welke lijm voor vilt / hout

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
solitaire

welke lijm voor vilt / hout

Bericht door solitaire »

Simpele maar misschien een beetje vreemde vraag ...

welke lijm of kit raden jullie me aan te gebruiken om vilt op multiplex te bevestigen ?

Het multiplex is te dun om te spijkeren / nieten. Daarnaast is het niet de bedoeling dat ik het vilt tussen een hout-hout opstelling bevestig.
De omstandigheden zijn als volgt:

Afbeelding

waarbij de twee horizontale hout panelen zijn weergegeven (zwart) met het vilt er tussen gesitueerd (groen) en de beide 'kale', dus zonder extra verstevigingen, lijmvlakken te zien zijn (rood).

Het vilt is 360 x 250 mm, met een dikte van 1 mm.. Er komen nauwelijks frontale krachten op het vilt oppervlak, en ook de horizontale hout panelen hebben een gefixeerde positie. 'Ever lasting' is m'n enige eis, kleur / vorm / of wat ook is onbelangrijk. Overschilderbaar hoeft het ook niet te zijn ...

Momenteel gebruik ik een 2in1 lijmspray van Bison, die volgens het label exact dat doet wat ik vraag; echter na een paar maanden in gebruik begint het op plaatsen al af te brokkellen en los te laten (het vilt hangt al niet meer strak).

Als ik op het WWW rondkijk, komt alles van lijmspray tot montage kit in aanmerking: dan laat ik me graag leiden door iemand met ervaring !

Wolf
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zou de Bison-Tix pakken. is wel contactlijm, dus op beide kanten aanbrengen (weet niet of dat te doen is qua ruimte die je hebt) en dan goed aandrukken/slaan
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Boekbinderslijm! Onovertroffen.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Bison-Tix werkt goed.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Ik zet m'n geld in op Bison KIT (geen TIX), dit blijft voor mij de ultieme lijm.
richard

Bericht door richard »

Zelf gebruik ik waterkit om vilt te verlijmen. Blijft prima zitten.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik heb waterkit gebruikt om tapijt op m'n boxen te plakken maar ik heb het dunner uitgesmeerd dan aanbevolen was en toch gebruikte ik 4x zoveel als ik volgens de pot nodig zou hebben :? .
Bij de Gamma o.i.d. had de computer waterkit aanbevolen.

(let wel op dat waterkit nogal stinkt en vrij dik is)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Boekbinderslijm stinkt niet :lol: Is in feite ook een watergedragen vinyllijm die snel droogt, verwant aan witte houtlijm maar blijft veel flexibeler.

Alternarief is strijkband uit de fourniturenwinkel.
solitaire

Bericht door solitaire »

Dank voor de reacties !

Bison Tix heb ik veel gehoord (mijn ervaring met Bison KIT is dat het over de jaren te veel uitdroogd en van het hout loslaat), en wat Pjotr schrijft over de boekbinderslijm spreekt me aan; die twee ga ik proberen.

W.
pietje

Bericht door pietje »

Ik zou sowieso je lijmverbinding anders maken. Als het kan en niet uit maakt voor je setup, zou ik zo'n zelfde stuk stof aan de andere zijde ertegen aan plakken dus zeg maar zo:
nu: ]
dan: ][
lijm kan slecht tegen afpelspanningen (ff googlen), zoals je de lijmverbinding nu belast zeg maar.

Een andere mogelijkheid is door de lijmkanten in te knippen in bv 6 stukken en 3x na links vouwen en 3x na rechts vouwen en dan vastplakken.

Het is een beetje lastig omschrijven, ik hoop dat het duidelijk is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Of een driehoekig latje extra op het vilt lijmen dusdanig dat een 45 gr. kant tegen het vilt aan de voorkant zit.
jos1987

Bericht door jos1987 »

Kun je niet aan de binnenkant latjes tegen het hout zetten ene deze vanuit de buitenkant vastschroeven?
solitaire

Bericht door solitaire »

@ pietje : hier zal ik eens over na denken ...

Om de afpelbelasting minimaal te laten zijn heb ik de opstelling zo gemaakt dat de primaire geluidsgolf (achter een breedbander, dus zo 'heftig' is het niet :D ) in het verlengde van de ophangingen van het vilt staat

-> ] , en niet -> [

Eens kijken hoe ik eea. kan aanpassen ...

W.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Volgens mij trekt de geluidsgolf even hard als dat hij duwt, dus dan maakt dat niet meer uit. :wink:

Nieten kan misschien ook (maar dat is eigenlijk ongeveer hetzelfde als wat jos1987 zei).
Plaats reactie