een paar posts terug staat dat antwoord (als ik mij goed herinner). De curves Alpair / 10F heb ik gematched. Overname behouden op 250 en een beetje boost op 300 voor de alpair.Henkjan schreef:jeroen_d schreef:Dat die alpair niet zo lekker klonk heeft vast veel te maken met de verschillen in EQ tussen Nescio en wat Ed heeft gedaan. ....... Ed weet vast het antwoord op je vraag.Ed?
Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
er zijn nog xxx wachtenden voor u!b_force schreef:is mijn setje al bijna klaar?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
dat is vreemd dan, want dat matched dan weer niet met de indruk van Jeroen van het hoog van de speaker...asterduc schreef:... De curves Alpair / 10F heb ik gematched. Overname behouden op 250 en een beetje boost op 300 voor de alpair.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Er waren toch maar 3 setjes?asterduc schreef:er zijn nog xxx wachtenden voor u!b_force schreef:is mijn setje al bijna klaar?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
jaja, maar jij wil extra dingen erbij en die moet ik maken.b_force schreef:Er waren toch maar 3 setjes?![]()
![]()
En mijn 'om te maken' lijst, is nog heeeel erg lang!
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
dit is de meting die is gebeurd na de afstelling van de LyngdorfHenkjan schreef:dat is vreemd dan, want dat matched dan weer niet met de indruk van Jeroen van het hoog van de speaker...asterduc schreef:... De curves Alpair / 10F heb ik gematched. Overname behouden op 250 en een beetje boost op 300 voor de alpair.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
tja, dat hoog is wat vreemd...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Ondanks dat ik het hoog(ste hoog) van de Nescio's ook niet als summum heb ervaren wil ik hier wel even een opmerking maken over die curves. Van 1-4 kHz zit een verhoging, juist waar de 'BBC-dip' een verlaging prefereert vanwege de lekkere sound die dat oplevert. Bij de scanspeak zie ik die verhoging niet, dat lijkt me nog meer uitmaken dan het grillige hoog in de curves.
Misschien dat dit ook meespeelt, al ga ik er vanuit dat jullie het zoals gewoonlijk serieus goed vergeleken hebben.
Misschien dat dit ook meespeelt, al ga ik er vanuit dat jullie het zoals gewoonlijk serieus goed vergeleken hebben.
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Goed opgemerkt wouter! Zoals gezegd, we hebben ons niet met metingen bezig gehouden behalve wat betreft de concave satelliet. Dit verschil is vrij substantieel en kan ervoor hebben gezorgd dat de alpair in mijn oren te dun klonk.
Ed, volgens mij heb je de volgende vraag niet beantwoord: heb je de curves alleen op de luisterplaats gematched? Het is voor de alpair absoluut nodig dat je eerst op een meting dichtbij (ca 40cm) een behoorlijk rechte curve maakt en pas daarna op de luisterplek gaat bijregelen. Er zit een fikse resonantie op naar ik schat 12kHz, die er eerst uit moet. Ik zie die in jouw eindresultaat nog zitten.
Ed, volgens mij heb je de volgende vraag niet beantwoord: heb je de curves alleen op de luisterplaats gematched? Het is voor de alpair absoluut nodig dat je eerst op een meting dichtbij (ca 40cm) een behoorlijk rechte curve maakt en pas daarna op de luisterplek gaat bijregelen. Er zit een fikse resonantie op naar ik schat 12kHz, die er eerst uit moet. Ik zie die in jouw eindresultaat nog zitten.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
ja, alleen op de luisterplaats. Heb er verder ook niet veel aandacht aan besteed eigenlijk. Gewoon aangepast aan de woofer, de 10F curve als referentie er achter gelegd en de Alpair viel er als vanzelf op. Nu ben ik zelf niet echt gemotiveerd om daar veel tijd in te steken (zit hier nog met een kamer vol andere tijdrovende projecten)jeroen_d schreef:Ed, volgens mij heb je de volgende vraag niet beantwoord: heb je de curves alleen op de luisterplaats gematched?
