1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Weer iets verder met de speakerbehuizing:
IMG_3691.JPG
IMG_3695.JPG
IMG_3692.JPG
IMG_3698.JPG
IMG_3717.JPG
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

b_force schreef:
Waarom al dat gefilter?
Dat filtertje van mij was toch prima?

0,82mH en 8,2ohm
Oeps.. :? Ik dacht dat henkjan grafiek(en) van de filters uit de bouwbeschrijving wil zien. Vandaar heb ik deze in één grafiek gezet.

Ik ga wel verder met jouw filtertje; 0,82mH en 8,2ohm. O:)
Thanks..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door b_force »

Je kunt altijd nog experimenteren mocht het niet bevallen.
Voor zo'n speakertje zou ik ook niet te gek doen wat componenten betreft.
Volgens mij moet zelfs 0,71mm spoel kunnen, maar een 1mm lucht spoel is ook niet duur.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door Henkjan »

met zo'n notch heb je meer hoog, pakt de bult in de bs ook aan die zo'n smalle kast geeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door Henkjan »

gniaw schreef:
Inmiddels een aantal varianten in Boxsim gezet:
Grafiek v5.jpg
Lijn Blauw.jpg
Lijn Groen.jpg
Lijn Rood.jpg
Lijn Bruin.jpg
Lijn Geel.jpg
Is er iets zinnigs uit deze grafiek? :roll:
rood of groen lijken me de beste kans op succes...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
met zo'n notch heb je meer hoog, pakt de bult in de bs ook aan die zo'n smalle kast geeft.
Over welke heb je het nu? :roll:

Overigens NOG meer hoog on-axis?
Dat ding piekt al dik 5dB
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Nu grafiek met W3 filter 6,8 uF + 6,8 Ohm + 0,56 mH (groene curve) en filter van b_force 0,82 mH + 8,2 Ohm (rode curve).
Grafiek v6.jpg
Presteert de rode curve boven 3k beter dan de groene curve?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door Henkjan »

@Bart: die wil je niet weg filteren hoor, het is een breedbander... de W3-871 heeft on axis ook zo'n piek, en daar heb ik nog nooit iemand van horen zeggen dat die te veel hoog heeft :roll:

kan je in boxsim ook de off-axis ook simuleren? zo ja, doe dan dat zelfde plaatje nogmaals, dan snap je waarom je een oplopend hoog wil....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door b_force »

Bij rood heb je iets minder hoog. (mijn filter)
Je kunt ook een lagere waarde nemen voor de weerstand 6,8ohm of 5,6ohm ofzo.
Krijg je er weer hoog bij.

Een meting op 15 graden zou wel praktisch zijn hier.
Een 3inch stort idd wat harder in.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door Henkjan »

ja, maar dan gaat ook je mid weer omhoog, en dat geeft nou net weer die niet-neutrale klank
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door b_force »

Hier off-axis plot van "mijn" filter. (6,8ohm en 0,82mH )
Lijkt me prima. Hij loopt redelijk snel af bij 12kHz, maar dat krijg je ook niet veel beter door die 10kHz piek te "boosten"
Bultje bij 1500Hz zou je kunnen aanpakken. Maar voor dit bedrag zou ik het zo lekker laten.
Bijlagen
Needle off-axis.png
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Onderdelen voor de filter gehaald bij Speaker & Co Haarlem.
DSC01950.jpg
Bestaat er + en - zijden van deze luchtspoel en weerstand?
DSC01950k.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door b_force »

Nee, er is geen + of - aan een weerstand, danwel spoel.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Dank voor je snelle reactie.

Dan maakt het niet uit hoe deze worden aangesloten als het maar volgens dit schema wordt gedaan.
Needle filter.png
Needle filter.png (2.49 KiB) 1762 keer bekeken
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Onderdelen voor de versterker zijn ook binnen.
DSC01936.jpg
DSC01912.jpg
DSC01914.jpg
DSC01920.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door b_force »

Dat wordt morgen lekker luisteren dus :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door mischa72 »

Gaaf, of het nu klinkt of niet, zo'n buisje voegt toch altijd een beetje (toch wel meer dan een beetje :wink: ) charme toe.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Kon niet wachten... Mijn Needles is nog steeds niet af... uhm...
Een behuizing van karton gemaakt en tijdelijk alles ingebouwd. Een setje Tannoy 611 aangesloten en genieten maar. :D
DSC01990.jpg
DSC01994.jpg
Ik was verrast door deze kleine versterkertje. Mijn huidige setje is een 20-jarige Kenwood versterker met Tannoy 611 speakers. Deze Tripath TA2020 geeft veel strakke geluid en wat kan die hard! Hij blaast mijn kenwood versterker gewoon weg.

