FR125SR Gesloten 7.1 liter
Moderator: Beheerdersteam
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
FR125SR Gesloten 7.1 liter
De FR125SR heb ik al denk ik al 1,5 jaar in huis. Ik was al tijden benieuwd was een kwalitatief goede breedbander zijn marge heeft. Ik heb al een keer de Lancetta gemaakt en een CT met de BB3.01 In beide gevallen miste ik toch wel wat laag. Na veel goede berichten te hebben gelezen heb ik besloten om de FR125SR aan te schaffen. Zwaarder belastbaar en (denk ik) kwalitatief toch ook een stuk beter.
De FR125 heb ik een hele tijd gehad in een gesloten kast en in een 4,5 liter aperiodic. Eigenlijk wilde ik een Fonken maken, maar het er toch maar voor afgezien. Ik heb nog maar eens het boek van Vance Dickason er bij gepakt.
Basreflex gaf mij niet een goed gevoel.
Gesloten en een Qtc van 0,8 leek mij een veel beter uitgangspunt. Een iets voller laag vanwege toch de beperkte laag weergave. Even gerekend....
Uitkomst: 7,13 liter.
Even gestoeid met een ontwerp... Voila 7,8 liter. Hier gaat de inhoud te koste van de driver en de (enkele) brace nog van af.
Welk fineer ik ga gebruiken weet ik nog niet. Leuk lijkt het mij in ieder geval om per drie planken de kast te fineren en tussen het volgende blok van 3 een kleine v-groef te maken. Al dan niet opvullen met een donkerder iets dan de fineer kleur.
Hieronder de vorderingen tot nu toe.
2x bracing klaar
Boven en onderkanten klaar
Ringen wordt aan gewerkt
M.v.g.
Chris
De FR125 heb ik een hele tijd gehad in een gesloten kast en in een 4,5 liter aperiodic. Eigenlijk wilde ik een Fonken maken, maar het er toch maar voor afgezien. Ik heb nog maar eens het boek van Vance Dickason er bij gepakt.
Basreflex gaf mij niet een goed gevoel.
Gesloten en een Qtc van 0,8 leek mij een veel beter uitgangspunt. Een iets voller laag vanwege toch de beperkte laag weergave. Even gerekend....
Uitkomst: 7,13 liter.
Even gestoeid met een ontwerp... Voila 7,8 liter. Hier gaat de inhoud te koste van de driver en de (enkele) brace nog van af.
Welk fineer ik ga gebruiken weet ik nog niet. Leuk lijkt het mij in ieder geval om per drie planken de kast te fineren en tussen het volgende blok van 3 een kleine v-groef te maken. Al dan niet opvullen met een donkerder iets dan de fineer kleur.
Hieronder de vorderingen tot nu toe.
2x bracing klaar
Boven en onderkanten klaar
Ringen wordt aan gewerkt
M.v.g.
Chris
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
ha, wat in het vat zit verzuurt niet
en de hele wijk onder t stof...Boerenterprise schreef:Hieronder de vorderingen tot nu toe.
2x bracing klaar
Boven en onderkanten klaar
Ringen wordt aan gewerkt
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Inderdaad.. Net als de BB2.01-tjes
Mwa,.. Alleen de binnenkant van mijn (kleine) schuurtje. Klussen buiten in de sneeuw leek mij niet echt een strak plan. Ik heb nu wel een Beige motor ipv een rode. Of nog beter gezegd......alles is beige
Als het frezen gedaan is en er is een keer een mooi zonnig dagje... Dan krijgt alles weer zijn eigen kleur terug
(dan zit wel de straat onder de stof)
M.v.g.
Chris
Mwa,.. Alleen de binnenkant van mijn (kleine) schuurtje. Klussen buiten in de sneeuw leek mij niet echt een strak plan. Ik heb nu wel een Beige motor ipv een rode. Of nog beter gezegd......alles is beige
Als het frezen gedaan is en er is een keer een mooi zonnig dagje... Dan krijgt alles weer zijn eigen kleur terug
M.v.g.
Chris
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
hoi Chris,
ziet er goed uit, leuk idee om die banen er in te maken.
Ga het zeker volgen.
hoeveel projecten doe je nu tegelijk?
ziet er goed uit, leuk idee om die banen er in te maken.
Ga het zeker volgen.
hoeveel projecten doe je nu tegelijk?
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Uh.... 3
Hangt allemaal beetje af het weer, levertijd, dingen die nog liggen, zin
Hangt allemaal beetje af het weer, levertijd, dingen die nog liggen, zin
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
vraag me eigenlijk af hoe je die plankjes freest ? je begint er met één heel nauwkeurig te maken.. en de rest met een freesje + lagertje alles "kopiëren" ?
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
En zaag je dan de kopie eerst ruw voor? Ik kan volgens mij niet in 1 keer door 18mm MDF.TubeHead schreef:vraag me eigenlijk af hoe je die plankjes freest ? je begint er met één heel nauwkeurig te maken.. en de rest met een freesje + lagertje alles "kopiëren" ?
