Anglica: semi-aktief systeem met coax en subwoofer

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Dat is inderdaad erg mooi Rho.
Je vriendin heeft een goeie smaak :) .

Dan zou ik mdf gebruiken, werkt erg lekker dat spul.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, MDF is makkelijker bewerkbaar dan multiplex, maar ik denk dat multiplex meer stevigheid biedt. MDF zou wel eens betere dempende eigenschappen kunnen hebben.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wegens teveel drukte in m'n privé leven en ook (zeker) professioneel zal er de komende weken waarschijnlijk niet veel aan de speakers gewerkt worden.
De afgelopen weken heb ik er ook al geen tijd voor gehad.

Af en toe spelen de coaxen nog in de plankjes waar ik ze heb ingeschoefd. Dat laat nog steeds het beste vermoeden voor het eindresultaat. :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nog steeds niks verder kunnen werken. :(

Ik denk dat ik het design een stuk eenvoudiger ga maken.
De drivers en een aantal filteronderdelen liggen hier al klaar, dus het zou zonde zijn om er niks mee te doen.

M'n vriendin had al een ideetje. Misschien dat ik daar de komende weken af en toe toch aan kan werken. :)

Een kijkje op de site van 41Hz zal ook nuttig wezen. Ik moet namelijk nog de juiste amp voor de Visatons vinden.
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

als je kijkt op de visaton site, zie je wel dat hij tog een aardig grafiekje heeft en dat ook nog is in een 39 liter basreflex kistje.
maar ik heb ook ff de TIW 200 xs zitten simuleren en er komt totaal wat anders uit dan wat visaton opgeeft, voor mij een vraag.....

mvg

Steven
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Rho, als je een filter voor die W6 nodig hebt, ik heb voor deze driver al een filter ontworpen (beter dan dat van K&T). Je moet natuurlijk wel zorgen dat de baffle even breed is (ok, 1 of 2 cm maakt niet uit.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Die TIW simuleert inderdaad erg vreemd als je de BoxSim resultaten vergelijkt met wat K&T, HH e.a. laten zien met die driver.

Ik dacht 'm een ruime behuizing te geven en 'm toch 50liter lucht te gunnen.

Ik ben erg benieuwd naar je filter voor de coax, arjank. (en naar de breedte van de baffle van jouw speaker natuurlijk)
Het filter uit de K&T wou ik als basis gebruiken en aanpassen op mijn baffle. (omdat ik breder ga) Ik denk een baffle breedte van zo'n 25cm te gebruiken. Daar past de TIW netjes in en ik kan de drivers aan de achterzijde langs alle kanten redelijk wat ademruimte geven. Daarbij beperkt het de diepte en hoogte van de speaker een beetje, wat beter in de smaak valt bij de wederhelft (en mezelf eigenlijk ook).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
Die TIW simuleert inderdaad erg vreemd als je de BoxSim resultaten vergelijkt met wat K&T, HH e.a. laten zien met die driver.
in de database van BoxSim zitten toch de echte meetgegevens van Visaton? die hebben echt een state of the art meetruimte, die metingen zou ik an sich dus wel vertrouwen. wat wel zou kunnen is dat er wat veranderd is aan de driver, ondanks de zelfde naam :?: zo is bv de MHT12 tweeter ook ergens een paar jaar geleden veranderd maar de naam niet.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

De TIW is inderdaad veranderd. De surround is vervangen omdat de eerste versie problemen gaf bij grote excursie. Dat heeft de parameters ook veranderd. (wat logisch is)
Ik zou de aller nieuwste versie moeten hebben en ik denk ook dat die gegevens in BoxSim zitten. Toch krijg ik, zelfs in 50liter, niet echt een lage F3 in een BR. Toch zeker niet diezelfde resultaten als de bekende blaadjes etaleren. En de efficiëntie is ook niet wat men daar aangeeft.
Als ik een laag x-over punt neem zakt die tot onder de 80dB.
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

ja oke maar eum de naam is wel iets veranderd hoor.

de oudere versie heet: TIW 200
nieuwe versie: TIW 200 xs

mvg

Steven
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Jaja, dat weet ik. De TIW200XS had in de eerste reeks die problemen met de surround en ik heb een set nieuwe gekregen die dat probleem niet hebben. Dus nog steeds de TIW200XS.

Ondertussen kan ik niet kiezen ... AMP5, AMP10 of AMP10-BASIC....

Op zich zou ik voor de AMP10 willen gaan maar vind het jammer dat die geen relais heeft op de uitgang.
Zou ik die 4 x 10.000µF echt nodig hebben of denken jullie dat 2 x 10.000µF wel zal volstaan voor de amp in bridged mode.
Ik wil dus 1 exemplaar per woofer zetten.

