B1 Buffer Nr. 2.
Moderator: Beheerdersteam
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
B1 Buffer Nr. 2.
Tijdens de bouw van mijn Firstwatt F5 ben ik ook erg geïnteresseerd geraakt in de B1 buffer. Alles zelfbouw, op de bron na, leek mij wel een hele bevredigende gedachte. Natuurlijk ook voor de heerlijke bezige uurtje, die bij mij ver boven een avondje tv uit gaan. Voor de F5 wacht ik nog op het front, maar als die er is ben ik klaar. Sinds gisteren staat het duo te spelen. Heerlijk. Tijdens de bouw eigelijk vrij snel gedacht om het compromisloos aan te pakken. Direct maar van fijne dingen voorzien. Hier onder vind je de foto's van de bouw.
M.v.g.
Chris
(* EDIT * Tiepvout ferweiderd)
M.v.g.
Chris
(* EDIT * Tiepvout ferweiderd)
Laatst gewijzigd door Boerenterprise op vr 11 jun 2010, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: B1 Buffer Nr. 2.
uh, Op de foto's waar je tussen de condensatoren door S100 & S200 ziet staan....... Ik had niet in de gaten dat daar de schakerlaar tusssen het linker en rechter kanaal moest zitten. Ik heb eigenlijk vanaf het begin af aan mijn eigen fantasie geloofd. "maakt niet uit welke ingang je gebruikt, als je maar een van de twee gebruikt. Dan hoef je ook niet een schakelaar te gebruiken tussen beide". Stiekem wel dus, want ik moest dus voor zowel het linker als rechter kanaal een brugje toevoegen om een "schakelaar" te voorkomen. Heb 'k ja toch niet nodig. Ik moet eerlijk bekennen dat ik Christian om raad heb gevraagd, omdat ik het echt niet wist. Na redelijk langdurig onderzoek, kwam ik er dus achter dat ik de bovengenoemde aanluitingen niet had gebruikt. Ik kon ze ook niet meer zien vanwege de Clarity Cap upgrade. In mijn enthousiasme ben ik wel vergeten om en foto van de brugjes te maken......... die zijn ook wel netjes
M.v.g.
Chris
M.v.g.
Chris
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Hallo Chris,
ziet er goed uit man, heb je dat front zelf gefreest?
Je hebt bijna een probleem, je projecten zijn bijna af

ziet er goed uit man, heb je dat front zelf gefreest?
Je hebt bijna een probleem, je projecten zijn bijna af
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Inderdaad ! Overal mooi krimkousjes gebruikt etc. Super !hannesie schreef:Sodeju, wat bouw jij toch verschrikkelijk netjes.
Pet je af![]()
![]()
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Ik heb nog wel een vraagje na de eerste indruk
Is het wel goed dat de bedrading zo over de Trafo lopen??
Geeft het door inductie geen invloed op het signaal??
Is het wel goed dat de bedrading zo over de Trafo lopen??
Geeft het door inductie geen invloed op het signaal??
Re: B1 Buffer Nr. 2.
heel erg mooi gebouwd. Persoonlijk had ik het mooier gevonden om twee identieke knoppen te gebruiken, maar zo is de functie ervan wel duidelijk.
Over die knoppen gesproken: heb je die zelf gemaakt of ergens gekocht?
Over die knoppen gesproken: heb je die zelf gemaakt of ergens gekocht?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Heel erg netjes opgebouwd, mijn complimenten!
Je had nog kunnen overwegen de keuzeschakelaar rechts en de volumepot links op het front te zetten, scheelde wat in kabellengte en de trafo wat meer naar links. Maar dat doet aan dit resultaat niks af natuurlijk.
Rob.
Je had nog kunnen overwegen de keuzeschakelaar rechts en de volumepot links op het front te zetten, scheelde wat in kabellengte en de trafo wat meer naar links. Maar dat doet aan dit resultaat niks af natuurlijk.
Rob.
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Netjes gemonteerd.
Heb je door geen afgeschermde kabel te gebruiken geen last van brom?
Heb je door geen afgeschermde kabel te gebruiken geen last van brom?
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: B1 Buffer Nr. 2.
@ Gervenja: Het front heb ik inderdaad zelf gefreest. Ik weet niet meer met wie we het er in Breda over gehad hebben, maar ik dacht. Gewoon doen en als het niet lukt, dan koop ik wel een nieuwe. Resultaat was waar ik op gehoopt heb. Ik ben al wel weer aan het rond kijken naar een volgend project, maar ik heb nog twee audio gerelateerde projecten liggen, maar ik MOET eerst twee nachtkastjes maken. Anders krijg ik scheve gezichten hier thuis
@ Hannesie: Ik weet niet hoeveel invloed het heeft op het signaal. Door het formaat van de kast en de manier waarop de keuze schakelaar gemaakt is leek het mij goed genoeg, om de primaire en secundaire kant van de trafo af te schermen dmv gevlochten mantel. Dit is voor de secundaire kant duidelijk zichtbaar. De primaire kant heb ik nog voorzien van een extra stukje krimpkous, om eventuele kant op kortsluiting te verkleinen. Al zou ik zo 1, 2, 3 niet weten waarmee dit zou kunnen. De schakelaar beval 14 aansluitingen, om dit allemaal met afgeschermde kabel te doen neemt wel erg veel ruimte in. Het was nu al een behoorlijk gepriegel en ook al er "vol". Maar in principe gebruik ik wel zo veel mogelijk afgeschermde kabel. Brom heb ik nog niet kunnen waarnemen, dus dat zit wel snor.
