ray5150 schreef: ↑za 04 jul 2015, 12:56
Lijkt me nou niet een item om me druk om te gaan maken. als ze goed klinken, dan zijn ze goed.
Ik kwam hier weer eens kijken hoe oud dit topic nou eigenlijk was.
Het begon dus al in 2010...
Nu bijna 12 jaar later zijn ze dus eindelijk klaar.
Ik had toen al een tjdje een zwart paar DM5 in gebruik.
Weet niet meer waarom ik nog een paar wilde, mogelijk omdat ik ongelakt fineer wilde.
Ik ben nog steeds erg blij met de laagweergave van de DM5.
Typisch gesloten kast met zeer compliante woofer laag.
Ik kocht deze via Marktplaats voor 60 Euro.
Maar ik was er mee opgelicht, want afgezien van het ernstig gekraste fineer, compleet met witte verfspetters waren de spreekspoelen van de woofers scheef 'geknakt' en liepen aan in de magneet..
Heb toen de woofers uit elkaar gehaald en de spreekspoelen weer netjes recht en glad gekregen.
Heb toen ook meteen 3 gaten in de spreekspoeldrager geboord voor wat meer volgzaamheid rond de 120 Hz, waar de DM5 normaliter wat lui is (weinig 'punch')
Dat gaat heel netjes met geslepen RVS schuifantennebuisjes en een schroef / boormachine.
Maar om Ray na 7 jaar alsnog antwoord te geven:
Die luchtspleet van die éne tweeter, daar bleek dus weinig mee mis te zijn.
Daar kwam ik onlangs pas achter, want ik moet van het overschot aan spullen af, dus besloot deze draad weer op te pakken.
Ik heb het destijds blijkbaar niet goed gezien, maar ik was wel totaal ontmoedigd om verder te gaan.
Typisch iets voor mij, en zeker in die tijd.
Maar ik moest de magneetschroeven wel nog in de faceplate laten verzinken zoals bij de andere tweeter.
Dat deed ik dus heel erg niet handig en de aluminium drager met dome kwam los van de faceplate en daar brak dus 1 van de haarfijne leidinkjes mee af...
Dat is inmiddels wel weer netjes gerepareerd !
En nu draaien ze dus in mijn kamer.
Ik weet niet wat het meeste effect heeft gehad, het opvullen van het front met vilt beklede MDF, het infrezen van de tweeters of misschien de rondjes vilt op de poolkernen van de tweeters, maar ze klinken nu toch echt beter dan het standaard zwarte paartje.
De midwoofers lijken ook wat levendiger.
Ik heb verder niks aan het filter veranderd, maar wel de zekeringhouders uit de keten genomen.
De interne bedrading is ook een stuk dikker dan standaard (maar of dat hoorbaar is betwijfel ik).
Maar ik zit nu wel te genieten van deze 'nieuwe' boxen.
De zwarte standaard DM5's zijn nogal penetrant rond de 8 kHz. Deze zijn dat niet.
Ik heb er nog wel een Technics SH-8055 equalizer tussen staan, maar ik haal er nu alleen nog het diepe laag mee op.