Vifa Format

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

Ik heb via iemand van het htforum een setje vifa formats gekocht...eigenlijk puur toeval aangezien ik bij hem een center speaker kon inruilen en zodoende goedkoop aan de vifa's kon komen. Bij aankomst bleek echter dat de hele kast onbruikbaar is geworden...doordat er hardhout is gebruikt is het gaan werken...zitten dus allemaal scheuren in, en op de plek waar de drivers zitten is het hout er gewoon "doorheen" . Maar goed ik heb een redelijke goede deal kunnen maken, zodat ik een nieuwe kast kan bouwen.

Vanavond heb ik van 1 kast de drivers eruit gehaald, bij de andere kast waren de drivers nog niet geplaatst. Doordat het hout is gaan werken zat de tweeter muurvast in de kast. Ik heb hem bij het uithalen de aansluitingen van de ht300d beschadigd..het draadje naar de spoel is geknapt. Nou zou je dit kunnen fixen maar optimaal word het denk ik nooit :( .

Ik denk dus dat ik op zoek ga naar een gebruikte ht300d....ik heb namelijk het originele filter van de vifa format erbij. Eigenlijk vind ik de XT25 ringradiator veel mooier, maar dan moet het filter waarschijnlijk helemaal aangepast worden...

Nu moet er dus een nieuwe kast gebouwd gaan worden...wat heb ik allemaal:

1 x vifa ht300d
2 x vifa mp-130
4 x 21-wp-250
2 x originele vifa format filters
4 x luxe wbt aansluitterminals.
interne bekabeling van mit mh-750 (veels te dikke kabel, maar was destijds behoorlijk prijzig)
2 vifa format kasten die niet meer bruikbaar zijn

Ik zit nog een beetje te twijfelen wat te doen,

- vifa format in oorspronkelijk staat houden, dus een ht300d aanschaffen en de kast op basis van de format houden en afmaken.
- een nieuw ontwerp met bovenstaande units, echter met de xt25 tweeter. Hier moet waarschijnlijk het filter voor aangepast worden...en dat kan ik niet zelf. Dus dat brengt nogal wat kosten met zich mee...

Suggesties zijn welkom! Ik hoor trouwens graag of iemand de vifa premium 33 en formats wel eens met elkaar vergeleken hebben. De Format is een vrij gedateerd model...maar dat is de Vivace ook...en dat vind ik nog steeds een erg mooie speaker.
Bijlagen
IMG_3090.jpg
IMG_3093.jpg
IMG_3098.jpg
IMG_3104.jpg
beschadigingen kast
beschadigingen kast
DSC_0254_web.jpg
DSC_0258_web.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Format

Bericht door dre »

arno!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Vifa Format

Bericht door daniel »

Je zou eens contact op kunnen nemen met Speakerland, wellicht is er een standaardfilter bekend voor de xt25. Dat is er namelijk volgens mij bijvoorbeeld ook voor de Carat.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

dre schreef:
arno!! :mrgreen:
Wie is Arno ?? :)
daniel schreef:
Je zou eens contact op kunnen nemen met Speakerland, wellicht is er een standaardfilter bekend voor de xt25. Dat is er namelijk volgens mij bijvoorbeeld ook voor de Carat.
Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vifa Format

Bericht door Arno »

Zo zie je maar weer. Je kunt niet zomaar massief hout nemen voor een speakerkast.
Laatst gewijzigd door Arno op di 08 jun 2010, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Format

Bericht door dre »

misschien met formica beplakken,binnen en buiten?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vifa Format

Bericht door Arno »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vifa Format

Bericht door Arno »

Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Format

Bericht door dre »

tip van de meester :mrgreen:
persoonlijk ga ik voor de eerste! 8)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

De kasten hebben ongeveer 3 jaar binnen gestaan, maar dat hout is toch echt gaan werken....echt zonde. Vind het model eigenlijk best mooi, lijkt een beetje op de Soup.

Hij is ook al gescheurd op de plek waar de drivers zitten dus...ik denk dat het een hopeloos geval is. In ieder geval een les voor iemand die ook de gedachte heeft om hardhout te gaan gebruiken :lol: .

@jeroen_d Zou je met de vifa formats met een xt25 en aangepast filter op een hoger niveau kunnen spelen dan de vifa vertigo's ? Of is het middengebied niet zo mooi van de MP-130 als je het vergelijkt met de PL18?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Format

Bericht door jeroen_d »

Kwestie van smaak. Je komt dichter in de buurt van het midden van de scanspeak vertigo. Het is wel zaak de 8" woofers goed onder controle te krijgen. Voor je het weet gaat het laag overheersen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Vifa Format

Bericht door Walt »

Ik heb die kasten op HTforum te koop zien staan, wel vreemd dat er daar geen enkele melding werd gemaakt van de scheuren in het hout. Ik meende zelfs gelezen te hebben 'schuurpapiertje erover en klaar'... Persoonlijk vind ik dit soort dingen niet kunnen.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

Tja ik heb een goede deal met Rens kunnen maken, ben er vrij goedkoop aangekomen. Hij had de speakers al een tijdje in de berging staan en had de scheuren niet opgemerkt.

