Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Morgen een uitstapje naar Antwerpen...
Bij Bennie m'n filteronderdelen halen.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Ik moet mijn schuurtje opruimen, dus de uiteindelijke afwerking
zet ik naar volgend jaar.
Ik moet ze toch laten spuiten omdat ik het niet stofvrij krijg.
Daardoor moet ik te hard schuren en op de vele randjes schuur
ik dan door de lak heen.
Ik bouw ze dus al op en als straks een keer het filter klaar is,
kunnen ze al inspelen. De Duelund onderdelen van het filter
komen helaas pas half augustus.
Hieronder de foto's hoe ze er nu uitzien.
PICT6446.JPG
PICT6447.JPG
PICT6448.JPG
PICT6449.JPG
Een steuntje van de bracing moet nog wat verder weggeslepen worden.
Nu past net de magneet niet in de uitsparing.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Humble Statement

Bericht door scanspeakman »

hmmmmmm....... kan aan mij liggen maar ik vind die mat-achtige look niet eens zo heel slecht. zal er uiteraard heel anders uitzien als je er dicht bij staat maar zo op het plaatje.....misschien moet ik voor een volgend project maar een matte afwerking ipv high-gloss overwegen.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Humble Statement

Bericht door Leeuwarden »

Mat is populair tegenwoordig. Je kan zelfs al auto's in matte lak kopen (bah :-& ). Staat op luidsprekers inderdaad een stuk beter.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Humble Statement

Bericht door AatV »

Wijs besluit om ze te laten spuiten (door een goede spuiter). Je komt zelf nooit aan dat afwerkingsniveau toe en zeker bij deze "cost no objectluidsprekers" (in de goede zin des woords!) eigenlijk een must.
Succes,

AatV
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door audiomanics »

AatV schreef:
Je komt zelf nooit aan dat afwerkingsniveau toe
dat is een "understatement"... Even een ronde bellen onder de meubelspuiters.. Reken wel dat je ze een maand kwijt bent, zekers als ze meerder lagen willen spuiten (inklinken van de verf: 1 week)
Maar mat zwart staat wel echt stoer... Er zijn groeperingen die beweren dat er maar één kleur is: mat zwart!

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Humble Statement

Bericht door Leeuwarden »

Hmmm die rijden op een ratt-bike... :mrgreen:
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Humble Statement

Bericht door DragoSz »

Zo'n matte kleur is net of de glans laag er door slijtage af is, vooral op een auto vindt ik het helemaal niks =;
Ik moet wel zeggen dat het op de voorkant wel robuust uitziet maar de zijkant is wat vlerkerig.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Humble Statement

Bericht door Dinobe »

Van een paar Mission luidsprekers naar een Humble Statement: van een upgrade gesproken ;)

Best is idd van het door een vakman te laten doen. Zeker bij dit soort project wil je het beste uit de kan halen, laat dan de afwerking over aan een professional.

Matte kleur voor auto's vind ik helemaal niet mooi :s
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Ik was laats bij VW en Audi en daar ston zo'n sportmodel Audi
in mat lak. Een diep donkerbruin antraciet achtige kleur.
Dat gaat hem worden.
Dit is op dit moment m'n uitzicht vanaf de bank.
PICT6458.JPG
En er is niks mis met Mission.
Erg mooie speakers voor het geld.
Voor de Statements had ik als fronts
de Usher Dancer 8571 met een Focal JM Lab Utopia Be Sub
als aanvulling. Dat was een beetje overkill. :lol:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Humble Statement

Bericht door Martijn H »

Ga je nog wat doen met demping in de woonkamer? Tapijt of iets op het dak? Dit galmt lekker zeker..
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Eerst maar ff afwachten. Ik heb een gigantische
stoffen bank in de woonkamer. ik hoop dat die
wat wegneemt.
Heb je verder enig idee wat een beetje vloertegel
tegenwoordig per m2 kost. Je denkt toch niet dat
ik dan mijn vrouw zo gek krijg om een mega vloerkleed
neer te leggen.
Ik hoor het ze al zeggen:
En wie mag dat dan elke dag stofzuigen???
En is toch zonde van de tegels.

Ik weet niet of gipsplaten iets aan demping doen?
Het gehele plafond is gipsplaat met steenwol eronder.
Het demp iig het geluid naar boven waar onze jongen slaapt. :D
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Humble Statement

Bericht door scanspeakman »

Dat ziet er al waanzinnig uit. Wat moet er nog gebeuren voordat dit moois zijn eerste prik vanuit de versterker krijgt? Ik ben inmiddels een beetje lost hoe ver je bent.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door hannesie »

Montana schreef:
Ga je nog wat doen met demping in de woonkamer? Tapijt of iets op het dak? Dit galmt lekker zeker..
Ik heb met een vriend die een vergelijkbare situatie had, gordijn van een zware kwaliteit door de hoeken gehangen met meer gordijnrail als nodig. Na deze truuk konden we de kamer aftrimmen, nu met zware katoenen stof en een iets onregelmatig weefsel. T'scheelt een jas :o :o wat zeg ik, 2 jassen :mrgreen:
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Humble Statement

