Herbouwen UCD400 versterker - vraagjes

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
TonioRoffo

Herbouwen UCD400 versterker - vraagjes

Bericht door TonioRoffo »

Hoi allen,

Heb me net geregistreerd omdat ik na enkele jaren tevreden luisteren naar m'n stereo UcD400AD amp, deze nu wil gaan herbouwen in een deftige kast.

Tot op heden had ik er niet beter op gevonden (en het leek me toen ook lollig) om een oude 80's vintage AKAI amp vanbinnen helemaal te slopen en de UCD amps hier in onder te brengen.

Dit was zeker leuk, maar nu begint die kast er toch echt wel oud & afgeleefd uit te zien tussen het andere materiaal.

Omdat ik het echt wel "goed" wil doen nu, heb ik enkele vraagjes - mijn elektronica kennis is erg beperkt...

* Als kast ga ik voor Hifi2000 met custom backplate - Is de beste manier om de custom plate te maken, bij downloads de DXF's te downloaden? Welk programma gebruik ik best om deze backplate aan te maken? Vind ik ergens templates voor Neutrik connectors etc?

* Momenteel zitten m'n 2 UCD400's horizontaal gemount op een flinke koelvin (uit die oude AKAI) - is dit ideaal, of goed genoeg? Plaats ik ze beter vertikaal zoals ik in sommige threads zien, en zo ja, welk gedeelte dien ik naar boven te richten? De UCD's zitten zo'n 10cm uit elkaar op deze koelvin. Deze koelvin is zo'n 25cm breed bij 7 hoog, en heeft vinnen rond de 5cm aan de achterzijde over de hele breedte.

* Ik heb een TR501 niet gepotte transformator om deze aan te sturen (nu zou ik voor de SMPS gaan, maar het voltage is te hoog voor de "oude" UCD's) - hoever dien ik deze van de UCD's te houden, of maakt het niet uit? Momenteel heb ik een heeel klein beetje hum uit de tweeters, maar ik denk dat dit meer aan de slechte signaalbekabeling ligt.

* voeding is UCD-HG - deze dien ik zo dicht mogelijk & synchroon tegen de UCD's aan te zetten? Momenteel zit er 2.5mm² tussen de voeding en cd UCD's, is dit overkill? Ben ik beter af met 1.5mm²? Deze kabels vlechten?

* Ik wil een 12V trigger van mijn receiver gebruiken om de eindversterker in te schakelen - dit kan met de softstart van Hypex - gebruik ik best een relais om dit te doen, of is er een betere methode?

* Ik bouw 'm op als balanced met XLR connectoren (future proof!) - Wat lijkt dan de beste methode om unbalanced aan te sluiten? Extra Cinch met schakelaar op de kast, of gewoon een goede verloopkabel (cinch -> XLR) halen?

* Brengt SMPS een merkbare verbetering tegen een klassieke voeding? (maar eigenlijk toch geen optie, voltage te hoog!)

* Waar vind ik Molex TT+gerief rond het antwerpse, zodat ik een deftige signaalkabel kan opbouwen - ik had er 2 bij Hypex besteld maar na 4 jaar hebben ze reeds slechte contacten - als ik de kabel beweeg valt m'n signaal weg. Of was ik gewoon niet lucky en bestel ik er 2 nieuwe bij Hypex?

Dat is het zo wat voorlopig... :)

Dank voor de feedback alvast!
TonioRoffo

Re: Herbouwen UCD400 versterker - vraagjes

Okee... ik zal dan maar mijn plan trekken :)

Yves
ray5150

Bericht door ray5150 »

TonioRoffo schreef:
Okee... ik zal dan maar mijn plan trekken :)
Een beetje geduld, er zijn hier veel mensen die overdag werken en geen tijd of mogelijkheid hebben om te internetten... :wink:

Ontopic:
DXF is toch een CAD bestand? Als je een backplate wilt laten maken is Schaeffer een heel goed idee.
Zij hebben een gratis programma waar mee je frontplaten kunt ontwerpen. (zeer waarschijnlijk zitten er ook Neutrik gaten bij)
De data stuur je over internet naar hun toe en zij gaan dan een plaat frezen naar jou ontwerp.

