de KLV, Klein Lief Versterkertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

de KLV, Klein Lief Versterkertje

Bericht door riktw »

Hallo

ik heb na heel wat leeswerk op internet eindelijk een poging gedaan om zelf een versterker te ontwerpen.
het idee was om een simpele versterker te maken, geen bias afregelen, geen dure componenten maar simpel.
maar uiteraard moet het niet slecht klinken ;)
transistors worden gewoon BC550/BC560 torren en als eindtorren TIP142/TIP147 darlingtons.
deze onderdelen zijn al jaren te krijgen en zullen denk ik de aankomende jaren ook te krijgen zijn.

ik mik op een vermogen van 60 watt bij 8 ohm, 120 watt bij 4 ohm.
en 2 ohm moet ie ook aankunnen mits de koeling goed is.
printplaatje wil ik zo klein mogelijk houden, 10*10cm is echt het maximum.
vervorming in multisim is vrij laag, Fourier analysis bij 4 ohm 1Khz geeft aan 0.000872553%

printplaatje ben ik mee bezig in eagle op het moment, schema en multisim file zie onderaan.
aangezien de TIP142/TIP147 niet in multisim bestaan heb ik andere eindtorren gepakt, deze kunnen veel meer stroom aan maar versterkingfactor is hetzelfde als de TIP's
heb een eerder prototype al werkend, iets andere weerstand waardes, deze zijn later wat bijgetweakt voor een lagere vervorming

pure-electronics.nl/Forumstuff/liefklei ... je4.0.ms10

[edit]
hahaha 1000ste topic in versterkers :)
[/edit]
Bijlagen
KLVschema.jpg
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Bericht door riktw »

ik zag dat ik nog BC547 en BC557 had staan, dus even een kleine update met Fourier analysis.
de 550/560 doen het kwa vervorming beter dan de 547/557 blijkbaar :)
Bijlagen
KLVschema2.jpg
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Bericht door vigier »

Hi,

ik heb er niet zo veel verstand van, maaruh:
- Is 0,18V DC op de uitgang niet wat veel?
- Is de vervorming op 20kHz bij een watt of 30 ook nog mooi?

Groeten
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Bericht door riktw »

20Khz bij 30 watt in 4 ohm kom ik uit op 0.015% vervorming.
hmm, 0.18V aan de uitgang, een ontwerp als de P3A van rod elliot doet <0.1V volgens de specs, ik hoop dat ik dat ook kan halen, eens kijken.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Bericht door Rudy »

*Very big bang* in werkelijkheid, of je zou q3 en q4 moeten plaatsen zoals ze moeten.
C1 hangt ook niet op zen plaats en je VAS stroom is te klein om een 4ohm belasting deftig uit te sturen.

Die simulators van tegenwoordig ...... :^o

mvg Rudy
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Bericht door riktw »

oeps, C1 en Q3/Q4 waren inderdaad hele stomme fouten van mijn kant.
ik heb nog niet zoveel kaas gegeten van versterker ontwerpen, kunt u mij wat meer uitleggen hoe ik ervoor zorg dat de VAS wat meer stroom kan leveren?
schema tot nu toe:
Bijlagen
KLVschema3.jpg
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Bericht door Rudy »

Kan je doen door R9 in waarde te verlagen.
Je vas current is nu om en bij de 5.5mA, je eindtransistoren hebben een hfe van om en bij de 1000, dus je komt op een piekstroom van 5,5A
Hoeveel je uiteindelijk wil is aan jouw, let wel op dat des te meer vas stroom des te warmer q6 en q7 worden.

R5 kan je trouwens beter weglaten, en R4 moet minstens een faktor 4 dalen in waarde.

mvg Rudy
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Bericht door riktw »

dat klink logisch, R9 verlagen.
eventueel Q6 en Q7 op het koelblok plakken met wat hittegeleidende lijm?
Gebruikersavatar
Hansanaloog
Berichten: 21
Lid geworden op: do 15 apr 2010, 9:59
Locatie: Vijfhuizen

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Bericht door Hansanaloog »

Rudy schreef:
*Very big bang* in werkelijkheid, of je zou q3 en q4 moeten plaatsen zoals ze moeten.
C1 hangt ook niet op zen plaats en je VAS stroom is te klein om een 4ohm belasting deftig uit te sturen.

Die simulators van tegenwoordig ...... :^o

mvg Rudy

Ik was even bang dat ik moest ingrijpen, maar Rudy is me voor geweest... :wink:
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Bericht door riktw »

kan atm geen schema posten jammergenoeg maar ben toch ff verder gegaan.
R9 verlaagt naar 47 ohm en er loopt 10mA, dus 10A pieken, lijkt me voldoende.
alleen op de transistor Q6/Q7 staat ongeveer 30V, tussen de collector en de emiter.
dit bij 10mA is 300mW dissipatie.

een losse BC560 heeft volgens de datasheet een thermische weerstand van 250K/watt.
bij 0,3 watt is dit 75 graden, dus als het in mn kamer 20 graden wordt worden die torren 95 graden :o
zijn er andere torren in een grotere behuizing die ik zou kunnen gebruiken, BD140 oid of een paar BD560 parallel?
Plaats reactie