[gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

[gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door MechanicalAnimal »

ola!

Om een beetje fatsoenlijk haaks te kunnen boren in MDF maar ook om bijvoorbeeld schroefdraad te kunnen tappen in alu en staal wil ik kijken naar een beetje fatsoenlijke boorstandaard, zo'n ding dus:

Afbeelding

Ik zag er 1 staan bij de E-norm maar daar zat zo vreselijk veel speling op dat ik zelf rechter boor.

Wie o wie heeft een goede tip [merk/type] voor mij? :mrgreen:

75-100 euro budget moet toch wel wat knaps tevoorschijn kunnen toveren denk ik
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door Pjotr »

Volgens mij hebben we daar al eens een uitvoerige draad over gehad.

Als je zoiets koopt, koop er dan iig een met een tandheugel. Zelf heb ik een wat zwaarder B&D (Piranha) daarvan kun je de speling aardig van bijstellen. Is ook geen fantastisch ding maar voor wat kluswerk af en toe voldoet het wel goed.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik heb braaf gezocht maar helaas niks concreets gevonden.

die tandheugel is een goede tip, dat lijkt mij de meest spelingsvrije,thanks.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door b_force »

Doorsparen en een tweedehands kolomboor kopen :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door Henkjan »

met 75-100 euro budget koop je een nieuwe kolomboor... hoe dan ook een betere oplossing van zo'n standaard
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door Chris_T »

Ik gebruik zelf een standaard van Wolfcraft (tijd geleden gekocht bij de conrad), welke onder de boorstandaards een van de betere blijkt te zijn.
Wolfcraft boorstandaard exclusive.jpg
Wolfcraft boorstandaard exclusive.jpg (94.26 KiB) 6387 keer bekeken
Het is geen superprecies ding, maar je kunt er redelijk haaks mee boren (precisie hangt voor het leeuwendeel af van de speling op de boorkop).
De diepte aanslag is alleen echt een lachertje en moet je gewoon op het oog afstellen (de ring met de maatverdeling verschuift leuk tijdens het boren, dus daar heb je niets aan).
Voor de rest prima tevreden ermee, maar als je echt veel haaks wilt gaan boren (ik denk dan even aan een gaatjesboard :twisted:), dan zou ik hem links laten liggen en een echte boorkolom aanschaffen.
De prijs was toen 70 euro.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door bartsegers »

Dit lijkt mij ook wel een mooie!
http://www.toolstation.nl/shop/Elektris ... 957/p32404

En gratis thuis afgezet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door Pjotr »

Jah, is leuk maar echt aan de (te) kleine kant. Ben je snel op uit gekeken, heeft veel te weinig uitlading (afstand boor tot kolom) en hoogte. Voor zoiets kun je beter gelijk naar een grotere gaan kijken. Kom je op zoiets uit: http://www.1ekeus.nl/catalog/4250590-ko ... id=7912430
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door Pjotr »

Is dat wat? http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats ... plaat.html

Dat is dezelfde al die ik heb. De handel kan zowel links als rechts gemonteerd worden (hier zit ie links. Ding is/was overigens ook gewoon bij de Gamma te koop.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door vinnie411 »

een site waar ik nog wel eens wil kijken is van een winkel in waddinxveen.
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2549
heb je toch al een echte kolomboormachine voor 250 euro en tafelmodellen vanaf 70 euro.
ook leuk voor gewoon gereedschap e.d. Had ik maar de ruimte om al die leuke apparaten neer te zetten.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door Peertje »

Pjotr schreef:
Jah, is leuk maar echt aan de (te) kleine kant. Ben je snel op uit gekeken, heeft veel te weinig uitlading (afstand boor tot kolom) en hoogte. Voor zoiets kun je beter gelijk naar een grotere gaan kijken.
Ik zelf heb daarom ook een wat grotere Creusen tafelboormachine gekocht.
Alhoewel ik de MK3 met grote boor capaciteit totaal niet gebruikt,
is de uitlading van 215mm en een boordiepte van 80 wel erg fijn.

Alhoewel dit een flinke machine is, zou je maar net (of net niet) je woofer montage gaten van de galactica's op kunnen boren

buitelaar is idd een goede tip
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door b_force »

Buitelaar is idd een heel erg goede tip!!
Heb hier geen ruimte (of ik moet hem op mijn kamer zetten :P ), maar wellicht in de toekomst :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door Pjotr »

Peertje schreef:
Alhoewel dit een flinke machine is, zou je maar net (of net niet) je woofer montage gaten van de galactica's op kunnen boren
En dat is nou net de lol van zo'n losse boorstandaard waar je een handboormachine in kunt zetten: Die kun je n.l. op het te boren paneel zetten met een lijmklem en dan netjes recht door de voet heen in de plaat boren.