En dan moet ik dus nog een ringkern kiezen voor die ampjes. Maar daarvoor zal ik het forum van 41Hz eens uitpluizen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, dan mss toch maar zelf meten? of Visaton mailen...

ik zal morgen (als ik er aan denk) eens wat vragen op de beurs in Gelsenkirchen, het zou me verbazen als er niet 1 of 2 ontwerpen met de TIW200XS te beluisteren zijn
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

dan vraag ik me tog af hoe die jongens van visaton het toch voorelkaar krijgen om die TIW 200 xs in 39 liter tot 25hz kan laten spelen.

ik zou dan gewoon even visaton mailen en vragen of die parameters wel degelijk kloppen.

mvg

Steven
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Visaton mailen... Je kan net zo goed uitleg vragen aan je oma.
Bass-boost..heu... leg eens uit, wat bedoel je????

Ik heb weken over en weer gemaild gewoon om een antwoord op de vraag te krijgen: Kan je met BoxSim ook bass-boost simuleren en zo ja, hoe doe je dat dan?

Ik heb het opgegeven toen ik bij de 5de mail nog steeds de indruk had dat de man aan de andere kant geen idee had wat bass-boost betekent.

Zeer vriendelijk en de wil om behulpzaam te zijn is super, maar compleet onbekwaam.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

taal mss een probleem? of had je in t Duits gemeeld?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nee Engels. Maar ik vind het erbarmelijk dat een internationale firma enkel correct in de eigen landstaal kan communiceren.
Bij Melexis hebben we afdelingen in o.a. Duitsland, Bulgarije en Oekraïne. Als daar mensen niet in het Engels kunnen communiceren krijgen ze les. En dat is dan nog maar puur voor interne communicatie.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Als ik met de online calculator van Linearteam effe controleer geven zij een ideaal volume voor de TIW200XS van bijna 80 liter, gepoort naar 26Hz.

Bij Visaton steken ze hem in 40 liter. :?:

Ik had zelf gedacht aan 50 liter, gepoort naar 28Hz... of 32Hz voor iets meer rendement en iets minder diepgang. Met dan later wat boost in het echte sub-laag is dat misschien de betere keuze?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Mijn vriendin opteert voor een ronde poort ipv van een slot-poort. Ik moet het design dus weer aanpassen.
Eigenlijk vind ik dat ook mooier. :lol:

Bij Visaton gebruiken ze de BR25.50 in hun subje met de TIW200XS.
Mijn kast wordt 10liter groter, dus de lengte zou moeten volstaan voor een goeie afstemming.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Effe checken bij de mannen van Linearteam zegt dat ik dan op een tuning van 31,3Hz uit kom, met die Visaton BR buisjes.
Dat zou misschien nog niet zo slecht zijn. Dan kan ik de bass-boost lekker laag inzetten om een erg laag -3dB punt te creëren en ik hou ietsje meer rendement over.

Heeft hier iemand bedenkingen bij?
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

ik had ergens gelezen dat die 25hz in die T20.39 kist bij -10dB pas is.
dus alles klopt wel degelijk

mvg

Steven
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja klopt. Die zit bij 25Hz op -10dB volgens de site van Visaton.

Als ik 'm 25% extra lucht geef en dezelfde poort gebruik zou dat toch iets moeten zakken (dat -10dB punt). Met wat extra bass-boost zou het -3dB-punt toch laag genoeg moeten komen om wat DVD-tjes te kijken.

Als ik op de grafiek in K+T 4/2008 kijk, lijkt mij het -3dB punt op zo'n 35Hz te liggen. Toch niet echt zo heel erg laag.
Met boost ligt die wel zo'n 10Hz lager.

edit: Misschien ga ik dan toch weer voor het Intertechnik exemplaar. Ik denk de demping ook daar te halen. Moet alleen nog een handige webschop vinden die hun spullen verkoopt.
Vooral Bondum800 lijkt me interessant om weer te gebruiken.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb weer wat verder gezocht i.v.m. de toepassing van de Visaton.
Volgens HH (2/2007) hoort de TIW200XS thuis in een 65L behuizing om zijn volle potentieel aan sub-bass te benutten. Ze hebben hem voor de Lady Like in een 46L BR gestoken en compenseren dan via de Hypex4.0 zodat ze dezelfde prestaties krijgen als een niet gecompenseerde in een 65L behuizing.

Het lijkt er dus op dat ik met mijn AMP10B en Reckhorn B1 dan wel goed zit.

Als ik de poort-lengte en -diameter, uit het design van HH, terug kan rekenen naar mijn design heb ik een zeer goed idee welke poort-afstemming ik best gebruik.

Dat komt dus wel goed. :D
Gesloten