Mooiere B&W DM5

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

Even voor de show, mijn projectje "Mooiere B&W DM5"
Front met 8 mm MDF en 1 mm vilt verdikt.
Ik denk dat de foto's verder voor zich spreken.

Afbeelding

Afbeelding
Nog niet helemaal klaar hoor. (Stoffige woofers...)

Groetjes,
J.

PS: Beste mods, de afbeeldingen zijn te groot...
Wat moet ik daar dan aan doen? Het is via een link.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door SARK »

Jerommel schreef:
PS: Beste mods, de afbeeldingen zijn te groot...
Wat moet ik daar dan aan doen? Het is via een link.
Lekker uploaden naar dit forum :!:

ps.
Heb je het vilt rond de units nog uitgesneden of drukken de units het vilt gewoon in (ik gok het laatste wat ook het mooiste resultaat geeft) :?:
Bijlagen
dm5voorlopig2.jpg
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

Ik gebruik het vilt meteen als afsluiting. Dat werkt goed.
Ook zit het vilt "om" de MDF paneeltjes heen (maar niet aan de achtekant dus).
De units vallen er in (gefreesd).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door wouter »

PRACHTIG!!

hamvraag; welk vilt heb je gebruikt? :wink:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

wouter schreef:
PRACHTIG!!
Thanks O:)

hamvraag; welk vilt heb je gebruikt? :wink:
Eh... gewoon zwart vilt van ca. 1,5 mm dik (ligt er aan hoeveel pluis je meetelt denk ik...)
Uit de dames-hobby-winkel bij mij in de buurt.
Ongeveer 50 x 50 cm voor ongeveer 5,-- euro.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

Nog wat mods:
Bijlagen
Zwarte spuitbus en verzonken schroeven.
Zwarte spuitbus en verzonken schroeven.
Beetje met de lichtval gesmokkeld, maar het verschil is duidelijk.
Beetje met de lichtval gesmokkeld, maar het verschil is duidelijk.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

Eh.. tja, dat nieuwe zwart doet het wel weer minder leuk met het zwarte vilt, moet ik zeggen...
Toch even kijken voor een diepdonkergrijsje dan, of wellicht donkergrijs vilt.
Sja, je ken tegeswoordigs alle kanten op he...
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jamesblond »

Jerommel schreef:
Nog wat mods:
Het enige andere nut van beauty-producten: drive units verfraaien :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door pappaleo »

Ughe ughe kuch :schoon:
wat een stof.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door FR_Aad »

Jamesblond schreef:
Jerommel schreef:
Nog wat mods:
Het enige andere nut van beauty-producten: drive units verfraaien :)
_________________
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

Het kost ons dan ook maar twee centen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Ughe ughe kuch :schoon:
wat een stof.
James verveelde zich vandaag, en is eens wat dieper het forum ingedoken. :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door FR_Aad »

Co-kommertijd
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

Haha! "Miss Helen" :mrgreen:

(Needless to say dat deze boxen nog niet af zijn natuurlijk... :oops: )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door ray5150 »

Hangt ervan af of je een goed excuus daarvoor hebt...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Hangt ervan af of je een goed excuus daarvoor hebt...
Het konusmateriaal is niet geel? :hide:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

...heb ik nog niet echt tijd voor gehad (genomen)... :oops:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

ray5150 schreef:
Hangt ervan af of je een goed excuus daarvoor hebt...
...nou, dan ontdek je dat een tweeter magneet een ongelukkige luchtspleet heeft (excentrische pool-kern), en dan komt het op de lange baan...
Hij werkt overigens wel zonder klachten maar het magnetische veld is aan een kant sterker dan de andere kant, een akelige gedachte..
Zodoende beetje..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door ray5150 »

Lijkt me nou niet een item om me druk om te gaan maken. als ze goed klinken, dan zijn ze goed.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

ray5150 schreef: za 04 jul 2015, 12:56
Lijkt me nou niet een item om me druk om te gaan maken. als ze goed klinken, dan zijn ze goed.
Ik kwam hier weer eens kijken hoe oud dit topic nou eigenlijk was.
Het begon dus al in 2010...
Nu bijna 12 jaar later zijn ze dus eindelijk klaar. 8-[
Ik had toen al een tjdje een zwart paar DM5 in gebruik.
Weet niet meer waarom ik nog een paar wilde, mogelijk omdat ik ongelakt fineer wilde.
Ik ben nog steeds erg blij met de laagweergave van de DM5.
Typisch gesloten kast met zeer compliante woofer laag.
Ik kocht deze via Marktplaats voor 60 Euro.
Maar ik was er mee opgelicht, want afgezien van het ernstig gekraste fineer, compleet met witte verfspetters waren de spreekspoelen van de woofers scheef 'geknakt' en liepen aan in de magneet..
Heb toen de woofers uit elkaar gehaald en de spreekspoelen weer netjes recht en glad gekregen.
Heb toen ook meteen 3 gaten in de spreekspoeldrager geboord voor wat meer volgzaamheid rond de 120 Hz, waar de DM5 normaliter wat lui is (weinig 'punch')
Dat gaat heel netjes met geslepen RVS schuifantennebuisjes en een schroef / boormachine.