Grote panelen een beetje recht onder een kolombormachine vasthouden valt ook niet mee. Kan wel maar dan heb je wel hulp van een ander nodig of je moet een aparte hulp ondersteuning klussen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door SARK »

Chris_T schreef:
Ik gebruik zelf een standaard van Wolfcraft (tijd geleden gekocht bij de conrad), welke onder de boorstandaards een van de betere blijkt te zijn.
Wolfcraft boorstandaard exclusive.jpg
Het is geen superprecies ding, maar je kunt er redelijk haaks mee boren (precisie hangt voor het leeuwendeel af van de speling op de boorkop).
De diepte aanslag is alleen echt een lachertje en moet je gewoon op het oog afstellen (de ring met de maatverdeling verschuift leuk tijdens het boren, dus daar heb je niets aan).
Voor de rest prima tevreden ermee, maar als je echt veel haaks wilt gaan boren (ik denk dan even aan een gaatjesboard :twisted:), dan zou ik hem links laten liggen en een echte boorkolom aanschaffen.
De prijs was toen 70 euro.
Hé, die heb ik ook ... reuze handig ding en idd de diepte instelling werkt niet :-&

ps.
Bij mij zat dat bankschroefje voor je werkstuk er ook bij, ook zeer handig :idea:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door MechanicalAnimal »

Bedankt voor alle tips jongens.

Het gaat in eerste instantie om een beetje fraai haakse gaten te boren voor de montage van drivers in MDF, maar voor de daadwerkelijke montage wil ik ook stalen strips voorzien van schroefdraad om achter de baffle te monteren. Dan hoef ik niet aan de slag met inslagmoeren/rampamoeren/kooimoeren etcetera.....

Ik twijfel dus idd een beetje of ik nou een boorstandaard of een kolomboor moet gaan aanschaffen.
Een kolomboor is idd erg lastig met platen van 500x1200mm, terwijl die beter geschikt zal zijn voor het boren in een stalen stripje dan de boorstandaard.

Gelukkig is het zover nog niet en kan ik de boel eens rustig overdenken, heb nog een hele hoop freeswerk eerst :-#

i'll keep ya posted!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door Pjotr »

Ook met zo'n boorstandaard kun je prima in aluminium en staal boren als het een goede is, hangt een beetje van je boormachine af. Daar heb je wel zo'n machine klem voor nodig, die kun je prima vastzetten op de voetplaat. Ok, 13mm in een blok staal zal niet lukken (dat zal je boormachine niet trekken), maar tot een mm of 8 is geen probleem.

Tappen in een kolomboor gaat ook niet zonder een speciale tapkop. Dat moet je toch met de hand doen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door MechanicalAnimal »

Thnaks Pjotr

zo heel diep in staal hoeft gelukkig niet, 6-8 mm zou voldoende moeten zijn.

en tappen zal idd met de hand gebeuren, daarvoor moet ik echter wel een loodrecht gat hebben want anders dan wijkt de bout aan het einde te ver.
De bafffle is 9 cm dik dus ik heb nogal een lengte te overbruggen.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door Peertje »

Pjotr schreef:
Grote panelen een beetje recht onder een kolombormachine vasthouden valt ook niet mee. Kan wel maar dan heb je wel hulp van een ander nodig of je moet een aparte hulp ondersteuning klussen.

Gewoon met een lijmklem de plaat mdf op de tafel klemmen?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door MechanicalAnimal »

Peet,

't probleem met grote panelen is dat die dan exact in lijn moeten liggen met de kolomboortafel.

als je namelijk iets afwijkt, en het boorgat in de baffle is 90mm lang, dan kun je je voorstellen dat op die 90mm een afwijking erg groot gaat worden.

Ik denk dat ik ook maar eens ga kijken naar de boren van ENT, die kan ik dan gewoon met de bovenfrees loodrecht door een plaat heen jassen. Voor boren in staal en aluminium kijk ik dan wel even naar een boorstandaard.

Voorlopig ben ik nog wel even druk :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door Pjotr »

MechanicalAnimal schreef:

't probleem met grote panelen is dat die dan exact in lijn moeten liggen met de kolomboortafel.
Ik los het meestal op door de boorstandaard met lijnklemmen vast te zetten in het midden van de werktafel en dan een steunplank over de voetplaat van de standaard te leggen. Opvullen met blokjes aan weerszijden zodat die plank goed stabiel ligt.

Dat is wel weer een voordeel van zo'n standaard, zo'n ding is redelijk licht en makkelijk verplaatsbaar (en voor mij makkelijk opbergbaar).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door b_force »

Tappen kun je sowieso het beste met twee mensen doen.
Het is vooral cruciaal dat het begin zo haaks mogelijk is.
Je kunt dan bv een centerpunt gebruiken om de tap te klemmen op je werkstuk.
De een zorgt er voor dat die klemming/druk blijft, terwijl de ander de tap draait.
Om de zoveel slagen weer even terug.
Op die manier heb ik samen met een klasgenoot (die zulke trucjes beter kent dan ik, mag ook wel met de LIS als opleiding) verbazingwekkend mooie resultaten gekregen :D
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door RumoH »

Ik gebruik zelf een aantal boormalletjes van 15mm dik staal waarop een raster met de diverse gaten van 2-10mm.
Kun je zelfs met een handboormachine haaks boren en je kunt zelfs haaks tappen in dezelfde mal
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door wouter »

brilliant! zijn die nog ergens verkrijgbaar?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik heb het vermoeden dat RumoH die zelf heeft gefrabriekt?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [gezocht] Tip voor een goede boorstandaard

Bericht door b_force »

Was een of andere Engelsman die ook zoiets verkocht.
Was een mooi malletje/apparaatje. Enkel beetje prijzig.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”