[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Christian »

Hoi MA,

Ik heb het maken van schuine kanten op een andere manier aangepakt en ik denk dat dat voor jouw situatie ook goed werkt.

Je bent heel druk om alles nu meteen precies op maat te maken (met redelijk beperkte middelen) en dat kost bakken met tijd. Mijn aanpak ik om eerst de eerst de grove delen te maken en de fijnere afwerking later te doen.

Mijn tip zou zijn: Zaag de delen iets groter dan nodig en geef ze later na het samenvoegen de juiste precieze hoek of vorm door met een mal en de frees het overtollige materiaal te verwijderen. Op die manier kan je nu gewoon doorwerken zonder rekening te hoeven houden met die lastige 7 graden.

Zie de plaatjes voor verduidelijking.
kast klaar_afwerken 004.jpg
kast klaar_afwerken 005.jpg
Ik heb op deze manier mijn speakers aan de boven en onderzijde een hoek van 85 graden gegeven.

Dit is na een gang met de schuurmachine zo vlak dat je het meteen kan fineren.

Groeten,

Christian
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door SARK »

Weer zo'n geniale oplossing =D> zou je 'm ook in de sticky topic Frezen onder Houtbewerking etc. willen zetten :?: Altijd handig om snel terug te kunnen vinden :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Boerenterprise schreef:
ach, piep happens, maar gelukkig is er altijd wel een oplossing voor.
Hoe bevalt de CTL Midi??

Groeten,

Chris
Gelukkig hoef ik van de reeds gefreesde segmenten nog maar een klein stukje extra affrezen.

Er bijfrezen gaat namelijk zo lastig :lol:

Die Midi is echt perfect! Als je meelopend freest zuigt ie echt alles weg, ondanks dat ik met een 1:1 kantenfrees heel veel materiaal in één gang wegfrees. Zoals Arno al aangaf geeft dat aardig wat meer stof dan een profieltje aan een kant frezen. Tegenlopend frezen dan merk je dat er een hoop stof nog overal en nergens heen gaat.
Christian schreef:
Hoi MA,

Ik heb het maken van schuine kanten op een andere manier aangepakt en ik denk dat dat voor jouw situatie ook goed werkt.
naaaaaaaaaa......you're joking...over dit systeem heb ik dus vannacht over liggen piekeren man :shock:

Ik heb echter wel al aan zowel de bovenzijde als onderzijde van de segmenten die 7 graden al gemaakt met mijn handcirkelzaag maar je systeem is zeker ook bruikbaar voor het vereffenen van de bovenkant. Jouw systeem voor 85 graden kan natuurlijk ook simpel op 90 graden gezet worden :D

ik had een iets andere oplossing voor die geleider in gedachten door gewoon 2 strips vast te schroeven (fineer verbergt dat toch) en de frees in een stellage daar over heen te laten glijden, maar dit werkt ook perfect zeg. Hier ga ik eens mee aan de slag. Mijn geleiders zou ik 90 graden gedraaid zetten ten opzichte van jouw systeem, wel heb ik dan een voet nodig die net zo breed is als het werkstuk.

Hartstikke bedankt Christian, hier kan ik mee aan de slag :mrgreen:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door scanspeakman »

Wat een super-topic is dit....een aantal van de tips kan ik prima gebruiken als ik in de toekomst een paar Andromeda's wil bouwen.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

'T is gewoon een fantastisch forum :D

offtopic: hoe staat het met de zoektocht naar die dikke Eton's van je?
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door scanspeakman »

MechanicalAnimal schreef:
offtopic: hoe staat het met de zoektocht naar die dikke Eton's van je?
Die zoektocht gaat voort. Ik heb alle tijd. Ben nu eerst mijn meubeltje (ook ontwerp van Tony) aan het afmaken en daarna moet mijn Buffalo DAC eens van dat stuk triplex af en in een net kastje. Daarna komen de Andromeda's aan de beurt. Tot de tijd rustig her en der wat onderdelen bij elkaar sprokkelen. Van Tony een zeer nette prijs voor een paar nieuwe Eton's gekregen dus mocht de zoektocht niets opleveren, dan weet ik al waar ik moet zijn.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Ah mooi, fijn dat je bij Tony terecht in elk geval, ik zie al uit naar je topic!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

zo dan, lekker wisselvallig weer buiten dus maar ff een bakkie leut en koekjes :mrgreen:

Ik heb inmiddels eens stevig zitten denken aan wat voor afwerking ik wil hebben omdat ik [wishfull thinking] over niet al te lange tijd [/wishfull thinking] moet weten voor welke dikte ik moet compenseren voor het verzinken van drivers.

