'me'

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door Wowly »

hahaha
Bijlagen
mierenneuker.png
mierenneuker.png (31.82 KiB) 712 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door Bertje »

Beetje fatsoenlijk taagebruik (m.n spelling) is toch eigenlijk basiskennis (mavo niveau?), dus de reden waarom er zoveel fouten gemaakt worden is wat mij betreft toch vaak uit luiheid.
Rob.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door audiomanics »

Bertje schreef:
waarom er zoveel fouten gemaakt worden is wat mij betreft toch vaak uit luiheid.
'kan me eige d'r niezo druk om make... :^o
Vroegah heete ut dom, tegenswoordig noeme we ut disleksie ofso..

Keez
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 'me'

Bericht door MrCaBLeGuY »

zie onderschrift :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door b_force »

audiomanics schreef:
Bertje schreef:
waarom er zoveel fouten gemaakt worden is wat mij betreft toch vaak uit luiheid.
'kan me eige d'r niezo druk om make... :^o
Vroegah heete ut dom, tegenswoordig noeme we ut disleksie ofso..

Keez
Klopt, daar hebben dus heel veel mensen bij ons op de studie "last" van.
Vaak wordt daaronder ook ineens alle grammatica regels verstaan en het feit dat je weleens vier keer een tekst moet overlezen. :?
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Re: 'me'

Bericht door De Timmerman »

Ik stoor mij ook aan de taalverloedering, zelfs in e-mails, SMS-berichten etc. Het zal wel te maken hebben met het feit dat correct schrijven bij mij er met de paplepel is ingeramd (gymnasium-alfa, 6 talen).

Het toppunt vind ik het lokale dialect in Maassluis. Daar wordt "hij heeft het daar neergelegd" vertaald in "hai heppet daaro neergelege".

Nou ja, ik moet ook niet te veel zeuren. Met het groot Nederlands dictee kom ik ook maar net boven het gemiddelde uit. Daar sta je dan met je gymnasium-alfa.....

Marc
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door Henkjan »

De Timmerman schreef:
... (gymnasium-alfa, 6 talen)....
en daar zit je dan tussen al die techneuten.... :lol:

hoe is dat in Maassluis met het vervoegen van t werkwoord hebben? Is dat gelijk aan dat in Rotterdam? dus:
ik hep
jij hep
hij hep
wij hep
jullie hep
hun hep
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: 'me'

Bericht door jantje-secuur »

Och. Mijnheer werd meneer.

Ik geef het nog 30 jaar en dan word je door het gebruiken van "mijn" aangezien als oude lul die niet om kan gaan met verandering.

Wie schrijft hier nog zoo, ick en vijftich dan? Desondanks vind ik het verkeerd gebruiken van "me" ook niet echt een teken van geletterdheid om het zo maar te zeggen. Maar taal is natuurlijk een dynamisch iets en "me" maakt een dermate opmars dat deze "mijn" van de troon gaat stoten. :)
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Re: 'me'

Bericht door De Timmerman »

Henkjan schreef:
De Timmerman schreef:
... (gymnasium-alfa, 6 talen)....
en daar zit je dan tussen al die techneuten.... :lol:

hoe is dat in Maassluis met het vervoegen van t werkwoord hebben? Is dat gelijk aan dat in Rotterdam? dus:
ik hep
jij hep
hij hep
wij hep
jullie hep
hun hep

Daarom heb ik ook niet zo veel te melden op het forum en lees ik met name...... :oops:

En inderdaad, de vervoeging is bijna als in Rotterdam; er zijn verschillen:

wai hebbe
hun hebbe
:D

Wel leuk wonen hoor hier!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door RobertD »

Dit stond laatst in een e-mail van mijn manager.... ik weet nog steeds niet wat hij bedoelt:

Wij stellen voor teneinde onze kennis ook naar de toekomst te kunnen waarborgen, om de aanvraag in nauw overleg voor uw opdrachtgever uit te werken, wat als voorbeeld bied dat XXX als originele leverancier, naast dat wij alle informatie voor XXX bereikbaar is,
XXX gelijk een advies kunnen geven voor een actueel systeem, indien dat wel of niet noodzakelijk is.

(Uit discretie heb ik onze bedrijfsnaam vervangen door XXX )

Af en toe lees je hier inderdaad berichten met ontstellend veel d-t fouten. Ook "me" in plaats van mijn of m'n en zown of zoon in plaats van zo'n zie je heel vaak.
Volgens mij heeft het met het huidige onderwijs te maken. Als ik het niveau zie waarop mijn dochters nu spellen in groep 5 en 7 van het basisonderwijs en dat vergelijk met het niveau dat wij op die leeftijd zelf hadden, dan geeft dat ernstig te denken.

Mijn kinderen sms-en en e-mailen nog niet, dus daar kan het dan nog niet aan liggen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door b_force »

Sowieso schrijven heel erg veel mensen sowieso vaud.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 'me'

Bericht door meiborg »

Ik doel dan ook voornamelijk op 1337talk en bovengenoemde taalverloedering. Overigens komisch dat ik vervolgens zeikerd schrijf :p maar een enkele spelfout stoort mij dan ook niet zo zeer, wel het systematisch maken van spel-, schrijf- en gramaticale fouten. Ik las de term luiheid, volgens mij is dat samen met desinteresse en de haast nihillistische houding de oorzaak van het hedendaagse taalgebruik. Overigens vind ik dialect niet storend, maar als men dit niet kan scheiden van ABN maakt dat op mij toch een onnozele indruk, hoe snobistisch dit ook klinkt :oops:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 'me'

Bericht door AatV »

