BB PCM1793 DAC is de slagroom op de cake

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
koifarm
Ook commercieel actief

BB PCM1793 DAC is de slagroom op de cake

Bericht door koifarm »

Beste forumleden,

Vandaag arriveerde uit Hong Kong het laatste onderdeel voor mijn muziekclient. Een DAC print met USB en coax ingang.
Het hart van deze DAC is de PCM1793 het goedkopere broertje van de 1792 en 1794.

Afbeelding

Ik heb deze gekozen omdat mijn shanling cd-t100se cd speler twee pcm1792 dac's heeft. En hoopte dat familie leden ongeveer hetzelfde klinken. Dus snel de DAC aangesloten op de digitale uitgang van de shanling. En toen kon ik mijn oren niet geloven. Mijn gemodificeerde shanling klonkt precies hetzelfde als het standaard bordje uit Hong Kong. Het waren gemengde gevoelens van blijdschap en onbegrip. Had ik door het modden de shanling naar beneden getrokken of was de pcm1793 zo goed. Meteen alle spelers die ik in huis had naar de audioset gesleept en vergeleken. En het was waar mijn shanling klonk nog steeds het beste van alles. Wat betekende dat de nieuwe dac een super ding is. Ik was blij als een klein kind met een nieuwe dinky toy. Deze dac is dus de perfecte uitgang voor mijn muziekclient.

Afbeelding

Mijn muziekclient speelt via het netwerk mijn muziek vanaf een server en speelt ook internetradio. De bediening gaat via een 20" touchscreen of een logitech 1000 AB. Het hart van deze client is een zotac moederbord met 4 GB geheugen en een 30GB SSD HD.Het geheel gebruikt maar 17 Watt en is geruisloos. De analoog uitgang is het nieuwe pcm1793 dacbord via een 64 stappenvolume regeling en ingangskeuze met microcontroller besturing en LCD aanduiding.

Afbeelding

Als software draaid er windows 7, HP touchmenu, Touchtone Audio System jukebox software.

Afbeelding
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: BB PCM1793 DAC is de slagroom op de cake

Bericht door Wowly »

Hoi Koifarm,

Zou je eens wat uitgebreider kunnen omschrijven wat er nu zo anders of goed is? Nu lijkt het voor mij een beetje een halleluja verhaal zonder enige basis. Niet lullig bedoeld hoor, maar wel pure interesse.

Groetjes

Jan
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Jan, het gevoel kwam niet op doordat het geluid beter of anders was. Maar doordat het geluid hetzelfde was. Dit printje met pcm1793 klonk hetzelfde als uit 28 jaar cd spelers/ dac's luisteren geevoleerde Shanling CD-T100se met 6n6p SRPP uitgang.

Afbeelding

Dit was het geluid waar ik nu al een paar jaar naar luister en voor mij perfect voldeed. Ik heb in die 28 jaar heel veel cd spelers/ dac's beluisterd net als enkele mede internetbekenden( Andrea Ciuffoli, Lukasz Fikus ) en ben daardoor gekomen tot waar ik nu naar luister.

Ik vind het dan ook geweldig dat nu mijn muziekclient dezelfde klank heeft als mijn cd speler.

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1792.pdf

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1793.pdf

Afbeelding

http://www.audiodesignguide.com/mydac.html

http://www.lampizator.eu/index.html#_CH ... NT_UPDATES
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ah op die manier.

Tsja, ik ken die Shanling niet. Maar het is mooi dat met het voortschrijden van de tijd de betaalbaardere zaken beter gaan klinken als de toppers van weleer.

Ik heb sowieso het idee dat de markt voor externe DACs gaat boomen met al die clients die eraan komen
Candisa

Bericht door Candisa »

Ik ben benieuwd naar wat meer informatie over dit wonder-DACje!

Met name de naam van het dingetje, waar je het kan kopen en de prijs (compleet, geleverd in een EU land met alle mogelijke verzendingskosten en importrechten bijgeteld)?

Zoiets lijkt me namelijk erg interessant voor een carpc, aangezien het een USB ingang heeft. Welke voeding heeft dit dingetje trouwens nodig?