UCD's hoeven niet tegen een koelplaat, montage tegen (aluminium) achterwand, bodem of zijwand is voldoende.

wat is een TR501 trafo? (fototje?)

Gelijkspanning kabels hoeven niet gevlecht gevlochten te worden, bij wisselspanning is dit wel aan te raden.
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 22 jul 2010, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
TonioRoffo

yup, sorry, komende uit de ICT wereld ga je mensen vergelijken met je eigen online-standaarden :) Sorry hiervoor. :D

Thx voor de link, ik zal Schaeffer zeker eens bekijken. TR501 is een 500VA toroidal transformer van Hypex, ik heb indertijd die maar genomen omdat ik dan alles samen kon bestellen.
Oenboek

Bericht door Oenboek »

TonioRoffo schreef:
* Momenteel zitten m'n 2 UCD400's horizontaal gemount op een flinke koelvin (uit die oude AKAI) - is dit ideaal, of goed genoeg? Plaats ik ze beter vertikaal zoals ik in sommige threads zien, en zo ja, welk gedeelte dien ik naar boven te richten? De UCD's zitten zo'n 10cm uit elkaar op deze koelvin. Deze koelvin is zo'n 25cm breed bij 7 hoog, en heeft vinnen rond de 5cm aan de achterzijde over de hele breedte.
De modules worden niet zo warm, dus oriëntatie is niet zo belangrijk. Hypex geeft echter ergens een voorkeur, die volg je best op. Ik heb de printen vertikaal gezet zodat de airflow optimaal is. Maar ze worden nauwelijks warm, alleen de spanningsregelaars worden warm.
TonioRoffo schreef:
* voeding is UCD-HG - deze dien ik zo dicht mogelijk & synchroon tegen de UCD's aan te zetten? Momenteel zit er 2.5mm² tussen de voeding en cd UCD's, is dit overkill? Ben ik beter af met 1.5mm²? Deze kabels vlechten?
Ik heb zelf 4mm² genomen, maar dat zal wel overkill zijn. Belangrijker is zo kort mogelijk. Minder dan 2.5 zou ik zeker niet doen. Vlechten is niet echt nodig, maar om een magnetisch veld te vermijden leg ik ze wel vlak tegen mekaar.
TonioRoffo schreef:
* Ik bouw 'm op als balanced met XLR connectoren (future proof!) - Wat lijkt dan de beste methode om unbalanced aan te sluiten? Extra Cinch met schakelaar op de kast, of gewoon een goede verloopkabel (cinch -> XLR) halen?
Maak zelf een kabel volgens het recept van Hypex op de site, dan heb je het kleinst aantal overgangscontacten.
TonioRoffo schreef:
* Waar vind ik Molex TT+gerief rond het antwerpse, zodat ik een deftige signaalkabel kan opbouwen - ik had er 2 bij Hypex besteld maar na 4 jaar hebben ze reeds slechte contacten - als ik de kabel beweeg valt m'n signaal weg. Of was ik gewoon niet lucky en bestel ik er 2 nieuwe bij Hypex?
Ik had zelf ook problemen met de Hypex-connectoren. Ik heb ze gedemonteerd omdat de isolatie tussen de kern van de kabels en de connector gekrompen was. Na opnieuw krimpen heb ik ze gesoldeerd, gegarandeerd OK nu.
Molex heb ik niet gevonden in België, ik heb het meeste besteld bij Schuro.

Ik vind zelf de voeding het allerbelangrijkste, daarom heb ik er zelf één ontworpen en gebouwd met zeer goede componenten.

Ik heb gewerkt met tube-preamp, met een passieve pre-amp, en nu met een DCB1, een ontwerp van Salas gebaseerd op de B1 van Nelson Pass (te vinden bij diyaudio.com). De laatste versie is duidelijk een pak beter dan de 2 vorige. Zelfs al zet je de volumepot bij in de poweramp, dan zou ik toch plaats laten voor een print van Salas en dat eens proberen.

Succes
TonioRoffo

Thx Oenboek,

Makes sense. 4mm² ga ik inderdaad niet doen. :) De DCB1 zal ik niet nodig hebben, deze amp komt achter een receiver als pre. In de toekomst denk ik wel een switch te maken, 2 ingangen, eentje komende van de receiver, de andere voor mijn meest gebruikte source, een logitech squeezebox classic.
Plaats reactie