Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door bartsegers »

Mphus schreef:
Heb net nog een stukje opgepoetst met korrel 1000 (nat) en vervolgens met een polijstdoek er overheen (zoals sjons beschreef), werd een doffe boel :(.
Een laklaag kun je rustig opschuren met korrel 1000, of hoger.
Daarna polijsten met een doekje, zal nooit werken.

Ook polijsten is feitelijk schuren namelijk. dit doe je machinaal (of met de hand) maar uiteraard wel met een polijstmiddel.
Commandant 4, 5 bijvoorbeeld of elk ander middel. (heb zelf nog polijstmiddellen van System 123 en meguiars)


zonder polijstmiddel kun je poetsen tot je een ons weegt, dat werkt niet.
Beste ervaring heb ik met machinaal poetsen met m4/5 met een middelharde poetspad (oranje Kraus pad)
Daarna uitpolijsten met echte zachte polijstpad.

Je hebt redelijk kleine kasten dus je kunt met niet heel veel inspanning een topresultaat verkrijgen.
Ook hier geld, de basis moet goed zijn, dus je laklagen(3-4) en je ondergrond moeten glad en hard zijn.
Dan kun je alles polijsten!

Succes, en ze zijn de moeite zeker waard.
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Mphus »

Bedankt bartsegers,

Had ik natuurlijk niet aan gedacht polijst middel (schaam :oops:)

Ik heb gister nog een keer gevuld met lak vulmiddel, en laat in de avond nog een keer gespoten in plaats van gelakt met de roller. Het resultaat is al een stuk beter (voor zo ver dat nat te zien was). Het is alleen erg lastig om te zien wat je nog moet vullen als je geschuurd hebt. Na de lak laag zag ik nog 1 a 2 plekjes die waarschijnlijk niet weg gaan met lakken. Dus volgend weekend waarschijnlijk nog een keertje vullen en vervolgens nog een laag met de roller (dekt beter).

Daarna nog wat lagen met de spuitbus. en natuurlijk polijsten met een polijst middel!

groeten Daan
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Mphus »

een kleine update:

Inmiddels twee lagen lak verder en een plamuur laag dat maakt totaal:
1x grondlaag
3x plamuur
2x rol lak
3x spuit lak

Het resultaat begint eindelijk ergens op te lijken. ze zijn nu behoorlijk glad en er zitten geen hobbels of putjes meer in.

ik denk nog twee spuit lak lagen en dan nog polijsten.

Groeten Daan
Bijlagen
P6200182.JPG
P6200184.JPG
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Mphus »

Zo, na het spuiten de vorige keer was moest ik meteen terug naar Eindhoven en kon dus het resultaat niet zien.

Vanmorgen terug en het resultaat ziet er bemoedigend uit, zelfs beter als ik verwacht had (op de foto's lijkt het wat minder te glanzen). Ik heb in middels commandant 3 en 5 aangeschaft (gezien de positieve reacties op dit forum) om het eindresultaat te verbeteren.

net nog een nieuwe laag lak er op gedaan, te veel, gevolg de lak is gaan lopen aan een kant, dat moet ik er dus even uitschuren :oops: :? (ik word ongeduldig denk ik)


groeten Daan
Bijlagen
het resultaat tot nu toe 1-2
het resultaat tot nu toe 1-2
het resultaat tot nu toe 2-2
het resultaat tot nu toe 2-2
Het polijst middel
Het polijst middel
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door SARK »

Mphus schreef:
net nog een nieuwe laag lak er op gedaan, te veel, gevolg de lak is gaan lopen aan een kant, dat moet ik er dus even uitschuren :oops: :? (ik word ongeduldig denk ik)
Patience grasshopper :wink:
Bijlagen
PatienceGrasshopper.jpg
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Mphus »

geduld ja....

ik heb nu net even gepoetst met commandant 3 en ik krijg er krassen in die ik er met 5 niet meer uit krijg (zie foto 2), word de lak een beetje dof heb ik het gevoel, ook na wax'en met turtle wax.

alleen met commandant 5 maakt het ook een beetje dof :( .

heeft iemand hier ervaring mee? of weet iemand wat ik het beste kan doen; commandant 3 overslaan?

ik hoor het graag, en iedere tip is welkom

Groeten Daan
Bijlagen
voor het polijsten
voor het polijsten
na het polijsten en wax'en 1-2, kringen te zien van commandant 3
na het polijsten en wax'en 1-2, kringen te zien van commandant 3
na het polijsten en wax'en 2-2
na het polijsten en wax'en 2-2
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door b_force »

Voor echt bling bling hoogglans zwart moet je Commadant 4 hebben.
Belangrijk is ook de stappen ervoor met heel fijn schuurpapier.