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Net als Tubehead zegt.
Eerst een mal maken. (zie foto's boven: papier en overnemen op 12mm MDF (ben je wel een avond met de vijl in de weer))
Overnemen op 18mm MDF en met de decoupeerzaag grof uitzagen (zie foto's: hele stapels ringen)
Stuk voor stuk kopieeren met kopieerfreesje.
Gaat prima. duurt alleen even.
Chris
Eerst een mal maken. (zie foto's boven: papier en overnemen op 12mm MDF (ben je wel een avond met de vijl in de weer))
Overnemen op 18mm MDF en met de decoupeerzaag grof uitzagen (zie foto's: hele stapels ringen)
Stuk voor stuk kopieeren met kopieerfreesje.
Gaat prima. duurt alleen even.
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Vorderingen tot nu toe.
Kasten per drie ringen gelijmd.
Kasten volledig geschuurd.
vineer ruw op maat gesneden (het wordt trouwens kersen hout)
Straks een paar kleine imperfecties weg plamuren. (frees foutjes en positioneer gaatjes).
Foto's zeggen meer......
M.v.g.
Chris
Kasten per drie ringen gelijmd.
Kasten volledig geschuurd.
vineer ruw op maat gesneden (het wordt trouwens kersen hout)
Straks een paar kleine imperfecties weg plamuren. (frees foutjes en positioneer gaatjes).
Foto's zeggen meer......
M.v.g.
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Zooo, na een aantal avondjes klussen zit het fineer er op.
De schuine kant voor de zwarte naden is de volgende stap. Een naadje van 5mm lijkt mij mooi elegant.
Daarna alles schuren en een aantal keren in de lak zetten. Daarna zal ik de naaden opvullen. Eerst een aantal lagen lak zal (denk ik) voorkomen dat de kleur in het fineer trekt. De bedoeling is natuurlijk een super strak naadje.
Tijdens het fineren heb uit enthousiasme per ongeluk de lijm op de verkeerde kant aangebracht
. Ik kwam er achter toen ik bij een voeg naad kwam. (mijn reactie: huh tape?
) Vervolgens een nieuwe strook gevoegd....... nieuwe voeg netjes aan de voorkant aangebracht, zit de de oude (2e) aan de achterkant
(per strook heb ik twee keer moeten voegen om voldoende lengte te krijgen). Kan gebeuren zullen we maar zeggen. 'k moest er wel om lachen.
M.v.g
Chris
De schuine kant voor de zwarte naden is de volgende stap. Een naadje van 5mm lijkt mij mooi elegant.
Daarna alles schuren en een aantal keren in de lak zetten. Daarna zal ik de naaden opvullen. Eerst een aantal lagen lak zal (denk ik) voorkomen dat de kleur in het fineer trekt. De bedoeling is natuurlijk een super strak naadje.
Tijdens het fineren heb uit enthousiasme per ongeluk de lijm op de verkeerde kant aangebracht
M.v.g
Chris
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Dat gaat er goed uit zien
Wat je ook zou kunnen gebruiken voor de naden is Voegenkit voor teakdekken (Sikaflex® 290 DC http://www.lankhorst-taselaar.nl/level4.asp?PPL=K10W04), dit is vrij simpel te verwerken, plak aan beide kanten van de groef brede crep-tape en primer met Sika® primer 290 DC eerst de voegen en laat deze drogen, kit vervolgens de groeven ruim vol met deze kit en spatel het na zodat de kit goed en vrij van lucht bellen in de groef gaat zitten en als het uitgehard is (blijft rubber achtig) kan je het gewoon gelijk schuren met je fineer, eventuele lucht bellen kan je gewoon na kitten en weer schuren.
Eenmaal afgelakt geeft dit een erg mooi resultaat met diep zwarte naden.
Wat je ook zou kunnen gebruiken voor de naden is Voegenkit voor teakdekken (Sikaflex® 290 DC http://www.lankhorst-taselaar.nl/level4.asp?PPL=K10W04), dit is vrij simpel te verwerken, plak aan beide kanten van de groef brede crep-tape en primer met Sika® primer 290 DC eerst de voegen en laat deze drogen, kit vervolgens de groeven ruim vol met deze kit en spatel het na zodat de kit goed en vrij van lucht bellen in de groef gaat zitten en als het uitgehard is (blijft rubber achtig) kan je het gewoon gelijk schuren met je fineer, eventuele lucht bellen kan je gewoon na kitten en weer schuren.
Eenmaal afgelakt geeft dit een erg mooi resultaat met diep zwarte naden.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Zo, na een stilstand van een aantal maanden wegens andere projecten, afgelopen week weer zwaar zin gekregen om verder te gaan de breedbandertjes. Ik heb de tweede kast met wengé (kneedbaarhout) gevuld en geschuurd. De gaten gefreesd en de driver gaten voorzien van adem ruimte. Vanavond de eerste laklaag "ruw" aangebracht met een kwast. De volgende lagen zullen gedaan worden met een rollertje.