Maar om Ray na 7 jaar alsnog antwoord te geven:
Die luchtspleet van die éne tweeter, daar bleek dus weinig mee mis te zijn.
Daar kwam ik onlangs pas achter, want ik moet van het overschot aan spullen af, dus besloot deze draad weer op te pakken.
Ik heb het destijds blijkbaar niet goed gezien, maar ik was wel totaal ontmoedigd om verder te gaan.
Typisch iets voor mij, en zeker in die tijd.
Maar ik moest de magneetschroeven wel nog in de faceplate laten verzinken zoals bij de andere tweeter.
Dat deed ik dus heel erg niet handig en de aluminium drager met dome kwam los van de faceplate en daar brak dus 1 van de haarfijne leidinkjes mee af...
Dat is inmiddels wel weer netjes gerepareerd !
En nu draaien ze dus in mijn kamer.

Ik weet niet wat het meeste effect heeft gehad, het opvullen van het front met vilt beklede MDF, het infrezen van de tweeters of misschien de rondjes vilt op de poolkernen van de tweeters, maar ze klinken nu toch echt beter dan het standaard zwarte paartje.
De midwoofers lijken ook wat levendiger.
Ik heb verder niks aan het filter veranderd, maar wel de zekeringhouders uit de keten genomen.
De interne bedrading is ook een stuk dikker dan standaard (maar of dat hoorbaar is betwijfel ik).
Maar ik zit nu wel te genieten van deze 'nieuwe' boxen.
De zwarte standaard DM5's zijn nogal penetrant rond de 8 kHz. Deze zijn dat niet.
Ik heb er nog wel een Technics SH-8055 equalizer tussen staan, maar ik haal er nu alleen nog het diepe laag mee op.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

20220521_204225.jpg
20220521_204311.jpg
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door VintageHarry »

Een typisch voorbeeld van een long-term project, dit :lol:. En mooi dat je uiteindelijk tevreden bent met het resultaat, daar gaat het toch om!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

Ja, tevreden.
Sowieso leuk dat die oudjes het nog zo goed doen.
Mooie 70er jaren dubbel LP van Oscar Peterson op de 70er jaren draaitafel op een 70er jaren voorversterker en dan besef je hoe goed het toen al kon klinken.

Ik heb ontdekt dat ik meer lol heb in het rommelen aan bestaande luisprekerboxen dan ze zelf te bouwen.
Ik wordt een beetje nerveus van mooie units die in nog te bouwen kasten moeten, heb ik gemerkt..
Electronica nog erger..
Het plan is dan ook om het meeste van wat ik heb liggen maar weer van de hand te doen.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door VintageHarry »

Kwestie van het opdoen van ervaring wellicht? Ik heb ook jarenlang met oude (Philips) boxen geprutst, nieuwe onderdelen in de filters gezet en beter dempingsmateriaal er in. En na een tijdje krijg je steeds meer ervaring daarmee, je gaat eens wat lezen over drivers en filtering en meldt je aan op een zelfbouwforum ;) Stap voor stap kom je er dan wel. En als je de units toch al hebt liggen?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door Jerommel »

Ja natuurlijk, maar ik ben sinds mijn mega burn out in 2007 al van niks in de zenuwen.
Gaat de laatste tijden wel weer wat beter, maar ik heb ondertussen wel veel te veel spullen aangeschaft waarvan ik, als ik eerlijk ben, eigenlijk maar nerveus wordt..
Van bestaande boxen word ik dat veel minder.
En over Philips gesproken, ken je de CDC7010 boxen?
5" midwoofer met 1" dome, poort in de achterkant.
Van 10 tot 30 Euro te vinden op mrktplts.
Zijn van mini setjes, die gaan stuk, boxen belanden op mrktplts.
Maar die zijn leuk te tweaken.
Ik heb een getweakt paartje aan mijn moeder gegeven ter vervanging van de ouwe gare 5.1 set.
Geen sub nodig als je ze lekker vult met demping.
Klinkt verdacht goed !
Toen heb ik nog een paartje gevonden voor 10 hele Euro's en is misschien wel leuk voor een modificatie topicje hier.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Mooiere B&W DM5

Bericht door VintageHarry »

Een mega burn-out, dat is inderdaad niet best en kan langdurige gevolgen hebben :(. Gelukkig dat het nu wat beter met je gaat! Het proberen te bouwen van een (niet meteen te moeilijk!) setje speakers zou wellicht een volgend stapje in dat proces kunnen zijn? Maar ik probeer geen psycholoog te spelen hoor! Lijkt me gewoon jammer om nu de gekochte drivers maar weer weg te doen.

Qua Philips zit ik meer in de wat oudere boxen, vanaf ca. 1967 tot het eind van de 20e eeuw, bijvoorbeeld de AH457, F9818 en FB850. Maar ook de oude GL565 waarvoor ik op dit forum een interessante modificatie vond, en een zelfbouw-ontwerp van Troels Gravesen met de AD9710 breedbander.
De nieuwere CDC7010 ken ik niet maar het is zeker een interessante tip van je, ik ga er eens naar zoeken!
Plaats reactie