De IDUNN ++ (zijn klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

@ b_force JAAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!
@ JVS de laatse meting op de vorige pagina is van het andere kastje.

Maar vandaag was er een schoonzus jarig, als je een grote familie hebt, die kosten een hoop tijd :mrgreen:

Ik ben 1 van de 9

En dan ook nog een buurvrouw die der PC op hol slaat, je blijft bezig.
Ik ben dan wel met vervroegd pensioen, maar ik kom toch nog tijd te kort :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Ik ben dan wel met vervroegd pensioen, maar ik kom toch nog tijd te kort :lol: :lol:
dat hoort er bij lijkt het. van al de dingen die m'n pa dacht te gaan doen toen die 15 jaar geleden met pensioen ging is alleen t wijn drinken gelukt :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
dat hoort er bij lijkt het. van al de dingen die m'n pa dacht te gaan doen toen die 15 jaar geleden met pensioen ging is alleen t wijn drinken gelukt :lol:
Ja , maar dat is een :-({|= bijbaantje :-" , dat lukt mij ook wel :mrgreen:
De buurvrouw heeft nu een nieuwe PC gekocht en ik heb haar bestanden kunnen redden.
Dat is dan ook wel weer leuk.
Misschien morgen maar eens gaan meten, als er niets geks gebeurt
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Leeuwarden »

Viel me nu pas op... Hans, heb jij op de neus van deze Noorse Hercules zitten kliederen? :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Kun je niet eens een mooi plaatje maken van een Spitfire of Hurricane? :D
(liefst zo'n hoog mogelijke resolutie)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Leeuwarden »

Zet ik even in het fotootje topic...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik hoor nog wel eens bij mij in de buurt zeggen, "hij ziet ze weer vliegen" maar dat ze er zo uitzagen wist ik niet :oops:

Ik dacht dat ze er zo uit zagen :D
http://www.idunn.nl/content/blogcategory/19/34/

En als je BCE dat weet, moet je toch even voorzichtig worden....... :?

http://nl.wikipedia.org/wiki/I%C3%B0unn

Maar dit is de verwijzing naar de echte Juffrouw :mrgreen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Id ... lommer.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Door alle andere dingen, niet zozeer het voetbal, toch weer even een dipje in de Idunn++.


MAAR, nu weer even wat opgezet, met hulp van de bouwmarkt een plaatje MDF gemaakt. Waar de oude zuigend in de zijwand past, nu een nieuwe zijwand, ook zuigend.

Voordeel als het demontabel is.
Nu met de PR = passieve radiator in de zijwand gemonteerd.
Ik heb direct het zwaarste werk wat ik ken er op los gelaten Orgel Dorian label

Nu nog geen gewicht toegevoegd maar dat moeten we nog doen.
1 ste indruk is niet verkeerd, morgen kijken of ik het kan meten, kan ik gelijk die tweeter ook eens apart meten :mrgreen:
Bijlagen
passief.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door satefan »

Hallo Hannesie,

ik ben erg benieuwd naar de meting. T zou helemaal leuk zijn om eens een Idunn vs Idunn++ 'showdown' te doen :-)

Stefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
MEET NU EENS ENKEL DE TWEETER! :lol: :lol:
Nu heb ik dat maar even gedaan, anders is het ook niet dat het opschiet.

Heb Zaterdag even een PR er bij gezet, en in 1ste instantie verbaasd over wat er gebeurde, geen gewicht nog en bij het zware orgelspel ging hij bijgeluiden produceren.

Ik heb zondag er een gewicht aan ringen toegevoegd, maar had maar 35 gram ter beschikking, toch duidelijk beter maar met die orgelpassages toch weer geregeld bij geluiden als het echt laag ging.

Vandaag de boel maar eens open gemaakt en vers gewicht uit de bouwmarkt geplaatst, tevens de condensatoren en spoelen die vrij lagen voorzien van een laagje schuimrubber.

Dan weer geluisterd, OEeeFFfff, met 58 gram zou hij volgens het schema van de passieve 21 cm tot + 33Hz doorlopen, en als je dan luistert krijg je toch wel de indruk dat dat lukt, zeker met het orgel ben je verbaasd waar dat allemaal vandaan komt