Bericht door MrCaBLeGuY »

offtopic, wtf is die opening op het plafond ? komt daar je beamer scherm naar beneden ?
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

MrCaBLeGuY schreef:
offtopic, wtf is die opening op het plafond ? komt daar je beamer scherm naar beneden ?
Dat klopt, maar ik moet eerst een nieuw scherm hebben.
Alleen de Statements snoepten al mijn geld weg.
Dus tegen de winter kan ik dat weer allemaal mooi afwerken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door b_force »

Tipje voor akoestiek.
Koop een paar mooie canvasdoeken en vul de ruimte achter het canvas met dempingsmateriaal.
Minder effectief dan een tapijt, maar het werkt redelijk. Je hebt ook canvas dat nog iets meer poreus is.

Waarom zou je trouwens een vloerkleed elke dag moet stofzuigen? :shock: :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Humble Statement

Bericht door Mphus »

Ik weet niet of gipsplaten iets aan demping doen?
Het gehele plafond is gipsplaat met steenwol eronder.
Het demp iig het geluid naar boven waar onze jongen slaapt. :D
Gips met steenwol en spouw dempt redelijk in het laag, a=0,3 in 125hZ (spouw 100mm steenwol 30mm gips 9,5mm), de rest zit zo rond de a=0,1 of lager. Je kan het verbeteren door de gipsplaten te perforeren (ongeveer 20% % diameter 15mm). Hierbij neemt de absorptie in het laag met 1/2 toe en hogere frequenties nog veel meer tot aan de a=0,6. (dit zijn theoretische waarde).

Zo zijn er nog veel meer oplossingen te verzinnen. Een gedegen meting en model opstellen en aan de hand daarvan oplossingen zoeken is een goede manier om teleurstelling te voorkomen. De a varieert per frequentieband en dus alles (absorberende objecten) in de ruimte moet worden mee genomen.

Ik zou goed nadenken en kijken of je de nagalm van de ruimte kan berekenen (meten is beter, maar berekenen geeft een start), vergelijken met een curve/eisen die past bij je (muziek) smaak en daar naartoe werken.

Groeten Daan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door b_force »

Lesje akoestiek gehad of toevallig boek/dictaat voor je?

Is namelijk wel een heel erg mooi en strak citaat zo :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Humble Statement

Bericht door Mphus »

@ b_force:

Ik volg op de TU/e de Master PBE (Physics of the Built Environment = ongeveer bouwfysica) daar heb ik het vak zaal akoestiek gehad. Tevens werk ik bij een Bouwfysisch advies bureau, waar regelmatig onderzoeken gedaan worden naar de akoestische kwaliteit van ruimten etc.

Ik heb nog een hoop te leren op het gebied van akoestiek je kan niet alles leren in een master plus dat praktijk ervaring erg belangrijk is. Maar de basis is er wel geloof ik. Ik wil ook zeker niet overkomen of ik alles weet. En natuurlijk alles op eigen risico!

De tekst is geen citaat maar uit de eigen pen, alleen de waarde heb ik even opgezocht, zodat er een beeld bij gevormd kan worden.

Groeten Daan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door b_force »

Mm in Eindhoven zitten er nogal wat, welke zou het zijn? :lol:

Toevallig, ik kom net van Peutz vandaan van een stagegesprek :wink:
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Humble Statement

Bericht door Mphus »

Nou het bedrijf zit niet in Eindhoven trek er een cirkel omheen van ongeveer 100KM zijn het er nog wat meer :mrgreen:.

Peutz is bedrijf met veel faciliteiten! Succes!

Maar laten we weer on-topic gaan!

Groeten Daan
Laatst gewijzigd door Mphus op di 20 jul 2010, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

scanspeakman schreef:
Dat ziet er al waanzinnig uit. Wat moet er nog gebeuren voordat dit moois zijn eerste prik vanuit de versterker krijgt? Ik ben inmiddels een beetje lost hoe ver je bent.

Scanspeakman
Het filter moet nog in elkaar gesoldeert worden,
waarbij ik nog wacht op enkele onderdelen van Duelund.
Die komen rond half Augustus.
Verder moet 1 filterkast nog geschuurd worden.
De voetjes van de filterkasten en de speakers moeten
nog gelakt en geschuurd en gelakt en geschuurd enz...
worden.
ik hoop dat ze voor September spelen,
maar ik heb al geleerd dat deadlines in de zelfbouw
steeds verschoven worden. :lol:
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Weer ff een kleine update, dan ga ik snel weer verder.

De filterbox:
PICT6485.JPG
PICT6486.JPG
En samen:
PICT6487.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

beetje klein die filterkast! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”