FR125SR Gesloten 7.1 liter

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door Boerenterprise »

De FR125SR heb ik al denk ik al 1,5 jaar in huis. Ik was al tijden benieuwd was een kwalitatief goede breedbander zijn marge heeft. Ik heb al een keer de Lancetta gemaakt en een CT met de BB3.01 In beide gevallen miste ik toch wel wat laag. Na veel goede berichten te hebben gelezen heb ik besloten om de FR125SR aan te schaffen. Zwaarder belastbaar en (denk ik) kwalitatief toch ook een stuk beter.

De FR125 heb ik een hele tijd gehad in een gesloten kast en in een 4,5 liter aperiodic. Eigenlijk wilde ik een Fonken maken, maar het er toch maar voor afgezien. Ik heb nog maar eens het boek van Vance Dickason er bij gepakt.

Basreflex gaf mij niet een goed gevoel.
Gesloten en een Qtc van 0,8 leek mij een veel beter uitgangspunt. Een iets voller laag vanwege toch de beperkte laag weergave. Even gerekend....

Uitkomst: 7,13 liter.

Even gestoeid met een ontwerp... Voila 7,8 liter. Hier gaat de inhoud te koste van de driver en de (enkele) brace nog van af.

Welk fineer ik ga gebruiken weet ik nog niet. Leuk lijkt het mij in ieder geval om per drie planken de kast te fineren en tussen het volgende blok van 3 een kleine v-groef te maken. Al dan niet opvullen met een donkerder iets dan de fineer kleur.

Hieronder de vorderingen tot nu toe.

2x bracing klaar
Boven en onderkanten klaar
Ringen wordt aan gewerkt

M.v.g.

Chris
Bijlagen
CIMG3716.JPG
CIMG3721.JPG
CIMG3730.JPG
CIMG3729.JPG
CIMG3733.JPG
CIMG3734.JPG
CIMG3736.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door Henkjan »

ha, wat in het vat zit verzuurt niet :mrgreen:
Boerenterprise schreef:
Hieronder de vorderingen tot nu toe.

2x bracing klaar
Boven en onderkanten klaar
Ringen wordt aan gewerkt
en de hele wijk onder t stof...
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door Boerenterprise »

Inderdaad.. Net als de BB2.01-tjes

Mwa,.. Alleen de binnenkant van mijn (kleine) schuurtje. Klussen buiten in de sneeuw leek mij niet echt een strak plan. Ik heb nu wel een Beige motor ipv een rode. Of nog beter gezegd......alles is beige :D
Als het frezen gedaan is en er is een keer een mooi zonnig dagje... Dan krijgt alles weer zijn eigen kleur terug :lol: (dan zit wel de straat onder de stof)

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door gervenja »

hoi Chris,

ziet er goed uit, leuk idee om die banen er in te maken.
Ga het zeker volgen.

hoeveel projecten doe je nu tegelijk? :D
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door Boerenterprise »

Uh.... 3 :roll:

Hangt allemaal beetje af het weer, levertijd, dingen die nog liggen, zin :wink:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door TubeHead »

vraag me eigenlijk af hoe je die plankjes freest ? je begint er met één heel nauwkeurig te maken.. en de rest met een freesje + lagertje alles "kopiëren" ?
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door TH0M »

TubeHead schreef:
vraag me eigenlijk af hoe je die plankjes freest ? je begint er met één heel nauwkeurig te maken.. en de rest met een freesje + lagertje alles "kopiëren" ?
En zaag je dan de kopie eerst ruw voor? Ik kan volgens mij niet in 1 keer door 18mm MDF.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door Boerenterprise »

Net als Tubehead zegt.

Eerst een mal maken. (zie foto's boven: papier en overnemen op 12mm MDF (ben je wel een avond met de vijl in de weer))
Overnemen op 18mm MDF en met de decoupeerzaag grof uitzagen (zie foto's: hele stapels ringen)
Stuk voor stuk kopieeren met kopieerfreesje.

Gaat prima. duurt alleen even.

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door Boerenterprise »

Vorderingen tot nu toe.

Kasten per drie ringen gelijmd.
Kasten volledig geschuurd.
vineer ruw op maat gesneden (het wordt trouwens kersen hout)

Straks een paar kleine imperfecties weg plamuren. (frees foutjes en positioneer gaatjes).

Foto's zeggen meer......

M.v.g.

Chris
Bijlagen
CIMG3760.JPG
CIMG3761.JPG
CIMG3762.JPG
CIMG3763.JPG
CIMG3765.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door TubeHead »

Heeeeel netjes !! =D>
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door Boerenterprise »

Zooo, na een aantal avondjes klussen zit het fineer er op.
De schuine kant voor de zwarte naden is de volgende stap. Een naadje van 5mm lijkt mij mooi elegant.
Daarna alles schuren en een aantal keren in de lak zetten. Daarna zal ik de naaden opvullen. Eerst een aantal lagen lak zal (denk ik) voorkomen dat de kleur in het fineer trekt. De bedoeling is natuurlijk een super strak naadje.