@ Daniel: De knoppen zijn gekocht via Ebay. Ik heb de "tools" niet om ze zelf te maken, anders had ik zeker een poging gewaagd. Indardaad vanwege de functie leek mij twee verschillende wel handig. De knopfunctie spreekt voor zich
@ Bertje: Mijn vriendin stelde voor om de volumeknop rechts te doen. Aangezien we rechtshandig zijn leek haar dit een logische. Ik heb netjes ingestemd.
@ MxTheo: Zoals in het stukje van Hannesie beschreven, geen last van brom gelukkig.
M.v.g.
Chris
P.s.: bedankt voor de positieve reacties.
@ Hannesie: Ik weet niet hoeveel invloed het heeft op het signaal. Door het formaat van de kast en de manier waarop de keuze schakelaar gemaakt is leek het mij goed genoeg, om de primaire en secundaire kant van de trafo af te schermen dmv gevlochten mantel. Dit is voor de secundaire kant duidelijk zichtbaar. De primaire kant heb ik nog voorzien van een extra stukje krimpkous, om eventuele kant op kortsluiting te verkleinen. Al zou ik zo 1, 2, 3 niet weten waarmee dit zou kunnen. De schakelaar beval 14 aansluitingen, om dit allemaal met afgeschermde kabel te doen neemt wel erg veel ruimte in. Het was nu al een behoorlijk gepriegel en ook al er "vol". Maar in principe gebruik ik wel zo veel mogelijk afgeschermde kabel. Brom heb ik nog niet kunnen waarnemen, dus dat zit wel snor.
@ Daniel: De knoppen zijn gekocht via Ebay. Ik heb de "tools" niet om ze zelf te maken, anders had ik zeker een poging gewaagd. Indardaad vanwege de functie leek mij twee verschillende wel handig. De knopfunctie spreekt voor zich
@ Bertje: Mijn vriendin stelde voor om de volumeknop rechts te doen. Aangezien we rechtshandig zijn leek haar dit een logische. Ik heb netjes ingestemd.
@ MxTheo: Zoals in het stukje van Hannesie beschreven, geen last van brom gelukkig.
M.v.g.
Chris
P.s.: bedankt voor de positieve reacties.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Bij het aanzetten van de buffer hoor ik en donkere "pof" de woofer maakt dan ook een kleine uitslag. Is hier is voor om dit te voorkomen/ op te lossen?
M.v.g.
Chris
M.v.g.
Chris
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Een inschakelvertraging van een paar seconden met een relais dat de uitgangen naar de GND schakelt ?
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Eerst de B1 aan zetten, voor je de versterker aan zet. In omgekeerde volgorde uitzetten.Boerenterprise schreef:Bij het aanzetten van de buffer hoor ik en donkere "pof" de woofer maakt dan ook een kleine uitslag. Is hier is voor om dit te voorkomen/ op te lossen?
M.v.g.
Chris
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Had hier ook last van. Ik schakel nu de voorversterker aan, die vervolgens met een vertraging de eindversterker inschakeld. Ik heb het zelfs zo uitgebreid dat als de cd speler ook gelijk mee wordt ingeschakeld. 2 voordelen: je hoeft maar op 1 knop te drukken om alles aan te zetten, en je kunt het inschakelen dmv vertragen controleren. Het eenvoudigst is om bv de eindversterker via een relais aan te schakelen; in dat geval is een C over de contacten aan te bevelen, tegen het vonken.Boerenterprise schreef:Bij het aanzetten van de buffer hoor ik en donkere "pof" de woofer maakt dan ook een kleine uitslag. Is hier is voor om dit te voorkomen/ op te lossen?
M.v.g.
Chris
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: B1 Buffer Nr. 2.
hhhmmm...ff een stomme vraagBoerenterprise schreef:Tijdens de bouw van mijn Firstwatt F5 ben ik ook erg geïnteresseerd geraakt in de B1 buffer.
Wat doet zo'n B1 buffer precies? Ik wil graag (na afronding van mijn speakers) de F5 gaan bouwen maar vraag me af wat die B1 voor functie heeft.
ik ben een conventionele geintegreerd sony versterkertje gewend en tast even in het duister hierzo
Zou je me kunnen uitleggen wat de B1 doet en waarom je deze in combi gebruikt met de F5?
Thanks in advance
ps: ik zag je F5 staan in Breda, mooi ding met die gaasvlakken en het zwarte spuitwerk!
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Heel simpel gezegd: een B1 is een volumeregelaar met bronkeuzeschakelaar.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Ah! Grotendeels helder.
De B1 heeft dus meerdere ingangen en 1 uitgang die naar de F5 gaat. De bronkeuze regel je met een inputselector.
