cabasse 21b25

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: cabasse 21b25

Bericht door Wowly »

euhh Wouter, is het warm in jullie omgeving ofzo?. Een beetje rustiger aan kan best denk je niet. Of iets gare kasten zijn of niet is niet aan jou om dat te stellen, je mag hoogstens een persoonlijke mening hebben, maar wat wij met jou persoonlijke mening in deze moeten is mij niet helemaal duidelijk.

Helmuth geeft alleen aan dat hij zijn kasten nog heeft staan, zodat mijkie daar evt zijn woofers in kan bouwen. En passant geeft hij aan dat de drivers op welke deze kasten zijn ontworpen ook best van de hand wil doen, en hoeft mijkie niet te over te gaan op die Cabasse units.

Zoals gezegd, hij geeft een optie, en ik denk dat Mijkie zelf wel kan beslissen wat hij er mee moet.

Of begrijp ik iets niet helemaal, in dat geval sta ik open voor verduidelijking :)

groetjes

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

[quote="Helmuthik denk dat jij gewoon niet weet waar je naar moet kijken als je een driver voor een hoorn zoekt. Heb ik gelijk of niet Wouter?

Of heb jij die gare cabasse drivers tekoop?[/quote]

Ook gij Brutus, rustig blijven aub. Insinuaties zijn wij hier NIET van gedient, ook al voel je je aangevallen.

Wowly
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Liet me even gaan :shock:

Ik heb hier nog de meetresultaten ben ik nog druk mee geweest met de osciloscoop en een multimeter en de frequentie generator om het allemaal te meten.

Het gaat om de impedantie in de hoorn (de rode lijn) je ziet dat de hoorn de driver tot de 35Hz belast.
Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Helmuth schreef:
Je hebt het mis Wouter.

Ik lees dat de mijke een cabasse driver wil kopen en deze in een hoorn wil plaatsen en hij zoekt een hoorn.

De cabasse driver is niet goed geschikt voor een hoorn kan je aan de TS-parameters zien. Hij kan mijn hoorn kopen want die zoekt hij.

En wat ik al zeg ik heb ook nog de 10"visaton BGS25NG met zwaar aluminium frame en magneet met rubberring bescherming nog liggen perfect voor een hoorn en voor deze hoorn kast.

Ik heb zijn vraag beantwoord en informatie gegeven en gezegd waar een hoorn voor de speaker te koop is.

Al met al heb ik gewoon zijn vraag beantwoord wouter, ik denk dat jij gewoon niet weet waar je naar moet kijken als je een driver voor een hoorn zoekt. Heb ik gelijk of niet Wouter?

Of heb jij die gare cabasse drivers tekoop?
Excuses, ik heb je bericht verkeerd geinterpreteerd.

TS zocht een hoorn voor de cabasse die hij met festool gereedschap prima zelf kon bouwen, alleen ontbrak het aan een ontwerp. Daarin wilde ik graag helpen, maar intussen is de zoektocht verruimd aangezien hij absoluut geen tweeter wil.
In al deze dingen zie ik het aanbieden van een hoornkast met midlaag driver niet als het beantwoorden van zijn vraag. Neemt niet weg dat ik wel netter had kunnen reageren :wink:

Het is inderdaad heerlijk warm hier :lol:
Dat er op dit forum wel inhoudelijke bijdragen zijn wilde ik graag iets te enthousiast onderstrepen...

nomaals, sorry voor de toon!

Succes verder, ik ga even een ijsje doen O:)
Helmuth

Bericht door Helmuth »

wouter schreef:
Helmuth schreef:

Excuses, ik heb je bericht verkeerd geinterpreteerd.

TS zocht een hoorn voor de cabasse die hij met festool gereedschap prima zelf kon bouwen, alleen ontbrak het aan een ontwerp. Daarin wilde ik graag helpen, maar intussen is de zoektocht verruimd aangezien hij absoluut geen tweeter wil.
In al deze dingen zie ik het aanbieden van een hoornkast met midlaag driver niet als het beantwoorden van zijn vraag. Neemt niet weg dat ik wel netter had kunnen reageren :wink:

Het is inderdaad heerlijk warm hier :lol:
Dat er op dit forum wel inhoudelijke bijdragen zijn wilde ik graag iets te enthousiast onderstrepen...

nomaals, sorry voor de toon!