De enige enigszins betaalbare DAC die ik ken en bruikbaar is voor deze toepassing is de HippoHifi Bloat, welke in de basisversie ook al $230 kost en met alle upgrades (RCA uitgangen ipv jack, betere opamps, betere dac, uitgebreidere condensatorbank) nog een $60 er bovenop, zonder verzendingskosten en importrechten...

groetjes,
Isabelle
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Ik heb hem hier gekocht:

http://cgi.ebay.nl/HI-FI-USB-CO-AXIAL-I ... 58842ab781

Maar als op ebay zoekt met de woorden dac en pcm1793 vindt je nog meer modellen.

Hij benodigd 9V ac of dc, kan ook 12 v dc zijn voor het digitale gedeelte en 2 x 15V voor het analoge gedeelte. Voor in de auto kun je de opamp samen met de voeding voor het analoge gedeelte wel weglaten. Ben je alleen de voeding voor het digitale gedeelte nodig en die kan vanaf de boordspanning makkelijk worden gemaakt. Analoog uit kan dan rechtstreeks vanaf het opampvoetje naar de achterliggende versterkers. Want de dac heeft een spanningsuitgang .

De print die bij ebay op de afbeeldingen staat kreeg ik niet, mijn model heeft alleen maar 9 V AC voeding nodig.
Laatst gewijzigd door koifarm op za 28 aug 2010, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ingangsgevoeligheid van de caraudioversterkers is meestal 4V (weliswaar regelbaar), dus lijkt mij die opamp noodzakelijk.
Rob.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Geen opamp nodig. Dan kun je een lundall trafo gebruiken met een verhouding van 1:2 of 4 tussen dac en autoversterker. Heb je meteen beide apparaten gescheiden. Geen last van lastige aardlussen.

Ronny
Willemg12

Bericht door Willemg12 »

Ik wil mijn DAC in mijnn oude CD speler een upgrade geven.
Nu lees ik dat je een andere print hebt gekregen dan die op de site in ebay stond.

Heeft de print die jij gekregen hebt ook een elektrische coax ingang ?
In hoeverre is de print nu anders van opzet dan aangeboden op ebay ?

verder heb ik ook gezocht op ebay en dan zie ik meerdere schakelingen met de PCM1793.
Waarom heb je deze gekozen ?
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Willemg12 schreef:
Ik wil mijn DAC in mijnn oude CD speler een upgrade geven.
Nu lees ik dat je een andere print hebt gekregen dan die op de site in ebay stond.

Heeft de print die jij gekregen hebt ook een elektrische coax ingang ?
In hoeverre is de print nu anders van opzet dan aangeboden op ebay ?

verder heb ik ook gezocht op ebay en dan zie ik meerdere schakelingen met de PCM1793.
Waarom heb je deze gekozen ?
Ja, ik heb een coax en usb ingang.
De print is alleen wat betreft de voeding anders. Ik heb alleen 1 x 9v AC nodig. De andere printen hadden 2 x 9V nodig.

Ik heb deze gekozen om zijn USB ingang en de opamp zit in een voetje en hij was goedkoop.

Ronny
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik vind die muziek client ook heel interessant, heb je daar ook een draadje over Ronny?
Kun je die client ook via Wifi laten werken.

Binnenkort ga ik verhuizen en ik broed al een tijdje op zoiets, of een Squeezebox, voor in de huiskamer.
Een servertje met muziek zet ik wel ergens op zolder ofzo.

Ben benieuwd.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

RobertD, er is geen topic over de muziek client.

Hij heeft ook Wifi al beviel mij dat niet. De muziek haperde nog wel eens. Mijn Wifi netwerk is ook zwaar belast met 12 clients. Nadat ik hem via UTP had aangesloten op de server heeft hij nooit meer gehapert.

Ik heb nog een hele mooie muziek client staan in een 43 cm aluminium kast met buizen uitgangstrap voor weinig.
Eerlijk moet ik zeggen dat deze ook haperde via WIFI. Heeft geen vaste aansluiting.

Verder is de client opgebouwd rondom een zotac moederbord met D510 processor, Solidstate harddisk en stille voeding. Samen met de bovenstaande USB Dac is deze doodstil en snel in de bediening. De bediening gebeurt via een 20" touchscreen en/of logitech afstandsbediening.

Ronny
hansr

Bericht door hansr »

Ik wil hier een kleine toevoeging op maken,

De hongkong dac zoals in vele topics besproken met de CS4397 dac is ook een mooie dac om voor deze toepassing te gebruiken. Heeft geen USB maar de meeste pc's hebben tegenwoordig ook Coax digitaal uit.

