Frezen.....
Moderator: Beheerdersteam
Ik vroeg me af of dit ook gaat werken met een frees met vierkante voet. Het voorbeeld gebruikt een ronde voet, waardoor de frees altijd precies gecentreerd is. Ik kan me voorstellen dat met een rechthoudige voet je ook nog rekening moet houden om de hoek (ten opzichte van het middelpunt) altijd gelijk te houden. Of zie ik beren op de weg .SARK schreef:Flush Mounting an Irregular Bafflejurriaan schreef:hoe de vorm van een W69-1042 uit te vrezen?
Ik wil het namelijk graag proberebn met mijn Saba ovaaltjes, maar ik heb nog maar weinig proefplankjes over in de schuur.
Hmm tis een maandje later maar wie weet heeft iemand er nog wat aan.
Met een vierkante freesvoet zal het helaas niet gaan of heel lastig worden om er iets moois van te maken.
Het probleem is dat een vierkante freesvoet langs een as kan verschuiven en je zodoende verschillende afstanden van freesbit tot de chassis kan maken.
Maar het is wel op te lossen hoor
..
Simpelweg een nieuwe cirkelvormige zool maken die ietsjepietsje groter is dan de vierkante freesvoet en die eronder schroeven (zover ik weet is de zool bij iedere frees eraf te halen).
4mm MDF moet prima lukken denk ik.
Bedankt voor het linkje trouwens! Eindelijk de oplossing gevonden om die verrekt moeilijke korf van de Monacor SP-165KEP in te kunnen frezen

Met een vierkante freesvoet zal het helaas niet gaan of heel lastig worden om er iets moois van te maken.
Het probleem is dat een vierkante freesvoet langs een as kan verschuiven en je zodoende verschillende afstanden van freesbit tot de chassis kan maken.
Maar het is wel op te lossen hoor
Simpelweg een nieuwe cirkelvormige zool maken die ietsjepietsje groter is dan de vierkante freesvoet en die eronder schroeven (zover ik weet is de zool bij iedere frees eraf te halen).
4mm MDF moet prima lukken denk ik.
Bedankt voor het linkje trouwens! Eindelijk de oplossing gevonden om die verrekt moeilijke korf van de Monacor SP-165KEP in te kunnen frezen
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Frezen.....
Geen idee welke freesjes erin passen, maar de bruikbaarheid van Ferm komt in enkele topics over bovenfrezen ter sprake.
Re: Re:
Volgens mij heb ik dezelfde – maar dan een ander plastic jasje, dat veranderen ze bij Ferm namelijk om de paar maanden – en die voldoet goed. Het valt waarschijnlijk niet te vergelijken met een Festo, maar als je gewoon de tijd neemt en proefstukjes freest voor je uiteindelijke werk - om de afstelling te controleren - gaat het allemaal goed.sander815 schreef:als je een enkele keer een rond speakergat wilt frezen is zon FERM bovenfrees dan wat?
http://www.outletplanet.nl/ferm-bovenfr ... -2796.html
Passen daar ook de standaard betere kwaliteit frezen in?
Als je de bijgeleverde freesjes inspuit met teflonspray en zorgt dat ze goed genoeg verspanen, zijn die ook best bruikbaar. Afgelopen zomer zo'n 50 sleuven van 15mm diep en 25mm breedt in Azobe gefreesd en met een zelf gefabriekt malletje en in 3 dieptestappen ging dat heel aardig
Groetjes,
Martin
Re: Frezen.....
dank
ik heb voor 25 euro een Frees van de Aldi gekocht, incl 10 frezen. Gemaakt door Ferm, we zullen zien wat ie doet
ik heb voor 25 euro een Frees van de Aldi gekocht, incl 10 frezen. Gemaakt door Ferm, we zullen zien wat ie doet
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Frezen.....
Dan ga ik strax ook eens bij de aldi kijken 
Anders zoek ik een frees hulpje in omg breda.Wil mijn hoeken iets afronden maar heb nog nooit met een frees ofzo gewerkt.
En zal zonde zijn als ik het verpest.Wie of wie wil en kan me helpen ?
Anders zoek ik een frees hulpje in omg breda.Wil mijn hoeken iets afronden maar heb nog nooit met een frees ofzo gewerkt.
En zal zonde zijn als ik het verpest.Wie of wie wil en kan me helpen ?
Re: Frezen.....
dat was niet bij de aldi, maar het is dezelfde als bij de aldi
echter: ik ben net aan het frezen, komt de frees los. Nu merk ik dat ik de spanmoer niet strak kan vastzetten omdat deze dan doordraait, net alsof de moer wat te groot is. Is dat een bekend prbleem van die ferms?
