Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:
Dat die alpair niet zo lekker klonk heeft vast veel te maken met de verschillen in EQ tussen Nescio en wat Ed heeft gedaan. ....... Ed weet vast het antwoord op je vraag.
:idea: Ed?
een paar posts terug staat dat antwoord (als ik mij goed herinner). De curves Alpair / 10F heb ik gematched. Overname behouden op 250 en een beetje boost op 300 voor de alpair.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
is mijn setje al bijna klaar?
er zijn nog xxx wachtenden voor u!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
... De curves Alpair / 10F heb ik gematched. Overname behouden op 250 en een beetje boost op 300 voor de alpair.
dat is vreemd dan, want dat matched dan weer niet met de indruk van Jeroen van het hoog van de speaker...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door b_force »

asterduc schreef:
b_force schreef:
is mijn setje al bijna klaar?
er zijn nog xxx wachtenden voor u!
Er waren toch maar 3 setjes? :roll: :wink: :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Er waren toch maar 3 setjes? :roll: :wink: :lol:
jaja, maar jij wil extra dingen erbij en die moet ik maken.
En mijn 'om te maken' lijst, is nog heeeel erg lang!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
asterduc schreef:
... De curves Alpair / 10F heb ik gematched. Overname behouden op 250 en een beetje boost op 300 voor de alpair.
dat is vreemd dan, want dat matched dan weer niet met de indruk van Jeroen van het hoog van de speaker...
dit is de meting die is gebeurd na de afstelling van de Lyngdorf
Bijlagen
Alpair vs ScanSpeak.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Henkjan »

tja, dat hoog is wat vreemd...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door wouter »

Ondanks dat ik het hoog(ste hoog) van de Nescio's ook niet als summum heb ervaren wil ik hier wel even een opmerking maken over die curves. Van 1-4 kHz zit een verhoging, juist waar de 'BBC-dip' een verlaging prefereert vanwege de lekkere sound die dat oplevert. Bij de scanspeak zie ik die verhoging niet, dat lijkt me nog meer uitmaken dan het grillige hoog in de curves.
alpair en scanspeak 1.JPG
Misschien dat dit ook meespeelt, al ga ik er vanuit dat jullie het zoals gewoonlijk serieus goed vergeleken hebben. :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door jeroen_d »

Goed opgemerkt wouter! Zoals gezegd, we hebben ons niet met metingen bezig gehouden behalve wat betreft de concave satelliet. Dit verschil is vrij substantieel en kan ervoor hebben gezorgd dat de alpair in mijn oren te dun klonk.

Ed, volgens mij heb je de volgende vraag niet beantwoord: heb je de curves alleen op de luisterplaats gematched? Het is voor de alpair absoluut nodig dat je eerst op een meting dichtbij (ca 40cm) een behoorlijk rechte curve maakt en pas daarna op de luisterplek gaat bijregelen. Er zit een fikse resonantie op naar ik schat 12kHz, die er eerst uit moet. Ik zie die in jouw eindresultaat nog zitten.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ed, volgens mij heb je de volgende vraag niet beantwoord: heb je de curves alleen op de luisterplaats gematched?
ja, alleen op de luisterplaats. Heb er verder ook niet veel aandacht aan besteed eigenlijk. Gewoon aangepast aan de woofer, de 10F curve als referentie er achter gelegd en de Alpair viel er als vanzelf op. Nu ben ik zelf niet echt gemotiveerd om daar veel tijd in te steken (zit hier nog met een kamer vol andere tijdrovende projecten)
Als iemand zich geroepen voelt, ... die kan zich hier op de Alpairs uitleven!

Ben vandaag trouwens bezig geweest met de passieve woofer voor de RAPide. Het was een boeiende ervaring en het heeft me slechts 1 defecte woofer gekost. Tov het 10F experiment is dat toch een 50% kostenreductie! :roll:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

enkele fotos van de testkastjes.

De bedoeling is om één van de 2 drivers als PM te gebruiken.
Een weerstand op de spoel van de als PM dienende driver zou dan het gewicht van membraan fictief verhogen.
De theorie werkt maar verminderd de geluidsdruk in direct vergelijk met het fisiek verhogen van het membraangewicht.

Een combinatie van massaverhoging en emk leek na verschillende meting geen slecht compromis. Maar het juiste punt moet minuscuul en met veel try-and-error worden uitgevogeld.