Ik heb het ding compleet aangepast zoals ook veel op internet is te vinden en gebruik hem i.c.m een A.C Ryan Play-on HD Mini. Hoewel het apparaat meer op video is gericht speelt dit perfect Flac / MP3 / Wav / WMA etc af. De bediening is een beetje spartaans, je moet door mappen bladeren. Voordeel is wel dat je meteen de JPEG afbeelding op je scherm krijgt van het cd hoesje.

Dac is het toverwoord ;)
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

hansr,

De hongkong DAC is zeker een mooie DAC. Maar het gebruik van USB ipv Optisch/coaxiaal geeft veel meer rust in het signaal en is duidelijk hoorbaar. Je sluit dan de Jitter geproduceerd door de data overdracht uit.
Ik vindt de combinatie computer/USB DAC duidelijk beter als een CD speler met dezelfde DAC.

Ronny
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

koifarm schreef:
De hongkong DAC is zeker een mooie DAC. Maar het gebruik van USB ipv bovenop Optisch/coaxiaal geeft veel meer rust in het signaal en is duidelijk hoorbaar. Je sluit dan de Jitter geproduceerd door de data overdracht uit.
Dit klopt niet hoor.

De USB-aansluiting in je DAC werd verkregen door toevoeging van een USB-receiver (CM102S), welke bijv. ook in deze USB/SPDIF-converter zit. Deze is vergelijkbaar met de PCM2906-variant die een aantal HKDAC-bezitters gebruiken. De CM102S doet niets anders dan standaard USB-audio omzetten naar een S/PDIF-signaal, waarna dat signaal alsnog naar dezelfde S/PDIF-receiver loopt waarop de toslink- en coax-ingang rechtstreeks zijn aangesloten:
pcm1793-cs8414_dac.gif
Het USB-voortraject voegt dus, net als een losse USB-/SPDIF-converter, slechts meer jitter toe.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Heb je eigenlijk wel eens vergeleken hoe je DAC klinkt met een low jitter USB/SPDIF-converter op de coax-ingang? Als de PCM1793 het met een standaard USB-audioreceiver al zo goed doet, klinkt hij daarmee misschien nog beter.

Weinig jitter i.c.m. USB betekent helaas wel dat je geen gebruik meer kan maken van de standaard aanwezige drivers voor USB-sound (zie citaat), hetgeen een belemmering kan vormen voor niet-Windowssystemen. Maar wie weet is dit dé slagroom die je cake tot taart verheft. O:)
Pjotr schreef:
xbake schreef:
... een Tentlabs low jitter klokje ...
... Bespaar je dus het geld voor een "betere" clock.

Het is het USB audio systeem zoals dat standaard geïmplementeerd is. Met het standaard USB audio protocol moet de clock uit de USB datastroom geregenereerd worden. En op die datastroom zit en jitter en de herhalingsfrequentie van de sync data is met 1 kHz veel te laag om lage jitter te kunnen verwezenlijken.

De betere systemen, zoals van Musiland, gebruiken daarom een a-synchroon data transport op hand-shake basis en hebben een eigen interne kristal clock. Dat is niet standaard en vereist eigen specifieke drivers. Dat kan ook prima op een Mac en onder Linux werken ware het niet dat Musiland daarvoor geen drivers gemaakt heeft.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Marp,

Ik heb beide signalen met elkaar vergeleken, dus vanaf de computer met coax s/pdif en usb. Mijn voorkeur ging uit naar het USB signaal. Het geluid is/lijkt veel rustiger.

Ik heb natuurlijk ook even gemeten op verschillende plekken in het s/pdif signaal met de oscilloscoop dit om de vervorming van het digitale signaal te bekijken. Hierbij zag ik bij de uitgang van de computer in het coax s/pdif signaal al veel meer vervorming en minder flank stijlheid als tussen de CM102 en CS8414.

Verder hoef ik mij niet zo druk te maken zoals sommige doen over het perfecte coax s/pdif kabeltje. Trouwens is het USB verkeer naar de CM102 niet geheel eenrichtingsverkeer er zit wel een foutcontrole op.

http://www.datasheetarchive.com/CM102S% ... sheet.html

Ronny
Plaats reactie