De voorkeur gaat sowieso uit naar een houtfineer o.i.d., na het gros van alle topics over fineer, kuiperflex en andere mogelijkheden bekeken te hebben waren daar ineens de Concaves van Asterduc :shock:

Wat een briljante luidspreker en last but not least natuurlijk, wat een fantastische afwerking in Oberflex
:mrgreen:
Concave 4.JPG
Concave 1.jpg
Concave 5.JPG
Concave 6.jpg


Wat een vreselijk mooi spul is dat :D


en het is in erg veel verschillende kleuren verkrijgbaar en zelfs in diverse texturen, dat wordt nog een hele klus om hier de meest fraaie uit te kiezen :shock:

Ik denk voorlopig aan: Slate Grey Oak (leisteen grijs eiken)

Textuur CLAWED
Slate Grey Clawed.jpg
Slate Grey Clawed.jpg (102.54 KiB) 2162 keer bekeken
Textuur GAUGED
Slate Grey Gauged.jpg
Slate Grey Gauged.jpg (74.81 KiB) 2162 keer bekeken
Op de Franse website staan nog veel meer fraaie voorbeelden

zoals zelfs een gehamerde alu-fineer:
Oberflex alu gehamerd.jpg
Oberflex alu gehamerd.jpg (46.99 KiB) 2162 keer bekeken
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Boerenterprise »

Erg fraaie afwerking. Ik ga voor de GAUGED variant.

Aangezien je behoorlijk het tempo er in hebt, heb je een planning gemaakt voor je project, of heb je momenteel gewoon zwaar de smaak te pakken (en tijd).

Groeten,

Chris
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door hannesie »

Grappig, dit of iets dergelijks had ik ook voor mijn zus haar speakers (Idunn ++) in gedachten.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Boerenterprise schreef:
Erg fraaie afwerking. Ik ga voor de GAUGED variant.

Aangezien je behoorlijk het tempo er in hebt, heb je een planning gemaakt voor je project, of heb je momenteel gewoon zwaar de smaak te pakken (en tijd).

Groeten,

Chris
Kerel,

je moet voor de gein deze link eens volgen, als je dan even klikt op decorative laminates dan heb je de keuze uit Metapal en Orpheo, klik voor voorbeelden maar op SAMPLE PALETTE :mrgreen:

Voorbeeldje Metapal:
Afbeelding

Voorbeeldje Orpheo
Afbeelding

Ik bedoel.....kun je daar mooie dingen mee....of kun je daar mooie dingen mee :lol:

Voor de rest, het tempo lijkt hoog, maar ik sta 4 x stil bij zowat alles wat ik doe hoor. Ik leer bij elke stap weer wat, dat zag je aan het freeswerk op page2. Ik moet namelijk elke stap goed uitwerken omdat ik niet de ervaring heb waarmee ik kan overzien welke consequenties keuzes en/of handelingen kunnen hebben.

Maar ik heb er inderdaad heel erg veel zin in. Ik blijf dan ook stug doorploeteren want ik zie ze al zowat....uuhhh..belangrijker nog...ik hoor ze al zowat in de huiskamer staan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Boerenterprise »

Dat is echt geniaal!