Succes verder, ik ga even een ijsje doen O:)
De cabasse is niet goed geschikt maar mijn eigen bgs25ng ook niet :oops:

Een snelle methode om een indicatie te krijgen of het een bruikbare driver voor een hoorn is de formule:

F= fs/QTS

Is F<120 Hz dan is het een goed exemplaar voor de hoorn. Grove richtlijn

Bron: Het luidspreker bouwboek H.H.Klinger Electuur vierde druk 1996

Dat doet de Cabasse niet en ook niet de Visaton bgs25 wat ze allebei even geschikt/ongeschikt maakt.

Het is een indicatie en aan de impedantie meting kan je zien dat de hoorn de driver wel goed belast.

Net nog even bij fostex de methode toegepast F>150 dus, ik denk dat het een druk fout betrefd en dat F>120 de beste hoorndrivers zijn.
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door mijkie »

jongens elkaar niet afbranden , heb inmiddels 2 nirvana audio super 10 gekocht , daar zou ik graag een kast voor willen bouwen , zitten nu in kasten die niet echt fraai zijn , drivers zijn nog geen jaar oud en absoluut niet mishandeld en in de huidige kasten klinken ze al goed , laat staan in een paar knappe kasten

gr mijkie
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

zouden we nooit doen hoor :lol:
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door mijkie »

iemand suggesties voor kasten , op inet wordt ik nog niet veel wijzer ??
mijkie
richard

Bericht door richard »

Deze had je vast al gevonden. Halverwege het tabblad "Audio Nirvana" staat een tabel met welk type luidspreker voor welke behuizing geschikt is. Je kan het ook zelf bepalen aan de verhouding Fs/Qts zoals Helmuth het al aangeeft.

Daar kun je alleen geen gratis tekeningen krijgen, ze zijn onderdeel van de deal. Maar dat lijkt me niet zo'n probleem. Met WinISD kun je een basreflex of gesloten kast berekenen en een hoorn is al gouw geschikt mits je een aantal ontwerpregels in acht neemt.

Maar je wilde graag een exclusieve driver die niet veel gebruikt wordt, het is dan ook niet gek dat er niet veel kant-en-klare ontwerpen op het internet zijn te vinden. Je zal dan het nodige zelf moeten bedenken en ontwikkelen.

Iemand met een vergelijkbare vraag op DIY Audio
mijkie

Bericht door mijkie »

zal is gaan kijken naar winisd ??
kijken of ik daar uitkom , had al begrepen dat een basreflex behuizing eigenlijk het beste is voor deze drivers , kan er dan 39hz uithalen ,alleen tekening nog niet gevonden maar ,eerst met winisd aan de slag

gr mijkie

wat een luidspreker zeg , wel wat anders dan die kleine ACR's , doen het ook goed maar , dit is wel 5 x zo groot qua conus en dat merk je wel!!!
sjons

Bericht door sjons »

Helmuth schreef:
... indicatie ... of het een bruikbare driver voor een hoorn is ... F= fs/QTS ... F<120 Hz ... goed voor hoorn ... drukfout betreft ...
Ik heb zelf dit lijstje:

Fs/Qts < 40 = TL
40 - 80 = gesloten box
80 - 120 = basreflex
Fs/Qts > 120 = hoorn

En ja, die zoek ik er ook weer vaak bij...
mijkie

Bericht door mijkie »

ik kom op ongeveer 125 uit , dus volgens het lijstje een hoorn , maar weet iemand hoe ik aan het ontwerp kom ,of heeft iemand een ontwerp???
of van een half chang ontwerp ??
gr mijkie
Helmuth

Bericht door Helmuth »

sjons schreef:
Helmuth schreef:
... indicatie ... of het een bruikbare driver voor een hoorn is ... F= fs/QTS ... F<120 Hz ... goed voor hoorn ... drukfout betreft ...
Ik heb zelf dit lijstje:

Fs/Qts < 40 = TL
40 - 80 = gesloten box
80 - 120 = basreflex
Fs/Qts > 120 = hoorn

En ja, die zoek ik er ook weer vaak bij...
Dat is raar bij mij staat er dit.
Afbeelding

Maar nu ik er nog een keer na kijk staat het er wel goed.