Dat het veelvuldig aanbrengen en weghalen van additionele massa zijn tol eist mag duidelijk zijn :(

In de kast is geen tussenschot aangebracht (kan ook niet als de 2de unit als PM is gebruikt. Daardoor loopt de hoogte toch weer op met als mogelijk gevolg een hoorbaar staande golf.
Demping in het laag is geluidsdruk weggooien en in een IHA had ik geen zin.
Vandaar heb ik gekozen om een aparte kamer te voorzien die gevuld kan worden met demping. Deze kamer is in tegenstelling tot een IHA niet afgesteld. Wel is de doorgang slechts 2/3 tot 3/4 van het membraanoppervlak. Op deze manier hoop ik de staande golf voldoende te onderdrukken. Er zijn nu min of meer 2 verschillende hoogtes en de reflectie van de golf wordt sterk afgedempt. Een geluidsdrukvermindering verwacht ik echter niet.
Een meting hierop heb ik vandaag niet doorgevoerd omdat ATB in dit bereik resolutie te kort heeft.
Wordt vervolgd ...
Bijlagen
009 [1024x768].JPG
015 [1024x768].JPG
031 [1280x768].JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
Als iemand zich geroepen voelt, ... die kan zich hier op de Alpairs uitleven!
nou, er zijn zat van die MiniDSP kits besteld, dus dat moet lukken om daar een vrijwilliger voor te vinden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Vinculum »

Ok, met wat ik nu ga zeggen zal ik waarschijnlijk geen vrienden maken en vloeken in de kerk maar ik vind deze opzet echt enorm zonde. De Rapide is zo'n mooi klein kastje en dan komen er 2 van die (in verhouding) enorme kasten bij die er totaal niet bijpassen. Geluidstechnisch zal het dik in orde komen, dat is aan Asterduc toe vertrouwd maar optisch vind ik dit echt heel erg jammer. Ik weet nu al dat ik deze niet in de kamer mag plaatsen... Ik had gehoopt op een kleine kast die in verhouding staat tot de kleine Rapides. Ergens eerder in dit topic werd een ontwerp voorgesteld van 30 cm breed en 30 hoog in de vorm van een kwart cirkel. Dit zou er veel beter bij passen.
Maar goed, zoals gezegd is dit niet volgens het motto dat de vorm de functie volgt en in tegenstrijd met het feit dat de klank het belangrijkste is maar bij mij thuis is het wel een belangrijk deel van mijn interieur en zal het dus ook een bepaalde WAF moeten hebben. Ik zal het nog afwachten natuurlijk want dit is nog maar een testkast en misschien valt het dadelijk allemaal wel mee maar ik moest het toch even kwijt.
Dit is overigens niet om Asterducs werk omlaag te halen want dat vind ik super en zo verwacht ik ook dat het zal klinken! Dit is puur een persoonlijke opmerking over de looks.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door b_force »

Ik vind zelf dat de oplossing van Asterduc mooi, maar niet volume efficiënt.
De basis is namelijk een driehoek. Een kwart cirkel is daar al veel gunstiger in qua volume/maximale lengte verhouding (dus staande golf)

Van de kwart cirkel was ik :wink:
Van dat idee ben ik alweer afgestapt, om de simpele reden dat de woofer dan amper op de baffle te monteren is (woofer is recht, kan niet op zo'n kromme baffle).
Mijn oplossing is dan ook een diamant vormige kast. Wel met de zelfde maten ongeveer (dus met 30cm) ivm staande golf.
Ben nog aan het optimaliseren voor de meest efficiënte lengte/volume verhouding.

Ik (en mijn vriendin) zijn van mening dat WAF met corner woofer sowieso al vrij goed zit.
Je hebt kleiner kastje staan en een paar woofers in de hoeken die je nauwelijks ziet.
Wil je echt klein en tot ongeveer 40Hz zou ik voor bv de CSS TRIO8 gaan. (als je niet heel hard draait kun je nog ietsjes lager gaan).
Dan kun je gewoon mooie kleine kastjes maken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Vinculum »

Het punt zit hem bij mij in de cornerwoofer. Ik heb geen corner... ;)
Maar zoals je merkt kan ik de slaap niet vatten dus ik zal eens stoeien met een andere oplossing.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Vinculum »

Het is maar een idee om beide in 1 speaker te integreren.
Bijlagen
Concept 1.jpg
Concept 2.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Vinculum »

Ok, ik word iets wakkerder (wat nu eigenlijk niet iets goed is) maar dit vind ik dus een goed ontwerp erbij.
Net zo breed en met dezelfde vorm als de Rapide maar iets dieper (op de tekening 15 diep maar dit kan natuurlijk dieper).
De woofers passen er zo perfect in.
Bijlagen
Rapide FAST.jpg
Aanzicht vanuit de luisterpositie.
Aanzicht vanuit de luisterpositie.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

Vinculum schreef:
De Rapide is zo'n mooi klein kastje en dan komen er 2 van die (in verhouding) enorme kasten bij die er totaal niet bijpassen.
dat begrijp ik wel, maar dit is een PROTOTYPE KAST om de werking van de woofers te testen. Zodra hij akoestisch klaar is kan hij in een Concaeve RAPide vorm geplaatst worden.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Ik vind zelf dat de oplossing van Asterduc mooi, maar niet volume efficiënt.
De basis is namelijk een driehoek. Een kwart cirkel is daar al veel gunstiger in qua volume/maximale lengte verhouding (dus staande golf)
1. het is een zeskant, geen driehoek en hij is wel aardig volume efficient!
2. wat belet je om een kwart circelkast te maken?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door JvS »

Ik vind het uitermate machtig interessant dat je de SLS6,5 gebruikt. Die staat ook op mijn shortlist, voor als ik een slanke 3weg wil gaan maken. Wat ik interessant vindt is dat je 1 woofer passief gebruikt. Waarom niet alletwee actief aansturen? Dat lijkt me meer opleveren dan er eentje 'misbruiken' als passief membraam.

