Bouwplan Lancetta

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hififreak
Berichten: 9
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 9:52
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bouwplan Lancetta

Bericht door Hififreak »

Beste mensen,

Wie kan mij helpen aan een bouwplan van de Lancetta?

Alvast bedankt en groet,

Hififreak
Gebruikersavatar
Hififreak
Berichten: 9
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 9:52
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Hififreak »

Aanvullende vraag: Zijn er mensen die 'm gebouwd hebben en zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Wowly »

Topic opgeschoond. Geen persoonlijke zaken via het forum uitvechten aub. Hier zal streng op worden gemodereerd.

Wowly
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door wouter »

Ik verwacht dat henkjan je verder kan helpen

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... a#p1469765

Succes!
Gebruikersavatar
Hififreak
Berichten: 9
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 9:52
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Hififreak »

Bedankt! Ik draai nu met de oude breedbandertjes van buisje en die hebben m.i. voldoende laag.
Ik ben mede door de link nieuwsgierig hoe de opbouw van de kast van de Lancetta's eruit ziet.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door SARK »

Op dit forum (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1) is een hoop info te vinden over metingen en de opbouw, je zal alleen de vertaalmachine paraat moeten houden want deze Zweedse site laat zich niet door een vertaalmachine halen :-&
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Henkjan »

Hififreak schreef:
.... nieuwsgierig hoe de opbouw van de kast van de Lancetta's eruit ziet.
het enige tricky deel is die IHA. ik heb eerst de pijpjes in de betreffende plankjes gelijmd, toen de plankjes op een zijkant gelijmd en toen de rest van de kast dicht waarbij ik voor de IHA een vullende kit heb gebruikt voor de zekerheid. ik had de kast onder verstek gezaagd (eerlijker gezegd: PN had de kast onder verstek voor me gezaagd), maar gewoon gezaagd zou met die IHA wel makkelijker zijn.
Gebruikersavatar
Hififreak
Berichten: 9
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 9:52
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Hififreak »

Ook bedankt voor je reactie. Echter ik ben een gebruiker en noob op bouwgebied. Heb je een bouwtekening zodat ik me er iets bij voor kan stellen?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door SARK »

Hififreak schreef:
Ook bedankt voor je reactie. Echter ik ben een gebruiker en noob op bouwgebied. Heb je een bouwtekening zodat ik me er iets bij voor kan stellen?
Klik maar op de link die ik heb gepost, de foto's spreken voor zich en daar hoef je echt geen talenknobbel voor te hebben :wink:
Gebruikersavatar
Hififreak
Berichten: 9
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 9:52
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Hififreak »

Mooi. Vanmiddag kreeg ik de link niet geopend maar nu wel.
Altijd leuk die plaatjes kijken. :D
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Boerenterprise »

Hallo Hififreak,

Ik heb een jaar of 5-6 geleden ook een setje gebouwd. Zie hier een foto. Ik kan zo snel de werktekening niet meer vinden. Ik zal nog even op zolder kijken. Je hoort nog van mij.

M.v.g.

Chris
Bijlagen
PICT1075.JPG
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Boerenterprise »

Zie bijlage voor bouwtekening. Hij was te vinden op de site van blueplanetacoustic.

Groeten,

Chris
Bijlagen
lancetta.pdf
(350.4 KiB) 392 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Henkjan »

Boerenterprise schreef:
Zie bijlage voor bouwtekening. Hij was te vinden op de site van blueplanetacoustic.
:lol: en ik maar moeilijk doen over copyright :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door MichaelB »

Boerenterprise schreef:
Hallo Hififreak,

Ik heb een jaar of 5-6 geleden ook een setje gebouwd. Zie hier een foto. Ik kan zo snel de werktekening niet meer vinden. Ik zal nog even op zolder kijken. Je hoort nog van mij.

M.v.g.

Chris
Is nou werkelijk ALLES wat jij bouwt bloedmooi? Jeumig.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Boerenterprise »

senks 8-[

Henkjan, daar heb ik helemaal niet aan gedacht joh. Toen ik hem niet kon vinden bij mij spullen en op de pc, heb ik even Google geraadpleegd. Helaas heb ik destijds niet alles gedocumenteerd, zoals tegenwoordig. Ik heb alleen nog maar een 3 tal foto's van deze speakers.