Maar waarom heeft die B1 dan óók een volumecontrole als de F5 die ook heeft?
De B1 heeft dus meerdere ingangen en 1 uitgang die naar de F5 gaat. De bronkeuze regel je met een inputselector.
Maar waarom heeft die B1 dan óók een volumecontrole als de F5 die ook heeft?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Het is een buffer met een versterking van 1. Ik heb hem ook in elkaar gefröbeld en het ding maakt het verschil tussen een eindtrap met een potmeter er tussen en een voorversterker. Als je genoeg gain hebt is dit ding een topper!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Nou ja, laat ik het zo zeggen... Maak het ding op een stukje experimenteerprintplaat (dubbele woordwaarde), hou de voeding even op twee 9V batterijen, gebruik GEEN dure onderdelen en ga eens luisteren. Vorgens mij kan je zo'n ding beneden de 3 tientjes in elkaar zetten als je niet te moeilijk wil. Het is de moeite waard.
Re: B1 Buffer Nr. 2.
De F5, zoals Nelson 'm getekend heeft, heeft geen volumecontrole en is puur een eindversterker.MechanicalAnimal schreef:Maar waarom heeft die B1 dan óók een volumecontrole als de F5 die ook heeft?
Het idee van Nelson was om mensen die een uitsluitend een potmetertje voor een eindversterker willen hangen een beter klinkend alternatief te bieden. Alleen een potmeter voor een eindversterker plaatsen heeft wat nadelige effecten m.b.t. in- en uitgangsimpedantie. De B1 is een buffer (versterkt het signaal niet) en heeft een hoge ingangsimpedantie en lage uitgangsimpedantie.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Ik zie dat je vraag (veel beter dan dat ik dat kan) is beantwoord.
Hoezo heeft de F5 volgens jou een potmeter dan?? Die kan je bij die van mij niet gezien hebben.
Het is trouwens gepoedercoat (structuur) en geen verf.
M.v.g.
Chris
Hoezo heeft de F5 volgens jou een potmeter dan?? Die kan je bij die van mij niet gezien hebben.
Het is trouwens gepoedercoat (structuur) en geen verf.
M.v.g.
Chris
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: B1 Buffer Nr. 2.
sorrie voor de highjack Boerenenterprise, vind je deze zijstap vervelend? Zo ja, dan verhuis ik de boel wel even.
bedankt allen! Misschien ben ik de enige met zulke vragen maar ik krijg hier waardevolle informatie.
Als ik het als leek nog even mag resumeren is het dus als volgt:
De F5 is een eindversterker zónder volumeregeling. De F5 kan echter voorzien worden van een potmeter als volumeregeling.
De nadelige invloeden hiervan worden door de bufferwerking van de B1 gecancelled.
De B1 is dus eigenlijk een volumeregeling voor de F5 in een aparte behuizing voorzien van componenten die de electronische “beperkingen” van een potmeter neutraliseren, dit is het uitgelegde “hoge ingangsimpedantie” versus “lage uitgangsimpedantie”-verhaal.
Uiteindelijk heeft de B1 dus de functie van signaalbuffer én die van volumeknop voor de F5?
Wat ik moeilijk vind is het begrijpen van termen als “genoeg gain hebben” en hoe je de F5 harder en zachter kan zetten als de B1 een maximale versterking heeft van 1x. Of staan je drivers al tegen hun Xmax aan bij die maximale 1x versterking?
bedankt allen! Misschien ben ik de enige met zulke vragen maar ik krijg hier waardevolle informatie.
Als ik het als leek nog even mag resumeren is het dus als volgt:
De F5 is een eindversterker zónder volumeregeling. De F5 kan echter voorzien worden van een potmeter als volumeregeling.
De nadelige invloeden hiervan worden door de bufferwerking van de B1 gecancelled.
De B1 is dus eigenlijk een volumeregeling voor de F5 in een aparte behuizing voorzien van componenten die de electronische “beperkingen” van een potmeter neutraliseren, dit is het uitgelegde “hoge ingangsimpedantie” versus “lage uitgangsimpedantie”-verhaal.
Uiteindelijk heeft de B1 dus de functie van signaalbuffer én die van volumeknop voor de F5?
Wat ik moeilijk vind is het begrijpen van termen als “genoeg gain hebben” en hoe je de F5 harder en zachter kan zetten als de B1 een maximale versterking heeft van 1x. Of staan je drivers al tegen hun Xmax aan bij die maximale 1x versterking?
Re: B1 Buffer Nr. 2.
Genoeg gain hebben moet je zo zien: sluit een CD speler rechtstreeks aan op een F5. Speel een CD af. Als dat je niet hard genoeg gaat heb je te weinig gain. Een oplossing kan dan zijn: een andere versterker met meer gain of andere luidsprekers met hoger rendement of beide.
Een F5 gaat met een B1 ervoor gaat nooit harder dan de CD speler rechtstreeks aan de F5. Zachter wel.
Een F5 gaat met een B1 ervoor gaat nooit harder dan de CD speler rechtstreeks aan de F5. Zachter wel.