Moer zit eigenlijk ook niet strak op de kop maar los, pas als ik hem zonder frees verder erop kan draaien zit ie wel vast
echter: ik ben net aan het frezen, komt de frees los. Nu merk ik dat ik de spanmoer niet strak kan vastzetten omdat deze dan doordraait, net alsof de moer wat te groot is. Is dat een bekend prbleem van die ferms?
Moer zit eigenlijk ook niet strak op de kop maar los, pas als ik hem zonder frees verder erop kan draaien zit ie wel vast
Re: Frezen.....
Uhm, misschien een stomme vraag, maar druk je houd je de as tegen - druk je de knop die de as blokkeert in – als je hem aandraait? En heb je de juiste spanvoet voor je freesje erin zitten?
Edit: als je aan het frezen bent en je frees komt los, is dat levensgevaarlijk. Zo'n freesmachientje draait met een hoop omwentelingen per minuut en als dat freesje gelanceerd wordt kun je lelijke verwondingen oplopen. Dus even goed kijken of de machine kapot is en als je het niet vertrouwt meteen mee terug gaan naar de winkel!!
Groetjes,
Martin
Edit: als je aan het frezen bent en je frees komt los, is dat levensgevaarlijk. Zo'n freesmachientje draait met een hoop omwentelingen per minuut en als dat freesje gelanceerd wordt kun je lelijke verwondingen oplopen. Dus even goed kijken of de machine kapot is en als je het niet vertrouwt meteen mee terug gaan naar de winkel!!
Groetjes,
Martin
Re: Frezen.....
ja, snap ik
8mm spanvoet voor 8 mm freesjes
het lijkt erop dat de schrofdraad van de spanmoer niet goed is, ik krijg hem gewoon niet vastgedraait. Als er iets spanning op staat schiet de moer van de draad af
8mm spanvoet voor 8 mm freesjes
het lijkt erop dat de schrofdraad van de spanmoer niet goed is, ik krijg hem gewoon niet vastgedraait. Als er iets spanning op staat schiet de moer van de draad af
Re: Frezen.....
Goed luisteren naar de waarschuwing van Nijn, in het meest gunstigste geval hou je er een vleeswond aan over ... vul zelf maar een ongunstig scenario in
Alles weer terug in de doos doen (NIET MEER MEE WERKEN) en terug brengen naar de winkel.
Alles weer terug in de doos doen (NIET MEER MEE WERKEN) en terug brengen naar de winkel.
Re: Frezen.....
Hierbij even wat plaatjes van mijn cirkelgeleider.
Hierboven zie je de meegeleverde aanslaggeleiding die festool bij de frees geeft.
Hierboven een plaatje lexaan met een sleuf voor het freesje en 3 gaten rond 8mm voor centeras de 2 kleine gaten zijn verzonken voor de bevestigingschroeven.
Het afstelgedeelte op het lexaanplaatje gemonteerd
en met de freesmachine erop.
zeer nauwkeurig af te stellen en bijna elke diameter mee te maken.
zeer nauwkeurig af te stellen en bijna elke diameter mee te maken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Frezen.....
Mooi en handig zo in plexi !
Heb dezelfde bovenfrees en als je er heel toevallig nog eens moet maken om welke reden ook......................
Heb dezelfde bovenfrees en als je er heel toevallig nog eens moet maken om welke reden ook......................
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Frezen.....
CarloPJB schreef:Mooi en handig zo in plexi !
Heb dezelfde bovenfrees en als je er heel toevallig nogeenstwee moet maken om welke reden ook......................
Re: Frezen.....
Dit is toch het: "oh kijk da's handig, zo ga ik het ook doen." topic?
Dit is dus hoe ik het heb gedaan je mag het nadoen maar ik ga het niet voor je maken. (tegen betaling is alles mogenlijk
)
Je kan natuurlijk ook een dun plaatje hout of metaal gebruiken maar met plexi kan je er doorheen kijken.
Dit is dus hoe ik het heb gedaan je mag het nadoen maar ik ga het niet voor je maken. (tegen betaling is alles mogenlijk
Je kan natuurlijk ook een dun plaatje hout of metaal gebruiken maar met plexi kan je er doorheen kijken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Frezen.....
hahahaha, jazeker Vinnie, je hebt ook zeker gelijk.
Zou je kunnen zeggen welke maat draadeind je hebt gebruikt? M6, M8?
Zou je kunnen zeggen welke maat draadeind je hebt gebruikt? M6, M8?
Re: Frezen.....
de 2 stel assen zijn standaard glad staal.
zaten bij de frees en horen bij het hulpstuk op de bovenste foto.
zaten bij de frees en horen bij het hulpstuk op de bovenste foto.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Frezen.....
Zo heb ik hem ook gemaakt,werkt gewoon goed.MechanicalAnimal schreef:Zo, oldskool geleider under construction.
Plexi is natuurlijk mooier
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Frezen.....
yep! maar dit is restMDF waar aan de ene kant een beetje kattekots nog zit
lekker el cheapo
lekker el cheapo
