Frezen.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

Ik gebruik gewoon een oude huis tuin en keuken stofzuiger van philips. Werkt voor mij voldoende.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

SARK schreef:
jurriaan schreef:
hoe de vorm van een W69-1042 uit te vrezen?
Flush Mounting an Irregular Baffle
Ik vroeg me af of dit ook gaat werken met een frees met vierkante voet. Het voorbeeld gebruikt een ronde voet, waardoor de frees altijd precies gecentreerd is. Ik kan me voorstellen dat met een rechthoudige voet je ook nog rekening moet houden om de hoek (ten opzichte van het middelpunt) altijd gelijk te houden. Of zie ik beren op de weg .
Ik wil het namelijk graag proberebn met mijn Saba ovaaltjes, maar ik heb nog maar weinig proefplankjes over in de schuur.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Hmm tis een maandje later maar wie weet heeft iemand er nog wat aan.

Met een vierkante freesvoet zal het helaas niet gaan of heel lastig worden om er iets moois van te maken.
Het probleem is dat een vierkante freesvoet langs een as kan verschuiven en je zodoende verschillende afstanden van freesbit tot de chassis kan maken.

Maar het is wel op te lossen hoor ;)..
Simpelweg een nieuwe cirkelvormige zool maken die ietsjepietsje groter is dan de vierkante freesvoet en die eronder schroeven (zover ik weet is de zool bij iedere frees eraf te halen).
4mm MDF moet prima lukken denk ik.

Bedankt voor het linkje trouwens! Eindelijk de oplossing gevonden om die verrekt moeilijke korf van de Monacor SP-165KEP in te kunnen frezen
\:D/
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Maar hou zit het dan met scherpe hoeken aan de speakerkorf? Je frees heeft toch altijd een diameter van minimaal 8mm ofzo (vermits ze 1/3 moet zijn dan de diameter van je loopring.
Het gat dat je freest zal dan toch meer afgerond zijn aan de hoeken van je korf.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

beiteltje....
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re:

Bericht door sander815 »

als je een enkele keer een rond speakergat wilt frezen is zon FERM bovenfrees dan wat?
http://www.outletplanet.nl/ferm-bovenfr ... -2796.html
Passen daar ook de standaard betere kwaliteit frezen in?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Frezen.....

Bericht door Marp »

Geen idee welke freesjes erin passen, maar de bruikbaarheid van Ferm komt in enkele topics over bovenfrezen ter sprake.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Re:

Bericht door Nijn »

sander815 schreef:
als je een enkele keer een rond speakergat wilt frezen is zon FERM bovenfrees dan wat?
http://www.outletplanet.nl/ferm-bovenfr ... -2796.html
Passen daar ook de standaard betere kwaliteit frezen in?
Volgens mij heb ik dezelfde – maar dan een ander plastic jasje, dat veranderen ze bij Ferm namelijk om de paar maanden – en die voldoet goed. Het valt waarschijnlijk niet te vergelijken met een Festo, maar als je gewoon de tijd neemt en proefstukjes freest voor je uiteindelijke werk - om de afstelling te controleren - gaat het allemaal goed.

Als je de bijgeleverde freesjes inspuit met teflonspray en zorgt dat ze goed genoeg verspanen, zijn die ook best bruikbaar. Afgelopen zomer zo'n 50 sleuven van 15mm diep en 25mm breedt in Azobe gefreesd en met een zelf gefabriekt malletje en in 3 dieptestappen ging dat heel aardig ;-). Freesmachine en zelfs het cheap-ass freesje hebben het overleefd!

Groetjes,
Martin
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: Frezen.....

Bericht door sander815 »

dank

ik heb voor 25 euro een Frees van de Aldi gekocht, incl 10 frezen. Gemaakt door Ferm, we zullen zien wat ie doet
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Frezen.....

Bericht door the cosmic gate »

Dan ga ik strax ook eens bij de aldi kijken :)

Anders zoek ik een frees hulpje in omg breda.Wil mijn hoeken iets afronden maar heb nog nooit met een frees ofzo gewerkt.
En zal zonde zijn als ik het verpest.Wie of wie wil en kan me helpen ?
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: Frezen.....

