Vandaag arriveerde uit Hong Kong het laatste onderdeel voor mijn muziekclient. Een DAC print met USB en coax ingang.
Het hart van deze DAC is de PCM1793 het goedkopere broertje van de 1792 en 1794.

Ik heb deze gekozen omdat mijn shanling cd-t100se cd speler twee pcm1792 dac's heeft. En hoopte dat familie leden ongeveer hetzelfde klinken. Dus snel de DAC aangesloten op de digitale uitgang van de shanling. En toen kon ik mijn oren niet geloven. Mijn gemodificeerde shanling klonkt precies hetzelfde als het standaard bordje uit Hong Kong. Het waren gemengde gevoelens van blijdschap en onbegrip. Had ik door het modden de shanling naar beneden getrokken of was de pcm1793 zo goed. Meteen alle spelers die ik in huis had naar de audioset gesleept en vergeleken. En het was waar mijn shanling klonk nog steeds het beste van alles. Wat betekende dat de nieuwe dac een super ding is. Ik was blij als een klein kind met een nieuwe dinky toy. Deze dac is dus de perfecte uitgang voor mijn muziekclient.

Mijn muziekclient speelt via het netwerk mijn muziek vanaf een server en speelt ook internetradio. De bediening gaat via een 20" touchscreen of een logitech 1000 AB. Het hart van deze client is een zotac moederbord met 4 GB geheugen en een 30GB SSD HD.Het geheel gebruikt maar 17 Watt en is geruisloos. De analoog uitgang is het nieuwe pcm1793 dacbord via een 64 stappenvolume regeling en ingangskeuze met microcontroller besturing en LCD aanduiding.

Als software draaid er windows 7, HP touchmenu, Touchtone Audio System jukebox software.