120<F = F>120 :D
mijkie

Bericht door mijkie »

F is bij mij 125 , dus geschikt voor hoorn behuizing , nu nog een geschikte behuizing!!
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Waarom bereken je zelf geen behuizing?

Dit is een heel mooi kastje als je wat na wil bouwen.
http://www.fostexinternational.com/docs ... nclrev.pdf
mijkie

Bericht door mijkie »

waarom ik geen behuizing zelf bereken ?? ik zou niet weten waar ik beginnen moet , geef mij maar een meetlint en wat gereedschap , dat komt allemaal goed maar , t eerste traject heb ik geen kaas van gegeten maar ,heb is naar winisd gekeken en wat dingen ingevuld , mijn driver stond niet in de lijst en dat was m , kwam niet echt verder ?!

mijkie
Helmuth

Bericht door Helmuth »

richard

Bericht door richard »

mijkie schreef:
F is bij mij 125 , dus geschikt voor hoorn behuizing , nu nog een geschikte behuizing!!
De rekenregel is geen wet van Meden en Persen hoor! Met F = 125 kun je vast ook een goede basreflex bouwen. Het programmatje waar je dat mee kan doen is hier al eerder genoemd. Of je leent in de bieb dat boek van Klinger, daar staan de formules ook in. Bovendien weet je dan wat je aan het doen ben.
mijkie

Bericht door mijkie »

Helmuth schreef:

zou dit ook gaan met een 25cm breedbander , ontwerp vind ik wel mooi , bedankt vast helmuth

mijkie
Helmuth

Bericht door Helmuth »

mijkie schreef:
Helmuth schreef:

zou dit ook gaan met een 25cm breedbander , ontwerp vind ik wel mooi , bedankt vast helmuth

mijkie
Ik heb een simulatie voor jou gedaan mijkie van de nirvana audio super 10 .
Je kan hem bouwen net als deze.
Afbeelding

S1 begin oppervlak dan lengte dan weer oppervlak S2 enz. Begin volume 9 liter een kast van ongeveer 120cm hoog. Maar dat kan je zelf uit dokteren.
Afbeelding
mijkie

Bericht door mijkie »

onwijs bedankt Helmuth , was zelf nooit of misschien ooit zover gekomen , ga aan de slag en hou jullie op de hoogte met foto's en tekst

mijkie
:D :D :D
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Voor de duidelijkheid,

Je moet achter de driver een gesloten box maken met een volume van 9 liter, daar zit een opening aan waar de toeter aan zit. De begin opening is S1 de hals opening S4 is de mond van de hoorn.

De tekening is een gevouwen hoorn je hebt niets aan de maten die er in staan! Ik heb drie conische segmenten gesimuleerd. Dus die moet je gaan vouwen met aan het begin een volume van 9 liter.

Succes Helmuth
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Mykie het is belangrijk dat het volume 9 liter goed klopt dus goed uitrekenen door rekening te houden met het volume van het luidspreker chassis.

De maten S1- lengte en S2-lengte moeten precies kloppen S3 -lengte S4 is niet meer zo gevoelig voor afwijkingen.

Afbeelding

Je kan een glijbaan van gestapelde mdf stukken maken mooi massief en resonantie arm zie hier.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11633
mijkie

Bericht door mijkie »

bedankt voor zover , moet nog wel ff mijn wiskunde knobbel activeren hoor , ben nog wel ff aan t denken ,denk ik

mijkie
mijkie

Bericht door mijkie »

tot waar bereken ik de lengte??? voor de bocht , in de bocht , of na de bocht???

gr mijkie
Plaats reactie