Bericht door sander815 »

dat was niet bij de aldi, maar het is dezelfde als bij de aldi

echter: ik ben net aan het frezen, komt de frees los. Nu merk ik dat ik de spanmoer niet strak kan vastzetten omdat deze dan doordraait, net alsof de moer wat te groot is. Is dat een bekend prbleem van die ferms?
Moer zit eigenlijk ook niet strak op de kop maar los, pas als ik hem zonder frees verder erop kan draaien zit ie wel vast
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Frezen.....

Bericht door Nijn »

Uhm, misschien een stomme vraag, maar druk je houd je de as tegen - druk je de knop die de as blokkeert in – als je hem aandraait? En heb je de juiste spanvoet voor je freesje erin zitten?

Edit: als je aan het frezen bent en je frees komt los, is dat levensgevaarlijk. Zo'n freesmachientje draait met een hoop omwentelingen per minuut en als dat freesje gelanceerd wordt kun je lelijke verwondingen oplopen. Dus even goed kijken of de machine kapot is en als je het niet vertrouwt meteen mee terug gaan naar de winkel!!

Groetjes,
Martin
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: Frezen.....

Bericht door sander815 »

ja, snap ik
8mm spanvoet voor 8 mm freesjes
het lijkt erop dat de schrofdraad van de spanmoer niet goed is, ik krijg hem gewoon niet vastgedraait. Als er iets spanning op staat schiet de moer van de draad af
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Frezen.....

Bericht door SARK »

Goed luisteren naar de waarschuwing van Nijn, in het meest gunstigste geval hou je er een vleeswond aan over ... vul zelf maar een ongunstig scenario in :-#

Alles weer terug in de doos doen (NIET MEER MEE WERKEN) en terug brengen naar de winkel.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Frezen.....

Bericht door vinnie411 »

Hierbij even wat plaatjes van mijn cirkelgeleider.
DSCF1384.JPG
DSCF1385.JPG
Hierboven zie je de meegeleverde aanslaggeleiding die festool bij de frees geeft.
DSCF1386.JPG
Hierboven een plaatje lexaan met een sleuf voor het freesje en 3 gaten rond 8mm voor centeras de 2 kleine gaten zijn verzonken voor de bevestigingschroeven.
DSCF1387.JPG
Het afstelgedeelte op het lexaanplaatje gemonteerd
DSCF1388.JPG
DSCF1389.JPG
en met de freesmachine erop.
zeer nauwkeurig af te stellen en bijna elke diameter mee te maken.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Frezen.....

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks Vinnie!!!

die OF1010 heb ik ook, bedankt voor je foto's
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Frezen.....

Bericht door CarloPJB »

Mooi en handig zo in plexi !

Heb dezelfde bovenfrees en als je er heel toevallig nog eens moet maken om welke reden ook...................... O:)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Frezen.....

Bericht door MechanicalAnimal »

CarloPJB schreef:
Mooi en handig zo in plexi !

Heb dezelfde bovenfrees en als je er heel toevallig nog eens twee moet maken om welke reden ook...................... O:)

:mrgreen: :wink:
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Frezen.....

Bericht door vinnie411 »

Dit is toch het: "oh kijk da's handig, zo ga ik het ook doen." topic?
Dit is dus hoe ik het heb gedaan je mag het nadoen maar ik ga het niet voor je maken. (tegen betaling is alles mogenlijk :D )
Je kan natuurlijk ook een dun plaatje hout of metaal gebruiken maar met plexi kan je er doorheen kijken.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Frezen.....

Bericht door MechanicalAnimal »

hahahaha, jazeker Vinnie, je hebt ook zeker gelijk.

Zou je kunnen zeggen welke maat draadeind je hebt gebruikt? M6, M8?
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Frezen.....

Bericht door vinnie411 »

de 2 stel assen zijn standaard glad staal.
zaten bij de frees en horen bij het hulpstuk op de bovenste foto.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Frezen.....

Bericht door MechanicalAnimal »

Owja, niet goed opgelet, sorrie!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Frezen.....

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, oldskool geleider under construction.
Bijlagen
geleider.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Frezen.....

Bericht door CarloPJB »

MechanicalAnimal schreef:
Zo, oldskool geleider under construction.
Zo heb ik hem ook gemaakt,werkt gewoon goed.

Plexi is natuurlijk mooier :mrgreen: O:)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Frezen.....

Bericht door MechanicalAnimal »

yep! maar dit is restMDF waar aan de ene kant een beetje kattekots nog zit :lol:

lekker el cheapo :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”