Als iemand zich geroepen voelt, ... die kan zich hier op de Alpairs uitleven!
Ben vandaag trouwens bezig geweest met de passieve woofer voor de RAPide. Het was een boeiende ervaring en het heeft me slechts 1 defecte woofer gekost. Tov het 10F experiment is dat toch een 50% kostenreductie!
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
enkele fotos van de testkastjes.
De bedoeling is om één van de 2 drivers als PM te gebruiken.
Een weerstand op de spoel van de als PM dienende driver zou dan het gewicht van membraan fictief verhogen.
De theorie werkt maar verminderd de geluidsdruk in direct vergelijk met het fisiek verhogen van het membraangewicht.
Een combinatie van massaverhoging en emk leek na verschillende meting geen slecht compromis. Maar het juiste punt moet minuscuul en met veel try-and-error worden uitgevogeld.
Dat het veelvuldig aanbrengen en weghalen van additionele massa zijn tol eist mag duidelijk zijn
In de kast is geen tussenschot aangebracht (kan ook niet als de 2de unit als PM is gebruikt. Daardoor loopt de hoogte toch weer op met als mogelijk gevolg een hoorbaar staande golf.
Demping in het laag is geluidsdruk weggooien en in een IHA had ik geen zin.
Vandaar heb ik gekozen om een aparte kamer te voorzien die gevuld kan worden met demping. Deze kamer is in tegenstelling tot een IHA niet afgesteld. Wel is de doorgang slechts 2/3 tot 3/4 van het membraanoppervlak. Op deze manier hoop ik de staande golf voldoende te onderdrukken. Er zijn nu min of meer 2 verschillende hoogtes en de reflectie van de golf wordt sterk afgedempt. Een geluidsdrukvermindering verwacht ik echter niet.
Een meting hierop heb ik vandaag niet doorgevoerd omdat ATB in dit bereik resolutie te kort heeft.
Wordt vervolgd ...
De bedoeling is om één van de 2 drivers als PM te gebruiken.
Een weerstand op de spoel van de als PM dienende driver zou dan het gewicht van membraan fictief verhogen.
De theorie werkt maar verminderd de geluidsdruk in direct vergelijk met het fisiek verhogen van het membraangewicht.
Een combinatie van massaverhoging en emk leek na verschillende meting geen slecht compromis. Maar het juiste punt moet minuscuul en met veel try-and-error worden uitgevogeld.
Dat het veelvuldig aanbrengen en weghalen van additionele massa zijn tol eist mag duidelijk zijn
In de kast is geen tussenschot aangebracht (kan ook niet als de 2de unit als PM is gebruikt. Daardoor loopt de hoogte toch weer op met als mogelijk gevolg een hoorbaar staande golf.
Demping in het laag is geluidsdruk weggooien en in een IHA had ik geen zin.
Vandaar heb ik gekozen om een aparte kamer te voorzien die gevuld kan worden met demping. Deze kamer is in tegenstelling tot een IHA niet afgesteld. Wel is de doorgang slechts 2/3 tot 3/4 van het membraanoppervlak. Op deze manier hoop ik de staande golf voldoende te onderdrukken. Er zijn nu min of meer 2 verschillende hoogtes en de reflectie van de golf wordt sterk afgedempt. Een geluidsdrukvermindering verwacht ik echter niet.
Een meting hierop heb ik vandaag niet doorgevoerd omdat ATB in dit bereik resolutie te kort heeft.
