Micro sub W5-876SA

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Je zou zelfs een FAST systeempje kunnen maken met die 2inch tangbandjes :lol:
waar haal je dat rare idee vandaan zeg :lol:

in 4 liter @55Hz gaat ook hoor 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Ik zit nu met 4,5 liter en een HP-filtertje op 45Hz :) Limiet is vooral air-velocity.
Net even opgezocht, er bestaan PVC buisjes met binnen diameter van 20mm en 25mm.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Henkjan »

jij met je HP filtertje :roll:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Waarom niet?
Scheelt een hoop in het laag wat er toch nauwelijks doorheen komt.
Zorgt wel voor een hoop extra belasting voor zowel je woofer, versterker en scheelt poort ruis.
Niet zo conservatief Henkjan! :wink: :lol: :mrgreen:


Hier trouwens het idee.
Poortjes zijn trouwens absoluut niet op schaal!!
(moeten kleiner)
Bijlagen
TB subje.PNG
TB subje.PNG (14.91 KiB) 230 keer bekeken
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door TubeHead »

Leuk Design Bart ! :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

He mannen, bedankt voor de input!

@HJ
4 liter @55 Hz vind ik net een concessie teveel, die 13" kan mechanisch veel hebben dus ik zoek de diepgang wel een beetje op. Heb ze in 4 liter gebruikt, gesloten en gepoort, maar wel met de basboost van de OA2.1 op 40Hz. De 7,2 liter BR van nu is de CT222 sub, waarbij de poort achter zit en met 'port nonlineairity' functie van het simulatieprogramma langer moest worden. Ik kom met 7,2 liter netto niet tot een bevredigende Ajhorn simulatie.

@B_force
Het vreemde is dat ik bij 4,5 liter met 27cm pijp (die van 33mm inwendig) veels te diep afstem, ik kwam uit op 17 cm (bij 5 liter) Ajhorn geeft geen luchtsnelheid of port nonlineairity weer, dus dat is giswerk - onee, daarin staan jullie me bij O:)
Hoe zit jouw simulatie er dan uit - in een grafiek - zonder HP & LP, anders heb ik nog geen overzicht :wink:

je schets is ook een leukje PaintArt! had er al over nagedacht, alleen dan onder/achter en evt. voor de lengte binnenin wat recht omhoog.
HP-filtertje :-s hoe doe ik dat bij een passieve sub... een soort 'filterblokje' bouwen als pre voor de input van de subamp? En in geval van passieve filtering, als sub/sat (dan is het vrijwel niet te doen op line niveau toch, moet tussen voor en eind of op elk ingangssignaal)?
NB: het lijkt de unit niet veel uit te maken of ik de subsonic van 15 naar 40 Hz draai op de Reckhorn, pure noodzaak lijkt het daarom niet echt. Wel mooi om het in de ontwerpfase te overwegen, helemaal als het weinig kost en veel voordelen heeft.

Leuk dat jullie meedenken!

2.2 met tangbandjes... die gaan het niet redden zonder tweeter frees ik, dus dan zou ik blijven bij de peerless 2" :-$
Laatst gewijzigd door wouter op wo 23 jun 2010, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Zo en met filters het plaatje eronder.

Wat ik al eerder zei, je kunt net aan zo'n TA2024 ampje gebruiken.
(liefst ietsie pietsie meer)

Highpass kun je eventueel passive maken op line-level niveau.
4e orde high pass zal toch echt een opamp moeten worden.
Ga je zoiets als die TA2024 gebruiken, dan haal de spanning gewoon van de voeding af.
Heel simpel te maken :)

edit:
Ik heb gezien dat je hetzelfde kunt met een 1e orde highpass op 35Hz.
Dat heeft elke versterker wel, dus heel simpel te maken! :D
Bijlagen
TB subje 2.png
TB subje 3.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Ah, zo kan ik wat zien - hahah, als of ik een soort leesbril nodig heb :shock: :lol:

Heb dat voorstel in Ajhorn gegooid voor de overzichtelijkheid: 4,5 liter BR et 2x 7,2cm^2 L=26cm
Daar overheen heb ik de 4,85 liter gedaan met de te kleine pijp, en het iets lagere rendement gecompenseerd voor de grafiek. Die laatste tienden van liters maken nog al wat uit voor de f3:
Voorstel B_force 1 en 4,85 liter kleine BR.JPG
Hoe erg het wordt met een 9cm^2 baspijp weet ik niet, maar 14cm2 bij een flinke 17 cm laagmidden gaat tot 45Hz ook goed toch?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Wat ik al zei, een 33mm PVC pijp kan ook (dat is 15,2cm²).

Sja, meeste 17cm zitten toch wel aan een pijp met een diameter van 4-5cm
Met een 9cm² schiet hij naar de 30m/s, das een beetje veel.
Ik mik meestal ergens rond 17-19m/s
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Sorry, ben niet duidelijk. Bedoel meer: als 14cm^2 voor de Vd van een 17cm voldoende is, kan 9cm^2 voor 13cm woofers toch ook... redeneerde ik. Maar jij hebt zicht op de luchtsnelheid, ik niet. Ik weet zelfs niet eens wat veel of weinig is, werk zelden met basreflex, tenzij ik iets nabouw. De L18's van Zaph heb ik bijvoorbeeld staan (met een BR-45TR van 13,9cm^2)

En uit mijn sommetje Pi R^2 komt bij 33mm diameter er 8,5cm^2 uit :|
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Zo ideaal kun je dat niet stellen. Zeker niet omdat je met een subwoofer(tje) bezig bent.
winISD klopt wel redelijk wat dat betreft.

Maar je kunt best kleiner nemen hoor, kun je alleen minder hard spelen, of moet je "gepuf" voor lief nemen.
It's your choice :)

Ik denk persoonlijk dat we nu op een redelijk goed compromis zitten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Ja, als ik niet zo krap wilde zou ik zeker voor een royalere poort gaan. En buizen buitenlangs zou ik alleen voor kiezen als het echt niet anders kan.

Als 30msec een beetje hoog is in jouw ogen dan is dat nog wel het proberen waard :wink: Optimaal is een wanddikte van bijv 12mm ook niet. Aangezien ik graag een strak ontwerpje wil van 20x20x20 is het gewoon net niet ideaal. Anderzijds is voor het overgrote deel van de tijd/muziek de sub prima afgestemd, compact maar wel potent en zeker ook niet overdreven kwetsbaar. Ik ga het van 't weekend uitproberen (hoop ik)

Qua constructie blijf ik denk ik bij 12mm multiplex en latjes tegen de wanden aan, geen bitumen.

Oja, waarom ook al weer pritex?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Maar wat is er zo erg aan een 33mm buis?
Buitenmaat is 40mm, dus totale volume voor buis is zo'n 0,33liter.
als je een kast maakt van 20x20x20 cm, zit je netto op 5,5liter.
dan kom je prima rond de 4-4,5 liter.

Staar niet letterlijk op een 0,5 liter nauwkeurig.
Door toleranties in T/S parameters kan het toch heel anders lopen (zeker bij tangband).
Bij tangband raad ik bijna aan om eerst de T/S zelf te meten :lol:

Gewoon lekker 3,3cm en 26cm lang nemen :)

Pritex om je volume nog iets te verhogen, Q van je box iets te verlagen, en helpt ook iets bij de wanden (stevigheid)

trouwens 21x21x21 kun je ook gaan, optisch zie je dat verschil toch niet.
Scheelt een hoop qua volume!!!

20,5cm kun je ook nemen, scheelt ook al een hoop!
Laatst gewijzigd door b_force op wo 23 jun 2010, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Pjotr »

Wouter, ik weet niet of het al een gepasseerd station is en of het werken gaat maar ik heb hier evt. nog twee Seas SP17R PR-radiatortjes liggen (ongebruikt in doos) met een buitendiameter van 17 cm.