Wordt dus ECHT WEL gebruikt voor iets toekomstigs 8)

Aldoende leert men. Ik denk dat er niets menselijkers is, dan aan het einde van het project zeggen......, maar de volgdende keer pak ik dit en dat anders aan. Niet dat iemand dat ziet als je klaar bent O:)

Ik loop nu te stoeien met de laklaag op mijn breedbandertjes. Gisteren heb ik voor de eerste keer geprobeerd te spuiten mbv compressor en verfspuit. Ook hier had ik mijn leerpuntjes 8-[ Als de lak er straks op zit zoals ik het in mijn hoofd heb, dan ziet niemand dat daar enkele weken, tig schuurbeurten en een aantal verschillende manieren van lak aanbrengen aan vooraf gegaan zijn. (thank god voor de "leermomenten"). Een belangrijke regel die ik altijd hanteer voor zelfbouw: bouw compromisloos, anders krijg je spijt. (op mij werk is mijn credo/ lijfspreuk: doe het goed, of anders niet.) Hier krijg je nooit spijt van, maar dat hoef ik jou niet te vertellen denk ik.

Keep up the good work en vooral de spirit zoals je deze momenteel praktiseert.

Groeten,

Chris
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks Chris,

ma+di maar weer verder ploeteren op de segmenten, ik heb het probleem kunnen tackelen dus vol goede moed verder :mrgreen:

Vandaag mezelf nuttig gemaakt met het fabriceren van een tafelvebreding voor de frees. Dit tegen het kantelen van de frees bij kantbewerkingen zoals waar ik mee bezig ben. Het probleem met de bijgeleverde zool is dat deze op je werkstuk moet liggen. Door het gebruik van lijmklemmen heb ik hier helaas geen ruimte voor.
Dus maar een andere oplossing gevonden:

Men neme stukjes afvalhout en fabriceren daar een verhoging van. Door het gebruik van 2 glijzooltjes ipv een vlakke plaat glijdt deze met nog minder weerstand over je werkblad. Met 2 gaatjes in de originele tafelverbreding monteer je met 2 boutjes de verhoging.

En omdat 1 plaatje meer zegt dan 1000 woorden hier een paar pics:
Bijlagen
Origineel festool
Origineel festool
zoolverbreding.jpg (13.97 KiB) 2048 keer bekeken
hoopje onderdelen
hoopje onderdelen
gaatjes maken
gaatjes maken
vastmaken met moertjes
vastmaken met moertjes
demonteren en "glij-ijzers" lijmen
demonteren en "glij-ijzers" lijmen
actie 1
actie 1
Actie 2
Actie 2
Actie 3
Actie 3
Actie 4
Actie 4
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Fuck zeg, wordt 't nog droog of wat :shock:

Gister nog even druk geweest met mijn vorige projectje wat nog niet af was is.

Doordat ik mijn Celestions nooit verzonken heb moest ik even handgezaagde pasblokjes fröbelen voor de klemmen van de kickplate, ik kan ze nu eindelijk laten staan zonder dat de katten mijn drivers te grazen kunnen nemen :lol:
Heerlijk een beetje meer oomppphhfff tijdens het ophangen van de was of rondklooien.

Moet alleen nog moed verzamelen voor het flightcase-profiel aan de voorzijde en de hoekstukken :-#
Bijlagen
kickplate gemonteerd
kickplate gemonteerd
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

MechanicalAnimal schreef:
Fuck zeg, wordt 't nog droog of wat :shock:
problem solved, met die Midi CTL kan je gewoon in de berging frezen, fijn spul :D
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door mijkie »

frees hulpstuk vind ik wel wat , was ik nog niet op gekomen , morgen gelijk ff maken en in mijn festoolkist erbij stoppen , kan ik het niet vergeten en gelijk cirkelgeleider ff maken is ook goed ding , zo leer ik ook nog wat , misschien dat t nog van pas komt met het bouwen van mijn hoornkasten voor mijn Audio nirvana super 10's , hoop dat de tekening deze week klaar is , kan niet wachten om te beginnen , alleen afwerking weet ik nog niet ?

mijkie
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

hhhmmm...freesfoutje ontstaan.