Wordt vervolgd ...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
nou, er zijn zat van die MiniDSP kits besteld, dus dat moet lukken om daar een vrijwilliger voor te vindenasterduc schreef:Als iemand zich geroepen voelt, ... die kan zich hier op de Alpairs uitleven!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Ok, met wat ik nu ga zeggen zal ik waarschijnlijk geen vrienden maken en vloeken in de kerk maar ik vind deze opzet echt enorm zonde. De Rapide is zo'n mooi klein kastje en dan komen er 2 van die (in verhouding) enorme kasten bij die er totaal niet bijpassen. Geluidstechnisch zal het dik in orde komen, dat is aan Asterduc toe vertrouwd maar optisch vind ik dit echt heel erg jammer. Ik weet nu al dat ik deze niet in de kamer mag plaatsen... Ik had gehoopt op een kleine kast die in verhouding staat tot de kleine Rapides. Ergens eerder in dit topic werd een ontwerp voorgesteld van 30 cm breed en 30 hoog in de vorm van een kwart cirkel. Dit zou er veel beter bij passen.
Maar goed, zoals gezegd is dit niet volgens het motto dat de vorm de functie volgt en in tegenstrijd met het feit dat de klank het belangrijkste is maar bij mij thuis is het wel een belangrijk deel van mijn interieur en zal het dus ook een bepaalde WAF moeten hebben. Ik zal het nog afwachten natuurlijk want dit is nog maar een testkast en misschien valt het dadelijk allemaal wel mee maar ik moest het toch even kwijt.
Dit is overigens niet om Asterducs werk omlaag te halen want dat vind ik super en zo verwacht ik ook dat het zal klinken! Dit is puur een persoonlijke opmerking over de looks.
Maar goed, zoals gezegd is dit niet volgens het motto dat de vorm de functie volgt en in tegenstrijd met het feit dat de klank het belangrijkste is maar bij mij thuis is het wel een belangrijk deel van mijn interieur en zal het dus ook een bepaalde WAF moeten hebben. Ik zal het nog afwachten natuurlijk want dit is nog maar een testkast en misschien valt het dadelijk allemaal wel mee maar ik moest het toch even kwijt.
Dit is overigens niet om Asterducs werk omlaag te halen want dat vind ik super en zo verwacht ik ook dat het zal klinken! Dit is puur een persoonlijke opmerking over de looks.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Ik vind zelf dat de oplossing van Asterduc mooi, maar niet volume efficiënt.
De basis is namelijk een driehoek. Een kwart cirkel is daar al veel gunstiger in qua volume/maximale lengte verhouding (dus staande golf)
Van de kwart cirkel was ik
Van dat idee ben ik alweer afgestapt, om de simpele reden dat de woofer dan amper op de baffle te monteren is (woofer is recht, kan niet op zo'n kromme baffle).
Mijn oplossing is dan ook een diamant vormige kast. Wel met de zelfde maten ongeveer (dus met 30cm) ivm staande golf.
Ben nog aan het optimaliseren voor de meest efficiënte lengte/volume verhouding.
Ik (en mijn vriendin) zijn van mening dat WAF met corner woofer sowieso al vrij goed zit.
Je hebt kleiner kastje staan en een paar woofers in de hoeken die je nauwelijks ziet.
Wil je echt klein en tot ongeveer 40Hz zou ik voor bv de CSS TRIO8 gaan. (als je niet heel hard draait kun je nog ietsjes lager gaan).
Dan kun je gewoon mooie kleine kastjes maken.
De basis is namelijk een driehoek. Een kwart cirkel is daar al veel gunstiger in qua volume/maximale lengte verhouding (dus staande golf)
Van de kwart cirkel was ik
Van dat idee ben ik alweer afgestapt, om de simpele reden dat de woofer dan amper op de baffle te monteren is (woofer is recht, kan niet op zo'n kromme baffle).
Mijn oplossing is dan ook een diamant vormige kast. Wel met de zelfde maten ongeveer (dus met 30cm) ivm staande golf.
Ben nog aan het optimaliseren voor de meest efficiënte lengte/volume verhouding.
Ik (en mijn vriendin) zijn van mening dat WAF met corner woofer sowieso al vrij goed zit.