Zwart is sowieso een ramp om te doen.
Frankystein
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 02 jul 2007, 16:57
Locatie: Breda

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Frankystein »

Hoi Mphus,

Hoe lang heb je de lak laten drogen voordat je bent gaan polijsten?
De lak moet echt helemaal hard zijn voordat het polijsten werkt. Dit is vaak ook langer dan de droogtijd op de verpakking van de lak....
Misschien verklaard dat dat je lak dof wordt na de commandant??????

Het is hoe dan ook een monnikenwerk, maar het resultaat zal fraai zijn...

Succes!
Gr Frank
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Wowly »

pcies, het eerste wat ik dact. De lak moet echt lang (2 weken soms) uitdrogen voordat je hem kun polijsten
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Mphus »

Dat kan het zeker zijn geweest die lak was net(-niet) een dagje droog (droog tijd wat op de spuitbus stond!).

Polijsten kan ik ook in mijn studio in Eindhoven doen. Dus het plan is nu als volgt. Ik heb ze net nog een keer gelakt.

Morgen stop ik de driver er in en ga ik ze laten (in)spelen, wil ze nu wel erg graag horen. Over een weekje of twee probeer ik het uit op de onderkant van de een luidspreker.

Ik moet zeggen dat het resultaat nu zonder polijsten ook al erg fraai is.

Hartelijk bedankt Frank, Wowly en B_force.

Groeten Daan,

PS misschien een kleine tip, als je handschoenen gebruikt bij het spuiten/lakken zorg er dan voor dat als ze allergie vrij zijn (dus geen latex bevatten) je uit de buurt van terpentine blijft. Als je namelijk dan je geschuurde oppervlak vastpakt tast de gesmolten handschoen de geschuurde lak aan en dit schuur je er niet zo maar uit (gister zelf mee gemaakt)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door SARK »

Mphus schreef:
PS misschien een kleine tip, als je handschoenen gebruikt bij het spuiten/lakken zorg er dan voor dat als ze allergie vrij zijn (dus geen latex bevatten) je uit de buurt van terpentine blijft. Als je namelijk dan je geschuurde oppervlak vastpakt tast de gesmolten handschoen de geschuurde lak aan en dit schuur je er niet zo maar uit (gister zelf mee gemaakt)
Misschien wel een leuke voor in WIE DURFT ...
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

(bijna)KLAAR

Bericht door Mphus »

Zo, ze staan te spelen.

In beide zit 18 gram engelen haar. Ik moet zeggen dat ik blij verrast was met hoe ze klinken :mrgreen:, het laag mis je een beetje, maar er is meer als ik had verwacht (en bied perspectief voor een nieuw project in de toekomst).

Maar ik moet zeggen dat ik het hoog en het midden beter vind klinken met meer detail als dan dat van mijn vloer staanders, al met al ben ik zeer tevreden over mijn eerste build.

Over het uiterlijk minder, ik ga ze over een week of twee nog polijsten en ik hoop dat dat de meeste oneffenheden (hele kleine die er nog in zitten, beetje spuit nevel, stofje etc.) en de nieuwe WIE DURFT (iets met inpak foam en lak die net 24 uur droog is) er uit te halen en ze een heel mooi glans je te geven.

Ik wil ook iedereen bedanken die geholpen heeft met het voorzien van de brood nodige tips en informatie. Ik ben blij dat ik begonnen ben met deze luidsprekers/CT kit, heb veel geleerd dat ik mee kan nemen in toekomstige projecten.

Vriendelijke groeten
Daan

PS: ik zal foto's posten als ze gepolijst zijn.
Bijlagen
100_1210.JPG
100_1206.JPG
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Mphus »

Op het aangeboden deel van dit forum word TA2024 versterker aangeboden. Zou dat wat zijn voor mijn CT-222?

En waar zou men een 12 volt voeding zonder fan kunnen vinden?

Ik hoor het graag!

groeten Daan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door b_force »

Beetje dubbelposten, ik reageer net op je andere bericht :lol:

Ja, zal prima werken met die CT-222

Je kunt zelf een voeding maken met een trafo, of een Meanwell voeding (oid) kopen.
Zoiets kun je bij diverse elektronica zaken vinden of via Ebay
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Mphus »

Sorry B_force maar dacht dat dat het effectiefst was.