Ik vind het allemaal uitermate interessant en leerzaam wat je doet, maar deze begrijp ik niet. Kan je me in die gedachtegang meenemen?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Vinculum »

asterduc schreef:
dat begrijp ik wel, maar dit is een PROTOTYPE KAST om de werking van de woofers te testen. Zodra hij akoestisch klaar is kan hij in een Concaeve RAPide vorm geplaatst worden.
Mijn excuses, ik was te snel met oordelen. Komt omdat ik zo weg ben van de 10f's dat ik enorm uit zie om ze aan te vullen met het laag.
Toen ik vannacht ging nadenken over hoe ik dergelijke kasten kon integreren viel het me achteraf ook eigenlijk wel mee. Het komt ook beetje door de foto. Ze lijken daar groter dan ze in werkelijkheid zijn.

Ook ik vraag me af wat de redenatie is voor de passieve aansturing. Ik huiver nu al om te gaan snijden in de woofers! ;) Sprak hij die een gat in de fasekegel geboord heeft... :roll:
Ik ga in ieder geval alvast 2 units bestellen zodat ik zsm aan de slag kan.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door b_force »

asterduc schreef:
b_force schreef:
Ik vind zelf dat de oplossing van Asterduc mooi, maar niet volume efficiënt.
De basis is namelijk een driehoek. Een kwart cirkel is daar al veel gunstiger in qua volume/maximale lengte verhouding (dus staande golf)
1. het is een zeskant, geen driehoek en hij is wel aardig volume efficient!
2. wat belet je om een kwart circelkast te maken?
1. ja klopt, verkeerd gezien, sorry :wink:
2. Zoals reeds eerder zei, je zit met de gigantische radius.
Ik wil zelf een 10inch gaan gebruiken. Deze heeft grofweg een diameter van 27cm.
Ik zou dan willen gaan voor een kwart cirkel met een radius van ongeveer 30cm.
Dat is te krom op daar die 27cm passend in te krijgen, of je moet een gigantische dikke front maken (en die moet ook nog eens krom!) en de woofer verzinken ofzo.
Wordt een lastig punt.

Ik teken net jouw model, een driehoek, een kwart cirkel en een diamant vorm over elkaar heen (met dus allemaal ongeveer een zijde van 30cm ivm staande golven).
Met een diamant vorm benader je de kwart cirkel eigenlijk best goed en een woofer is daar ook gemakkelijk op te monteren.
Een kwart cirkel en een diamant vorm hebben beiden meer oppervlakte dan jouw vorm.
De zijdes zijn nog steeds binnen de perken zodat een staande golf pas boven de 550Hz ligt.

Optisch gezien kun je de twee korte kanten aan de "bovenkant" van een diamant nog best een beetje krommen om het optisch zo beter aan te laten sluiten.
Bijlagen
anatomy_diamond.gif
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

- Vorm: Vinculum, je laatste tekening is wat ik in gedachte heb. Gewoon dus dezelfde schijven, alleen zal hij achteraan iets anders van vorm zijn om de woofers te laten passen, of nog beter, er komt gewoon een bultje op te staan ter hoogte van de magneten.

- 2de unit als PM: ben net aan het meten geweest met verschillende toegevoegde gewichten en de resultaten zijn zeker niet verkeerd.

- 2 units IB en actief aansturen: kan ook, zowel parallel als serie. Heb ik ook net uitgetest en zelfs zonder basboost prettig om naar te luisteren. Doch haalt het PM het door een voller geluid.

- EMK op de 2de unit: dit maakt het nog boeiender indien de 2de unit als PM is gebruikt. Je stelt gewoon dmv een weerstand over de passieve unit de hoek van je afloopcurve bij.

Het is dat Veerle me net komt roepen om te gaan slapen, anders zou ik jullie de meetresultaten nog snel tonen :twisted:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door BertDB »

Als je éénmaal goede kasten voor de woofers hebt wordt dat weer een rondje Schilde :roll: :lol:
Ik ben benieuwd naar je meetresultaten...
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door JvS »

Asterduc, wat bedoel je met 2 units IB? IB staat normaal voor Infinitive Baffle, maar dat lijkt me hier niet het geval.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 1PR beter zou werken dan 2 aangestuurde units. Je kunt natuurlijk een lage afstelling bewerkstelligen, maar dat kan je met een laag afgestelde BR ook bereiken. Mijn voorkeur zou denk ik uitgaan naar 2x een werkende unit met een laag afgestelde BR.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”