Nadeel van de Lancetta vond ik echter de hoogte van de unit. Hij klok op zijn best als je een beetje tussen zitten en staan in "stond". Wel erg leuk voor het geld. Vandaag de dag had hij mij beter gepast, vanwege muziek keuze. Eigenlijk wel jammer dat ik ze heb verkocht. Gelukkig zijn ze naar een liefhebber gegaan.. Blijft toch jammer :cry:

Groeten,

Chris
Gebruikersavatar
Hififreak
Berichten: 9
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 9:52
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Hififreak »

Bedankt voor alle reacties. Ik heb de link naar die site geopend gekregen en het hele bouwverhaal (foto's) bekeken. Mijn kennis schiet dan erg tekort, zeker met het hele meetverhaal. :oops: Ik ga me bezinnen op de toekomst.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Boerenterprise »

De lancetta kost aan onderdelen €30/ 40 euro per kant. Hout komt hier bij, maar dun MDF kost weinig. Voor het bouwen is geen kennis van zaken hebben vwb het meetkundige toch geen probleem?? Je bouwt immers een bestaand ontwerp, waarvan de onderdelen en afmetingen ed bekend zijn. Zie de gedane metingen als referentie voor het uiteindelijke frequentieverloop van de door jou gebouwde kast. Plusminus, circa, ongeveer komt dat minofmeer overeen :wink: .
Zelf heb ik ook totaal geen verstand van het meten van luidsprekers en dergelijk, maar dat weerhoudt mij er niet van om niets te maken. Je begint niet "from scratch" he.
De Lancetta is juist een leuke speaker om ervaring op te doen. Het was ook mijn eerste. Met een beetje denkwerk maak je een slim zaagplan voor de bouwmarkt, waarbij men elke maat maar eenmalig hoeft in te stellen. Eventuele afwijkingen zitten dan overal, waardoor je er minder tot geen last van hebt. Anders is er altijd nog de bonvenfrees die eventuele afwijkingen na slim verlijmen onzichtbaar doet worden.
Ik zeg altijd, gewoon beginnen, kan niet bestaat niet, of het moet wel heel raar lopen. Bij een dergelijk ontwerp al helemaal. Het magische woord: Tijd. Neem die, of beter gezegd, neem die. Dan kan het bijna niet mis gaan.
Maar uiteindelijk moet je zelf bepalen off je hem wilt maken.

Groeten Chris
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door sietse »

Hififreak schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb de link naar die site geopend gekregen en het hele bouwverhaal (foto's) bekeken. Mijn kennis schiet dan erg tekort, zeker met het hele meetverhaal. :oops: Ik ga me bezinnen op de toekomst.
Zo zijn er hier wel meer, want weet je, ooit heb je leren lopen en als het je leuk lijkt om zelf te bouwen, al doende leert men en je wordt hier op weg geholpen. Bovendien is je tuin blij met natuurlijke afvalstoffen zoals zaagsel en zo... :D
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door SARK »

Boerenterprise schreef:
.... Met een beetje denkwerk maak je een slim zaagplan voor de bouwmarkt, waarbij men elke maat maar eenmalig hoeft in te stellen. Eventuele afwijkingen zitten dan overal, waardoor je er minder tot geen last van hebt.
Kijk, da's weer zo'n belangrijke tip van iemand met ervaring, ik kan aan zo'n puzzel idd wel een of twee avonden bezig zijn ... 'virtueel zagen' is leuk :mrgreen:
Boerenterprise schreef:
Anders is er altijd nog de bovenfrees die eventuele afwijkingen na slim verlijmen onzichtbaar doet worden ....
Ook deze mag wat mij betreft in de daarvoor bestemde sticky, ik ben alleen bang dat de absolute beginner (daar waar deze tips het belangrijkst voor zijn) niet in het bezit is van een bovenfrees 8-[
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door bartsegers »

Vaak niet nee.
Ik heb de mijne ook VEEL te laat gekocht :mrgreen:
Had best een 3-4 modellen eerder in de werkplaats mogen liggen.

Mooie speaker trouwens!
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door 595ss »

SARK schreef:
Op dit forum (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1) is een hoop info te vinden over metingen en de opbouw, je zal alleen de vertaalmachine paraat moeten houden want deze Zweedse site laat zich niet door een vertaalmachine halen :-&

Als je een zweedse tolk nodig hebt roept u maar, jag talar svenska

Hej då, Rob
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door wouter »

Wat betekent PLUNDRA?? :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door Wowly »

Dat is de "spit in the face" van de marketingluitjes van IKEA voor de domme NL-ers die zich laten misleiden door "zweedse" namen van ikea.
Ik vind dat ze leuke spullen hebben, maar vind wel dat ze een beetje doordraven met hun identiteit....

Jan
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Bouwplan Lancetta

Bericht door 595ss »

Plundra is de gebiedende wijs van het werkwoord plundrar, wat inderdaad plunderen betekent.
Met andere woorden je MOET, en daar houd het voor mij meteen op :(

Morgenavond reis ik weer lekker af die kant op, lekker 2 weekjes rust. (lees vissen en feesten met vrienden)

Groet Rob
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”