'me'

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

'me'

Bericht door meiborg »

Hallo mede-forumgebruikers,

Op het gevaar af te worden herkend als de grote zeikerd die ik ben, moet 'me' toch even van het hart dat ik steeds meer het woordje 'me' zie waar het niet hoort. (Ik weet het, waar kan een mens zich aan storen.) Nu ben ik zelf absoluut niet vrij van typefouten etc. maar serieus, zinnen als: "ik heb 'me' spullen binnen voor mijn nieuwe blahblah enzovoorts, daar krijg ik echt zin van om met mijn liniaal en rode pen in de auto te stappen om een huisbezoek af te leggen. Het past in het rijtje van "overnieuw", "ik heb bij ME" (me ;) ) en dat soort taal verloedering.

Herkent iemand dit, en is dit nu het soort intolerantie wat bij de beginselen van ouder worden hoort?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'me'

Bericht door dre »

grote zeikerd die ik ben
:roll:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'me'

Bericht door Arno »

meiborg schreef:
Herkent iemand dit, en is dit nu het soort intolerantie wat bij de beginselen van ouder worden hoort?
Ik herken dit, én ja, waarschijnlijk hoort dit bij het ouder worden. Die verloedering stoort mij ook bijzonder, maar wat voor de een (ouwe lul) verloedering is, is voor de ander (jongelui) verandering en aanpassing.

Helaas, maar wie zijn wij om het tegen te gaan?

Officieel leeft de taal misschien niet zo, maar onder de mensen des te meer.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: 'me'

Bericht door Vuurkat »

Ik vind dit soort fouten niet storend, dt-fouten vind ik daarentegen wel heel storend (hoe moeilijk zijn die regeltjes nou...). Past misschien wel bij het ouder worden, maar er zitten hier ook wel redelijk veel 'oude' mensen (30+).

Maar ik zal er voortaan op letten.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op zo 30 mei 2010, 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'me'

Bericht door Arno »

d'r? :lol: :lol:

Ja Casper, beetje stiekem je bericht aanpassen hè. :lol:
Laatst gewijzigd door Arno op zo 30 mei 2010, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'me'

Bericht door dre »

waar mensen zich druk om maken :roll:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'me'

Bericht door Arno »

dre schreef:
waar mensen zich druk om maken :roll:
Nou hè. Denck je eindelijck de tael te beheerschen, gaen ze het weder aenpasschen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'me'

Bericht door dre »

ik kan niet schrijven maar wel tiepen :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: 'me'

Bericht door SARK »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door Henkjan »

tja, ben mss ook een ouwe **l dan.. ik wil jullie dit niet onthouden, het is verbatim wat een stagiaire van de PABO (die dus over een dik jaar aan kinderen moet gaan leren hoe ze moeten spellen) schreef in een briefje aan onze jongste dochter:
liefe ester,
je bent een leuke meid
je hebt als je speeld veel plezier
....
ook haar eigen toekomstige baan kon ze niet correct spellen ("jufrouw") toen ze in het vriendenboekje van Ester schreef wat ze later wilde worden...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'me'

Bericht door dre »

vanaf nu is het ook me-gool geworden :lol:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: 'me'

Bericht door Chris_T »

SARK schreef:
Vind het wel meevallen eigenlijk, ik had een linkje verwacht naar een bericht in de vorm van een heeeeeeele lange zin :mrgreen: .

Het grappige is dat hoe ouder ik word, hoe minder ik mij stoor aan spelfouten of slordig geschreven berichtjes.
Waar ik mij wel steeds meer aan stoor, is de houding die sommige mensen hebben.
Die komen dan bijvoorbeeld met een probleem en verwachten dat hier een soort helpdeskteam klaar staat te springen om het voor hem/haar (zonder eigen inbreng) op te lossen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'me'

Bericht door dre »

mooi gesproken! 8)
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 'me'

Bericht door vinnie411 »

Wat... Is het hier geen helpdesk dan????
Waar betaal ik dan elke maand de 16,95 euro voor????