Fs = 26 Hz
X_max 19 mm (pp)
Mms = 21,5 gr
Cms =1,74 mm/N
Sd = 130 cm2
VAS = 41 L

http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _sp17r.pdf

Zit een schroef op om hem te verzwaren evt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Trouwens, je kunt ook BR pijpjes maken in de hoeken van het kistje (kwart rond, driehoek of vierkant)
Ziet er best leuk uit en scheelt weer wat volume :)

Snap je wat ik bedoel?

(hier plaatje, niet heel fraai, maar het gaat om het idee)

Je kunt zelfs nog een buisje gebruiken als hoek van de luidspreker :P
(dus geen hout daar)
Bijlagen
TB subje 4.PNG
TB subje 4.PNG (8.49 KiB) 206 keer bekeken
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

b_force schreef:
Maar wat is er zo erg aan een 33mm buis?
Buitenmaat is 40mm, dus totale volume voor buis is zo'n 0,33liter.
als je een kast maakt van 20x20x20 cm, zit je netto op 5,5liter.
dan kom je prima rond de 4-4,5 liter.

Staar niet letterlijk op een 0,5 liter nauwkeurig.
Door toleranties in T/S parameters kan het toch heel anders lopen (zeker bij tangband).
Bij tangband raad ik bijna aan om eerst de T/S zelf te meten :lol:

Gewoon lekker 3,3cm en 26cm lang nemen :)

Pritex om je volume nog iets te verhogen, Q van je box iets te verlagen, en helpt ook iets bij de wanden (stevigheid)

trouwens 21x21x21 kun je ook gaan, optisch zie je dat verschil toch niet.
Scheelt een hoop qua volume!!!

20,5cm kun je ook nemen, scheelt ook al een hoop!

Dat over de parameters is een goeie, dit is puur datablad simulatie :D
Verder is er denk ik wel een verschil tussen die simulaties, de diepgang scheelt 5 Hz, en dat gooi ik liever niet weg.
Als ik 20cm niet als norm had was groter natuurlijk een optie geweest, maar dat is het niet. Het alu plaatje is 20x100 en andere maten drijven de kosten sterk op. Heb de subs nu ook groter, 20,5x20,5 kan gewoonweg niet zoals ik eerder aangaf.

Je bent niet ingegaan op het sommetje, ik kom bij 3,3cm diameter uit op 8,5 cm2 maar dat terzijde.
Die sub die je hebt getekend was inderdaad al een optie die ik overwogen had, zelfs zoiets:
w5 sub 2b.JPG
4 buizen die binnenin en onderaan voor driekwart opengezaagd worden. Anyway, dit is allemaal niet zo heel handig bouwen. Een kastje van 20x20x20 met daarin een buis van 9cm^2 ga ik even beluisteren. 26cm past daar niet eenvoudig in, dan moet ik een hoekstuk toevoegen, is ook wel verkrijgbaar bij de bouwmarkt lijkt me.

Die pritex tip is handig, dacht dat volume vergroting alleen gold voor gesloten boxen. Heb wel ander dempmateriaal liggen, visaton wol, bondum 800, demping10 en 30, ook geschikt?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Waarom niet?
zie t antwoord van Wouter, maakt t een stuk ingewikkelder...

@Wouter: die 2" Tangband gaat prima zonder tweet hoor, klikkerdeklik
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Ingewikkelder wordt het niet met een 1e orde Henkjan.
Zeker niet als hij die AM80 gaat gebruiken, die overigens zwaar overkill is!!!

