nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door Juoigâ »

Vandaag stopte een UPS busje, en die bracht mij 2 dozen met de volgende inhoud:

De CSS ERT26, een 'extended range' tweeter:
ERT26.jpg
een 1" zijden dome tweeter met een prachtige vlakke respons die tot 30kHz doorloopt.

Een ook de nieuwe 6½" midwoofer, de EL166
Woof6_black3_small.jpg
woof6_white3_small.jpg
met een vlakke response die tot boven de 5kHz doorloopt, en met parameters waardoor die in elk type behuizing gebruikt kan worden, en een diepe bas beloven. Die diepe bas zal bovendien zuiver zijn, omdat de ophanging is geoptimaliseerd om vervorming onder hoge belastingen te minimaliseren.

Beide speakers zijn ontworpen door Mark Fenlon met als doel om een budget speaker te hebben zonder aan kwaliteit in te hoeven leveren. Ze zijn door Markaudio geproduceerd *) met de voor Markaudio kenmerkende, maar in dit prijssegment unieke, nauwe productietoleranties van 5%.

De speakers zijn zo vers (Juoigâ is de eerste buiten Canada die ze heeft) dat de datasheet voor de woofer nog niet gereed is, maar hieronder alsvast de parameters:

CODE: Selecteer alles

Woof No.6 (White)
Revc =   7.000  Ohm 
Fo =     32.90 Hz 
Sd =     139 Cm2 
Vas =    32.24 Ltr 
Cms =    1.159m M/N 
Mmd =    19.255  g 
Mms =    20.207  g 
BL =     8.176  TM 
Qms =    2.701 
Qes =    0.437 
Qts =    0.376 
Levc =   0.604 mH 
No =     0.254 % 
SPLo =   86.2  dB
Pwr =    40 watts (nom)
Xmax =   5.5-mm (1 way)

CODE: Selecteer alles

Woof No.6 Black
Revc =   7.000  Ohm 
Fo =     33.70  Hz 
Sd =     139 Cm2 
Vas =    36.951  Ltr 
Cms =    1.328m M/N 
Mmd =    15.912  g 
Mms =    16.865  g 
BL =     7.555  TM 
Qms =    2.646 
Qes =    0.437 
Qts =    0.375 
Levc =   0.598 mH 
No =     0.311 % 
SPLo =   87.10  dB
Pwr =    40 watts (nom)
Xmax =   5.5-mm (1 way
en hier de belangrijkste grafieken:
woof6_Freq_Imp_w_b.jpg

*) deze drivers zullen ook beschikbaar komen onder de Markaudio naam
Bijlagen
CSS-ERT26-data-260310.pdf
(468.07 KiB) 221 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Juoigâ op za 05 jun 2010, 0:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door Juoigâ »

nog wat verdere losse info:
  • Beide drivers worden per paar geleverd, compleet met zwarte imbusschroeven en afdichtrubber.
  • Voor de tweeter is al een compleet ontwerp beschikbaar met 2 stuks EL70 in d'A opstelling
  • De introductieprijs van de tweeter is €27.50 per paar
  • Die van de woofer is €35.00 per paar
Laatst gewijzigd door Juoigâ op ma 30 aug 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door MrCaBLeGuY »

Leuke specs, helemaal voor die prijs. Die woofers gaan in WinISD inderdaad erg laag. Bijgaand gesloten en gepoort en de WinISD driver bestandjes.
el166.png
CSS_Markaudio EL166.zip
(1.39 KiB) 115 keer gedownload
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door DragoSz »

Klink zeer interessant en ziet der goed uit ook, vooral die witte.
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door Juoigâ »

en voor wie alvast de frees aan het opwarmen was: hier de afmetingen van de woofer
Bijlagen
CSS-EL166-dimensions.gif
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door Candisa »

Mits goede actieve aansturing, of een goed ontworpen passief filter, zie ik een mooie composet voor in de wagen!

Ik stel me alleen vragen als ik naar de frequentie-respons kijk, net zoals bij de MarkAudio breedbanders trouwens, waarvan ik toch al veelbelovende dingen heb gelezen.
Vlakken andere merken dan zo hard hun grafieken uit, of hebben deze drivers effectief wel wat trek- en sleurwerk nodig?
Dit is iets wat mij ook al opgevallen is bij o.a. Scanspeak, een merk dat toch ook heel wat aanhang heeft ondanks (of is het juist dankzij?) het hoge prijskaartje...