M.v.g.
Chris
M.v.g.
Chris
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Heel fraai gedaan inderdaad!!
Zulke vormen zijn altijd lastig te maken. Kost daarnaast ook altijd verschrikkelijk veel MDF.
Is het niet mogelijk om MDF (4mm ofzo) te buigen?
Zulke vormen zijn altijd lastig te maken. Kost daarnaast ook altijd verschrikkelijk veel MDF.
Is het niet mogelijk om MDF (4mm ofzo) te buigen?
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Hoe heb je trouwens de afronding en het "vlees" voor de schroeven (voor de driver) aan de binnenkant van de kast gedaan?
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
@ B-force: Is wel mogelijk, maar ik weet niet of dat in dit geval makkelijker was geweest. Afgezien de voorkant va de baffle is de kast een en al radius. Ook wilde ik de "plakjes" methode een keer toepassen. Het kost indeerdaad veel meer MDF, maar ik hoefde voor dit project een klein plaatje 18mm er bij te halen. De rest had ik overgehouden van andere projecten. Kosten: iets van €7,..
@ Firsttimer: Ik heb dat gedaan met een dremel. Met van die schuur rolletjes. Eerst netjes aftekenen en daarn de tijd nemen. Gaat prima. Normaliter kan dit mooi met een 45° freesje, maar de baffje is een met de kast. Ik moest het dus wel na het frezen van de driver gaten doen.
De komende dagen wordt het schuren en lakken en schuren en lakken en schur......
Groeten,
Chris
@ Firsttimer: Ik heb dat gedaan met een dremel. Met van die schuur rolletjes. Eerst netjes aftekenen en daarn de tijd nemen. Gaat prima. Normaliter kan dit mooi met een 45° freesje, maar de baffje is een met de kast. Ik moest het dus wel na het frezen van de driver gaten doen.
De komende dagen wordt het schuren en lakken en schuren en lakken en schur......
Groeten,
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Heeft iemand ervaring met het spuiten van acryl lak? Ik krijg het niet naar mijn zit met een roller. Op een of andere manier blijft je zien dat er tijdens het aanbrengen kleine belletjes in zaten. Vooral storen vind ik de overlapping van de "oude" en "nieuwe" lak. Als ik de speaker rondom gelakt heb zeg maar. Het droogt zo ontzettend snel dat dit dus niet mooi wordt. Ik wil graag een zijdeglans finish, dus na poetsen wordt 'em niet.
De lak die ik tot nu toe gebruikt heb is Parket lak van Rambo. Opzich mooi product. Voordeel van Acryl lak vind ik dat de kans op stofjes in de lak kleiner is. Nadeel echter, zoals hierboven beschreven. Het lijkt wel of het te snel droogt.
Ik heb de verfspuit voor de compressor uit de kast gehaald en helemaal gereinigd. Ook lekker met water in de tuin zitten oefenen. Het wordt the-first-time met een spraygun voor mij. Maar goed, weer iets wijzen nadien zullen we maar zeggen........... Wie heeft er ervaring met het spuiten van acryl lak??
Groeten,
Chris
P.s.: Dit zelfde probleem had ik ook met het afwerken van mijn DD8 speakers. De oplossing was toen jacht lak, maar die wil ik liever niet meer gebruiken. Deze vloeide wel erg mooi uit.
De lak die ik tot nu toe gebruikt heb is Parket lak van Rambo. Opzich mooi product. Voordeel van Acryl lak vind ik dat de kans op stofjes in de lak kleiner is. Nadeel echter, zoals hierboven beschreven. Het lijkt wel of het te snel droogt.
Ik heb de verfspuit voor de compressor uit de kast gehaald en helemaal gereinigd. Ook lekker met water in de tuin zitten oefenen. Het wordt the-first-time met een spraygun voor mij. Maar goed, weer iets wijzen nadien zullen we maar zeggen........... Wie heeft er ervaring met het spuiten van acryl lak??
Groeten,
Chris
P.s.: Dit zelfde probleem had ik ook met het afwerken van mijn DD8 speakers. De oplossing was toen jacht lak, maar die wil ik liever niet meer gebruiken. Deze vloeide wel erg mooi uit.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter
Het is weer niet eerlijk verdeeld in deze wereld, wtf ziet dat er weer mooi uit man... Complimenten!!!
Ben ook erg benieuwd naar je luisterervaring straks, heb ze ook spelen in de Hans (dus nog met tweeter erbij). Ik volg je weer, kijk alleen geen plaatjes meer daar dit misplaatste woede met zich meebrengt
Ben ook erg benieuwd naar je luisterervaring straks, heb ze ook spelen in de Hans (dus nog met tweeter erbij). Ik volg je weer, kijk alleen geen plaatjes meer daar dit misplaatste woede met zich meebrengt