Overigens vind ik dialect niet storend, maar als men dit niet kan scheiden van ABN maakt dat op mij toch een onnozele indruk, hoe snobistisch dit ook klinkt :oops:
Algemeen Beschaafd Nederlands is in oorsprong ook een dialect.

groeten,
AatV
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door b_force »

Tegenwoordig heet zoiets officieel Standaardnederlands.
Weer wat geleerd :lol:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 'me'

Bericht door meiborg »

Haha inderdaad, standaard nederlands is nieuw voor mij. Begrijp mij ook niet verkeerd, uiteraard vernieuwd taal zich etc. Maar ik ben van mening dat je goed en begrijpelijk uit drukken een vorm van respect is naar een ander. Daar staat dialect, dyslectie etc. buiten in mijn opinie.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: 'me'

Bericht door jantje-secuur »

RobertD schreef:
Af en toe lees je hier inderdaad berichten met ontstellend veel d-t fouten.
Begrijp mij ook niet verkeerd, uiteraard vernieuwd taal zich etc.
Gevaarlijk topic om zo'n fout in te maken. :lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door RobertD »

Interficior schreef:
RobertD schreef:
Af en toe lees je hier inderdaad berichten met ontstellend veel d-t fouten.
Begrijp mij ook niet verkeerd, uiteraard vernieuwd taal zich etc.
Gevaarlijk topic om zo'n fout in te maken. :lol:
En het was niet eens de enige fout...

uitdrukken ipv uit drukken
staan ipv staat
dyslexie ipv dyslectie

Nederlands is gewoon een moeilijke taal, vooral om te schrijven. Het maken van fouten wordt steeds meer algemeen geaccepteerd. Lees maar eens een paar pagina's teletekst of gewoon een internetkrant, die staan ook vol met grammatica-fouten.
Wat ik veel vervelender vind is hoe de spreektaal (straattaal) zich ontwikkelt.
- Groter als mij ipv groter dan ik
- Het meisje die ipv het meisje dat
Sowieso het willekeurig gebruik van dat en die als betrekkelijk voornaamwoord, het is in mijn ogen (en oren) een aanfluiting.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door b_force »

Aantal is enkelvoud, vergeten ook heel erg veel mensen (inclusief politici).
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: 'me'

Bericht door daniel »

b_force schreef:
Aantal is enkelvoud, vergeten ook heel erg veel mensen (inclusief politici).
Niet per definitie:
Genootschap Onze Taal schreef:
Een aantal

Er zijn een aantal taalvragen die je als Taaladviesdienst telkens weer krijgt voorgelegd. Eén ervan is of in de vorige zin niet had moeten staan 'Er is een aantal taalvragen dat (…)'. Nee, dat is niet het geval. Een aantal betekent hier niets anders dan 'enkele' of 'verscheidene'. Een aantal taalvragen is dus net zo goed meervoud als enkele taalvragen of sommige taalvragen of diverse taalvragen.

De pavlovreactie 'bij een aantal hoort toch een enkelvoud' is dus niet terecht. Alleen bij het aantal (dus met het 'bepaald lidwoord' het) krijg je een enkelvoudige persoonsvorm. Dit gaat overigens vanzelf goed: 'Het aantal taalvragen over deze kwestie neemt niet af.' Ook als er een bijvoeglijk naamwoord voor aantal staat, komt het werkwoord vaak in het enkelvoud: 'Een behoorlijk groot aantal vragen keert vaak terug.'
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door b_force »

Klopt, maar aantal in meervoud is wat ongebruikelijker.
Vaak bedoel je daar verschillende of verscheidene etc mee OF een grote hoeveelheid.
In zulk soort gevallen is het dan eigenlijk raadzaam om een andere woordkeuze te nemen ivm onduidelijkheid.

Overigens is het wel lastig met aantal, evenals "een groep" etc.
Veel mensen gaan zeker bij het laatste woord de fout in.

Ze blijven lastig, woorden uit de groepje (grammatica).
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: 'me'

Bericht door jantje-secuur »

b_force schreef:
Klopt, maar aantal in meervoud is wat ongebruikelijker.
Vaak bedoel je daar verschillende of verscheidene etc mee OF een grote hoeveelheid.
In zulk soort gevallen is het dan eigenlijk raadzaam om een andere woordkeuze te nemen ivm onduidelijkheid.

Overigens is het wel lastig met aantal, evenals "een groep" etc.
Veel mensen gaan zeker bij het laatste woord de fout in.
Wat te denken van de vervoegingen bij de VS of de NS? Dat laatste bedrijf vervoegt het zelf als een enkelvoud, maar je kunt zeker beredeneren dat het meervoud moet zijn.

Of waar moet de spatie bij eroverheenspringen? Ook zoiets wat ik niet goed in mijn hoofd heb zitten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door b_force »

We kunnen maar beter overgaan op Engelse spelling.
Is een stuk consequenter wat dat betreft. :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door Henkjan »

valt tegen... veel woorden met gelijke uitspraak worden verschillend geschreven en omgekeerd. Wat dat betreft is Fins beter :mrgreen:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: 'me'

Bericht door jantje-secuur »

Henkjan schreef:
valt tegen... veel woorden met gelijke uitspraak worden verschillend geschreven en omgekeerd. Wat dat betreft is Fins beter :mrgreen:
Zelfs een van de beste geloof ik zelfs qua consequentie. Nederlands zit geloof ik tussen Engels en Fins in.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door Henkjan »

klopt, er is een 1-op-1 relatie schrijfwijze en uitspraak. voor Nederlanders wel lastig is dat er een verschil is tussen enkele en dubbele medeklinker, iets wat we niet gewend zijn :roll: maar dit voordeel maken ze weer goed met de grammatica, o.a. 15 naamvallen
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”