gelijk zijn. Ook voor links en rechts en voor en achter is dat het geval. Daar ga je dus een piek hebben.
Je kan dan ook best de binnenopening van die poort weg houden van die plek. Dus misch meer naar achter en links, bijvoorbeeld.
Demping materiaal zie ik vaak in de buurt van openingen gebruikt, op bracing heeft het weinig zin aangezien de vom toch te klein is voor een coherente reflectie.
Je kan dan ook best de binnenopening van die poort weg houden van die plek. Dus misch meer naar achter en links, bijvoorbeeld.
Demping materiaal zie ik vaak in de buurt van openingen gebruikt, op bracing heeft het weinig zin aangezien de vom toch te klein is voor een coherente reflectie.
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Had toevallig de zaagplan in de auto liggen.. en kom altijd langs de Karwei @ IJsseloord na werktijd...TH0M schreef:Waar heb je het hout laten zagen? Als je er tevreden over bent, ga ik daar ook heen!
Was me eigenlijk nooit eerder op gevallen totdat ik daar heel lang voor een rood stoplicht stond te wachten
Toen opeens
Werd geholpen door een jonge knul... had daar mn twijfels bij natuurlijk (onervaren oid)...
Maar die deed het super !! Alles hardstikke netjes !!
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
De gaten voor de Mid - Wavecor zijn gefreest
Op het werk is er een bovenfrees aanwezig.
Snel van pertinax en stukjes hout een houder gefixt met draad eindes. Schots en scheef maar het werkt
En damn ! wat komt hier een hoop stof van af zeg
Gelukkig bij een afzuig muur gestaan en met perslucht alles in de muur kunnen blazen.
Snap nu waarom ik vaak foto's zie van mensen die buiten zitten te frezen.
Op het werk is er een bovenfrees aanwezig.
Snel van pertinax en stukjes hout een houder gefixt met draad eindes. Schots en scheef maar het werkt
En damn ! wat komt hier een hoop stof van af zeg
Gelukkig bij een afzuig muur gestaan en met perslucht alles in de muur kunnen blazen.
Snap nu waarom ik vaak foto's zie van mensen die buiten zitten te frezen.
Laatst gewijzigd door TubeHead op ma 23 nov 2009, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Mid's zitten half in elkaar.. en moet nog even wat demping spul bestellen nog.
Nu zijn de woofers aan de beurt..
Hierover een vraagje... is de plaats van de woofer in de baffle belangrijk ?
Volgens mij heb ik ooit hier op het forum iets erover gelezen... weet niet meer zeker ( en kan het niet vinden )
Nu zijn de woofers aan de beurt..
Hierover een vraagje... is de plaats van de woofer in de baffle belangrijk ?
Volgens mij heb ik ooit hier op het forum iets erover gelezen... weet niet meer zeker ( en kan het niet vinden )
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Hoe bedoel je in de baffle?
Niet exact in het midden maar anders etc?
Niet exact in het midden maar anders etc?
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Horizontaal wel in het midden... maar op de verticale as. 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Gewoon dicht bij elkaar zetten in een lijn.
Je kunt inderdaad de tweeter een offset geven, maar dan heb je wel weer minder symmetrisch afstraal gedrag. Sja het zijn keuzes die je maakt.
Je kunt inderdaad de tweeter een offset geven, maar dan heb je wel weer minder symmetrisch afstraal gedrag. Sja het zijn keuzes die je maakt.
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Super ! dan ga ik is even kijken wat het mooiste plekkie is.
Alweer bedankt Bart !
Alweer bedankt Bart !
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Morgen ga ik het gaten voor de Woofer in de planken frezen.
Mid's hoeven eigenlijk alleen nog dempings matriaal hebben.
Wat ik met de tweeter ga doen weet ik nog niet.
Altijd leuk om even te luisteren wat de Wavecor mids doen.
Heb de driver even in kast gehangen en ongefiltert even laten spelen.
Links gewoon de oude Technics speaker
Recht de Wavecor.
En beetje spelen met de balance links naar recht.. Als je van links naar het midden gaat.. Wow !
Dan kan je goed merken dat de Wavecors een soort van bepaalde gat aanvullen wat de Technics net mist !
Heb er de volle vertrouwen in
Mid's hoeven eigenlijk alleen nog dempings matriaal hebben.
Wat ik met de tweeter ga doen weet ik nog niet.
Altijd leuk om even te luisteren wat de Wavecor mids doen.
Heb de driver even in kast gehangen en ongefiltert even laten spelen.
Links gewoon de oude Technics speaker
Recht de Wavecor.
En beetje spelen met de balance links naar recht.. Als je van links naar het midden gaat.. Wow !
Dan kan je goed merken dat de Wavecors een soort van bepaalde gat aanvullen wat de Technics net mist !
Heb er de volle vertrouwen in
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Zo ! Vandaag lekker weer een stof bende van gemaakt.
Voor het eerst geprobeert de speaker proberen in het hout te laten verzinken.
En dat is super goed gelukt ! op de mili meter precies ! Woofer schuift er netjes met een heeeel klein beetje moeite in get gat.
Kon hem ook gewoon recht opzetten zonder dat hij eruit viel
Vind ik vrij netjes voor me zelf als hout bewerkings leek.
Voor het eerst geprobeert de speaker proberen in het hout te laten verzinken.
En dat is super goed gelukt ! op de mili meter precies ! Woofer schuift er netjes met een heeeel klein beetje moeite in get gat.
