ik heb na heel wat leeswerk op internet eindelijk een poging gedaan om zelf een versterker te ontwerpen.
het idee was om een simpele versterker te maken, geen bias afregelen, geen dure componenten maar simpel.
maar uiteraard moet het niet slecht klinken
transistors worden gewoon BC550/BC560 torren en als eindtorren TIP142/TIP147 darlingtons.
deze onderdelen zijn al jaren te krijgen en zullen denk ik de aankomende jaren ook te krijgen zijn.
ik mik op een vermogen van 60 watt bij 8 ohm, 120 watt bij 4 ohm.
en 2 ohm moet ie ook aankunnen mits de koeling goed is.
printplaatje wil ik zo klein mogelijk houden, 10*10cm is echt het maximum.
vervorming in multisim is vrij laag, Fourier analysis bij 4 ohm 1Khz geeft aan 0.000872553%
printplaatje ben ik mee bezig in eagle op het moment, schema en multisim file zie onderaan.
aangezien de TIP142/TIP147 niet in multisim bestaan heb ik andere eindtorren gepakt, deze kunnen veel meer stroom aan maar versterkingfactor is hetzelfde als de TIP's
heb een eerder prototype al werkend, iets andere weerstand waardes, deze zijn later wat bijgetweakt voor een lagere vervorming
pure-electronics.nl/Forumstuff/liefklei ... je4.0.ms10
[edit]
hahaha 1000ste topic in versterkers
[/edit]