Okej, maar hoe regel je het volume met zo'n versterker? vanuit de PC? of zit er ook een volume regelaar op de versterker.

Groeten Daan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door b_force »

Dat kun je vanuit de pc doen, maar ik raad aan om ook een (stereo) potmeter te gebruiken.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door bartsegers »

Waarmee heb je commandant aangebracht?
Met 't handje, of machinaal met polijstmachine en bijbehorende pads?

Laat alles nu eerst maar eens 2 weken uitharden. met zoveel lagen kort achter elkaar is polijsten gedoemd te mislukken.
Geduld!

Dan machinaal/handmatig opschuren tot korrel 1200 (nat) en dan p;olijsten met goede machine.

Helaas is dit de enige manier om echt goed resultaat te krijgen.
Doe je het anders blijf je altijd met iets zitten, en dat is nog zuurder!
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Mphus »

Okej, Okej.... :-k


Ik heb gepolijst met de hand. Met een polijst doek. Wat zou een juiste pad zijn voor met de hand te doen in tegenstelling tot een polijst doek? Machinaal polijsten is niet echt een optie, gezien ik niet zo'n machine heb.

Maar is commandant 3 niet een soort heel fijn schuurmiddel? Is dat geen goede vervanger voor opschuren tot korrel 1200 nat?

Het is niet vervelend bedoeld dat ik iets anders voor stel maar ik moet het doen met de middelen die ik heb en ik hoor/lees veel verschillende methoden die voor verschillende individuen tot een goed resultaat lijden.

Teven is dit mijn eerste keer (vandaar misschien ook het geduld probleempje, als staat er dat je de lak na 24 uur kunt herspuiten) en probeer ik door schade en schande wijzer te worden en door alle verhalen het bos nog te zien (om spreekwoordelijk te blijven :lol: )

Maar in ieder geval bedankt voor je reactie iedere tip is welkom. Het even met rust laten zat ook al in de planning.


groeten Daan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door b_force »

Met commadant 3 4 krijg je juist bling bling :wink:
Zeker voor hoogglans is die beter dan andere versies.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door bartsegers »

Die mening deel ik ook.

Het machinaal polijsten is pas echt polijsten. Met de hand en een schapenvachtje werkt niet.
Je wilt namelijk dat de commandant deeltjes van grof naar fijn worden geschuurd.
Juist door deze "abrasive" eigenschap zorgt ervoor dat de schuurkorrles kleiner worden en dat polijst juist zo goed.
Met de hand heb je te weinig power om dat voor elkaar te krijgen.


investeren in een machine is dus raadzaam, en dat kost echt niet veel. (50€ nieuw)
http://www.denoclean.nl/site/html/viewp ... 0&prod=194

Daarbij neem je dan een pad die erop past van bijv. 80 mm. Goede pads koop je van oa. Kraus.
http://www.allshine.nl/polijstpads_en_toebehoren.html

haal een oranje en zwarte. Oranje voor eerste polijstbewerking na het schuurwerk, en een zwarte voor de laatste handeling.
Het is ff een investering, maar je hebt er echt veel plezier van!
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Mphus »

Ik kan misschien wel een machine lenen van een kennis, ik snap wat je bedoeld met abrasive eigenschappen.

Er is nu nog tijd om over het een en ander na te denken. Gezien ik er toch niet aan toe kom de komende weken.

Bedankt
Daan

PS: vind ze steeds mooier klinken!

Edit: typo
Laatst gewijzigd door Mphus op wo 30 jun 2010, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door bartsegers »

Ook dat is belangrijk :D
stilo
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 jul 2010, 22:49

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door stilo »

hallo daan
ik wil deze speakers ook bouwen maar heb nog een bouwplan van het filter nodig
zou je deze kunnen posten?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door SARK »

Filter voor de CT 222.
Bijlagen
Weiche CT 222.png
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Mphus »

SARK was me voor!

@ stilo
Ik kan ze echt aanraden ze Klinken erg goed. Wat dat kleine drivertje wel niet kan presteren (klinkt beter als mijn vloerstaanders!, laag niet natuurlijk).

als je nog vragen hebt of iets wilt weten hoor ik het wel!

succes met bouwen en ga je bouw verslag volgen (neem aan dat je dat hier gaat posten!?)

groeten Daan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”