Kon hem ook gewoon recht opzetten zonder dat hij eruit viel
Vind ik vrij netjes voor me zelf als hout bewerkings leek.
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Hoi TubeHead,
Ziet er al erg goed uit, maarrrr
Ik heb dit euvel gehad bij mijn buizen versterker, na het afwerken van mijn grondplaat paste de buisvoet niet meer.
Misschien dat je het nog kan aanpassen voordat je gaat verven.
John
Ziet er al erg goed uit, maarrrr
Als je kast een laagje grond verf en mooie lak erop heeft zitten dan past het niet meer.TubeHead schreef:Kon hem ook gewoon recht opzetten zonder dat hij eruit viel.
Ik heb dit euvel gehad bij mijn buizen versterker, na het afwerken van mijn grondplaat paste de buisvoet niet meer.
Misschien dat je het nog kan aanpassen voordat je gaat verven.
John
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Verf ik dat stukje maar 1x ... en anders maar een schuurpapiertje erlangs. 
Nu de poort. Kan iemand dat bevestigen over: dat je de poort niet precies in het midden moet plaatsen ?
edit...
En zie soms dat er op de poort soort van toeter achtige einde hebben gemaakt die in de speaker zelf zit.
Dit kan ik makkelijk na maken door de PVC pijp te verhitten en rollend een mooi randje aan maken..
Zit hier een theorie achter van welke hoek/kromming etc...
Of gewoon recht laten,
Nu de poort. Kan iemand dat bevestigen over: dat je de poort niet precies in het midden moet plaatsen ?
edit...
En zie soms dat er op de poort soort van toeter achtige einde hebben gemaakt die in de speaker zelf zit.
Dit kan ik makkelijk na maken door de PVC pijp te verhitten en rollend een mooi randje aan maken..
Zit hier een theorie achter van welke hoek/kromming etc...
Of gewoon recht laten,
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Ik heb een artikel van de Acoustical Society of America waarin onderzoek gedaan wordt naar de vorm van een BR. Een vrij wetenschappelijk en lastig artikel. Deze ideale vorm is echter niet gemakkelijk te realiseren! Ik zou het dus gewoon lekker laten bij PVC en wat hoekjes afronden
Je kunt een aantal dingen doen. Of je koopt een kant en klare BR, OF je maakt er zelf een.
De lengte en diameter moet je even bekijken in winisd.
Om een port te "flaren" kun je idd verhitten. Wat je ook kunt doen is in de behuizing gewoon een gat maken en die afronden met de bovenfrees. Vervolgens lijm je de rechte PVC aan/in dat stuk.
Je kunt ook ook zo laten en niet flaren. Zo gigantische verschillen zijn er niet.
Je kunt een aantal dingen doen. Of je koopt een kant en klare BR, OF je maakt er zelf een.
De lengte en diameter moet je even bekijken in winisd.
Om een port te "flaren" kun je idd verhitten. Wat je ook kunt doen is in de behuizing gewoon een gat maken en die afronden met de bovenfrees. Vervolgens lijm je de rechte PVC aan/in dat stuk.
Je kunt ook ook zo laten en niet flaren. Zo gigantische verschillen zijn er niet.
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Dan schuur ik alleen de scherpe randjes eraf. 
Zal deze week proberen de poort erin te fixen en kijken qua bracing. En Binnenkort even demping en imbus houtschroeven bestellen.
Zal deze week proberen de poort erin te fixen en kijken qua bracing. En Binnenkort even demping en imbus houtschroeven bestellen.
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Had ergens gelezen ( weet niet meer waar ) dat een grote baffle slechte eigenschap heeft voor een midden toner.
Is dit misschien een idee ? of krijg ik hier weer andere problemen mee ?
Is dit misschien een idee ? of krijg ik hier weer andere problemen mee ?
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Heuj post !!
Heb een flinke doos binnen gekregen ! Met daarin 3 matten pritex en 2 zakjes met Inbus bout schroeven.
Aankomende week proberen de gaten te frezen voor de Br pijpje plus bracing zagen.
fototje van de inbusboutjes... staat super vind ik
Heb een flinke doos binnen gekregen ! Met daarin 3 matten pritex en 2 zakjes met Inbus bout schroeven.
Aankomende week proberen de gaten te frezen voor de Br pijpje plus bracing zagen.
fototje van de inbusboutjes... staat super vind ik
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Vandaag pakketje binnen gekregen met Speaker Connectoren. Hoop ik volgende week weer verder te kunnen met bouwen 
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Word weeris tijd dat de bouw van dit projectje verder gaat..
Zag een poos terug dat iemand van hout verschillende "golfjes" moetief in latjes had geschuurd/gefreest oid om staande golven tegen te gaan.
Wou dit graag iets simpeler doen.
Zoon balkje pakken en dan allemaal stukjes eraf zaken.

En dan op dit soort manier op de achterwand en onderkant plakken.

Zal dit goed gaan ?
Zag een poos terug dat iemand van hout verschillende "golfjes" moetief in latjes had geschuurd/gefreest oid om staande golven tegen te gaan.
Wou dit graag iets simpeler doen.
Zoon balkje pakken en dan allemaal stukjes eraf zaken.

En dan op dit soort manier op de achterwand en onderkant plakken.

Zal dit goed gaan ?
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Volgens Asterduc zouden die piramides niet echt functioneel zijn: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1446796 . De vraag is dus of noppenschuim niet sneller en effectiever is. 