Misschien kan ik nog iemand blij maken met de kasten? Ik weet niet of je hier nog wat mee kunt...ik ga ze in ieder geval niet gebruiken.
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Re: Vifa Format

Bericht door EJH »

Als ik jouw was zou ik toch proberen om die kasten te redden.
Welke houtsoort is het trouwens? Het lijken wel van die meubelpanelen,die zouden eigenlijk niet zo mogen scheuren.
Zeker teveel spanning in de kast,erg jammer. :(
Er is wel spul om die scheuren dicht te maken,ben alleen de naam even kwijt.(ga ik achterheen!)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Vifa Format

Bericht door Martijn H »

vlak schuren en houtfiller? Ik heb dit ook welleens gehad. Bij mij ging het een beetje krom staan ook. Ik haalde de platen los en lijmde ze met bruislijm weer vast met veel druk aan de laag die onder het hardhout zit. Schuren, btje filler en klaar!

Vind de barsten bij jouw speaker niet echt storend. De kier bij de unitinfrezing, boven de wooferrand is vervelender.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vifa Format

Bericht door Arno »

EJH schreef:
Het lijken wel van die meubelpanelen,die zouden eigenlijk niet zo mogen scheuren.
Als je de nerfrichtingen haaks op elkaar zet, zoals hier het geval is bij de verbinding tussen dek en zijden, dan is het eigenlijk niet meer dan normaal dat er scheuren in komen. De zijde kan zo niet vrij uitzetten/krimpen, omdat het dek niet mee beweegt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vifa Format

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
EJH schreef:
Het lijken wel van die meubelpanelen,die zouden eigenlijk niet zo mogen scheuren.
Als je de nerfrichtingen haaks op elkaar zet, zoals hier het geval is bij de verbinding tussen dek en zijden, dan is het eigenlijk niet meer dan normaal dat er scheuren in komen. De zijde kan zo niet vrij uitzetten/krimpen, omdat het dek niet mee beweegt.
maar dat is toch altijd zo? je kan de zijden allemaal wel zo zeten dat de nerven paralel lopen, maar boven en onder zal dan toch t.o.v. 1 set zijkanten haaks er op zitten :roll:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vifa Format

Bericht door Arno »

Henkjan schreef:
Arno schreef:
EJH schreef:
Het lijken wel van die meubelpanelen,die zouden eigenlijk niet zo mogen scheuren.
Als je de nerfrichtingen haaks op elkaar zet, zoals hier het geval is bij de verbinding tussen dek en zijden, dan is het eigenlijk niet meer dan normaal dat er scheuren in komen. De zijde kan zo niet vrij uitzetten/krimpen, omdat het dek niet mee beweegt.
maar dat is toch altijd zo? je kan de zijden allemaal wel zo zeten dat de nerven paralel lopen, maar boven en onder zal dan toch t.o.v. 1 set zijkanten haaks er op zitten :roll:
Precies. Vandaar:
Arno schreef:
Zo zie je maar weer. Je kunt niet zomaar massief hout nemen voor een speakerkast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vifa Format

Bericht door Henkjan »

"niet zomaar"... maar hoe dan wel :?:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vifa Format

Bericht door Arno »

Ik zal eens kijken of ik daar een apart topic over kan openen. Met plaatjes.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Format

Bericht door dre »

plaatjes van de meester! 8)
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Re: Vifa Format

Bericht door EJH »

Wat Arno zegt klopt wel ja , maar zo zijn er nog wel meer dingen die een rol spelen in het wel of niet scheuren van een kast.
Een apart topic over massief hout met ervaringen/tips/trucs en veel ploatjes is wel interessant en leerzaam :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Format

Bericht door dre »

tenslotte willen we allemaal speakers gemaakt van `echt`hout :mrgreen:
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Vifa Format

Bericht door k.p. »

Dat worden dus OB's :lol: .
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Format

Bericht door JeroenGRT »

Ik heb de kasten maar te koop gezet...misschien dat er nog een liefhebber voor komt.
Overigens heb ik contact gehad met Ruud van Speakerland, er is geen standaard filter voor de Vifa Format met XT-25 tweeter. De XT-25 is een heel ander soort tweeter dan de HT-300D. Als je die in de Format wilt gebruiken moet je behoorlijk in het filter ingrijpen, en die aanpassingen die nodig zijn moesten worden uitgezocht. Ook vond Ruud dat het karakter van de XT-25 niet erg past bij dat van de Format. Ook al kreeg je dat technisch goed, de vraag blijft of het systeem dan nog wel klopt.

Dus ik ben nu op zoek naar een HT-300D tweeter...
Gesloten