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door Juoigâ »

de grafieken die Markaudio publiceert zijn nagenoeg niet gesmoothd, dit in tegenstelling tot de meeste andere. Mark Fenlon lobbiet in de industrie om ook anderen zo ver te krijgen dat ze eerlijker grafieken publiceren.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door MrCaBLeGuY »

Die fabrieksopgave gaan nergens over, kijk ik naar een Peerless woofer van 5 tientjes lijkt de curve perfect kijk je naar een Thiel/Accuton van 500 euro ziet het er aanzienlijk minder uit.

Nou zijn die Accuton dingen way overpriced maar ik kan het slecht geloven dat die Peerless gaat winnen zo een Accuton.
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door MBG Verhoeven »

Eerlijk gezegd is het vergelijk dat je maakt nogal nietszeggend...

Als je er vanuit gaat dat de meetcondities precies hetzelfde zijn geweest (Gating, inf. baffle, mic afstand, 2,83 V in ohmse belasting etc.), kun je 2 metingen van dezelfde woofer er aanzienlijk anders uit laten zien!

Smoothing en schaal kunnen zorgen voor een himalayagebied of een nederlands polderlandschap. Het mooie is dat het afgezien van hardnekkige resonanties niet onoverkoombaar is in het filterontwerp.

Wat er veel meer toe doet en wat de fabrikant niet (kan) aanleveren is afstraalgedrag en vervorming in jouw kastvorm, met jouw demping etc etc.
Dat de curve er smooth uit ziet op detailniveau doet er verder niet toe mijns inziens.. Het gaat om het verloop in het algemeen, veel BSC nodig? resonantiepiek? Hoog doorlopen? dat soort dingen :)
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door Candisa »

Een grillige frequentie-respons vind ik niet problematisch, dit kan goed opgelost worden met de nodige filtering, hetzij passief, hetzij actief.
Ik dacht dat bijvoorbeeld Peerless zich meer richtte om een zo vlak mogelijke curve in het werkgebied van de drivers te bereiken, terwijl MarkAudio en Scanspeak bijvoorbeeld zich hard focussen op een zo laag mogelijke vervorming en daardoor een grilligere respons-curve neerzetten.

Drivers met een grilligere curve, maar een zeer lage vervorming zouden dan mits de nodige filtering voor een zéér goed eindresultaat kunnen zorgen, terwijl drivers met een vlakkere curve (maar een iets hogere vervorming?) makkelijker tot een zeer (zonder accentjes op de e's) goed resultaat te leiden zijn (omdat er minder filtering noodzakelijk is)...

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door b_force »

Peerless vervormt niet weinig wil je zeggen?
Als je de metingen bekijkt is wat dat betreft Peerless zeker zo goed als Scan Speak.
Scan Speak is met name wat degelijker gebouwd en kan vaak iets meer hebben onder fixe belastingen.

Ik zou eerder gaan voor een driver met ietsjes meer vervorming, maar een zorgeloze frequentie responsie dan een driver die nauwelijks vervormt maar veel bulten en dalen heeft.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door Candisa »

Uiteraard is Peerless zeker niet slecht. Ik wist niet dat de vervormingscijfers effectief aan Scanspeak konden tippen, ik wist wel dat het dicht zat :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door sietse »

Wat zijn de specs van de tweeters? Heb ik misschien belangstelling voor. Maar ben van af nu eerst met vakantie. Tot over ongeveer twee weken. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door Henkjan »

in de bijlage van het eerste bericht is het datasheet bijgevoegd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door bartsegers »

Binnenkort eens in boxsim kijken wat deze units doen in een GHPm behuizing.
Ziet er heel fraai uit zeg!

waarom verschillend de witte en zwarte lichtjes? zwart heeft het lichte voordeel van een lichtere conus lijkt het.
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door Juoigâ »

en het datasheet van de woofer is ook beschikbaar
Bijlagen
EL166-data-100610.pdf
(378.29 KiB) 289 keer gedownload
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door sietse »

Henkjan heeft een pb.
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: nieuwe Tweeter en 6" Midwoofer van CSS/Markaudio

Bericht door Juoigâ »

Na overleg met Markaudio en CSS hebben we besloten de prijzen voor de tweeter en de woofer wat resp flink te verlagen: De prijs van de tweeter is nu €27.50 per paar, die van de woofer is €35.00 per paar.

ter geruststelling: de klanten die de oude prijs betaald hadden, hebben een restitutie gehad voor het verschil
Plaats reactie