In dit topic zal ik het e.e.a. bijhouden over het verbouwen van mijn 3e XBox 360.
Er zijn een aantal zaken die twijfelachtig zijn, en tevens wat zaken die niet gewenst zijn op de meeste fora, ik respecteer de regels van dit forum dus zal ik hier ook niet op ingaan of enige informatie daaromtrent verstrekken.
De naam lag een beetje voor de hand (1x raden hoe ik heet), maar waarom ook niet?
Ik heb 2 antwoorden op de vraag waarom dit project bij bronnen staat:
1) Voor veel mensen is de XBox 360 een bron van ergernis
2) Hopelijk is het over niet al te lange tijd mogelijk om een nieuwe versie van XBMC te draaien op deze console, en wordt het daarmee hopelijk ook een iets serieuzere bron dan dat het nu is.
De duur van dit project:
Ik hoop het binnen een maand of 3 af te hebben, maar dat kan makkelijk uitlopen tot......
Iets meer info om het e.e.a. duidelijk te maken:
V: Ga je je 360 simpelweg ombouwen?
A: Nee! Zoals ik eerder al heb aangegeven is dit mijn 3e 360, 1 is origineel, een ander is omgebouwd en deze is een uitdaging, het spelen van games is ondergeschikt aan datgene wat ik hoop dat ooit mogelijk zal zijn.
V: Kun je straks XBMC (XBox Media Center) op je/iedere XBox draaien?
A: Nee, het is vooralsnog de vraag of er überhaupt een nieuwe XBMC komt, ook is het afhankelijk van de kernel versie en sommige e-fuses moeten intact zijn.
V: Is dat in de toekomst wel mogelijk?
A: Zeer onwaarschijnlijk, misschien als je een wat oudere kernel hebt die op het ogenblik niet 'ondersteund' word, maar anders is de kans helaas zo goed als 0.
Huidige mogelijkheden:
Ik ben er niet echt van op de hoogte, maar het is blijkbaar mogelijk om Gentoo en/of Ubuntu te draaien, gaandeweg zie ik wel wat ik ga doen.
Uiteraard zijn er nog veel meer opties maar die zijn met name gericht op het spelen van games vanaf de HDD.
Het gebruik van grote (2.5" of 3.5") SATA HDD's is mogelijk, 1TB werkt iig.
De plannen (In willekeurige volgorde):
- Het stiller maken van deze luidruchtige console, in hoeverre dat gaat lukken zonder het geheel in een andere kast te stoppen of m.b.v. waterkoeling o.i.d. zie ik nog wel.
- Aanpassen/spuiten van de behuizing, niet voor de mooiigheid maar omdat het kan.
- Een schakelaar bouwen voor het gebruik van 2 HDD's, interferentie is een potentieel probleem, dus of dit gaat lukken is nog de vraag, maar ik heb iemand anders beloofd om het te proberen.
Mij lijkt het ook makkelijk om te kunnen schakelen tussen 2 HDD's om het e.e.a. uit te proberen zonder een werkende installatie om zeep te helpen of door het constant wisselen van HDD's. - Kleuren van de verlichting veranderen, ook niet voor de mooiigheid maar omdat het kan (OK, toegegeven ik geef de voorkeur aan rood of blauw i.p.v. groen).
- Een manier vinden om aan te geven wanneer er zich een CD/DVD in de DVD-ROM bevindt.
- Mogelijk nog wat onzinnige toeters en bellen, wederom niet voor de mooiigheid maar omdat het kan.
Het zal voorlopig geen serieus project zijn, in de zin van een serieuze bron, gezien de beperkte mogelijkheden die er op het ogenblik zijn, mogelijk (en hopelijk) veranderd dit in de nabije toekomst.
Vragen:
Vragen staat vrij, maar of ik in dit topic tekst en uitleg zal geven is vraag 2.
Uiteraard heb ik zelf ook vragen waarvan ik het antwoord misschien al weet of waarop ik het antwoord redelijk simpel kan vinden, op het ogenblik heb ik iig een paar vragen waar ik zelf nog even naar moet kijken/onderzoek naar moet doen.
Maar er zijn ook vragen waarbij ideeën/suggesties van anderen van harte welkom zijn.
Vraag 1:
Hoe kan ik het makkelijkste de female header zoals op onderstaande foto los krijgen?
Let wel, het is een 2x44 polige header op een dubbelzijdige print, ik kan 'm inkorten waardoor het iets makkelijker word, maar het blijft volgens mij lastig. Zelf dacht ik eraan om 'm eerst in te korten (2x7 pins), voldoende tin aan 1 zijde toevoegen en dan de header iets buigen zodat de pootjes los komen van de PCB?
Vraag 2:
Detectie van een CD/DVD.
Zelf dacht ik aan een lichtsluis omdat het volgens mij de meest betrouwbare optie is zonder uit te pluizen hoe de DVD-ROM werkt (Way out of my league), maar misschien heeft iemand een ander/beter idee?
Vraag 3:
Weergave van de aanwezigheid van een CD/DVD.
Ik wil het frontje van de DVD-ROM namaken van plexiglas of gieten met kunsthars (niet zo'n groot probleem), maar ik wil het frontje op de een of andere manier verlicht hebben en op het frontje moet weergegeven worden of er een CD/DVD in zit.
Nu ben ik in het verleden al met een soortgelijk iets bezig geweest en heb daarvoor het koper van een PCB gebrand (Verre van gezond) en had het idee om de sleepcontacten uit een potmeter te gebruiken.
Nu vraag ik me af of er geen makkelijkere/betere methodes zijn? Ik meen ooit weleens koperfolie met plak zijde gezien te hebben, ook vraag ik me af of er goede/betere sleepcontacten zijn die b.v. voor dergelijke doeleinden bedoeld zijn.
Sleepcontacten die op autootjes van een racebaan gebruikt worden zijn iig veel te groot.
Voortgang:
Op het ogenblik ligt het er zo bij: Een Nyko Intercooler gekocht voor de connectors zodat ik met name de stroom van de 5Vsb (5V Stand By) lijn kan meten, ik meen dat voor alle 3 voedingen die er nu zijn (203W, 175W en 150W) het maximum 1A is op de 5Vsb lijn, niet bijster veel dus, maar het meten daarvan is dus belangrijk voor het gebruik van de HDD schakelaar, dit wil ik namelijk doen m.b.v. een microswitch en een aantal relais zodat je geen schakelaar om hoeft te zetten.
Een andere optie is er volgens mij niet omdat je anders met interferentie/vergissing/lompe schakelaar zit. 2 70mm fanguards besteld en ontvangen, helaas zit er naar mijn idee iets teveel verschil in, dus heb ik 2 nieuwe besteld (F*** wat zijn die dingen duur). De bedoeling is om die aan de achterkant op de kast te lassen, het geperforeerde gedeelte in het metalen chassis en de plastic kap zal verwijderd worden en de nodige gaatjes in de kap zullen dicht gemaakt worden met glasvezel/plamuur.
OK, er is geen hond die het ziet/er naar kijkt, maar ik ben in zekere zin een perfectionist...alleen als ik iets afmaak (Dat is zeker niet altijd het geval).
Het is nog even wachten op een aantal onderdelen, en ik moet nog het e.e.a. bestellen, maar dat doe ik zodra ik weet dat de HDD schakelaar werkt....of misschien ook niet, de HDD die ik wil gebruiken word sowieso extern....maar als ik het ondertussen verpruts dan hebben die onderdelen ook geen nut natuurlijk.