SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bakmeel
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:22
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door bakmeel »

Foto's!!! 8)
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Tom Magchielse »

Je hebt toch niet echt ongelijke BR pijpjes gebruikt? Daar zou ik geen goede reden voor kunnen verzinnen.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

Tja, ze verschillen de door de ontwerper voorgeschreven 10 mm. Ik heb met kartonnen inzetbuisjes gekeken wat het effect is van twee gelijke lengtes, maar zo komtie toch echt ietsie meer in balans.

Theoretische verklaring mag je bij de specialisten vragen. Daar houd ik me niet meer mee bezig.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door TH0M »

Heb je al 2 spelende nu? Of duurd dat nog een paar maandjes :)

Ziet er wel erg mooi uit, met dat fineer!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door b_force »

Ik zit nu al de hele ochtend na te denken hoe je zoiets theoretisch kunt zien, met twee verschillende BR lengtes. :roll:
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door simon »

Ik heb er ook een tijd over na zitten denken. Maar ik denk dat het ongeveer net zo werkt als wanneer men Helmholtz resonators gebruikt voor geluidsisolatie. Ze maken dan bv een plafond met daaronder een laag lucht en dan een plaat met daarin gaten. Deze gaten (of sleuven) fungeren dan als 'BR'-pijp en het volume tussen de plaat en het plafond wordt 'verdeeld' door de verschillende poorten.

Ik denk dat je zo ook deze kast zou kunnen simuleren, als 2 volume's (waarschijnlijk niet gelijk) met 2 verschillende poorten. Waardoor je dus 2 afstemfrequenties hebt. Dus in plaats van 1 afstemfrequentie 2x krijg je een bredere 'BR'-piek met een lager SPL.

Het is misschien allemaal wat vaag verwoord, maar ik kan eventueel wat plaatjes posten als daar behoefte aan is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door b_force »

Nou dan snap ik het nog wel, maar volgens mij hebben we het hier dus over 1 (gedeeld) volume.
Dat maakt het allemaal wat ingewikkelder omdat er dan direct interactie is tussen de BR's.
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door simon »

In het dictaat waaruit ik nu studeer wordt verteld dat de poorten geen interactie voelen van de ander maar dat ze gewoon simpelweg het volume verdelen. Ik kan me voorstellen dat die interactie er wel is, maar zo klein effect heeft dat het daarom verwaarloosd wordt?!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door b_force »

Als je het over een paar cm hebt wel natuurlijk, daar maak ik me ook niet druk om.
Maar "stel" (ja daar gaan we al :lol: ) we hebben er een van 10cm en een van 30cm.
Dan kan ik me zo voorstellen dat er toch het een en ander "gaat gebeuren".
Denk dat we even terug moeten naar het theoretisch (en regeltechnisch) model.


Iemand die TU Natuurkunde doet heeft zoiets natuurlijk allang zien voorbijkomen :lol:
Maakt niet uit, we komen er wel achter :D 8)
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door simon »

Tja, sowieso verandert een BR-poort weinig aan het volume. MAW een korte of lange pijp, de invloed die ze op elkaar uitoefenen is, denk ik, klein.

Maar goed genoeg offtopic. Ik zal het nog wel even aan mijn docent vragen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door b_force »

simon schreef:
Tja, sowieso verandert een BR-poort weinig aan het volume. MAW een korte of lange pijp, de invloed die ze op elkaar uitoefenen is, denk ik, klein.

Maar goed genoeg offtopic. Ik zal het nog wel even aan mijn docent vragen.
Volume daar zitten we niet aan.We bekijken eerst even alles puur ideaal gezien.
Over het algemeen is mechanische interactie altijd vrij groot en complex.

Ik probeer een schematische weergave (regeltechnisch oid) voor me te zien, maar dat is erg lastig.
Ik neem aan dat de systemen parallel staan en niet in serie?

Vraag het maar eens aan je docent, leuke binnenkomer :lol:
(mijn docenten zuchten altijd al als ik weer binnenkom met mijn moeilijke vragen :lol: )

Wellicht zoiets:
http://dx.doi.org/10.1121/1.1394741


Als Merijn het niet erg vind kunnen we verder gaan in zijn topic, anders gaan we vrolijk ergens anders verder :)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

Ow ik vind het eigenlijk zeeer leerzaam hoor, ga gerust door ;)

Maareh, THOM had gelijk want pas vandaag witte rook:

Nummer twee is spelend!!! (Ben ik blij dat ik een jaar lang mij heb ingehouden en de eerste slechts enkel ter demo voor een nummertje af en toe heb gespeeld)

Foto volgt!

Voor nu: WHOOOHOOO :D :D :D

(al moet het frontje nog even een laagje antraciet lak of 2)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

En het foto'tje van de rommelige testopstelling ;)
Bijlagen
DSC_0327a.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door AatV »

Die testomgeving doet anders best gezellig aan, met die jaren 60/70 retro gordijnen 8) en is dat een (retro) gele fiat 500?
Alle gekheid op een stokje, die luidsprekers zien er niet verkeerd uit.

groeten,
AatV
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

Jup, tis een 500... Ben redelijk retro geloof ik =P~
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door b_force »

Ik zie ook niet wat er rommelig aan is eigenlijk.
Vind het wel knus 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Wowly »

Haha dat is ook wat ík dacht. Je zegt overigens "whoohoo!", mag je dat specificeren? Jubelverhalen ben ik dól op!

jan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door hannesie »

Porcino schreef:
Jup, tis een 500... Ben redelijk retro geloof ik =P~
Jawel, echt wel retro, ik zie nog een draaitafel :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door wouter »

Die meridian zal er geen rommetje van maken i.i.g.

Top speakers qua looks, prachtig!!
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

hannesie schreef:
Porcino schreef:
Jup, tis een 500... Ben redelijk retro geloof ik =P~
Jawel, echt wel retro, ik zie nog een draaitafel :lol:
We gaan niet schelden he ;-) die draaitafel is mijn trots en troetelkindje: Transrotortje met Lyra Dorian (zie de avatar...). Ik heb nog het geloof dat mijn beste bron de DT is. Digitale bronnen hebben mij nog nooit in een direct vergelijk kunnen overtuigen. Wat me wel heeft overtuigd zijn de databases er achter: man wat is het tof om met bijv. een Sooloos door de muziek te dwalen. Dus wellicht toch binnenkort in dit theater :-$
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

wouter schreef:
Die meridian zal er geen rommetje van maken i.i.g.

Top speakers qua looks, prachtig!!
:-$... Bedankt! Vind ze ook super mooi...
(waar 6 jaar vrijgezel zijn wel niet goed voor is, nu met overigens meer dan welkome vriendin/huisgenoote overigens veel minder geld/tijd over voor dat dure high end spul...)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

Wowly schreef:
Haha dat is ook wat ík dacht. Je zegt overigens "whoohoo!", mag je dat specificeren? Jubelverhalen ben ik dól op!

jan

whooohooo vanwege de startdatum van deze draad Jan... 2 jaar over twee speakers, wel tijd geworden voor een afronding denk ik ;-)

Overigens klinkt het me nu nog een beetje plat... Maar wat wil je, het spul heeft nog nooit gespeeld.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door wouter »

haha,

mocht je in 2020 een thuis bios willen hebben dan mag je dit jaar wel beginnen aan je 7.2 systeem :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door dre »

laat ie het zagen dan? :lol:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

Zagen, neu, ik laat dat MDF in deze vorm groeien ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”