CARDOBA - cardioide laag met open baffle midhoog

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik had even het idee in mijn hoofd om dmv interferentie (dus dmv uitdovende golven) een extreme piek weg te werken.

Dus als je die piek in tegenfase weet te krijgen, dan heb je er al wat minder last van.

Echter vergeet ik een ding. Die interferentie is wel bepalende vanaf de plek waar je luistert ivm de fase.

i
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je vergeet nog een ding. Die piek is een resonantie. Nu kun je door interferentie die piek een eind vlak trekken. Alleen, wat gebeurt er met een transient na 1 of meer msec? Dan zijn alle frequenties uitgedooft behalve die bij die resonantie. Tenzij je die resonantie door interferentie volledig uitnult, maar dan heb je daar een nul in je respons en dat wil je toch ook niet neem ik aan. Bovendien lukt je dat toch niet in de praktijk, zeker niet onder alle afstraalhoeken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Even terug on-topic maar tegelijkertijd voorlopig einde topic: ik zet CARDOBA in de ijskast. Na langer luisteren vind ik de dipoolbas toch gewoon mooier. Ik denk dat het komt door het kastgeluid van de monopool. Vooral Marieke had problemen met het laag, op het moment dat ik de knoppen op de cardioide stand draaide vond ze het niet meer mooi.

Ik hoop op een betere uitwerking van dit concept door Gerard. Ik heb er zelf op dit moment eigenlijk niet de motivatie voor, ben bang dat het met veel moeite hooguit gelijkwaardig wordt aan dipoolbas.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Heeft dat te maken met het aanspreken van meer resonantiemodes?

Ik onderschrijf je conclusie, ik vind mijn baffle met vleugels veel minder mooi klinken dan mijn baffle zonder vleugels. Met name vanaf 100 Hz lijkt alles dicht te lopen, 1 resonante brij...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, als er zwakke punten zitten aan de OB3W in de Elektuur, dan zit hem dat onder andere in dat gebied. Wel heb ik dat toch heel goed gekregen met het Visaton noppenschuim. Alleen geeft een vlakke baffle net dat beetje meer rust. Maar wel minder output, het rendement van de OB3W is maar liefst 90dB. Dat is lekker voor een passief gefilterd ontwerp.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Volgens mij mag je met 90dB behoorlijk blij zijn als je een openbaffle hebt :).

Ik heb met de SLS12 nog het een en ander gesimuleerd in boxsim en ik kwam ook ongeveer op dat rendement uit.

Heb jij ook last van een klein bultje bij 50Hz ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, dat is een kwestie van de juiste spoelwaarde. Met 10mH heb je een bult, met 8,2mH net niet op 2 stuks SLS-12 parallel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm dan verschilt de simulatie toch net iets.

Kan niet wachten wanneer de elektuur special uit is om het te controleren :P.

Mag ik stiekem nog we vragen wat je dan als condensator hebt gebruikt ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

100uF.

De constructie geeft tot aan 200Hz, de dipoolbult, een 6dB/oct afval. Boven 200Hz daalt de respons weer tot aan 400Hz. Daar wordt met de 8,2mH//100uF condensator de respons verder naar beneden getrokken met 12dB/oct. Het resultaat is een overnamepunt op 300Hz. Op basis van 8,2mH/100uF zou je eerder 175Hz als knikpunt verwachten, dit gebeurt echter niet vanwege de oplopende impedantie van de SLS-12.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bertor schreef:
Heeft dat te maken met het aanspreken van meer resonantiemodes?

Ik onderschrijf je conclusie, ik vind mijn baffle met vleugels veel minder mooi klinken dan mijn baffle zonder vleugels. Met name vanaf 100 Hz lijkt alles dicht te lopen, 1 resonante brij...
Ik vraag me af of jouw U-frame dan wel zo goed gebouwd is..
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet flauw doen Martijn, bertor heeft hier uitgebreid over gepost en nee, het is niet zo'n rigide en loodzwaar bakbeest als dat jij bouwt :lol:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Inderdaad, ik had em beter van piepschuim kunnen maken. Is sneller bouwen en je hebt geen last van resonanties :D
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re:

Bericht door Roland »

Bump en Hoi!

Ik zit dit net te lezen opzoek naar wondermateriaal om een U frame te dempen :) . Mooie pdf en testen over cardioid's Gerard! Ik zit hier ook aan te puzzelen. Ik had al een fijn werkende W-ripole, maar daar kan ik helaas (comm.) niets mee. Geneuzel over patenten. Anyhoo....

AJ-horn heeft als leuke bijkomstigheid dat het op een erg basale manier cardiods kan simuleren. Dus voor de dipole / cardioid liefhebbers die AJ-horn hebben......

Mijn bevindingen door wat aan de knoppen van AJ-horn te draaien tot nu toe:
-de flow resistor mag niet te lang zijn, hoe langer de poort (flow resistor) hoe lager de piek en de problemen komen te liggen.
-het volume verkleinen van de kamer voor de flow resistor verplaatst het probleem gebied naar een hogere frequentie. Minder volume is dus beter.