Je hebt kleiner kastje staan en een paar woofers in de hoeken die je nauwelijks ziet.
Wil je echt klein en tot ongeveer 40Hz zou ik voor bv de CSS TRIO8 gaan. (als je niet heel hard draait kun je nog ietsjes lager gaan).
Dan kun je gewoon mooie kleine kastjes maken.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Het punt zit hem bij mij in de cornerwoofer. Ik heb geen corner... 
Maar zoals je merkt kan ik de slaap niet vatten dus ik zal eens stoeien met een andere oplossing.
Maar zoals je merkt kan ik de slaap niet vatten dus ik zal eens stoeien met een andere oplossing.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Het is maar een idee om beide in 1 speaker te integreren.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Ok, ik word iets wakkerder (wat nu eigenlijk niet iets goed is) maar dit vind ik dus een goed ontwerp erbij.
Net zo breed en met dezelfde vorm als de Rapide maar iets dieper (op de tekening 15 diep maar dit kan natuurlijk dieper).
De woofers passen er zo perfect in.
Net zo breed en met dezelfde vorm als de Rapide maar iets dieper (op de tekening 15 diep maar dit kan natuurlijk dieper).
De woofers passen er zo perfect in.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
dat begrijp ik wel, maar dit is een PROTOTYPE KAST om de werking van de woofers te testen. Zodra hij akoestisch klaar is kan hij in een Concaeve RAPide vorm geplaatst worden.Vinculum schreef:De Rapide is zo'n mooi klein kastje en dan komen er 2 van die (in verhouding) enorme kasten bij die er totaal niet bijpassen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
1. het is een zeskant, geen driehoek en hij is wel aardig volume efficient!b_force schreef:Ik vind zelf dat de oplossing van Asterduc mooi, maar niet volume efficiënt.
De basis is namelijk een driehoek. Een kwart cirkel is daar al veel gunstiger in qua volume/maximale lengte verhouding (dus staande golf)
2. wat belet je om een kwart circelkast te maken?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Ik vind het uitermate machtig interessant dat je de SLS6,5 gebruikt. Die staat ook op mijn shortlist, voor als ik een slanke 3weg wil gaan maken. Wat ik interessant vindt is dat je 1 woofer passief gebruikt. Waarom niet alletwee actief aansturen? Dat lijkt me meer opleveren dan er eentje 'misbruiken' als passief membraam.
Ik vind het allemaal uitermate interessant en leerzaam wat je doet, maar deze begrijp ik niet. Kan je me in die gedachtegang meenemen?
Ik vind het allemaal uitermate interessant en leerzaam wat je doet, maar deze begrijp ik niet. Kan je me in die gedachtegang meenemen?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Mijn excuses, ik was te snel met oordelen. Komt omdat ik zo weg ben van de 10f's dat ik enorm uit zie om ze aan te vullen met het laag.asterduc schreef:dat begrijp ik wel, maar dit is een PROTOTYPE KAST om de werking van de woofers te testen. Zodra hij akoestisch klaar is kan hij in een Concaeve RAPide vorm geplaatst worden.
Toen ik vannacht ging nadenken over hoe ik dergelijke kasten kon integreren viel het me achteraf ook eigenlijk wel mee. Het komt ook beetje door de foto. Ze lijken daar groter dan ze in werkelijkheid zijn.
Ook ik vraag me af wat de redenatie is voor de passieve aansturing. Ik huiver nu al om te gaan snijden in de woofers!
Ik ga in ieder geval alvast 2 units bestellen zodat ik zsm aan de slag kan.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
1. ja klopt, verkeerd gezien, sorryasterduc schreef:1. het is een zeskant, geen driehoek en hij is wel aardig volume efficient!b_force schreef:Ik vind zelf dat de oplossing van Asterduc mooi, maar niet volume efficiënt.