Nu dan vanavond, mijn vrouw was weg, de meting maar eens gedaan
De meting los van het filter
De meting los van het filter
Nu dan de resutaten, het lijkt er op dat de rendementsaanpassing voor het hoog niet goed is, is mijn voorbarige conclusie, wie weet hier meer van??
Bijlagen
Het beloofde tweetertje !!!!
Het beloofde tweetertje !!!!
Licht geel het hoog logisch, is rechts te zien.<br />Geel het midden, en groen de meting aan de PR
Licht geel het hoog logisch, is rechts te zien.
Geel het midden, en groen de meting aan de PR
Burst decay van de PR
Burst decay van de PR
Burst decay van de 18 cm
Burst decay van de 18 cm
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Toen ik vroeger mijn aanpassing voor het rendement wilde toepassen gebruikte ik een tabeltjes van 1 van de brochures van Remo.
Dat staat nu ook op het Internet bij Remo.nl, en ik kan zo geen reëel vergelijk maken met de waardes die Seas gebruikt voor het filter voor de Idunn
rendement.jpg
Zijn hier dan betere waardes of klopt het niet wat Seas doet, tenslotte doet ook een fabrikant als Toyota ook wel eens wat verkeerd, of ben ik degene die fouten maakt.?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Heb je de tweeter gemeten zoals de eerste foto???
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Uiteraard, anders doe ik die foto er niet bij :mrgreen:
Hij kreeg alleen signaal via de rode draadjes, het andere signaal was afgekoppeld.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Je moet wel je speaker meten zoals die in de kast zit liefst op ongeveer 1 meter, tegelijk met de woofer.
Je was toch bij de workshop ? :roll: [-( :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Maar ik zat wel helemaal achteraan :lol: :lol: , dat doen slechte leerlingen altijd, weet ik uit ervaring (ruim 25 jaar in het onderwijs).
Ik dacht dat ik de workshop mee had aangeslingerd maar toen ik in de ruimte kwam was hij al aardig vol, vandaar dat ik hoop op een goede video-opname, dan versta ik het beter. :mrgreen:
Desalniettemin, ik zag bij fluppie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view dat hij ook de tweeter op deze wijze heeft gemeten, goed voorbeeld doet goed volgen :?, vandaar :oops:
b_force schreef:
MEET NU EENS ENKEL DE TWEETER!
Dat dacht ik dus te hebben gedaan.!!~!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

hihi :wink:

Een plagerijtje van mijn kant hoor. :wink:
Binnenkort moet ik toch langs, dan zal ik wel het eea even weer "opfrissen".

Trouwens, je zat rechts (van mijn kant gezien) redelijk in het midden.
Dat is verre van achteraan [-X :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Dan heb je wel een bril nodig :mrgreen:

Ik zat met de camera rechts van mij, op de foto van de workshop kun je mij net niet zien zitten, ik zat iets verder naar achteren. :-$
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Grapjas, een nog sterkere bril???
Dan zit je inderdaad nog verder weg (wordt nog kleiner) :lagge:

Anyway, we spreken wel wat af :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik ben nu eens aan het kijken, nu blijkt dat het laag echt mooi klinkt met de PR, of de kast die ik had bedacht ook voldoende volume heeft, of juist te veel.

Voor rekenen had ik altijd een slecht cijfer, maar motivatie is altijd het beste om tot resultaten te komen :mrgreen:
Volgens de praktische methode en dan het controleren kom ik nu tot 23,56 Liter.
IMG_0973.JPG
Ik realiseer mij ineens dat ik de hoeken haaks moet nemen.??
IMG_0976.JPG
Of is dit een goede berekening??
Edit: Ik heb het nog even bekeken, volgens mij is dit goed 8)

De foto zette mij op het verkeerde been :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb voor de zekerheid maar eens even de boel open geschroefd en gecontroleerd.
Ik had natuurlijk de fout kunnen maken dat ik de waarde 's van de weerstanden zou hebben verwisseld, niet menselijks is mij vreemd :mrgreen:

Het bleek toch allemaal goed.
Met de multimeter de waarde's gecontroleerd en vergeleken met de cement gebonden weerstanden die ik nog in een doosje had van jaren geleden.
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die daar een voorraad van hebben

Weerstand die 1 Ohm moet zijn is 1,4, ook bij de oude cement weerstand.
en de 10 Ohm's is dan 10,4.
Het hoeft het verder bouwen niet in de weg te staan, maar het filter moet beter, juist bij de DXT die ik juist had gekozen voor zijn specifieke weergave, daar was het gestart.

Het meten met de verbindingen naar het filter los gesoldeerd om zeker te zijn van de waarde's.

Zijn er formules (programma's) die dit kunnen opleveren, wie geeft een hint
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

lijkt erop dat de weerstand van de bekabeling van je multimeter 0,4 is
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Hoezo, valt toch mooi binnen de tolerantie?
Zou ik me nu niet zo druk om maken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Hoi Hans,

heb metingen gedaan:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1480814

Nieuw filter wordt nog klankmatig beoordeeld...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Bedankt Wouter, ben benieuwd naar de resultaten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Voorzichtige eerste waarneming staat er inmiddels...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”