Welke versterker wil je gaan gebruiken Wouter?
Ik had trouwens een heel ander idee met die BR pijpjes :lol:
3,3cm is idd 8,5cm² (hoe kwam ik nu ook alweer op 15,2cm²??? :P)

edit:
Ow wacht, ik was natuurlijk 2 kastjes aan het simuleren ](*,)

We zijn een beetje door elkaar gaan praten, ik zie het al.
Ik had het namelijk over 2 pijpjes van 2,2cm ipv 1 van 3,3cm per subje :)
Dan heb je het dus over 7,6cm² per subje :)

Dus voor de duidelijkheid.
Of 1 maal 3,3cm of 2 maal 2,2cm per subje.

(je brengt me helemaal in de war)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Wouter, zo is het denk ik duidelijker.
Zie plaatjes :)
Bijlagen
SPL.png
Air velocity.png
xmax.png
Vermogen.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

Thanks!

@ Pjotr, heel hartelijk dank maar ik wil het cheap ass met een basreflexpoort proberen. Blijft het ook goedkoop na te bouwen, mocht dat later wenselijk zijn. Deze subjes moeten even (vrijwel) niets gaan kosten, ga er geen budget voor maken.

@HJ; ow die tangbandjes, die wel ja. Ik ging er vanuit dat het ging om de 2" TB waarmee ik veel gesimuleerd heb in m'n topic AMPeerless.

@B_force
Welke versterker, dat moet kunnen verschillen per situatie. Zelfs passief moet de afstemming kloppen, en dat doet ie :D
Hoe een HP gedaan moet worden is me nog niet duidelijk, maar dat kan evt ook later wel.
w5 sub passief met filter.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Wel leuk als vergelijking wat je hebt zonder HP filter
Het is net dat beetje waardoor je wat beter uitkomt, terwijl je maar een paar Hz verliest.
Bijlagen
SPL zonder HP.png
vermogen zonder HP.png
vermogen zonder HP.png
xmax zonder HP.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door wouter »

wouter schreef:
HP-filtertje :-s hoe doe ik dat bij een passieve sub... een soort 'filterblokje' bouwen als pre voor de input van de subamp? En in geval van passieve filtering, als sub/sat (dan is het vrijwel niet te doen op line niveau toch, moet tussen voor en eind of op elk ingangssignaal)?
NB: het lijkt de unit niet veel uit te maken of ik de subsonic van 15 naar 40 Hz draai op de Reckhorn, pure noodzaak lijkt het daarom niet echt. Wel mooi om het in de ontwerpfase te overwegen, helemaal als het weinig kost en veel voordelen heeft.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door b_force »

Wat voor versterker wil je gebruiken?
Dan kan ik daar antwoord op geven :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Thanks!

@ Pjotr, heel hartelijk dank maar ik wil het cheap ass met een basreflexpoort proberen. Blijft het ook goedkoop na te bouwen, mocht dat later wenselijk zijn. Deze subjes moeten even (vrijwel) niets gaan kosten, ga er geen budget voor maken.
OK, prima dat begrijp ik, nieuw zijn ze niet goedkoop. Ze liggen niet in de weg. Heb ze ooit gekocht i.c.m. AL130's maar dat ging niet werken. De Cms is simpelweg te klein. Misschien klus ik er ooit zelf nog wel eens iets mee met een 13 cm Tangbandje.

Succes, is een leuk en spannend projectje. Al eens gedacht om gewoon een gat in de bodem te maken en de ruimte onder de speaker zelf als BR massa te gebruiken? Volgens mij hoeft de dwarsdoorsnede van het gat in de kast n.l. niet hetzelfde te zijn als de dwarsdoorsnede van de BR massa (en dus de poort onder de kast). Kom je lengte te kort maak je gewoon de dwarsdoorsnede onder de kast groter. Kleiner gaat vanzelfsprekend niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Micro sub W5-876SA

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Ingewikkelder wordt het niet met een 1e orde Henkjan.
Zeker niet als hij die AM80 gaat gebruiken, die overigens zwaar overkill is!!!
iets erbij is per definitie ingewikkelder :lol: doel je op t subsonic in die amp?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”