De basis is namelijk een driehoek. Een kwart cirkel is daar al veel gunstiger in qua volume/maximale lengte verhouding (dus staande golf)
2. wat belet je om een kwart circelkast te maken?
2. Zoals reeds eerder zei, je zit met de gigantische radius.
Ik wil zelf een 10inch gaan gebruiken. Deze heeft grofweg een diameter van 27cm.
Ik zou dan willen gaan voor een kwart cirkel met een radius van ongeveer 30cm.
Dat is te krom op daar die 27cm passend in te krijgen, of je moet een gigantische dikke front maken (en die moet ook nog eens krom!) en de woofer verzinken ofzo.
Wordt een lastig punt.
Ik teken net jouw model, een driehoek, een kwart cirkel en een diamant vorm over elkaar heen (met dus allemaal ongeveer een zijde van 30cm ivm staande golven).
Met een diamant vorm benader je de kwart cirkel eigenlijk best goed en een woofer is daar ook gemakkelijk op te monteren.
Een kwart cirkel en een diamant vorm hebben beiden meer oppervlakte dan jouw vorm.
De zijdes zijn nog steeds binnen de perken zodat een staande golf pas boven de 550Hz ligt.
Optisch gezien kun je de twee korte kanten aan de "bovenkant" van een diamant nog best een beetje krommen om het optisch zo beter aan te laten sluiten.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
- Vorm: Vinculum, je laatste tekening is wat ik in gedachte heb. Gewoon dus dezelfde schijven, alleen zal hij achteraan iets anders van vorm zijn om de woofers te laten passen, of nog beter, er komt gewoon een bultje op te staan ter hoogte van de magneten.
- 2de unit als PM: ben net aan het meten geweest met verschillende toegevoegde gewichten en de resultaten zijn zeker niet verkeerd.
- 2 units IB en actief aansturen: kan ook, zowel parallel als serie. Heb ik ook net uitgetest en zelfs zonder basboost prettig om naar te luisteren. Doch haalt het PM het door een voller geluid.
- EMK op de 2de unit: dit maakt het nog boeiender indien de 2de unit als PM is gebruikt. Je stelt gewoon dmv een weerstand over de passieve unit de hoek van je afloopcurve bij.
Het is dat Veerle me net komt roepen om te gaan slapen, anders zou ik jullie de meetresultaten nog snel tonen
- 2de unit als PM: ben net aan het meten geweest met verschillende toegevoegde gewichten en de resultaten zijn zeker niet verkeerd.
- 2 units IB en actief aansturen: kan ook, zowel parallel als serie. Heb ik ook net uitgetest en zelfs zonder basboost prettig om naar te luisteren. Doch haalt het PM het door een voller geluid.
- EMK op de 2de unit: dit maakt het nog boeiender indien de 2de unit als PM is gebruikt. Je stelt gewoon dmv een weerstand over de passieve unit de hoek van je afloopcurve bij.
Het is dat Veerle me net komt roepen om te gaan slapen, anders zou ik jullie de meetresultaten nog snel tonen
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Als je éénmaal goede kasten voor de woofers hebt wordt dat weer een rondje Schilde
Ik ben benieuwd naar je meetresultaten...
Ik ben benieuwd naar je meetresultaten...
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Asterduc, wat bedoel je met 2 units IB? IB staat normaal voor Infinitive Baffle, maar dat lijkt me hier niet het geval.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 1PR beter zou werken dan 2 aangestuurde units. Je kunt natuurlijk een lage afstelling bewerkstelligen, maar dat kan je met een laag afgestelde BR ook bereiken. Mijn voorkeur zou denk ik uitgaan naar 2x een werkende unit met een laag afgestelde BR.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 1PR beter zou werken dan 2 aangestuurde units. Je kunt natuurlijk een lage afstelling bewerkstelligen, maar dat kan je met een laag afgestelde BR ook bereiken. Mijn voorkeur zou denk ik uitgaan naar 2x een werkende unit met een laag afgestelde BR.
