SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Moderator: Beheerdersteam
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Je hebt toch niet echt ongelijke BR pijpjes gebruikt? Daar zou ik geen goede reden voor kunnen verzinnen.
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Tja, ze verschillen de door de ontwerper voorgeschreven 10 mm. Ik heb met kartonnen inzetbuisjes gekeken wat het effect is van twee gelijke lengtes, maar zo komtie toch echt ietsie meer in balans.
Theoretische verklaring mag je bij de specialisten vragen. Daar houd ik me niet meer mee bezig.
Theoretische verklaring mag je bij de specialisten vragen. Daar houd ik me niet meer mee bezig.
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Heb je al 2 spelende nu? Of duurd dat nog een paar maandjes
Ziet er wel erg mooi uit, met dat fineer!
Ziet er wel erg mooi uit, met dat fineer!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Ik zit nu al de hele ochtend na te denken hoe je zoiets theoretisch kunt zien, met twee verschillende BR lengtes. 
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Ik heb er ook een tijd over na zitten denken. Maar ik denk dat het ongeveer net zo werkt als wanneer men Helmholtz resonators gebruikt voor geluidsisolatie. Ze maken dan bv een plafond met daaronder een laag lucht en dan een plaat met daarin gaten. Deze gaten (of sleuven) fungeren dan als 'BR'-pijp en het volume tussen de plaat en het plafond wordt 'verdeeld' door de verschillende poorten.
Ik denk dat je zo ook deze kast zou kunnen simuleren, als 2 volume's (waarschijnlijk niet gelijk) met 2 verschillende poorten. Waardoor je dus 2 afstemfrequenties hebt. Dus in plaats van 1 afstemfrequentie 2x krijg je een bredere 'BR'-piek met een lager SPL.
Het is misschien allemaal wat vaag verwoord, maar ik kan eventueel wat plaatjes posten als daar behoefte aan is.
Ik denk dat je zo ook deze kast zou kunnen simuleren, als 2 volume's (waarschijnlijk niet gelijk) met 2 verschillende poorten. Waardoor je dus 2 afstemfrequenties hebt. Dus in plaats van 1 afstemfrequentie 2x krijg je een bredere 'BR'-piek met een lager SPL.
Het is misschien allemaal wat vaag verwoord, maar ik kan eventueel wat plaatjes posten als daar behoefte aan is.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Nou dan snap ik het nog wel, maar volgens mij hebben we het hier dus over 1 (gedeeld) volume.
Dat maakt het allemaal wat ingewikkelder omdat er dan direct interactie is tussen de BR's.
Dat maakt het allemaal wat ingewikkelder omdat er dan direct interactie is tussen de BR's.
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
In het dictaat waaruit ik nu studeer wordt verteld dat de poorten geen interactie voelen van de ander maar dat ze gewoon simpelweg het volume verdelen. Ik kan me voorstellen dat die interactie er wel is, maar zo klein effect heeft dat het daarom verwaarloosd wordt?!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Als je het over een paar cm hebt wel natuurlijk, daar maak ik me ook niet druk om.
Maar "stel" (ja daar gaan we al
) we hebben er een van 10cm en een van 30cm.
Dan kan ik me zo voorstellen dat er toch het een en ander "gaat gebeuren".
Denk dat we even terug moeten naar het theoretisch (en regeltechnisch) model.
Iemand die TU Natuurkunde doet heeft zoiets natuurlijk allang zien voorbijkomen
Maakt niet uit, we komen er wel achter
Maar "stel" (ja daar gaan we al
Dan kan ik me zo voorstellen dat er toch het een en ander "gaat gebeuren".
Denk dat we even terug moeten naar het theoretisch (en regeltechnisch) model.
Iemand die TU Natuurkunde doet heeft zoiets natuurlijk allang zien voorbijkomen
Maakt niet uit, we komen er wel achter
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Tja, sowieso verandert een BR-poort weinig aan het volume. MAW een korte of lange pijp, de invloed die ze op elkaar uitoefenen is, denk ik, klein.
Maar goed genoeg offtopic. Ik zal het nog wel even aan mijn docent vragen.