Oh, laat maar, dat is ME internet abonnement. :oops:
Ik vond de service als zo slecht de laatste tijd. :lol:

Maar ik ben echt blij met dit forum en leden, alle hulp is mooi en dan neem ik die paar taal fouten wel voor lief.
Maak er zelf soms ook een potje van (hoofdletters en spelfouten) :oops:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door SSassen »

Ach, ik ben ook iemand die zich stoort aan gebrekkig Nederlands, het onjuist gebruik van interpunctie, hoofdletters etc. Ik heb me lang voorgehouden dat dit debet is aan de genoten opleiding en dat veel lager geschoolden niet beter weten. Dit blijkt niet 't geval, jammer, want dit zou de zaken namelijk wel behoorlijk vereenvoudigen. E.e.a. berust meer op een verregaande luiheid en de zesjescultuur die inmiddels in Nederland gemeengoed is geworden. Niemand wil z'n kop meer boven 't maaiveld steken en men rommelt maar wat aan. Dat ik me daaraan niet conformeer lijkt me duidelijk, helaas ben je dan vaak wel een roepende in de woestijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: 'me'

Bericht door SARK »

Chris_T schreef:
Waar ik mij wel steeds meer aan stoor, is de houding die sommige mensen hebben.
Die komen dan bijvoorbeeld met een probleem en verwachten dat hier een soort helpdeskteam klaar staat te springen om het voor hem/haar (zonder eigen inbreng) op te lossen.
Hear, hear =D>
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door b_force »

Ik denk dat het er vooral aan ligt of je zelf veel bezig bent met taal of teksten.
Sander is veel bezig geweest als (ik noem het maar) journalist (hoewel hij nog steeds moeite heeft met enigste :lol: )

Ik ben zelf gigantisch veel bezig met rapporten. (hoewel het bizar is wat het taalgebruik is van de hedendaagse student :( )
Daardoor word je gewoon wat kritischer op dingen.

Is het erg?

Sja, het hangt er vanaf hoe ver je er mee doorgaat.
Op MSN/fora etc vind ik het niet zo'n punt, maar ik vraag me weleens af of die mensen ook zo schrijven bij een officiële brief.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door Ivo »

Ik vind het een ramp. Je kunt gewoon geen afspraken maken als je niet kunt omschrijven wat je wilt en wat je bereid bent om te doen. Je kunt geen instructies opvolgen. Je kunt niet over je gevoel praten. Sterker nog, je kunt niet goed logisch nadenken, als je niet op formeel niveau taalvaardig bent. Er gaan allerlei informatie en logische stappen verloren met slecht formuleren.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door Ivo »

Hier spreekt overigens voor een belangrijk deel frustratie uit mijn werkpraktijk (zucht...) in mee, niet zozeer dit forum. Ik vind het ook wel een goede indicator hoe serieus ik iemands vraag moet nemen, of in hoeveel stappen je iets moet uitleggen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door b_force »

Wat je daar zegt.
Doordat je heel strak en formeel iets gaat opschrijven, betekent het automatisch dus ook dat je heel erg goed hebt nagedacht over een vraag bijvoorbeeld.
Dat vind ik wel een belangrijk pluspunt.

Echter vind ik ook dat mensen daar te ver in gaan en het "idee" van formule teksten uit het oog verliezen en LETTERLIJK letten op de puntjes.
Zo kan er iemand vrijgesproken worden doordat het een taalkundig "foutje" in staat.
Of wordt iemand niet aangenomen omdat er toevallig 1 spelfoutje in staat.

Dat gaat mij dus een een beetje te ver.
Dat heeft niks meer met goed taalgebruik te maken, maar met miereneukerij. (of is het dan mierenneukerij?)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door Ivo »

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat valt buiten het bedoelde bereik van mijn bericht.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door Ivo »

:wink: :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door b_force »

Dan begrijp ik je niet helemaal vrees ik :oops:

We hebben trouwens een Afbeelding knop heh! :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door SSassen »

In mijn optiek is de vraagstelling direct gerelateerd aan de kwaliteit van 't antwoord, d.w.z.: garbage in > garbage out.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'me'

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
In mijn optiek is de vraagstelling direct gerelateerd aan de kwaliteit van 't antwoord, d.w.z.: garbage in > garbage out.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
Mjah probleem is dat mensen soms helemaal niet dom zijn, maar taalkundig vrij brak.
Zo hebben wij iemand op de studie zitten die bizar slim is. De reden dat hij op HBO zit en niet WO doet, is puur en alleen dat hij taalkundig echt een ramp is.
Ergens is er wel wat voor te zeggen, want je zult in een baan je taalkundig gezien ook moeten redden.
Als je echter fundamenteel onderzoek doet in een stoffig lab is dat al een minder groot probleem :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”