Als ik aan de volumeknop draait dan komt een zacht krakend geluid uit de speakers. Veel erger is dat bij het inschakelen van de versterker komt een zachte tik en bij uitschakelen een harde plop uit de speakers. Wat irritant!
Na wat googlen was het duidelijk dat dit door de 12AU7 MKII buffer amp komt. Duidelijk is het ook dat deze 12AU7 buffer is van veel mindere kwaliteit dan de Tripath TA2020 MKIII.
Laatst gewijzigd door gniaw op wo 26 mei 2010, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door SuperR »

Dat wordt een luidsprekerbeveiliging (K4700 van Velleman). Is 1, veiliger en 2, dan heb je geen in- uit-schakelplop meer. En van dat kraken mag eigenlijk niet. Die potmeter moet in principe nieuw zijn en mag daarom niet kraken. Even contact opnemen met de mannen van samenkopen.net?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door BertDB »

dat buizen voortrapje is in principe een 1:1 buffer.
vind het dan ook wat jammer ..
Ik kan me niet voorstellen dat ie ook een impedantiecorrectie uitvoert, en de 12AU7 is nu ook geen superbuis.
Mijn inziens voegt ie (buiten het karakteristieke buizengeluid) meer slecht dan goed toe :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door b_force »

Als buffer voegt een buisje sowieso niet veel toe.
Hadden ze hem beter als anode volger kunnen gebruiken en dan vervolgens weer flink kunnen verzwakken :lol:
(klinkt ook weer niet logisch heh :wink: )

Desalniettemin ziet het er wel leuk uit natuurlijk.
Het gekraak en geplop komt iig niet uit de buis. Eerder uit de potmeter en het inschakelen van de TA2020
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Vandaag nog een test gedaan:

1. Potmeter
Het zachte krakend geluid, bij het draaien van de potmeter, komt alleen sporadisch voor.
Potmeter geheel dicht gedraaid; Die zachte tik bij inschakelen en harde plop bij uitschakelen van de voeding treden nog steeds op.

2. Installatie zonder 12AU7 MKII buffer amp
Installatie opnieuw opgebouwd maar dan zonder de 12AU7 MKII buffer amp (dus ook zonder potmeter). Nog steeds zachte tik bij inschakelen, maar die plop bij uitschakelen is veel zachter geworden. Zonder die potmeter is het geluid van de installatie veel te hard. Om muziek op een normaal volume af te spelen met de Popcorn moest de volume op -14 staan, -15 is minimum.

Voorlopig ga ik verder met het bouwen van deze setje. In een latere stadium zullen deze problemen worden opgepakt (optimalisatie). In de behuizing zou ik rekening houden met het later inbouwen van de Velleman K4700 luidsprekerbeveiliging.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door b_force »

Hoe klinkt het speakertje inmiddels?
(foto's???)
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Helaas ging het niet erg soepel :-(

De eerste speaker was afgelopen weekend af en is helaas overleden. Ik heb hem laten vallen, wat ben ik een gigantisch sukkel!! :twisted: Door de val is de speaker cone gescheurd en een beetje lakschade aan de kast. Een bestelling voor een nieuwe drivertje is gedaan en hoop volgende week binnen te hebben.
DSC02019.jpg
Ik heb de drivertje aan de binnenkant van de baffle gemonteerd en dat doe ik nooit meer. Een stevige bevestiging van de driver was heel erg lastig te realiseren bij een kleine speaker.
DSC02030.jpg
Op de pastel paars metallic verflaag heb ik nog een laag hoogglans transparante lak gespoten. Resultaat: irretante "vlekken".
Terwijl er soms tegenviel heb ik nog steeds veel plezier in dit project. Vooral veel geleerd hoe het niet moet.. goed voor het leerproces dus. :lol:

Ik heb naast Tannoy één Needle aangesloten op de Tripath TA2020. Needle klinkt best wel goed en produceert veel geluid. Het is geen eerlijk vergelijk met de Tannoy. Tannoy gaat veel verder in het laag en geeft meer strakker en gedetailleerd geluidsbeeld. Ik vind de Tannoy te dominant in het laag en krijg soms hoofdpijn van. De Needle doet gewoon lekker mee maar niet dominant. Ik ben blij mee met de Needle, een goede kandidaat voor achtergrond muziek.
DSC02026.jpg
Voor de versterkertje heb ik inmiddels plexiglas binnen en momenteel ben ik bezig met een houten mal om de plexi te buigen.
DSC02023.jpg
DSC02024.jpg
Ik wil de 12AU7 buis liever anders monteren, chassismontage ipv printmontage. Is z'n buisvoet buisvoet http://www1.conrad.nl/scripts/ ... urn false; geschikt hiervoor? Moet ik de oude buisvoetje uit de printplaat halen of is er ook andere oplossing voor?

Met hetzelfde principe wil ik ook voor de potmeter doen. Is er een suggestie hiervoor?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door MechanicalAnimal »

gniaw schreef:
Helaas ging het niet erg soepel :-(
ooowwww...dude :( ...thats sucks....hopelijk heb je de boel kunnen fiksen!

Ik wou graag weten welke voeding jij hebt gekocht voor je versterker :D . Is dat een Meanwell?
Gesloten