Nieuwe reciever of losse stereo-versterker?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ronald_1

Nieuwe reciever of losse stereo-versterker?

Bericht door Ronald_1 »

Al een tijdje ben ik aan het nadenken over een upgrade van mijn versterking, voornamelijk voor muziekweergave (stereo). De basis van mijn set is een Marantz SR-4500 surroundversterker, ik denk dat ik zeker op het gebied van stereo-weergave een flinke upgrade zou kunnen maken.

Mijn huidige setup is als volgt:

- Marantz SR-4500 surroundreciever
- UcD 400 HG eindversterker voor de frontluidsprekers
- Denon DA-500 DAC (wellicht ook toe aan een upgrade?)
- HDS134 + XT25 monitoren als frontluidsprekers

Als bron gebruik ik een AsRock ION HTPC, audio vanuit de HTPC is via een optische kabel aangesloten op zowel de Marantz als de Denon DAC. Voor surroundgeluid gebruik ik de Marantz, muziek gaat via de Denon.

Ik wil er dus vooral op stereogebied op vooruit gaan. Er zijn wat mij betreft twee mogelijkheden:

1 - Aanschaf van een andere surroundreciever (kan losse pre/pro zijn).

Dit kan zowel nieuw als tweedehands zijn. Ondersteuning van de nieuwste HD-audioformaten vind ik niet noodzakelijk aangezien mijn blu-rayspeler een analoge 5.1-uitgang heeft.

Indien de reciever een fatsoenlijke DAC aan boord heeft kan de Denon uit de set weg.

2 - Aanschaf van een stereoversterker met HT-passthrough-functie.

In dit scenario zou de UcD dan het veld ruimen. Een losse voor/eindversterker voor stereo heeft niet mijn voorkeur, ik wil de hoeveelheid apparatuur enigzins binnen de perken houden. :)

Hebben jullie tips voor me voor beide mogelijkheden? Welk scenario vinden jullie het beste? En welke versterker/receiver zouden jullie me aanraden?

Omdat een budget in dit geval wel handig is: ik wil maximaal 1500 euro uitgeven, maar minder mag natuurlijk ook. :P
dre

Re: Nieuwe reciever of losse stereo-versterker?

Bericht door dre »

meerkanaals er uit en stereo er in is mijn advies!
liever een aantal fraaie spullen als veel matige! 8)
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

dre schreef:
meerkanaals er uit en stereo er in is mijn advies!
liever een aantal fraaie spullen als veel matige! 8)
100% mee eens.
satefan

Bericht door satefan »

Ik ben ga van de week Oscon's op mn HK DAC solderen. Tot nu toe geeft de Denon een nog net wat plezieriger geluid. Ik heb de opamps vervangen door Burson Audio HD Opamp modules en hier knapte de HK DAC al flink van op. Michien dat ie met de Oscons en aparte 5V voeding de Denon DA 500 kan kloppen. Ook al is ie op leeftijd, hij doet t lang niet slecht dus ik ben benieuwd of ie bij jou t veld moet ruimen (en waarvoor).

Mocht de UCD t veld moeten ruimen dan houd ik me aanbevolen ;-)

Stefan
dre

Bericht door dre »

ga jij die denon maar eens kietelen! :wink:
satefan

Bericht door satefan »

Sja, daar heb ik al eens een topic aan besteed maar weinig input :-)

En zelf met de HK DAC pielen is ook erg leuk!

Satefan
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Aangezien ik surroundgeluid bij een film wel zo mooi vind zal een surroundreciever niet uit de setup verdwijnen. Als ik een goede stereoversterker zou kopen kan ik de pre-outs voor de fronts vanaf de reciever als input gebruiken voor de stereoversterker.
Op deze manier blijft het stereodeel gescheiden van de surroundreciever. Enige voorwaarde is dat de stereoversterker een HT-passthrough heeft zodat ik niet met de volumeknop hoef te klooien.
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Ik vraag me nu echt af of een AV receiver nu echt zoveel slechter is in stereo weergave dan een echte stereo versterker. Elke hedendaagse transistor versterker is vantegenwoordig "perfect" en het zou mij verwonderen dat een AV amp echt geen goede stereo zou kunnen weergeven. Veel bluray spelers en av versterkers hebben een 'pure direct' knop waarmee je alle processing die nodig is voor homecinema weergave kan omzeilen. IMHO kan een bluray speler en av receiver met alle processing uitgeschakeld perfect stereo weergeven.

Ik probeer dit vanuit een technisch standpunt te bekijken en niet van een emotioneel standpunt: "deze stereo versterker kost zoveel als een av receiver bijgevolg MOET deze gewoon beter zijn".

Ik ben niet de techneut bij uitstek maar ik zie het als volgt:

- Nagenoeg elke hedendaagse transistor versterker is eigenlijk "perfect" en als men het onderscheid niet kan maken tussen een €200 kostende Sony en een €1200 kostende LFD (zie htforum.nl) zal het met een goede AV receiver ook wel lukken
- Veel dure audiospullen bevatten goedkope componenten, niet dat dat een toestel plots slecht maakt, maar dat je dan de winstmarge ziet die fabrikanten nemen
(mijn €650 Arcam Cd-speler bevat een BurrBrown DAC van nog geen €3)
- Techniek staat niet stil (wat 10 jaar geleden complex en duur was is nu massa geproduceerd en goedkoop)
- Doordat veel merken 'en masse' componenten inkopen kunnen ze apparaten leveren met hoge specs tegen een bijna onmogelijke lage prijs.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je zou zelfs nog als voordeel kunnen zien dat een AV receiver voor enkel stereo tenminste een flink overgedimensioneerde trafo en elco's heeft.
Terwijl voor sommige stereo versterkers dat zeker niet altijd het geval is.

Ik vind het allemaal maar een beetje overdreven en opgeblazen.
Je moet jezelf gewoon afvragen of je wel ooit echt surround geluid gaat gebruiken.
Ik wil over een tijdje mijn Marantz AV receiver weg doen omdat ik surround toch niet gebruik.
Mag je hem wel overnemen :wink:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ik zou het gewoon lekker houden zoals je het nu hebt.

Het zou mij ook zeer verbazen als je er noemenswaardig op vooruit zou gaan met alleen een stereo versterker, t.o.v. je SR-4500 met "pure-direct" aan en de pre-outs naar je UCD's.

Ik heb een aantal jaren geleden gedraaid met een :-# versterker en toen ik daar 2 mono blokjes aan hing was dat een MEGA-verschil. Toen kwam m'n SR-8500 binnen en kon ik geen enkel verschil meer detecteren tussen de interne versterkers of de Vincent Sp-996 blokken. De klank was anders, maar niet beter of slechter. De mono blokjes zijn toen ook naar een nieuwe eigenaar gegaan.

Inmiddels heb ik aan de pre-outs 2 AS2.100's hangen, maar puur vanwege de ingebouwde DSP (goedkoper dan zelfbouw en netjes afgewerkt). Ik zou niet weten hoe ik dit zou verbeteren (eerlijk en niet psychologisch).

Lang verhaal kort: houden wat je hebt en genieten van "Pure-Direct" :mrgreen:
Plaats reactie