Maar goed genoeg offtopic. Ik zal het nog wel even aan mijn docent vragen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Volume daar zitten we niet aan.We bekijken eerst even alles puur ideaal gezien.simon schreef:Tja, sowieso verandert een BR-poort weinig aan het volume. MAW een korte of lange pijp, de invloed die ze op elkaar uitoefenen is, denk ik, klein.
Maar goed genoeg offtopic. Ik zal het nog wel even aan mijn docent vragen.
Over het algemeen is mechanische interactie altijd vrij groot en complex.
Ik probeer een schematische weergave (regeltechnisch oid) voor me te zien, maar dat is erg lastig.
Ik neem aan dat de systemen parallel staan en niet in serie?
Vraag het maar eens aan je docent, leuke binnenkomer
(mijn docenten zuchten altijd al als ik weer binnenkom met mijn moeilijke vragen
Wellicht zoiets:
http://dx.doi.org/10.1121/1.1394741
Als Merijn het niet erg vind kunnen we verder gaan in zijn topic, anders gaan we vrolijk ergens anders verder
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Ow ik vind het eigenlijk zeeer leerzaam hoor, ga gerust door 
Maareh, THOM had gelijk want pas vandaag witte rook:
Nummer twee is spelend!!! (Ben ik blij dat ik een jaar lang mij heb ingehouden en de eerste slechts enkel ter demo voor een nummertje af en toe heb gespeeld)
Foto volgt!
Voor nu: WHOOOHOOO

(al moet het frontje nog even een laagje antraciet lak of 2)
Maareh, THOM had gelijk want pas vandaag witte rook:
Nummer twee is spelend!!! (Ben ik blij dat ik een jaar lang mij heb ingehouden en de eerste slechts enkel ter demo voor een nummertje af en toe heb gespeeld)
Foto volgt!
Voor nu: WHOOOHOOO
(al moet het frontje nog even een laagje antraciet lak of 2)
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Die testomgeving doet anders best gezellig aan, met die jaren 60/70 retro gordijnen
en is dat een (retro) gele fiat 500?
Alle gekheid op een stokje, die luidsprekers zien er niet verkeerd uit.
groeten,
AatV
Alle gekheid op een stokje, die luidsprekers zien er niet verkeerd uit.
groeten,
AatV
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Ik zie ook niet wat er rommelig aan is eigenlijk.
Vind het wel knus
Vind het wel knus
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Haha dat is ook wat ík dacht. Je zegt overigens "whoohoo!", mag je dat specificeren? Jubelverhalen ben ik dól op!
jan
jan
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Jawel, echt wel retro, ik zie nog een draaitafelPorcino schreef:Jup, tis een 500... Ben redelijk retro geloof ik
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Die meridian zal er geen rommetje van maken i.i.g.
Top speakers qua looks, prachtig!!
Top speakers qua looks, prachtig!!
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
We gaan niet schelden hehannesie schreef:Jawel, echt wel retro, ik zie nog een draaitafelPorcino schreef:Jup, tis een 500... Ben redelijk retro geloof ik
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
wouter schreef:Die meridian zal er geen rommetje van maken i.i.g.
Top speakers qua looks, prachtig!!
(waar 6 jaar vrijgezel zijn wel niet goed voor is, nu met overigens meer dan welkome vriendin/huisgenoote overigens veel minder geld/tijd over voor dat dure high end spul...)
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Wowly schreef:Haha dat is ook wat ík dacht. Je zegt overigens "whoohoo!", mag je dat specificeren? Jubelverhalen ben ik dól op!
jan
whooohooo vanwege de startdatum van deze draad Jan... 2 jaar over twee speakers, wel tijd geworden voor een afronding denk ik
Overigens klinkt het me nu nog een beetje plat... Maar wat wil je, het spul heeft nog nooit gespeeld.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
haha,
mocht je in 2020 een thuis bios willen hebben dan mag je dit jaar wel beginnen aan je 7.2 systeem
mocht je in 2020 een thuis bios willen hebben dan mag je dit jaar wel beginnen aan je 7.2 systeem