Tijdens het fineren heb uit enthousiasme per ongeluk de lijm op de verkeerde kant aangebracht :oops: :oops: . Ik kwam er achter toen ik bij een voeg naad kwam. (mijn reactie: huh tape? :?) Vervolgens een nieuwe strook gevoegd....... nieuwe voeg netjes aan de voorkant aangebracht, zit de de oude (2e) aan de achterkant 8-[ (per strook heb ik twee keer moeten voegen om voldoende lengte te krijgen). Kan gebeuren zullen we maar zeggen. 'k moest er wel om lachen.

M.v.g

Chris
Bijlagen
CIMG3821.JPG
CIMG3822.JPG
CIMG3823.JPG
CIMG3824.JPG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door holco »

Dat gaat er goed uit zien :wink:

Wat je ook zou kunnen gebruiken voor de naden is Voegenkit voor teakdekken (Sikaflex® 290 DC http://www.lankhorst-taselaar.nl/level4.asp?PPL=K10W04), dit is vrij simpel te verwerken, plak aan beide kanten van de groef brede crep-tape en primer met Sika® primer 290 DC eerst de voegen en laat deze drogen, kit vervolgens de groeven ruim vol met deze kit en spatel het na zodat de kit goed en vrij van lucht bellen in de groef gaat zitten en als het uitgehard is (blijft rubber achtig) kan je het gewoon gelijk schuren met je fineer, eventuele lucht bellen kan je gewoon na kitten en weer schuren.

Eenmaal afgelakt geeft dit een erg mooi resultaat met diep zwarte naden.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door Boerenterprise »

Zo, na een stilstand van een aantal maanden wegens andere projecten, afgelopen week weer zwaar zin gekregen om verder te gaan de breedbandertjes. Ik heb de tweede kast met wengé (kneedbaarhout) gevuld en geschuurd. De gaten gefreesd en de driver gaten voorzien van adem ruimte. Vanavond de eerste laklaag "ruw" aangebracht met een kwast. De volgende lagen zullen gedaan worden met een rollertje.

M.v.g.

Chris
Bijlagen
CIMG4603.JPG
CIMG4604.JPG
CIMG4605.JPG
CIMG4609.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door b_force »

Heel fraai gedaan inderdaad!!

Zulke vormen zijn altijd lastig te maken. Kost daarnaast ook altijd verschrikkelijk veel MDF.
Is het niet mogelijk om MDF (4mm ofzo) te buigen?
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door firsttimer »

:shock: Netjes hoor!

Hoe heb je trouwens de afronding en het "vlees" voor de schroeven (voor de driver) aan de binnenkant van de kast gedaan?
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door teacher »

Dat ziet er echt poepiesjiek uit :)
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door Boerenterprise »

@ B-force: Is wel mogelijk, maar ik weet niet of dat in dit geval makkelijker was geweest. Afgezien de voorkant va de baffle is de kast een en al radius. Ook wilde ik de "plakjes" methode een keer toepassen. Het kost indeerdaad veel meer MDF, maar ik hoefde voor dit project een klein plaatje 18mm er bij te halen. De rest had ik overgehouden van andere projecten. Kosten: iets van €7,..

@ Firsttimer: Ik heb dat gedaan met een dremel. Met van die schuur rolletjes. Eerst netjes aftekenen en daarn de tijd nemen. Gaat prima. Normaliter kan dit mooi met een 45° freesje, maar de baffje is een met de kast. Ik moest het dus wel na het frezen van de driver gaten doen.

De komende dagen wordt het schuren en lakken en schuren en lakken en schur......

Groeten,

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door Boerenterprise »

Heeft iemand ervaring met het spuiten van acryl lak? Ik krijg het niet naar mijn zit met een roller. Op een of andere manier blijft je zien dat er tijdens het aanbrengen kleine belletjes in zaten. Vooral storen vind ik de overlapping van de "oude" en "nieuwe" lak. Als ik de speaker rondom gelakt heb zeg maar. Het droogt zo ontzettend snel dat dit dus niet mooi wordt. Ik wil graag een zijdeglans finish, dus na poetsen wordt 'em niet.
De lak die ik tot nu toe gebruikt heb is Parket lak van Rambo. Opzich mooi product. Voordeel van Acryl lak vind ik dat de kans op stofjes in de lak kleiner is. Nadeel echter, zoals hierboven beschreven. Het lijkt wel of het te snel droogt.
Ik heb de verfspuit voor de compressor uit de kast gehaald en helemaal gereinigd. Ook lekker met water in de tuin zitten oefenen. Het wordt the-first-time met een spraygun voor mij. Maar goed, weer iets wijzen nadien zullen we maar zeggen........... Wie heeft er ervaring met het spuiten van acryl lak??

Groeten,

Chris

P.s.: Dit zelfde probleem had ik ook met het afwerken van mijn DD8 speakers. De oplossing was toen jacht lak, maar die wil ik liever niet meer gebruiken. Deze vloeide wel erg mooi uit.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: FR125SR Gesloten 7.1 liter

Bericht door MrCaBLeGuY »

Het is weer niet eerlijk verdeeld in deze wereld, wtf ziet dat er weer mooi uit man... Complimenten!!!

Ben ook erg benieuwd naar je luisterervaring straks, heb ze ook spelen in de Hans (dus nog met tweeter erbij). Ik volg je weer, kijk alleen geen plaatjes meer daar dit misplaatste woede met zich meebrengt ;)
Gesloten