Als bijlage Jeroen D's tekening om een en andere te duiden. Ik hoop snel een werkende cardioid sub aan de praat te hebben, ik ben zeer nieuwsgierig hoe dat uitpakt. Voorlopig zit ik nog in de teken en reken fase. Driver wel al besteld. Dayton DVC310-88

Groet Roland

PS: flow resistors met twee verschillende lengtes lijkt op de computer veel belovend. Piek & dal meets dal en piek.
Bijlagen
U-frame.jpg
U-frame.jpg (12.76 KiB) 841 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: CARDOBA - cardioide laag met open baffle midhoog

Bericht door jeroen_d »

Dat laatste snap ik niet helemaal. De flow resistors moeten volgens mij gelijk zijn en voor een vertraging van de voortplantingsnelheid zorgen. Liefst niet al te veel dempen in het werkingsgebied van de cardioid sub als geheel. Daar waar de resonantie optreedt, door de korte pijpresonantie, moet de demping wel behoorlijk zijn. Op deze wijze probeer je over een zo groot mogelijk frequentiegebied zo veel mogelijk akoestische kortsluiting aan de achterkant te krijgen. Ideaal wordt het nooit, zo heeft Gerard via zijn berekeningen aangetoond, maar ik denk dat dat voor jou geen probleem is.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: CARDOBA - cardioide laag met open baffle midhoog

Bericht door Roland »

jeroen_d schreef:
Ideaal wordt het nooit, zo heeft Gerard via zijn berekeningen aangetoond, maar ik denk dat dat voor jou geen probleem is.
Klopt, als het beter speelt als een gesloten kast en kwa weergave op een ripole lijkt. En dan in een kleine fraaie kast ben ik al heel erg tevreden. Eerst maar eens luisteren of het wat is :)

Groet Roland
Frankystein
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 02 jul 2007, 16:57
Locatie: Breda

Re: CARDOBA - cardioide laag met open baffle midhoog

Bericht door Frankystein »

Hoi Roland,


Ik speel toevallig met hetzelfde idee in mijn hoofd.

Voor het hoog heb ik nog een NEO3 liggen.
Deze wil ik met een mooie mid op een OB zetten.

Het idee is om daaronder 2x 20 of 25 cm woofers te zetten.
Ik heb de setup in gedachten zoals op de tekening.
Mijn grote onzekerheid is hoe dit te simuleren/ berekenen.
Jij noemt dat je in AJ horn het eea kan berekenen. is dat ook voor mijn setup mogelijk?
Ik snap het principe van de flow resistor, maar ook geen idee hoe dit gedrag te voorspellen.

Oftewel, het idee is er, maar heb eigenlijk geen idee hoe tot een concreet werkend concept te komen.

Grts Frank
Bijlagen
Cardoid mockup.jpg
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: CARDOBA - cardioide laag met open baffle midhoog

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik zou je willen aanraden AJ horn te kopen :( Dan kan je zelf berekenen. Op basis van twee maal 20 of twee maal 25 cm kan ik helaas niet beginnen te rekenen. Ik hoop op je begrip.

Groet Roland
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: CARDOBA - cardioide laag met open baffle midhoog

Bericht door wouter »

Heeft het misschien een beetje wat weg hiervan?
Afbeelding
Deze hebben ook een vernauwing met een specifieke lengte. Met een blok in het midden (zoals in de schetsen in de posts hierboven) zou de kast t.o.v. de baffle met 90 graden recht naar achteren lopen.

Het stond in K+T en was door Audio Circle ontwikkeld meen ik
Frankystein
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 02 jul 2007, 16:57
Locatie: Breda

Re: CARDOBA - cardioide laag met open baffle midhoog

Bericht door Frankystein »

In welk nummer van de K+T stond dat artikel Wouter?

Heeft je luistertest al iets opgeleverd Roland?
De ervaring die ik met Cardioide subs heb is uit mijn pro audio tijd, waar we cardioide sub toepaste om op grote oppervlakte een betere spreiding te krijgen van het laag. Hoewel het niet in alle ruimtes goed uitpakte, waren er situaties waar het laag echt heerlijk was. (Drive, tonaal in balans en super muzikaal)
Dit werd overigens bereikt met meerdere lagen subs die achter elkaar staan en onderling delays hebben om de Cardioide afstraling te krijgen.

Als ik dit een beetje kan vangen in een huis-tuin-en-keuken model ben ik erg blij.
Ik snap dat je met de 2x 20 of 25 cm weinig kunt beginnen. Ben dan ook vooral op zoek naar advies.
- Welke TS parameters maken een speaker geschikt voor dit ontwerp? (mijn gevoel zegt dat de massa achter de speaker te vergelijken is met een basreflex)
- Welke geluidsdruk kan je verwachten met bijv 2x 25 cm?
- of is het misschien gewoon een stom idee??

(ben overigens van plan om deze luidsprekers te voorzien van de actief gefilterde hypex modules.)

Grts! Frank
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: CARDOBA - cardioide laag met open baffle midhoog

Bericht door Roland »

Frankystein schreef:

-Heeft je luistertest al iets opgeleverd Roland?
-Welke TS parameters maken een speaker geschikt voor dit ontwerp? (mijn gevoel zegt dat de massa achter de speaker te vergelijken is met een basreflex)
- Welke geluidsdruk kan je verwachten met bijv 2x 25 cm?
- of is het misschien gewoon een stom idee??
Grts! Frank
Nog niet gehoord, zelfde parameters die het in OB/ Ripole goed doen. Hoge X-max, hoge qts, lage fs. Hangt van Fs af, hoe lager je fs hoe meer dB je kwijt raakt. Zeg 1,2 mischien 3 dB meer als met een dipole toepassing. Waarom zou het een stom idee zijn?

Groet Roland
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”