Na een mailtje/belletje met Arno kon ik afgelopen maandag bij hem terecht, het ontstaan van de freesfout is moeilijk reproduceerbaar maar ik heb aardig wat tips van 'm gehad en niet alleen wat frezen betreft maar ook nog wat tips mbt de afwerking/fineer etc.
Ritje dordrecht was het zeker waard. Arno bedankt voor je tijd en je adviezen, kerel!

Vanavond maar eens de frees loslaten op wat Gamma-MDF om te zien of 't foutje dan niet meer optreed.

Gelukkig heb ik nog een worstkaas-scenario-backup-plan :mrgreen:
mijkie schreef:
frees hulpstuk vind ik wel wat , was ik nog niet op gekomen , morgen gelijk ff maken en in mijn festoolkist erbij stoppen , kan ik het niet vergeten en gelijk cirkelgeleider ff maken is ook goed ding , zo leer ik ook nog wat , misschien dat t nog van pas komt met het bouwen van mijn hoornkasten voor mijn Audio nirvana super 10's , hoop dat de tekening deze week klaar is , kan niet wachten om te beginnen , alleen afwerking weet ik nog niet ?

mijkie
Werkt perfect kerel! en die afwerking, er slingeren hier zoveel mooie voorbeelden rond, kwestie van lekker een paar topics doorworstelen dan kom je vanzelf heel wat fraais tegen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

MechanicalAnimal schreef:
Gelukkig heb ik nog een worstkaas-scenario-backup-plan :mrgreen:
zo, backup-plan is in werking getreden :mrgreen: , jammer van het werk tot zover maar we ploeteren met frisse moed weer verder. De freesfout in de driehoeken zorgden ervoor dat deze helaas ook niet meer bruikbaar waren.

Ik wil alvorens even met pics te updaten even flink wat werk verrichten voor de verloren tijd. Eerste lading vers MDF ligt al klaar.

2 b continued :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door dre »

sterkte dan maar! :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

zo, prijsopgave is onderweg naar Geenius :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Peertje »

MechanicalAnimal schreef:
zo, prijsopgave is onderweg naar Geenius :mrgreen:
Ik hoor het al wel weer,
jij kan de komende 3 jaar dus niet meer op vakantie ;)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

't valt gelukkig mee :lol:

2 x Seas Excel T29CF001-E0038-06
2 x PHL 1130
2 x Neutrik SpeakON
voor die SpeakON zoek ik nog ff door, eens zien welke 't fraaist staat.

Blijkt dat er geen één PHL1130 meer te verkrijgen is :-# Nou moet Tony dus een Fransoos gaan wakker maken om voor mij een setje 1130's te bakken....als dat maar goed gaat :mrgreen: Verwachtte levertijd ligt tussen de 6-8 weken. Seas T29CF001's liggen met zo'n 2 weken al op de plank bij 'm.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Gister gearriveerd :D

Uit de STX-lijn van Neutrik SpeakON

4 x NLT4FX-BAG
4 x NLT4MP-BAG

Afbeelding

Afbeelding

kunnen we weer lekker verder knutselen :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door audiomanics »

Zie ik nu goed da je die trapezium-vormige platen van een haakse zijkant hebt voorzien?
Volgens mij moeten ze iets naar voren hellen en daarom moeten de zijkanten onder een hoek geschaafd/gezaagd/gefreest worden..
Of heb je een ander bouwplan?

Kees
zaaghoekcalculator...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Kees,

die driehoeken op de foto's liggen al in de kliko :lol:

Plan B is in werking, pics volgen :wink:

komt erop neer dat ik een grote kubus heb gemaakt uit plakken MDF en daarin op de juiste plekken de uitsparingen heb gefreesd. Hierna kan ik aan de diverse zijde materiaal wegzagen en vlakfrezen zodat ik uiteindelijk de kop overhoud :mrgreen:

erg omslachtig en arbeidsintensief maar voor mij een uitgelezen manier om dit project weer door te starten :D

Ik probeer echter flink wat verloren tijd in te halen, vandaar dat ik niet zo heel veel post zoals in het begin. Zodra ik verder ben dan doe ik even een updateje

ik zag nog een PB van je, ik zal je nog even reply-en.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”